אמנם אם יודע ומכיר בחכמת החכם רק שהוא סבור בטעות (בלי בירור אמיתי כפי ההלכה) שאין לו דין ת"ח מחמת מעשיו הרי הוא ג"כ בכלל אפיקורס
שש ושמח כתב:מתוך הקונטרס (עמ' 48) -אמנם אם יודע ומכיר בחכמת החכם רק שהוא סבור בטעות (בלי בירור אמיתי כפי ההלכה) שאין לו דין ת"ח מחמת מעשיו הרי הוא ג"כ בכלל אפיקורס
ובמחכ"ת, כל זה טעות גמורה, ואמנם איש אשר כזה נכשל בביזוי ת"ח ועונשו רב מאד, אבל לכלל אפיקורס לא הגיע, וזה פשוט מסברא. ואע"פ שהאריך שם בראיות, לא מצאתי בדבריו שום ראיה שנחשב אפיקורס, אלא שנכשל בביזוי ת"ח, וכנ"ל.
איש יהודי1 כתב:ז"ל התשובה שקיבלתי במייל מהמחבר הנה אף שבביאור הארכנו בביאור חומר הענין מ"מ זה מבואר ומבוסס על האמור בפרק ד' שכל עיקר חומר שהחמירו במבזה ת"ח הוא משום דהמבזהו מגלה בזה שהוא כופר בתורה שלומד החכם, או טעמים דומים לזה, והנה לכאו' ד"ז צ"ב למה זה מחויב שהוא כופר בתורה, והביאור הוא דהאמונה בכוחה של תורה היא גם האמונה שכח התורה לגדל ולרומם את חכמיה, ומי שאינו מאמין בזה הוא הרי גילה בזה פחיתות אמונתו בתורה, ועל כן עצם ההנחה שהחכם חטא היא פגם בכח האמונה בתורה שהיא מרוממת את חכמיה, ומי שכ"כ בקלות מקבל לשה"ר על ת"ח, הרי גילה בזה שפלותו, ועי' בדברי הח"ח בעשין עשה ח' דהמדבר לשה"ר על ת"ח הוי אפיקורס, אע"ג דהוא מספר על החכם דבר מגונה שעשה לדעתו, ומ"מ הוא נכשל בזה בביזוי ת"ח, ואע"ג דזה קצת שונה מנידון דידן, דכאן הוא מקבל עליו לשה"ר שאינו ת"ח כלל לפי מעשיו מ"מ נראה פשוט כמשנ"ת עכ"ל.
להזכירכם, ניתן להפנות שאלות למחבר ל [email protected]
אוצר החכמה כתב:איש יהודי1 כתב:ז"ל התשובה שקיבלתי במייל מהמחבר הנה אף שבביאור הארכנו בביאור חומר הענין מ"מ זה מבואר ומבוסס על האמור בפרק ד' שכל עיקר חומר שהחמירו במבזה ת"ח הוא משום דהמבזהו מגלה בזה שהוא כופר בתורה שלומד החכם, או טעמים דומים לזה, והנה לכאו' ד"ז צ"ב למה זה מחויב שהוא כופר בתורה, והביאור הוא דהאמונה בכוחה של תורה היא גם האמונה שכח התורה לגדל ולרומם את חכמיה, ומי שאינו מאמין בזה הוא הרי גילה בזה פחיתות אמונתו בתורה, ועל כן עצם ההנחה שהחכם חטא היא פגם בכח האמונה בתורה שהיא מרוממת את חכמיה, ומי שכ"כ בקלות מקבל לשה"ר על ת"ח, הרי גילה בזה שפלותו, ועי' בדברי הח"ח בעשין עשה ח' דהמדבר לשה"ר על ת"ח הוי אפיקורס, אע"ג דהוא מספר על החכם דבר מגונה שעשה לדעתו, ומ"מ הוא נכשל בזה בביזוי ת"ח, ואע"ג דזה קצת שונה מנידון דידן, דכאן הוא מקבל עליו לשה"ר שאינו ת"ח כלל לפי מעשיו מ"מ נראה פשוט כמשנ"ת עכ"ל.
להזכירכם, ניתן להפנות שאלות למחבר ל [email protected]
עדיין צודק שש ושמח. יש למחבר הקונטרס סברא למה הוא נקרא אפיקורס. אבל לא הביא ראיות. יכול המבזה להתווכח בכמה אופנים עם זה. למשל מכוח הטענה של ת"ח שאין בו דעת נבילה טובה הימנו. או שלומד שלא לשמה ועוד כל מיני טענות שבדרך כלל אינן צודקות אבל מוציאות את הטוענן מגדר אפיקורס.
סוף דבר מצד הסברא הדבר מסור ללב. אם הטעם הוא מפני שאינו מעריך את התורה ותלמידי חכמים בכלל ולכן מבזהו הרי הוא בכלל מבזה תלמידי חכמים. אבל אם אינו מבזה את התלמידי חכמים אלא יש לו טענה מסויימת על פלוני אינו כן והלב יודע אם לעקל אם לעקלקלות. כך שלכתוב באופן פשוט לענ"ד אין לזה מקום.
ההוא גברא כתב:התחלתי לקרוא אותו עד שמצאתי שהוא פוסק שאסור להציל מבזה ת"ח ממיתה אבל מסתפק אם מותר לדבר עליו לשון הרע, ומאותה שעה הוחזק אצלי המחבר לשוטה שאינו מבין מה שלומד ואין לו דין תלמיד חכם. (ויש לדון מה אני לדעתו...)
"המחבר" כתב:נראה שטוען הטענות לא עיין כדבעי בקונטרס, וגם לא ניסה להבין את הדברים שכתבנו, ...
שש ושמח כתב:"המחבר" כתב:נראה שטוען הטענות לא עיין כדבעי בקונטרס, וגם לא ניסה להבין את הדברים שכתבנו, ...
אני מתחיל לחשוב שהמחבר בעצמו אפיקורס.
ההוא גברא כתב:התחלתי לקרוא אותו עד שמצאתי שהוא פוסק שאסור להציל מבזה ת"ח ממיתה אבל מסתפק אם מותר לדבר עליו לשון הרע, ומאותה שעה הוחזק אצלי המחבר לשוטה שאינו מבין מה שלומד ואין לו דין תלמיד חכם. (ויש לדון מה אני לדעתו...)
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 77 אורחים