מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חינוך הישיבות

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
מנצפך
הודעות: 446
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 11:05 pm

Re: חינוך הישיבות

הודעהעל ידי מנצפך » ד' ספטמבר 27, 2017 10:27 am

כדכד כתב:הוא התכוון שידונו בשאלות שהוא שאל ולא5 בכל מה שמסביב (מה טיבו של האיש, הקדשות על הזמנות וותיקין בישיבת חברון)

viewtopic.php?f=51&t=35835#p395202

כדכד
הודעות: 8858
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: חינוך הישיבות

הודעהעל ידי כדכד » ד' ספטמבר 27, 2017 10:32 am

לא כתבתי את זה בשביל שידונו שוב אם אשכולות צריכות להתפתח לפי כוונת פותחן אלא כדי לנסות להחזיר את המסלול הזה לסדר תקין

יעקב_ב.
הודעות: 164
הצטרף: ד' פברואר 01, 2017 1:28 am

Re: חינוך הישיבות

הודעהעל ידי יעקב_ב. » ד' ספטמבר 27, 2017 4:34 pm

הישיבות כיום מחנכים לכתחילה לבינוניות. מה שהיה פעם אידיאל של שליחות, של הקרבה, של ניסיון לצמוח לפסגות אינסופיות, האהבה שהייתה פעם לעילויים, לבעלי כשרון, לאנשי חכמה, לאנשי עומק, מוקעת כיום בחשדנות עד כדי עוינות. ראשי הישיבות של היום מטפחים אידיאל של מצוינות שהוא בינוניות מוחלטת. בינוניות בכל שטחי החיים, ‘לא חכם ולא טיפש’. להיות כמו כולם. להיות סטנדרטי. לא להיות חריג. להיות בתלם. להיות חָלָק. אלה המונחים האהובים על ראשי ישיבות, – וגם על מרבית בחורי הישיבה – כיום.

תלוי באיזו ישיבה, ואם בכלל מחנכים, ברור שברגע ש'כולם' מגיעים לישיבה אי אפשר להתמסר רק למיוחדים ולהשאיר את הבינונים מאחור, אך מאידך באמת אין השקעה מיוחדת במצוינים שיתקדמו ויתפתחו הלאה, אלא מניחים אותם לנפשם בדרך כלל... וזה יכול להיות לטוב ולמוטב.
המצוינות היא ההצלחה, אידיאל של ‘ילדים טובים’ ששומעים ומצייתים באופן עיוור להוראות של ראש הישיבה, לחריצת הדין של הרב קנייבסקי ולהשקפות של הרב שטיינמן. כמות החוקים הבלתי כתובים בעולם הישיבות הופכת להיות מטרידה. תקנונים, אידאלים צרים של צייתנות מנזרית.

יתכן שיש אי אלו חוקים שכמה בחורים נושאים אותם בליבם, ומי שרוצה יכול 'לשים פס'. אך לומר 'תקנונים' 'צייתנות מנזרית' זה מאד מוזר למי שיודע מה שקורה בפנימיות של ימינו... רמז: לא כל הישיבות הם 'אור ישראל', והם גם לא סמינרים.
כיום ה’שפיץ’ הוא הבחור הטוב, הנחמד והבינוני, המלוטף בידי ראשי הישיבה, לומד שלושה סדרים כמו שצריך, מתלבש כמו שצריך, אומר את מה שצריך לומר, נכנס לשיעור כללי ורושם, והוא ‘שפיץ’ בזה שהוא ‘חָלָק’. הוא גם ‘מבין בלימוד’, גם ‘שקוע בלימוד’, גם חביב, נחמד. ובעיקר לא חכם מידיי, לא טיפש מידיי, לא סהרורי, לא אנרכיסט, לא ‘חושב לבד’,
לאחרונה כשביררתי על איזשהו בחור לצורך שידוך, אמר לי בר שיחי, ‘תשמע, הוא בחור טוב, אבל הוא מהטיפוסים האלה שחושבים לבד’…

כל אחד והשפיץ שלו... לא ראיתי בשום ישיבה שתלויה על הקיר 'רשימת שפיצים מעודכנת'... יש אבא שרוצה לבת שלו טיפוס חלק ורגיל, שלא יקום בבוקר ויעשה לו סקנדלים, וזה הגיוני ומקובל... אבל לא ראיתי 'שפיצים' מהסוג שאתה מחבב שתקועים יותר מדי שנים בישיבה.
“המשגיח” הוא מעצב האופנה של כל המגרסה הזאת. הכל מעודן, מתנצל, השקפתי. זאת לא ההשקפה הצעקנית והאגרסיבית של הרב שך, שהייתה יותר מלחמה, ביטוי למרד ולשליחות, אלא זאת השלמה עם ‘השקפות ברורות’, ‘נורמליות’, לא חריגות. הצליחו להפוך את מה שהיה פורח בעולם הישיבות למשעמם, בינוני ואפרורי.

