מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הלכות פוסקי הלכה

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
הוה אמינא
הודעות: 1654
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: הלכות פוסקי הלכה

הודעהעל ידי הוה אמינא » א' יולי 09, 2017 1:22 am

אש משמים כתב:
הוה אמינא כתב:אין כאן מחלוקת לגיטימית בגלל שאין פה שני צדדים שיכולים להיות ברי מחלוקת.
מצד אחד כבוד שלושת הדיינים החכמים נורא. ומצד שני רש"י רי"ף רמב"ם רשב"א רמב"ן רא"ש ר"ן טור תשב"ץ תרוה"ד מחבר רמ"א ב"ש ח"מ נודע ביהודה תורת גיטין קצות החושן רבי עקיבא אייגר וכו' וכו'.
מתי שרב בעל כוח תורה הבקיא בש"ס ורמב"ם ושו"ע ונושאי כליהם בישרות [!!!] יגיע למסקנה שלא מתנגשת עם כל שרשרת מוסרי התורה מסיני ועד היום - פוסקי הדורות שמפיהם אנו חיים, ותורתם תורת חיים = ודאי שמסקנתו תוכל להכנס לכלל הפסיקה התורנית ככל הפסקים שבכל הדורות.


אני מאמין שהדיינים הפוסקים ראו ויודעים את כל רשימת הספרים שהבאת ובכל זאת פסקו מה שפסקו מה שאומר שזה עניין של הסתכלות האם זה סותר לכל הרשימה הנ"ל. ואם הם אוחזים כך בכל זאת איפה הבעיה?
יוצא לפי הגדרתך ........
זאת השאלה מי אמון לומר מה ישר ומה עקום ? ? ?


אתה מניח הנחות לפי אמונתך, ולכן יש לך שאלות ולא מקבל את התשובות.
אני מאמין רק בי"ג עיקרים. ונראה לי שכך צריך להיות האמת, אם אמונה מסויימת מעוררת שאלות - צריך לבדוק האם היא מוכרחת לפי היהדות. הרי אינך שואל מידיעה, רק מאמונה.
אני מאוד רוצה להאמין שהדיינים הנזכרים לא ראו ולא זכרו בשעת מעשה את הסתירות והפרובלמות למה שכתבו מכל הפוסקים שבכל הדורות שהשו"ע מושתת עליהם. כי אם נניח שהם חלקו על הכל במודע ובמכוון והינם מרגישים כשווים בין שווים עם ראשונים כמלאכים שליבם פתוח להם כאולם ועליהם הונחו עמודי הפסק לכל הדורות, אזי הם חכמים הרבה יותר גדולים ממה שניתן לחשוב, ואולי זו לבד סיבה מספיקה להסתפק מה ישר ומה עקום.

אש משמים
הודעות: 2497
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: הלכות פוסקי הלכה

הודעהעל ידי אש משמים » א' יולי 09, 2017 1:32 am

אתה הנחת שהם לא יודעים כלום וחולקים על ראשונים ואחרונים וכו' וכו' ואני לא קיבלתי את זה.
השאלה היא אחת ואינה קשורה לשום מקרה ספציפי, מי אמון לקבוע על אדם בישראל שאינו חולק לגיטימי אלא פורץ גדר. וביותר, מה הם הסיבות והטעמים לומר כך על אדם כשר בישראל (שראה את כל הראשונים ואחרונים ומבין מדעתו חידוש מקורי)??

הרואה
הודעות: 2218
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 2:57 pm

Re: הלכות פוסקי הלכה

הודעהעל ידי הרואה » א' יולי 09, 2017 2:12 am

לא הבנתי מה הסיפור שלך.
אם אני חושב מסיבה כלשהי שרב פלוני הינו מחריב הדור כלשונך.
מדוע שלא אזעק כך בראש חוצות?
הרי אני חושב שחובה למחות בו כדי שלא יחריב את הדור.
או שהשאלה שלך על סמך מותר לי לחשוב שרב פלוני הוא מחריב הדור?
ואם כן ברור שהשאלה צריכה להיות לגופו של כל עניין ועניין.

הוה אמינא
הודעות: 1654
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: הלכות פוסקי הלכה

הודעהעל ידי הוה אמינא » א' יולי 09, 2017 2:55 pm

אש משמים כתב:אתה הנחת שהם לא יודעים כלום וחולקים על ראשונים ואחרונים וכו' וכו' ואני לא קיבלתי את זה.
השאלה היא אחת ואינה קשורה לשום מקרה ספציפי, מי אמון לקבוע על אדם בישראל שאינו חולק לגיטימי אלא פורץ גדר. וביותר, מה הם הסיבות והטעמים לומר כך על אדם כשר בישראל (שראה את כל הראשונים ואחרונים ומבין מדעתו חידוש מקורי)??



פתח בכד וסיים בחבית. התבלבלתי ממך לגמרי.
פתחת בשאלה מי ראוי לקבוע הלכה בדבר "חדש". עניתי על זה.
והבאתי אגב שנושא כמו זיכוי גט הוא דבר ישן נושן שלא נכלל בשאלה שלך.
כעת אתה מעמיד את השאלה "מי אמון לקבוע על אדם בישראל שאינו חולק לגיטימי". כלומר אתה מסכים שבעצם מדובר על "חולק" ולא על מכריע בדבר שלא דנו עליו קודמיו.
ובכל זאת ההנחה שלך שכל אדם בישראל [!!] הוא "חולק לגיטימי"!! על מי?
ואתה מחפש טעמים וסיבות שאדם כשר שבישראל לא יהיה חולק לגיטימי אלא פורץ גדר.
אני חושב שמיציתי. ופרשתי.
רוב הצלחה בכל אשר תפנה.

