יעקב_ב. כתב:עיין ברמב"ם בהקדמתו למשנה וז"ל:
וראיתי אחרי כן לחבר על כל המשנה חבור הכרחי כמו שאבאר בסוף דברי אלה. ומה שהביאני לכך מפני שראיתי התלמוד עושה במשנה מה שלא יוכל שום אדם להשיגו בסברא לעולם, שהוא מביא כללים ואומר לך שמשנה זו נבנתה באופן כך וכך, או שזאת המשנה חסרה בלשונה וצריכה להיות כך, או שזאת המשנה לפלוני וסברתו כך. ועוד שהוא מוסיף בנוסחה ומחסר ממנו, ומגלה טעמיה. עכ''ל.
אוצר החכמה כתב:יושב ירושלים כתב:דעתי היא, עד כמה שזה ישמע נאיבי, שסמכות התורה נגזרת מכך שהיא שמימית וניתנה כמות שהיא מפי הגבורה, ולכן המערער על כך שהיא שמימית בעצם מערער על סמכותה, אפילו אם יטען מסיבה כל שהיא שבכ"ז חייבים לקיימה, אבל סמכותו של התלמוד לא נגזרת מכך שהוא נכתב ברוה"ק או משהו כזה, אלא מכך שהוא ב"ד של כל ישראל ודינו כב"ד הגדול [כמ"ש הר"מ], ולכן בזה שאומר שטעו לא אמור להיות שום ערעור על הסמכות, שהרי גם ב"ד הגדול יכול לטעות, ואין מקור סמכותו מכך שאינו טועה.
א. בשאלה ההלכתית הזאת נחלקו רא"ו והחזו"א כמובא בקונטרס דברי סופרים וגם היה כאן אשכול ע"ז.
עדיאל ברויאר כתב:ישראל אליהו כתב:דוקא זה לא כ"כ מופרך.
הרי האמוראים אינם חייבים לדעת ברייתות. ולא מן הנמנע שידעו את תחילת הברייתא שהיא היתה יותר מפורסמת, ואולם סוף הברייתא היתה פחות מפורסמת, ולא ידעוה.
ה'בעיה' היא שמשמע מכאן שיתכן שהגמרא טעתה בגלל זה בהבנת הברייתא.
ההוא גברא כתב:מה שאני רואה בדברי רבנו תם הוא שבעלי התלמוד לא תמיד ידעו את האמת. אם אתה מבין בדבריו אחרת, אנא כתוב בפירוש את הבנתך
לדעתי הוא סבר שהלכה כבבלי לא מטעם שהוא האמת המוחלטת מצד השכל, אלא בגלל שאם לא כן נתת תורת כל אחד ואחד בידו. דהיינו, אפילו אם יש מקרים שהירושלמי נראה יותר, אם נפסוק לפיו רק במקרים כאלו נמצא שהפתח פתוח לפסוק לפי דעתנו ולא לפי דעת האמוראים, וודאי שאיננו מתאימים לכך.
ועוד אני מודיע לרבים ומשמיע שלא להגי' הספרים - הבבלי מתוך התוספתא ומתוך הברייתות שלא יוקשה למה לא הובאו לראי' לומר תניא נמי הכי או למה הכריעו האיבעיות מסברא ולא הביאו ברייתא מפורשת כן כי לא מיבעי הברייתות שלא הובאו בגמרא שניתן לפקפק באמיתת הגירסא אלא אפילו מאותן הנזכרים בתלמוד ובעלי חתימת התלמוד ידעוהו אנו צריכים לתרץ ולחדש מסברא דילן ש- ברייתא לא שמיע לי' לאמוראי ובני ישיבה של סוגיא זו.
ואל תתמה האם ניתן לומר כן? - אומר לך כן, וגם ברבה בר אבוה רואים כך דאמר בארבעה לא מצינא בשיתא מצינא, וגם ר' יוחנן שאמר היכא תני לה בתורת כהנים תניא בתלתא יומי וסברא בג' ירחי, וגם - ועוד יש לי הכרח ששייך לומר כן שהרי תמצא ברייתות קטועות בתלמוד ומפרשי בהו אמוראי פירושי טובא ושם לא שייך להגיה כיון שנצטרך למחוק כל השקו"ט ו - על כרחך ראש הברייתות לא ידעו - שאילו ידעו לא היו צריכין לדחוק או להעמידה כך או כך ותמצאנה שם בספרי הברייתות שלפנינו שלימה ועולה כהוגן וכהלכה בלי דוחק.