'המשגיח'? מי סופר את המשגיח בימינו? אולי כמה בחורים צדיקים בישיבות צדיקות שנכנסים לשיחות ומקשיבים כמו ילדים טובים...
לכן אף אחד לא לוקח על עצמו תפקיד חינוכי.

אדרבה, תציע כאן משרה פנויה של תפקיד חינוכי, ותראה אם אף אחד לא לוקח אותה על עצמו...
התפקיד של מחנך הוא לכאורה לעצב את הבחור, לקחת אותו לידיים, להתמודד עם הבעיות שלו, עם הקונפליקטים שלו. כיום, בחור שיש לו יותר מידיי ‘שאלות’, יותר מידיי ‘עצמאות’, בחור שהוא יותר מידיי שונה, בחור שמעז לקרוא ספרים חיצוניים, (מאן דכר שמיה), בחור שנמשך למוזיקה, או לציור, או בחור שיש לו איזה תחביב מעניין, וגם בלימוד, בחור שאוהב משהו מקורי יותר, לא סטנדרטי, הוא בחור ‘בעייתי’. (שלא לדבר על בחור שאוהב ללמוד הלכה, שהוא סתם הולך בטל, לא מוכשר בר מנן, פרענק פארך). ובחור בעייתי צריך להעיף מהישיבה, כי כפי שהעיד בפניי ראש ישיבה אחת, ‘הוא חריג, אי אפשר לטפל בו’. כאילו שהתפקיד של מחנך הוא להוות אכסניה לבחורים כבר מחונכים, צלובים וגרוסים.

לא הבנתי את מי אתה רוצה ש'יעצב את הבחור ויקח אותו לידים'. האם אתה מדבר אל מספר אנשי הצוות המצומצם בישיבה של מאות בחורים? מה שברור, שאתה לא יכול לפנות אל אלו שהצליחו להיות ראשי ישיבות, שהגיעו למשרה חשובה זאת רק אחרי שהשקיעו את כל ימותיהם בישיבה ובכולל בלימוד רציני ומשמעותי של מאות דפי גמרא בעיון עם כל ה'רייד', האם הם אלו שצריכים להבין את אלו שנמשכים למוזיקה ולציור? יש ישיבות בודדות מאד שמעיפות בחורים שהם לא סטנדרטיים, וברוב הישיבות הגדולות אם בכלל יודעים על בחור אם הוא 'בעייתי' או לא, זה כבר הישג משמעותי...
סוף דבר, מאחר שעולם הישיבות הליטאי בימינו אינו כזה 'מדכא' ו'חודרני', והמצב הרבה יותר חלש מבחינת ההקפדה על מעשי הבחורים, א"כ כל בחור שהוא מקורי ולא סטנדרטי יכול למצוא את עצמו בחברת בחורים כמותו, מבלי שאף אחד יפריע לו בפועל, ואי אפשר לקרוא לזה 'דיכוי הבחור', ומבחינה זו המצב יותר טוב מעולם הישיבות המוסרי שלפני השואה, שידעו על כל בחור בדיוק מה הוא עושה ומה לא.

ההוא גברא
הודעות: 611
הצטרף: ב' אוגוסט 29, 2011 4:19 pm

Re: חינוך הישיבות

הודעהעל ידי ההוא גברא » ד' ספטמבר 27, 2017 6:42 pm

אתה צודק שהפונוביז'ר כותב המאמר לא יכול להתלונן על הצוות המצומצם שם, אבל קצת הגזמת ולא כל הישיבות הן מיר ש"אין מעיפים בחור כל זמן ששומר על ז' מצוות בני נח". עדיין יש ישיבות שמספר הבחורים קטן ויש תשומת לב לכל בחור. אבל "השפיצים שבשפיצים לא הולכים לשם" אלא לפוניבז' וחברון

בתבונה
הודעות: 1328
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: חינוך הישיבות

הודעהעל ידי בתבונה » ד' ספטמבר 27, 2017 7:59 pm

יעקב_ב. כתב:אלו שהצליחו להיות ראשי ישיבות, שהגיעו למשרה חשובה זאת רק אחרי שהשקיעו את כל ימותיהם בישיבה ובכולל בלימוד רציני ומשמעותי של מאות דפי גמרא בעיון עם כל ה'רייד',


ביקום שלנו ברוב הישיבות הקריטריון העיקרי לשטעלע זה להיות מהמשפוחה, יש ישיבות בודדות יוצאות דופן.

