והכתיב {תהילים לו-ז} אדם ובהמה תושיע ה' ואמר רב יהודה אמר רב אלו בני אדם שהן ערומין בדעת ומשימין עצמן כבהמה
אברבנאל ישעיהו פרק יא
...והחסרון השלישי הוא שהמשתלם בחכמה ובעיון ומפליג בו ימצא על הרוב נוטה מדרך האמונה התוריית עד שלזה צוה שלמה (קהלת ז, טז) ואל תתחכם יותר למה תשומם. האמנם הגיד הנביא כאן, שמלך המשיח בשלמות חכמתו להיותו בדרך נס, לא ימצאו בו אחת מהחסרונות האלה, וכו'.
עקביה כתב:אברבנאל ישעיהו פרק יא
...והחסרון השלישי הוא שהמשתלם בחכמה ובעיון ומפליג בו ימצא על הרוב נוטה מדרך האמונה התוריית עד שלזה צוה שלמה (קהלת ז, טז) ואל תתחכם יותר למה תשומם. האמנם הגיד הנביא כאן, שמלך המשיח בשלמות חכמתו להיותו בדרך נס, לא ימצאו בו אחת מהחסרונות האלה, וכו'.
דברי האברבנאל מזכירים את דברי בן דורו, החסיד היעב"ץ, ששיבח את הנשים ועמי הארץ שנאמנה את א-ל רוחם ועמדו בניסיון בעת צרה, לעומת החוקרים והפילוסופים שלא עמדה רגלם במישור.
אבל יש כאן מבוכה ותמיהה, האמנם לא ניתנה תורה אלא לטיפשים, ולא לחכמים ללחום בלחמי ולשתות ביין מסכתי?
סגי נהור כתב:איני רואה את המבוכה. החכמה היא נסיון כמו שהעושר הוא נסיון. ובוודאי גם לחכם ניתנה התורה כשם שניתנה לעשיר, וכשם שהעשיר נצטווה לעבוד את ה' בעושרו ולכבד את ה' מהונו, כך נצטווה החכם לכבד את ה' מחכמתו. ומכל מקום הנסיון הוא נסיון והקושי - קושי, כאשר יאשר החוש.
עקביה כתב:סגי נהור כתב:איני רואה את המבוכה. החכמה היא נסיון כמו שהעושר הוא נסיון. ובוודאי גם לחכם ניתנה התורה כשם שניתנה לעשיר, וכשם שהעשיר נצטווה לעבוד את ה' בעושרו ולכבד את ה' מהונו, כך נצטווה החכם לכבד את ה' מחכמתו. ומכל מקום הנסיון הוא נסיון והקושי - קושי, כאשר יאשר החוש.
למה החכמה היא ניסיון?
האם חכמה היא סיבה לכפור בתורה או בנותנה ורק טפשות היא סיבה להאמין בהם?
ההוא דאמר כתב:צריך להדגיש, ידוע מרבותינו, כי המצוה הראשונה בתורה הינה לא להיות טיפש!
קול מבשר ח"ג - חכמה
ב. הרבי ר' בונים זצ"ל אמר, כל המצות עשה אפשר לאומרם במשפט אחד, וכל מצות לא תעשה במשפט אחד (בלשון פולנית), 'באנטש מאנדערי, ניע באנטש גלאפיע' [יכהן פאר, הבן יקיר לי אפרים, דף י"א, בשינוי מעט]:
אוצר החכמה כתב:אכן דברי האברבנאל כמו שהביא עקביה אותם תמוהים ופלא פלאים.
הלא וודאי שכיוון שהתורה היא החכמה האמיתית המחכים באמת לא יטה ממנה. ומה שהדבר מצוי לדברי האברבנאל צריך לומר בגלל שאין דעתם שלימה ושותים ממים הרעים וכדומה. ומעתה פשוט שהמלך המשיח בהיותו חכם אמיתי לא תטהו חכמתו מן האמונה אלא להיפך. אבל האברבנאל מנמק נימוק אחר וזה פלא.
מלבי"ם משלי פרק א פסוק ז
(ז) יראת ה' ראשית דעת, הנה כל חכמה י"ל התחלה שעל ידה תודע החכמה והם יסודותיה, כמה שחכמת ההנדסה תבנה יסודותיה על החוש והמושכלות ראשונות, חכמת הטבע מיוסדת על הבחינה והנסיון, אבל חכמת התורה וחכמת המדות הנז' בספר זה בשם חכמה סתם, התחלותיה לא יודעו במופת השכל כנ"ל והיא מקובלת מה' אשר הכינה וגם חקרה, א"כ א"א להגיע בה לכלל דעת שידע אותה בידיעה ברורה רק ע"י המוסר ויראת ה' וכמ"ש בפסוק א', שע"י כח היראה הנטוע בנפש לירא את ה' ירא מעבור רצונו, ויכין לבו לשמור חקי החכמה הנתונים מה' ויקבעו בלבו לדברים נאמנים ואמתיים ובזה יבא בם לכלל דעת, באשר ע"י אמונתו בה' המחוקק חקי החכמה המה אצלו כדבר שהשיג ע"י החושים או מושכלות ראשונות, וזה רק למי שמאמין בה' ובמצותיו ובלתי מסתפק, אמנם האוילים (שגדר אויל הוא המסתפק ובלתי מאמין), שהם מטילים ספיקות בין על החכמה בין על יראת ה' שהוא המוסר שהיא ראשית ויסוד דעת החכמה, הם מבזים בין את החכמה בין את המוסר, וז"ש שאוילים בזו חכמה ומוסר מפני שיראת ה' ראשית דעת, ר"ל מפני שאין לחכמה התחלה אחרת לדעת אותה ולהשיג ממנה ידיעה ברורה רק ע"י יראת ה', שזה בנוי על אמונה בה' ובחקי החכמה שבאו מאתו, אשר הם מסתפקים בכל זה ומבזים את המוסר ויראת ה' עם החכמה שנשענת עליה:
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 19 אורחים