נוטר הכרמים כתב:באתי להעיר, שהכותרת בלי ניקוד דו משמעית, מטעה כאילו הנידון על החכמים מוסרי ומעתיקי השמועה ולא על המוסרים.
פרי יהושע כתב:אולי תלמד את מי שלא יודע איך מנקדים, (כשאני לא מעתיק טקסט מאיזה מקום)?
פרי יהושע כתב:ידועים דברי הרמב"ם בח"ג מו"נ, לעניין קרבנות שהיו לפי תפיסת הדת באותו זמן, האם יסודו דחוי ע"י מי שלא קיבל טעמו בקרבנות כהרמב"ן בכל דבר ועניין, למשל עבדים כנענים עברים וכדו', האם ניתן לומר שהתורה מתנה את המוסריות של אותה שעה, אבל שייך להתקדם מבחינה מוסרית יותר, אף שגוף התורה לא תשתנה, אבל אין הכרח שאנחנו חייבים לחשוב שכל מה שנכתב בתורה הוא שיא המוסריות, או שלא ניתן לומר כן?
לייטנר כתב:פרי יהושע כתב:ידועים דברי הרמב"ם בח"ג מו"נ, לעניין קרבנות שהיו לפי תפיסת הדת באותו זמן, האם יסודו דחוי ע"י מי שלא קיבל טעמו בקרבנות כהרמב"ן בכל דבר ועניין, למשל עבדים כנענים עברים וכדו', האם ניתן לומר שהתורה מתנה את המוסריות של אותה שעה, אבל שייך להתקדם מבחינה מוסרית יותר, אף שגוף התורה לא תשתנה, אבל אין הכרח שאנחנו חייבים לחשוב שכל מה שנכתב בתורה הוא שיא המוסריות, או שלא ניתן לומר כן?
ביחס לדוגמא (ודון מינה), ראה אגרות הראי"ה, אגרת פט, ובחלקים מ'לנבוכי הדור'.
נוטר הכרמים כתב:שאלה מעניינת ונועזת. נטיית הלב ברורה, שטייט אין סידור, 'זאת התורה לא תהא מוחלפת', וכמובן ליכא למישמע מינה.
פרי יהושע כתב:לייטנר כתב:פרי יהושע כתב:ידועים דברי הרמב"ם בח"ג מו"נ, לעניין קרבנות שהיו לפי תפיסת הדת באותו זמן, האם יסודו דחוי ע"י מי שלא קיבל טעמו בקרבנות כהרמב"ן בכל דבר ועניין, למשל עבדים כנענים עברים וכדו', האם ניתן לומר שהתורה מתנה את המוסריות של אותה שעה, אבל שייך להתקדם מבחינה מוסרית יותר, אף שגוף התורה לא תשתנה, אבל אין הכרח שאנחנו חייבים לחשוב שכל מה שנכתב בתורה הוא שיא המוסריות, או שלא ניתן לומר כן?
ביחס לדוגמא (ודון מינה), ראה אגרות הראי"ה, אגרת פט, ובחלקים מ'לנבוכי הדור'.
אולי אם אפשר תמצית הדברים? ותודה מראש!.
החזיון של הכחות המתפתחים לטובה ולאורה מצד כח התורה
הוא הולך במערכה, עד כמה ראוי שיהי' נובע מכח הדין והמשפט ועד כמה ראוי
שיהי' נובע דוקא מטוב הלב ומהסכמה פנימית בלא שום מעיק כלל, אפילו מועקה
מוסרית. וזהו היסוד שאנו מחברים תמיד ברית אבות עם כל הדברים היותר עקריים,
וברית א"י היא מחוברת מחזקת ירושת אבות וקבלת התורה. אמנם האבות קיימו
את התורה מהכרה פנימית וחפשית, וזה היתרון ראוי שלא יחסר על חלק גדול
מהמציאות המוסרית, וזהו יסוד החלקים הגנוזים שהמה יוצאים דוקא בתור מדות
חסידות ולפנים משוה"ד, שאם היו באים בתור הלכה הכרחית היו מטשטשים את
ההדרכה הקבועה, להיות הולכת הלוך ואור לדורות עולם ולהיות לאור גויים
ועמים רבים לפי מעלות רוחם השונה מאד. כי הצד המוסרי שצריך להמצא בתור
נדבה ואהבת חסד הוא צריך לעולם להיות לו משקל נודע לפי הערך המוסרי הכללי
החיובי, כערך האויר החפשי לעומת הבנינים והמעשים הקולטוריים הממלאים אותו,
שא"א שלא ישאירו בעבורו מקום רחב מאד. ומה שצריך להסתפח ע"פ נדבת
הרוח וחופש הרצון הטוב חייב להרשם בתור מדת חסידות. ואין לשער גודל
ההפסד, שהיתה התרבות האנושית סובלת, אם אלה המדות הנעלות היו נקבעות
בקבע חיובי. כי רק מה שהוא יותר הכרחי לחיים החמריים והמוסריים בהוה, ופוגע
אם יחלש להשרשת העתיד, זה נכנס באזהרה, וגדול המצווה ועושה , אבל מה
שקולע לעומק הטוב בהיותו עומד ומתפשט בתור טל של תחי' לימים יוצרו,
מבלי לפגוע ברכותו וספוגיותו את כל מטרת העילוי העתידי, זכה להקבע בתור
נדבה ואהבת חסד. זהו גורל ה"לפנים משורת הדין", שמאד יפעל לטובה לעת אשר
יהפך לב האבן אשר לבנ"א ללב בשר. ע"כ אותו החלק הנשאר לפנים משוה"ד
מוכרח להשאר במדתו, וכל אשר תתרומם האנושיות יצאו מדות-החסידות מרשות
היחיד לרשות הרבים, ויהיו קנין כל העם, "וכל בניך לימודי ד'".