אש משמים
הודעות: 2495
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: חינוך הישיבות

הודעהעל ידי אש משמים » ד' ספטמבר 27, 2017 8:54 pm

הישיבות כיום מחנכים לכתחילה לבינוניות. מה שהיה פעם אידיאל של שליחות, של הקרבה, של ניסיון לצמוח לפסגות אינסופיות, האהבה שהייתה פעם לעילויים, לבעלי כשרון, לאנשי חכמה, לאנשי עומק, מוקעת כיום בחשדנות עד כדי עוינות. ראשי הישיבות של היום מטפחים אידיאל של מצוינות שהוא בינוניות מוחלטת. בינוניות בכל שטחי החיים, ‘לא חכם ולא טיפש’. להיות כמו כולם. להיות סטנדרטי. לא להיות חריג. להיות בתלם. להיות חָלָק. אלה המונחים האהובים על ראשי ישיבות, – וגם על מרבית בחורי הישיבה – כיום.

יעקב_ב. כתב:תלוי באיזו ישיבה, ואם בכלל מחנכים, ברור שברגע ש'כולם' מגיעים לישיבה אי אפשר להתמסר רק למיוחדים ולהשאיר את הבינונים מאחור, אך מאידך באמת אין השקעה מיוחדת במצוינים שיתקדמו ויתפתחו הלאה, אלא מניחים אותם לנפשם בדרך כלל... וזה יכול להיות לטוב ולמוטב.

שמחתי לראות תשובה עניינית לטענות העומדות על הפרק ולא על הטוען אותם.
לא מסתבר שהכותב כיוון לישיבה ספציפית בטענותיו אלא על עולם הישיבות (הליטאי) במתכונתו הנוכחית באופן כללי. הגם שאין אולי חינוך מאוד חזק בישיבות עדיין בולט מאוד מה רצון הישיבה מהבחור ואין הכוונה שלא משקיעים בבחורים המיוחדים אלא שיש לצוות הישיבה סלידה מכל דבר שונה או חדש וכולם צריכים להיות בתוך מסגרת מחשבתית מאוד מצומצמת.
המצוינות היא ההצלחה, אידיאל של ‘ילדים טובים’ ששומעים ומצייתים באופן עיוור להוראות של ראש הישיבה, לחריצת הדין של הרב קנייבסקי ולהשקפות של הרב שטיינמן. כמות החוקים הבלתי כתובים בעולם הישיבות הופכת להיות מטרידה. תקנונים, אידאלים צרים של צייתנות מנזרית.

יעקב_ב. כתב:יתכן שיש אי אלו חוקים שכמה בחורים נושאים אותם בליבם, ומי שרוצה יכול 'לשים פס'. אך לומר 'תקנונים' 'צייתנות מנזרית' זה מאד מוזר למי שיודע מה שקורה בפנימיות של ימינו... רמז: לא כל הישיבות הם 'אור ישראל', והם גם לא סמינרים.

כנ"ל. אין הכוונה לתקנון מסוים אם בכלל אלא לצורה שישיבה עומדת כיום שהדרישה החזקה ביותר מהבחור היא לחשוב כמו כולם ולציית ולקבל את הדברים של ראש הישיבה כאקסיומה שאין לערער אחריה וזה גורם לצמצום החשיבה ולרדידות כללית.
כיום ה’שפיץ’ הוא הבחור הטוב, הנחמד והבינוני, המלוטף בידי ראשי הישיבה, לומד שלושה סדרים כמו שצריך, מתלבש כמו שצריך, אומר את מה שצריך לומר, נכנס לשיעור כללי ורושם, והוא ‘שפיץ’ בזה שהוא ‘חָלָק’. הוא גם ‘מבין בלימוד’, גם ‘שקוע בלימוד’, גם חביב, נחמד. ובעיקר לא חכם מידיי, לא טיפש מידיי, לא סהרורי, לא אנרכיסט, לא ‘חושב לבד’,
לאחרונה כשביררתי על איזשהו בחור לצורך שידוך, אמר לי בר שיחי, ‘תשמע, הוא בחור טוב, אבל הוא מהטיפוסים האלה שחושבים לבד’…

יעקב_ב. כתב:כל אחד והשפיץ שלו... לא ראיתי בשום ישיבה שתלויה על הקיר 'רשימת שפיצים מעודכנת'... יש אבא שרוצה לבת שלו טיפוס חלק ורגיל, שלא יקום בבוקר ויעשה לו סקנדלים, וזה הגיוני ומקובל... אבל לא ראיתי 'שפיצים' מהסוג שאתה מחבב שתקועים יותר מדי שנים בישיבה.

כנ"ל. אין רשימות אך יש את הציפיות של ראשי הישיבות מהבחורים להיות 'ילדים טובים' ולעשות מה שצריך לעשות בצורה שצריך ובעיקר בלי הפתעות חשיבתיות ומוסריות.
“המשגיח” הוא מעצב האופנה של כל המגרסה הזאת. הכל מעודן, מתנצל, השקפתי. זאת לא ההשקפה הצעקנית והאגרסיבית של הרב שך, שהייתה יותר מלחמה, ביטוי למרד ולשליחות, אלא זאת השלמה עם ‘השקפות ברורות’, ‘נורמליות’, לא חריגות. הצליחו להפוך את מה שהיה פורח בעולם הישיבות למשעמם, בינוני ואפרורי.

