גימפעל כתב:המאירי כותב שלא היו חוטפים נשים.
שווארצעוואלף כתב:אש משמים כתב:בין אם זה כפשוטו או לא צריך להבין שהחיים והאנשים בדורות ההם אינם פשוטים וברורים ואין לנו ציור כלל בגדולתם ומעלתם כך שהשאלה אינה משמעותית כל כך.
כל כך צפוי שתגיד את זה, איך ידעתי? זה הרי ברור שכל יהודי פשוט (הרי לא מדובר על גדולי האומה אלא על בחורים ובחורות ) היה צדיק נשגב שאין לנו שום השגה בו וכמובן שגם הרציחות ועוד דברים לא נחמדים שקרו בתנ"ך זה למעלה מהמושגים שלנו וכו' וחלילה לחשוב שאחאב באמת היה רשע הרי מדובר רק על דקויות שאנחנו בכלל לא מבינים ופשיטא שכלפינו מדובר בציס"ע.
אוצר החכמה כתב:מדובר פה במשנה שמתארת מעשה. להגיד שזה לא כפשוטו זה כמו להגיד שמסכת מידות אינה כפשוטו לדמות את זה לרבב"ח זה ממש תמוה
לא הבנתי מה פירוש שלוש שבועות כפשוטם הרי וודאי שלא היה מעשה השבעה הלכתי בפועל ואף אחד לא חושב שעמדו כל ישראל ושלמה המלך אמר להם השבעתי כמו שעשה משה וממילא הדיון הוא מה פירוש שבועה כשברור שאינה כפשוטו.
איש גלילי כתב:גימפעל כתב:המאירי כותב שלא היו חוטפים נשים.
מהיכי תיתי לפרש שכן חטפו נשים (הסיפור לאחר מעשה פילגש בגבעה היה מעשה חד-פעמי ומפני כורח המציאות).
פלתי כתב:אוצר החכמה כתב:מדובר פה במשנה שמתארת מעשה. להגיד שזה לא כפשוטו זה כמו להגיד שמסכת מידות אינה כפשוטו לדמות את זה לרבב"ח זה ממש תמוה
לא הבנתי מה פירוש שלוש שבועות כפשוטם הרי וודאי שלא היה מעשה השבעה הלכתי בפועל ואף אחד לא חושב שעמדו כל ישראל ושלמה המלך אמר להם השבעתי כמו שעשה משה וממילא הדיון הוא מה פירוש שבועה כשברור שאינה כפשוטו.
ההשבעה עצמה בוודאי אינה השבעה כפשוטה, אבל תוכן ההשבעה שלא יעלו בחומה ולא ימרדו באומות, אולי ניתן לדורשו בכמה פנים דלא כפשוטו.
אש משמים כתב:יעקב_ב. כתב:כמובן, "שטחיות".
כנראה ב"עומק" סברתך הינך סבור שאת ההשקפה שאתה משפריץ כאן בכל מקום אפשרי, לא ידעתי בגיל 9, כמוך. אבל לא, אמנם בגיל ההוא סברתי כמוך, שפעם כולם היו 'קדושי עליונים', אבל מאז גדלתי מעט, קריתי ושניתי, קראתי ספרי היסטוריה וביוגרפיה, והסקתי שאין לי אלא ללכת אחר דבריו הנפלאים של שלמה המלך 'מה שהיה הוא שיהיה ומה שנעשה הוא שיעשה, ואין כל חדש תחת השמש'. האדם הוא אותו אדם, בין אם זה עכשיו, לפני 1000 שנה ולפני 2000 שנה.
חוששני לך מכפירה ממש.(עי' בדברי הגר"א קוטלר שהבאתי)
אין לי איך לתקשר אם אדם שחושב את עצמו כנביאי ישראל וגדוליו לאורך כל הדורות, אדם שקורא ספרי היסטוריה וביוגרפיה של אנשים טמאים וחטאים וע"פ הם קובע מה עשו גדולי עולם ומדוע, ואין אתה קורא ושונה אלא שונה ופורש הרחק ממני בדעותיך עד אשר תשוב תשובה שלימה, כט"ס ובהצלחה!