דודי צח
הודעות: 727
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: הלכות פוסקי הלכה

הודעהעל ידי דודי צח » א' יולי 09, 2017 4:23 pm

בירושלים של מעלה היו נותנים 'היתר הוראה' לא על סמך היקף ידיעות בחומר ההלכה כי אם על שני פרמטרים: 1. בירור אודות יראת-שמים של הנבחן. 2. בירור כשרונו של הנבחן על ידי שאלות חידודיות וכוליה. משעמד על ההצלחה קיבל מיד 'יורה יורה ידין ידין', כי הרי רוב השאלות ה'אמיתיות' הם בעניינים שצריך להם דימוי מילתא למילתא, ועל כך בחנו את כח הכרעתו וכח הניתוח הדימוי והחילוק. אך שמא אינו ירא שמים, וישתמש בכח הכשרוני הזה דוקא לחורבה, על זה עשו בירור מקיף אודות ירא"ש שלו.
*
גם אם כיום לא נהוג כך, ואולי יש בהנ"ל מעט מן האגדה. אך זה נותן הסתכלות נאותה, איך צריך להתייחס לכח ה'הוראה'. לא ריבוי החומר קובע, כי אם מה שעושים עם החומר הנלמד.
יכול האדם לדעת כל חלק 'חושן משפט' על כל מפרשיו, ויהיה קשה לו לפסוק בדין-תורה אודות רכישת 'אופציות' בשוק המט"ח, כי אין על זה שום סמ"ע ושום קצות.
זה בדיוק מה שמרגישים גדולי ההוראה והתלמידי חכמים, וביכולת הזו - כשהיא באה מתוך ירא"ש צרופה, מסמיכים כלל ישראל ויודעים מיהו בעל 'כתפיים רחבות'.
*
לפי השמועה, אכן יש כמה וכמה שאלות בשנים האחרונות שהן תקועות במקצת, כי פסו גדולי הוראה, כי אנחנו בדור הדרשו וספרי הליקוטים, ממש בחפיפה לרופאים של היום, שהם פחות 'רופאים' ויותר הייטקיסטים, שעונים לך תשובה מתוך המחשב, וככל שכושר האילתור שלהם גבוה כך יותר יקלעו למטרה, ורבים מאיתנו זוכרים את הרופאים בדור הקודם, שעל ידי מעיכה הגונה על הכרס ידעו לפעמים לקלוע למה שקורה בתוך חלל הבטן.
*
זה גם ההבדל בין מוצי"ם לפוסקים. פוסקים זה כאלה שיותר מהידע הטכני יש להם את היכולת והדימוי לצרף זה אצל זה. דא עקא, שכיום ישנם שדרי רדיו שהם בעצמם 'פוסקים' במהירות בלי ספיקות ובלי מבוכות, ישר תשובה לכל שאלה. וכדי ביזיון וקצף.
אכן מצד אחד, כל רב מתחיל יודע בע"פ כל פסקי הרבנים וואזנר/אוירבך/אלישיב/אבא-שאול וכו'. אבל את סוגיית הגמרא שמשם מוצא ההלכה, ה' ירחם עליהם ועלינו.
*
פורסם פעם ביתד נאמן, בשם הג"ר יחזקאל לווינשטיין, שאמר באחד השיחים: כשאנו יכולים לשאול שאלה מאחד משני אנשים, הראשון למד 60 פעמים יורה דעה ואינו למדן, והשני למדן אך למד בקושי פעם אחד יורה דעה - עלינו לשאול את השני!!
*
אוי לו לרב, בדור הפלאפונים, שלא ישיב לנו תשובה הלכתית 'על אתר', ועדיף תשובה ברורה 'מותר' או 'אסור'. תמו אלו המעיינים והמסתפקים, אלו ששמחו על הספק ועל החומרא על האפשר ועל האולי, יותר מעל הוודאי ועל הברור.
פני הדור כפני ה..
*
רבנים הקרובים למחננו אך רחוקים מפנימיותנו, יגדירו עצמם כלשון נשיא המדינה 'גרעין בית הלל', ועל מגמת הקולא קא בכינא.
*
ישנם אמנם 'מחמירים' מחמת שקשה להם בעצמם להסתמך על סברתם או על נטיית רוב הפוסקים, אך ב"ה צמד המילים של בעלי התשובות: 'חוכך אני בזה להחמיר', נעלם כמעט מן העולם.
זו דוקא תופעה ברוכה. ספיקות של 'דררא', היינו ששני הצדדים ידועים וניצבים לפנינו - ברוכים המה, אך ספיקות של 'אי ידיעה', מתוך רתיעה לנגוע ביסודי ההלכה - אינו חייב ללוות אותנו עוד. וזהו הפירוש האמיתי בדברי חז"ל על כוחא דהיתרא עדיף, כפירוש רש"י (כתובות ז:א) "כל אדם רשאי להחמיר, והאוסר אין זה סמיכת דברים, שאפילו מן הספק שאין ההלכה ברורה לו הוא בא ואוסר. אבל המתיר, סומך על שמועתו או על סברת חכמתו, והיא הוראה'. היא הוראה!

*

אש משמים
הודעות: 2497
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: הלכות פוסקי הלכה

הודעהעל ידי אש משמים » ב' יולי 10, 2017 1:25 am

יש"כ הרב 'דודי צח' על הדברים הנכונים והמצערים שכתבת.
אין בדברים תשובה ברורה לכל השאלות אך בהחלט מובן מדוע יש את השאלות הללו בכלל.

מעט דבש
הודעות: 4104
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: הלכות פוסקי הלכה

הודעהעל ידי מעט דבש » א' אוקטובר 15, 2017 1:40 pm



חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 52 אורחים