יעקב_ב. כתב:'המשגיח'? מי סופר את המשגיח בימינו? אולי כמה בחורים צדיקים בישיבות צדיקות שנכנסים לשיחות ומקשיבים כמו ילדים טובים...

כנ"ל.
לכן אף אחד לא לוקח על עצמו תפקיד חינוכי.

יעקב_ב. כתב:אדרבה, תציע כאן משרה פנויה של תפקיד חינוכי, ותראה אם אף אחד לא לוקח אותה על עצמו...

כוונתו לומר שאין מי שבאמת מחנך ונותן מדיליה לאחרים.
התפקיד של מחנך הוא לכאורה לעצב את הבחור, לקחת אותו לידיים, להתמודד עם הבעיות שלו, עם הקונפליקטים שלו. כיום, בחור שיש לו יותר מידיי ‘שאלות’, יותר מידיי ‘עצמאות’, בחור שהוא יותר מידיי שונה, בחור שמעז לקרוא ספרים חיצוניים, (מאן דכר שמיה), בחור שנמשך למוזיקה, או לציור, או בחור שיש לו איזה תחביב מעניין, וגם בלימוד, בחור שאוהב משהו מקורי יותר, לא סטנדרטי, הוא בחור ‘בעייתי’. (שלא לדבר על בחור שאוהב ללמוד הלכה, שהוא סתם הולך בטל, לא מוכשר בר מנן, פרענק פארך). ובחור בעייתי צריך להעיף מהישיבה, כי כפי שהעיד בפניי ראש ישיבה אחת, ‘הוא חריג, אי אפשר לטפל בו’. כאילו שהתפקיד של מחנך הוא להוות אכסניה לבחורים כבר מחונכים, צלובים וגרוסים.

יעקב_ב. כתב:לא הבנתי את מי אתה רוצה ש'יעצב את הבחור ויקח אותו לידים'. האם אתה מדבר אל מספר אנשי הצוות המצומצם בישיבה של מאות בחורים? מה שברור, שאתה לא יכול לפנות אל אלו שהצליחו להיות ראשי ישיבות, שהגיעו למשרה חשובה זאת רק אחרי שהשקיעו את כל ימותיהם בישיבה ובכולל בלימוד רציני ומשמעותי של מאות דפי גמרא בעיון עם כל ה'רייד', האם הם אלו שצריכים להבין את אלו שנמשכים למוזיקה ולציור? יש ישיבות בודדות מאד שמעיפות בחורים שהם לא סטנדרטיים, וברוב הישיבות הגדולות אם בכלל יודעים על בחור אם הוא 'בעייתי' או לא, זה כבר הישג משמעותי...
סוף דבר, מאחר שעולם הישיבות הליטאי בימינו אינו כזה 'מדכא' ו'חודרני', והמצב הרבה יותר חלש מבחינת ההקפדה על מעשי הבחורים, א"כ כל בחור שהוא מקורי ולא סטנדרטי יכול למצוא את עצמו בחברת בחורים כמותו, מבלי שאף אחד יפריע לו בפועל, ואי אפשר לקרוא לזה 'דיכוי הבחור', ומבחינה זו המצב יותר טוב מעולם הישיבות המוסרי שלפני השואה, שידעו על כל בחור בדיוק מה הוא עושה ומה לא.

מה זאת אומרת "לא הבנתי את מי אתה רוצה ש'יעצב את הבחור ויקח אותו לידים'"??? ראש הישיבה הדגול עם המשגיח ושאר הצוות!!!!!
למה שולחים את הבחורים לישיבה??? להתחנך ולהתגדל!!
אם אין להם יכולת להשתלט על כמות הבחורים בישיבה אז אולי אין מן הראוי לקבל כ"כ הרבה בחורים??!!

בישיבות היותר קטנות ישנם שני סוגי בחורים. אחד, אוהב לצייר ולשמוע מוזיקה ואותו צריך המשגיח לתפוס בידים ולחנך ולהשקיע בו ע"מ שיצא עובד ה' וירא שמים. השני הוא הבחור ששואל שאלות גדולות באמונה במוסריות בלימוד בסוגיה ומציע דרכים חדשות ומעניינות ופה יש טענה על ראשי הישיבה שרואים את הפוטנציאל של הבחור אך מדכאים אותו באמירות של 'אסור לשאול כך' 'זה לא כתוב בשום מקום' 'אין לך סברא ישרה' וכו' ובמקום זה יכלו לטפחו ולעודדו לחקור לשאול לתרץ ולחדש כיד ה' הטובה עליו.
סוף דבר לא ראיתי תשובות מספקות לטענות שעלו ואולי פשוט כי אין..