ועוד אומר לך שלא תגיה אפילו בלשון הברייתות עצמם המובאות בתלמוד שיתאימו לנוסח שלפנינו כיון שלפעמים התלמוד משנה בכוונה ועוד תמצא אפילו משניות דטהרות וזרעים כשמביאין אותה בתלמוד מחסרים ומקצרים אותה כי ההוא וכו' וכי ההוא וכו' וכי ההוא וכו' ובספר הזה אפרשם אלו המשניות בעזרת המעיר לי אוזן עכ"ל
ההוא גברא כתב:מה שאני רואה בדברי רבנו תם הוא שבעלי התלמוד לא תמיד ידעו את האמת... לדעתי הוא סבר שהלכה כבבלי לא מטעם שהוא האמת המוחלטת מצד השכל, אלא בגלל שאם לא כן נתת תורת כל אחד ואחד בידו. דהיינו, אפילו אם יש מקרים שהירושלמי נראה יותר, אם נפסוק לפיו רק במקרים כאלו נמצא שהפתח פתוח לפסוק לפי דעתנו ולא לפי דעת האמוראים, וודאי שאיננו מתאימים לכך.
הגיונות כתב:אך לדעתי הדברים הללו ממש ממש לא מדויקים.
איש גלילי כתב:הגיונות כתב:אך לדעתי הדברים הללו ממש ממש לא מדויקים.
אלא?
הגיונות כתב:איש גלילי כתב:הגיונות כתב:אך לדעתי הדברים הללו ממש ממש לא מדויקים.
אלא?
כמדומני שכבר כתבתי על כך בעבר כאן, ואיני מוצא את הדברים כרגע.
אגיד בקיצור שבאופן כללי במחקר נוטים לומר שחסורי מחסרא הם תיקונים אמוראיים ללשון המשנה כדי שתתאים להלכה המקובלת בידם (אך אין בתיקונים הללו ביאור פרשני). ואילו לדעתי החסורי מחסרא איננו רק רק תעלול פורמלי, אלא שבזה האומראיים טוענים שלפי הבנתם זוהי אכן הכוונה האמיתית והמקורית של נוסח המשנה.
ישנו כתב:אז מה חידש הגר"א? ולמה צריך לומר שרבי סתם אליבא דנפשיה, אולי גם רבי סבר שזו כוונת המשנה כמו האמוראים, והסכים עם ההלכה המקובלת, ומניין להמציא שההלכה המקובלת היא דלא כרבי?
נעמן כתב:הובאה כאן ההנהגת בעלי התוס' ליישב מחלוקת וסתירות בסוגיות, ולא להשאירן חלוקות, ולהכריע כאחת מהן.
איני מכיר את כל לשונותיהם בעניין, אבל עצם הנטייה הזו לא מחייבת שאחזו היסטורית שכל סוגיא הייתה מודעת לדברי הסוגיא המקבילה,
אלא ייתכן מאד שמדובר בהכרעה פרשנית, להגיע למסקנא ולהכרעה, המקבלת את שתי הסוגיות להלכה, וממצעת בצורה כלשהי ביניהן,
ולא לדחות אחת מפני חברתה.
וכן מצאנו שעושים גם לגבי סתירות בפוסקים, שבפשטות אין סיבה לומר שראו דברי חבריהן, ועדיין לפעמים נוטים למצע ביניהן.
(וכבר מצאנו באמוראים שפסקו דעות לחצאין, ו"ראה ר' דבריו של ר"ש בזה, ודברי ר"מ בזה", ולא יפלא שהראשונים עושים כעין זה גם במחלוקות סוגיות).
ההוא גברא כתב:גם כשהמימרות בשני מקומות נאמרו על ידי אמוראים שונים ואפשר לומר שהם חולקים, התוספות יעדיפו לתרץ.
ההוא גברא כתב:גם כשהמימרות בשני מקומות נאמרו על ידי אמוראים שונים ואפשר לומר שהם חולקים, התוספות יעדיפו לתרץ.
אויבער חכמניק כתב:האם אין מוכח מתוך לשונו הזכה: "וכמה סברות קבעו בגמרא הם וחכמים שאחריהם גם כן כגון רב עינא ורב סימונא..."' שכן הוא הדבר באופן גורף במקומות רבים?
אוצר החכמה כתב:לא. להיפך. כמה זה כמה סברות? 10 20? בש"ס יש אלפי סוגיות.
וגם הראשונים ציינו את המקומות האלה.
כל זה עוד לפני הדיון על היכולת שלנו להתווכח עם רבנן סבוראי ולחשוב שאנחנו מבינים יותר מהם כי ברור שאין אפילו צורך בדיון הזה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 73 אורחים