לייטנר כתב:וכמובן מומלץ לעיין בכל האיגרת
אפרים זלמן כתב:לייטנר כתב:וכמובן מומלץ לעיין בכל האיגרת
פרי יהושע כתב:ידועים דברי הרמב"ם בח"ג מו"נ, לעניין קרבנות שהיו לפי תפיסת הדת באותו זמן, האם יסודו דחוי ע"י מי שלא קיבל טעמו בקרבנות כהרמב"ן בכל דבר ועניין, למשל עבדים כנענים עברים וכדו', האם ניתן לומר שהתורה מתנה את המוסריות של אותה שעה, אבל שייך להתקדם מבחינה מוסרית יותר, אף שגוף התורה לא תשתנה, אבל אין הכרח שאנחנו חייבים לחשוב שכל מה שנכתב בתורה הוא שיא המוסריות, או שלא ניתן לומר כן?
איש_ספר כתב:פרי יהושע כתב:ידועים דברי הרמב"ם בח"ג מו"נ, לעניין קרבנות שהיו לפי תפיסת הדת באותו זמן, האם יסודו דחוי ע"י מי שלא קיבל טעמו בקרבנות כהרמב"ן בכל דבר ועניין, למשל עבדים כנענים עברים וכדו', האם ניתן לומר שהתורה מתנה את המוסריות של אותה שעה, אבל שייך להתקדם מבחינה מוסרית יותר, אף שגוף התורה לא תשתנה, אבל אין הכרח שאנחנו חייבים לחשוב שכל מה שנכתב בתורה הוא שיא המוסריות, או שלא ניתן לומר כן?
השאלה השניה היא מעניינת יותר, וחריפה יותר:
האם יתכן שישנם הוראות בתורה, שהלקח שלהם, הוא מכוון לדור מקבלי התורה, או לחברה בעלת תרבות קרובה לזה, ואינם מכוונים אלינו?
בענין זה אין לי מה לומר, וכמובן שהתחושה הטבעית מתנגדת להנחה כזו.
viewtopic.php?f=7&t=14357#p134665
בן מיכאל כתב:איש_ספר כתב:פרי יהושע כתב:ידועים דברי הרמב"ם בח"ג מו"נ, לעניין קרבנות שהיו לפי תפיסת הדת באותו זמן, האם יסודו דחוי ע"י מי שלא קיבל טעמו בקרבנות כהרמב"ן בכל דבר ועניין, למשל עבדים כנענים עברים וכדו', האם ניתן לומר שהתורה מתנה את המוסריות של אותה שעה, אבל שייך להתקדם מבחינה מוסרית יותר, אף שגוף התורה לא תשתנה, אבל אין הכרח שאנחנו חייבים לחשוב שכל מה שנכתב בתורה הוא שיא המוסריות, או שלא ניתן לומר כן?
השאלה השניה היא מעניינת יותר, וחריפה יותר:
האם יתכן שישנם הוראות בתורה, שהלקח שלהם, הוא מכוון לדור מקבלי התורה, או לחברה בעלת תרבות קרובה לזה, ואינם מכוונים אלינו?
בענין זה אין לי מה לומר, וכמובן שהתחושה הטבעית מתנגדת להנחה כזו.
viewtopic.php?f=7&t=14357#p134665
יש דברים שלגביהם אמרו חז"ל כי נגעו רק לדור המדבר, כמו נישואין בין השבטים וכיוצא בזה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 121 אורחים