(אגב, אולי אפשר לפתוח אשכול חדש על כך אבל לדעתי 'מיר' 'חברון' ו'פוניבז' אינם ישיבות אלא בתי מדרש חשובים מאוד משום שבאמת אין בהם לא חינוך ולא מחנך לא רב ולא תלמיד לא משפיע ולא מקבל).

יעקב_ב.
הודעות: 164
הצטרף: ד' פברואר 01, 2017 1:28 am

Re: חינוך הישיבות

הודעהעל ידי יעקב_ב. » ה' ספטמבר 28, 2017 7:41 am

לא מסתבר שהכותב כיוון לישיבה ספציפית בטענותיו אלא על עולם הישיבות (הליטאי) במתכונתו הנוכחית באופן כללי. הגם שאין אולי חינוך מאוד חזק בישיבות עדיין בולט מאוד מה רצון הישיבה מהבחור ואין הכוונה שלא משקיעים בבחורים המיוחדים אלא שיש לצוות הישיבה סלידה מכל דבר שונה או חדש וכולם צריכים להיות בתוך מסגרת מחשבתית מאוד מצומצמת.

אה"נ לא חלקתי על זה, אך טענתי היא שברגע שאין כפיה ומשמעת קפדנית, מי שרוצה שלא ללכת בתלם, הדרך פתוחה לפניו, ואין מה לטעון על כך שהישיבה בנויה מראש בשביל רובא דרובא של הבחורים, שהם בינונים וחלקים.

כנ"ל. אין הכוונה לתקנון מסוים אם בכלל אלא לצורה שישיבה עומדת כיום שהדרישה החזקה ביותר מהבחור היא לחשוב כמו כולם ולציית ולקבל את הדברים של ראש הישיבה כאקסיומה שאין לערער אחריה וזה גורם לצמצום החשיבה ולרדידות כללית.

ברור שאי אפשר לבנות לכתחילה דרך לרבים שכל אחד יעשה מה שהוא רוצה ויחשוב מה שהוא רוצה, ואם לא יעשו כך יעלו מיד טענות על 'חוסר החינוך שיש בישיבות'..
כוונתו לומר שאין מי שבאמת מחנך ונותן מדיליה לאחרים.

ברור ש'ראיתי בני עליה והם מועטים', ובאמת בימינו שדרך החשיבה העולמית שונה כל כך מהחשיבה המאמינה והיהודית בכלל, קשה עד בלתי אפשרי לבנות שיטה שלמה וקוהרנטית, הרבה יותר מהרמב"ם בשעתו.

מה זאת אומרת "לא הבנתי את מי אתה רוצה ש'יעצב את הבחור ויקח אותו לידים'"??? ראש הישיבה הדגול עם המשגיח ושאר הצוות!!!!!
למה שולחים את הבחורים לישיבה??? להתחנך ולהתגדל!!
אם אין להם יכולת להשתלט על כמות הבחורים בישיבה אז אולי אין מן הראוי לקבל כ"כ הרבה בחורים??!!
בישיבות היותר קטנות ישנם שני סוגי בחורים. אחד, אוהב לצייר ולשמוע מוזיקה ואותו צריך המשגיח לתפוס בידים ולחנך ולהשקיע בו ע"מ שיצא עובד ה' וירא שמים. השני הוא הבחור ששואל שאלות גדולות באמונה במוסריות בלימוד בסוגיה ומציע דרכים חדשות ומעניינות ופה יש טענה על ראשי הישיבה שרואים את הפוטנציאל של הבחור אך מדכאים אותו באמירות של 'אסור לשאול כך' 'זה לא כתוב בשום מקום' 'אין לך סברא ישרה' וכו' ובמקום זה יכלו לטפחו ולעודדו לחקור לשאול לתרץ ולחדש כיד ה' הטובה עליו.
סוף דבר לא ראיתי תשובות מספקות לטענות שעלו ואולי פשוט כי אין..
(אגב, אולי אפשר לפתוח אשכול חדש על כך אבל לדעתי 'מיר' 'חברון' ו'פוניבז' אינם ישיבות אלא בתי מדרש חשובים מאוד משום שבאמת אין בהם לא חינוך ולא מחנך לא רב ולא תלמיד לא משפיע ולא מקבל).

לדעתי 'בתי מדרש' מהסוג הזה הם הדבר הטוב ביותר להתפתחות של 'שפיצים' חופשיים בדעותיהם ובדרך לימודם, וזה החיקוי הטוב ביותר לוולאז'ין, שגם שם לא היתה חובה להכנס לשיעורים, ובקושי להתפלל בישיבה, ואאל"ט גם לא היתה מסכת מסוימת שחייבים ללמוד אותה, וגם לא 'מחנכים' ומשגיחים עם דעות והשקפות, אלא בית מדרש שמרכז המון בחורים כשרוניים שרוצים לשבת וללמוד בהתמדה, והם 'בית היוצר לגדולי האומה', שם כל אחד יכול להתפתח כרצונו, בלי סירוס הדעת, ובלי משגיח ש'יתפוס בידים'. כמובן, שגם בישיבות אלו מי שרוצה לקבל מאחד הראשי ישיבות והמשפיעים שישנם שם, יש לו את האפשרות, וכך יש בידו את כל האפשרויות.

פרנקל תאומים
הודעות: 4589
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: חינוך הישיבות

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ב' אוקטובר 16, 2017 3:30 pm

ההוא גברא כתב:אתה צודק שהפונוביז'ר כותב המאמר לא יכול להתלונן על הצוות המצומצם שם, אבל קצת הגזמת ולא כל הישיבות הן מיר ש"אין מעיפים בחור כל זמן ששומר על ז' מצוות בני נח". עדיין יש ישיבות שמספר הבחורים קטן ויש תשומת לב לכל בחור. אבל "השפיצים שבשפיצים לא הולכים לשם" אלא לפוניבז' וחברון

ישיבות טובות ואיכותיות באמת בהן מספר הבחורים קטן כבר כמעט לא קיימות (מלבד בודדות ממש). כמעט כל הישיבות המצליחות (והמוצלחות) מונות כיום כמה מאות טובות של תלמידים, וברובן אין צוות מספיק ומתאים שיוכל לתת מענה למאות הילדים (ממש כך) בני השמונה עשרה עד עשרים ושתיים, ואין ספק שחלק נכבד מאוד מבין הבחורים זקוק למענה הזה.

אבישי פרי
הודעות: 51
הצטרף: ב' מרץ 20, 2017 10:58 pm

Re: חינוך הישיבות

הודעהעל ידי אבישי פרי » ה' אוקטובר 19, 2017 12:12 am

הדברים אולי נכונים, אבל תמיד צריך לעמוד על הנימה והניחוח (ואני אומר זאת כאיש שכותב ב'צייטונג') האם יש בו מן האנטישמיות, היינו, ניסיון לדרוס ולצפצף על המוסכמות בכח (והכל באצטלה של דאגה לעתיד הישיבות), או שמא הוא מגיע מתוך כאב טהור. חושבני, שהמדד לזה הוא הנוסח: אם הכתיבה היא שלילית באופן מוחלט וקיצוני - אתה מבין שמשהו פה לא מריח אמת, יותר אנטישמיות. שונה הוא הדבר כאשר הדברים נכתבים בעדינות וזהירות מירבית תוך הצבעה, במקביל, על הנקודות החיוביות. שהלא כולם מבינים שאי-אפשר להכליל עולם ישיבות בהינף קולמוס. זה ביזיון לעט וודאי למושך בו.

במקרה הזה, תשפטו אתם.

שמר
הודעות: 778
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: חינוך הישיבות

הודעהעל ידי שמר » ה' אוקטובר 19, 2017 1:29 am

האם מישהו יודע לציין מקור למימרא בשם החזו"א "הישיבות הם הצלת הכלל והרס הפרט" - דומני שמשפט זה שנאמר אז נעשה נכון ואמיתי (כלומר ההצלה יותר גדולה, וההרס יותר גדול) בדורנו אנו. אני חושב שבמשפט אחד כלל החזו"א את כל הנכתב וייכתב באשכול זה.

ההוא גברא
הודעות: 611
הצטרף: ב' אוגוסט 29, 2011 4:19 pm

Re: חינוך הישיבות

הודעהעל ידי ההוא גברא » א' אוקטובר 22, 2017 3:09 pm

כתוב בשו"ת אז נדברו שהחזו"א זכה שלא רוצים לעשות שום דבר נגד דבריו ולכן ממציאים בשמו הכל (בלי קשר לדברים המסויימים פה)

הבעיה בדברים הללו היא שבמכתב מאליהו כתוב להיפך, שהישיבות מיועדות להצמיח גדולים בלי להתחשב בשאר הציבור.
אפשר לטעון ששניהם אמת, דהיינו: השיטה אינה מיועדת להמונים, אבל בצורה הנוכחית אינה מתאימה להצמיח גדולים, ונמצאו קרחים מכאן ומכאן.
היה צריך לחלק בחורים לישיבות לפי שיטות הלימוד, אבל אין מי שחושב בצורה מסודרת בציבור. (הטענה שגדולי ישראל מארגנים הכל אינה נכונה. הם בדרך כלל רק מנחים אחרים בפעילות שיזמו הם ולא יוצרים בעצמם, כי אופי הפעילות אינו מתאים).

הגרח
הודעות: 236
הצטרף: א' ינואר 08, 2017 1:14 am

Re: חינוך הישיבות

הודעהעל ידי הגרח » ב' אוקטובר 23, 2017 12:33 am

יש משפט שהגר"ח גריינמן נהג לצטט .בשם דודו החזו"א
בפני הורים שהתייעצו עימו .על מרץ נעורים רב של ילדיהם. "שילד שאינו מזיק בילדותו לכשיגדל גם לא יועיל"
כלומר .שהחוצפה והעזות של ילד בקטנותו. הם הכוחות הפוריים שיהפכוהו בגדלותו לבר דעת בעל מעוף וחשיבה יצירתית
כמובן שיש הרבה שגדלו והצליחו בלי לקרוע מכנסיים בילדותם
אבל העיקרון ברור...
לעצם העניין אנו חיים בדור כדאייניקי ....שבו מרחב שיקולי ההתפתחות האישית הוא חומרי
לכן הנהי והבכי. בין דורות ראשונים לדור אחרון .אינו יכול לבוא כביקורת .על מורי הדרך בישיבות .יען יודעים אלו האחורנים את נפש תלמידהם .

משוש דורים
הודעות: 972
הצטרף: ב' נובמבר 14, 2016 12:23 am

Re: חינוך הישיבות

הודעהעל ידי משוש דורים » ד' אוקטובר 25, 2017 9:28 pm

בתבונה כתב:
יעקב_ב. כתב:אלו שהצליחו להיות ראשי ישיבות, שהגיעו למשרה חשובה זאת רק אחרי שהשקיעו את כל ימותיהם בישיבה ובכולל בלימוד רציני ומשמעותי של מאות דפי גמרא בעיון עם כל ה'רייד',


ביקום שלנו ברוב הישיבות הקריטריון העיקרי לשטעלע זה להיות מהמשפוחה, יש ישיבות בודדות יוצאות דופן.


אני מוחה על השמצה זו, בישיבת פוניבז' הצוות ברובו אינו מהמשפחה כלל, כנ"ל בישיבת חברון, (הן אמנם שהבעלות היא בידי המשפחה, אך צוות מרביצי התורה אינו מהמשפחה), כנ"ל לא בתפרח, ולא בבית מתתיהו, ולא בוולפסון, ולא באור ישראל, ואטו כי רוכלא ניזיל, ברוב עולם הישיבות הרמי"ם הם אותם הראויים לכך, ורק מיעוט מהמקומות שומר את השטעלעס למשפוחע.

עובדיה חן
הודעות: 1904
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: חינוך הישיבות

הודעהעל ידי עובדיה חן » ד' אוקטובר 25, 2017 11:09 pm

הגרח כתב:יש משפט שהגר"ח גריינמן נהג לצטט .בשם דודו החזו"א
בפני הורים שהתייעצו עימו .על מרץ נעורים רב של ילדיהם. "שילד שאינו מזיק בילדותו לכשיגדל גם לא יועיל"
כלומר .שהחוצפה והעזות של ילד בקטנותו. הם הכוחות הפוריים שיהפכוהו בגדלותו לבר דעת בעל מעוף וחשיבה יצירתית
כמובן שיש הרבה שגדלו והצליחו בלי לקרוע מכנסיים בילדותם
אבל העיקרון ברור...
לעצם העניין אנו חיים בדור כדאייניקי ....שבו מרחב שיקולי ההתפתחות האישית הוא חומרי
לכן הנהי והבכי. בין דורות ראשונים לדור אחרון .אינו יכול לבוא כביקורת .על מורי הדרך בישיבות .יען יודעים אלו האחורנים את נפש תלמידהם .

תדייק בדברי החז"א ילד שאינו מזיק-היינו ילד שובב,לא חוצפן ועז מצח,כי ילד כזה כשיגדל ימרוד ברבותיו.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: חינוך הישיבות

הודעהעל ידי קראקובער » ד' אוקטובר 25, 2017 11:12 pm

שמר כתב:האם מישהו יודע לציין מקור למימרא בשם החזו"א "הישיבות הם הצלת הכלל והרס הפרט" - דומני שמשפט זה שנאמר אז נעשה נכון ואמיתי (כלומר ההצלה יותר גדולה, וההרס יותר גדול) בדורנו אנו. אני חושב שבמשפט אחד כלל החזו"א את כל הנכתב וייכתב באשכול זה.

יש משפט ישן שהישיבות הרסו את הגאונים של פעם ואת העמי-ארצים של פעם.

בתבונה
הודעות: 1328
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: חינוך הישיבות

הודעהעל ידי בתבונה » ב' אוקטובר 30, 2017 6:37 pm

משוש דורים כתב:
בתבונה כתב:
יעקב_ב. כתב:אלו שהצליחו להיות ראשי ישיבות, שהגיעו למשרה חשובה זאת רק אחרי שהשקיעו את כל ימותיהם בישיבה ובכולל בלימוד רציני ומשמעותי של מאות דפי גמרא בעיון עם כל ה'רייד',


ביקום שלנו ברוב הישיבות הקריטריון העיקרי לשטעלע זה להיות מהמשפוחה, יש ישיבות בודדות יוצאות דופן.


אני מוחה על השמצה זו, בישיבת פוניבז' הצוות ברובו אינו מהמשפחה כלל, כנ"ל בישיבת חברון, (הן אמנם שהבעלות היא בידי המשפחה, אך צוות מרביצי התורה אינו מהמשפחה), כנ"ל לא בתפרח, ולא בבית מתתיהו, ולא בוולפסון, ולא באור ישראל, ואטו כי רוכלא ניזיל, ברוב עולם הישיבות הרמי"ם הם אותם הראויים לכך, ורק מיעוט מהמקומות שומר את השטעלעס למשפוחע.

אכן ישיבות מצוינות שכנראה נותנים למשפחה רק כשמדובר בת"ח גדולים אבל סוכ"ס גם שם יש הרבה בני משפחה
בית מתתיהו הרב ישראל מאיר מן (חתנו של ראש הישיבה), הרב יהודה ויסבקר והרב צבי ויסבקר (בניו של ראש הישיבה).
חברון- הגאון ר, משה מרדכי פרבשטיין הרב איתן יפה'ן, הגרנ טוקר (חתן הרב משה חברוני), הגר"י חברוני, הרב קלאר (חתן של הרב חברוני), הרב שלמה פאליי
וולפסון -הגאון הרב ברוך יחיאל נויבירט
גם פוניבז'- וזה לא דוגמא כי מדובר בגדולים באמת - הגרב"פ הגרח"פ הג' ר' דוד לוי, הגאון ר' לייזר גינצבורג, גם בראשות הישיבה השנייה הר"ש מרקוביץ שלדבריו התחתן על דעת זו, ר"א גרוסברד הרב דסלר.

משוש דורים
הודעות: 972
הצטרף: ב' נובמבר 14, 2016 12:23 am

Re: חינוך הישיבות

הודעהעל ידי משוש דורים » ב' אוקטובר 30, 2017 9:45 pm

אם אפשר לקרוא לכל מק"ק או משיב כבעל שטעלע, אתה אולי צודק, אך הרמי"ם הנחשבים ברוב הישיבות הנחשבות אינם מהמשפחה, אא"כ הם באמת ראויים.
בית מתתיהו, רי"א הרשלר, ר"ש פישהוף, רי"א רפפורט.
חברון, ר"ד כהן, ר"ש כץ, ר"א לוינסון. גם רמ"מ פרבשטיין נכנס לכהן למרות שהוא מהמשפחה (ולא בגלל) כמחוה של רצון טוב שלא לפגוע בהם.
וולפסון אף אחד, הרב נויבירט הוא האיש שמחזיק את הישיבה על כתפיו.
תפרח, מלבד הר"מ בן מנחם, (שמצידו זו הקרבה שיושב שם, שהרי כבר לפני 20 שנה הוצעה לו ראשות ישיבת חברון), אף אחד.
אור ישראל, אף אחד. גרודנא (באר יעקב), אף אחד.

החריג היחיד הוא ישיבת מיר, ששם להיות מהמשפחה הוא כמעט תנאי לעיכובא במשרה (מלבד חריגים בודדים בישיבה בברכפלד), אך גם שם הצוות הם אנשים ת"ח משכמם ומעלה.

בתבונה
הודעות: 1328
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: חינוך הישיבות

הודעהעל ידי בתבונה » ב' אוקטובר 30, 2017 10:43 pm

משוש דורים כתב:אם אפשר לקרוא לכל מק"ק או משיב כבעל שטעלע, אתה אולי צודק, אך הרמי"ם הנחשבים ברוב הישיבות הנחשבות אינם מהמשפחה

1. מדובר על בעלי שטעלע ולא על מידת ההערכה שבעלי השטעלע זוכים לה, (שזה נושא נפרד)
2. רצוי להדגיש שלא יתפרש בטעות כאילו הת"ח המוזכרים לעיל אינם נחשבים

משוש דורים
הודעות: 972
הצטרף: ב' נובמבר 14, 2016 12:23 am

Re: חינוך הישיבות

הודעהעל ידי משוש דורים » ב' אוקטובר 30, 2017 11:16 pm

בתבונה כתב:
משוש דורים כתב:אם אפשר לקרוא לכל מק"ק או משיב כבעל שטעלע, אתה אולי צודק, אך הרמי"ם הנחשבים ברוב הישיבות הנחשבות אינם מהמשפחה

1. מדובר על בעלי שטעלע ולא על מידת ההערכה שבעלי השטעלע זוכים לה, (שזה נושא נפרד)
2. רצוי להדגיש שלא יתפרש בטעות כאילו הת"ח המוזכרים לעיל אינם נחשבים

אכן כן.


חזור אל “אספקלריא”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 260 אורחים