יעקב_ב. כתב:חס ושלום שאחשוב את עצמי כנביאי ישראל וגדוליו. דברי אינם אלא על האדם הסטנדרטי שבכל דור, שהאדם הזה לא השתנה, ויש לו אותם תאוות, הרהורים ומחשבות כמו לפני אלפיים שנה. וכמובן שבכל דור יש אנשים שיוצאים מגדר הרגיל ומעניקים חמה בקומתם. כן, גם בדור הזה. ודברי אינם מסתמכים רק על ספרי היסטוריה וביוגרפיה של "אנשים טמאים וחטאים" [כמובן שאנשים שאינם "טמאים וחטאים" לא כתבו ספרי היסטוריה וביוגרפיה], אלא גם על ספר הספרים [שעוד לא הצלחתם להוציא את כולו מפשוטו, אבל אתם בדרך...], וברוך ה' אני הרחק הרחק ממך בדעותיי, אין לי צורך בהסכמות של סכלים שכמוך.
אש משמים כתב: אך אלו דברים פשוטים לכל בר דעת ויש לך ללמוד הרבה ולהבין זה כדי שלא תהיה כופר בטעות כמו שמאריך הגר"א קוטלר זצוק"ל.
קראקובער כתב:אש משמים כתב: אך אלו דברים פשוטים לכל בר דעת ויש לך ללמוד הרבה ולהבין זה כדי שלא תהיה כופר בטעות כמו שמאריך הגר"א קוטלר זצוק"ל.
כפירה??!! לא ידעתי שמדובר בי"ג עיקרים.
קראקובער כתב:לא הבנת, מי שחולק על דבריו של ר' אהרן הוא כופר? אתה פזיז מדי לחלק תוארים לאנשים.
ובכלל הנידון פה על יהודי פשוט ולא על נביאים.
אש משמים כתב:קראקובער כתב:לא הבנת, מי שחולק על דבריו של ר' אהרן הוא כופר? אתה פזיז מדי לחלק תוארים לאנשים.
ובכלל הנידון פה על יהודי פשוט ולא על נביאים.
אלו לא 'דבריו של הגר"א קוטלר' אלה הם יסודות הדת מאז ומעולם ואם תמצא חולק ראוי (מלפני 70 שנה וקודם) אז נדון בעניין.
הנידון שלו הוא גם על "יהודי פשוט" כי מי שחושב שבזמן שרואים את השכינה בבית המקדש יכול להיות יהודי פשוט (כמו בדורנו) אז חסר לו הבנה בסיסית ברוממות האנשים של אותו דור ומימלא הוא 'מחלן' (עושה חולין) את גדלות הדור ההוא הדבוק בה' ובשכינה ובתפיסה זו יגיע בקלות לכפירה ממש.
לתועלת ההבנה תעיין בדברי הגר"א קוטלר זצוק"ל כאן http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=51&t=35490#p389317
קראקובער כתב:אש משמים כתב:אלו לא 'דבריו של הגר"א קוטלר' אלה הם יסודות הדת מאז ומעולם ואם תמצא חולק ראוי (מלפני 70 שנה וקודם) אז נדון בעניין.
לא מובן מה זה 70 שנה? גלות בבל? הקמת המדינה? בכל אופן אם מדובר ביסודי הדת מאז ומעולם מה זה משנה אם אמצא חולק לפני תש"ז?!
ההוא גברא כתב:ובדור הזה נולדו טפשים שאינם יודעים להבין פשט פשוט ולכן הם קוראים לאחרים כופרים כדי להרגיש שהן יודעים משהו.
דברים המביאים לידי כפירה שכתב הגר"א קוטלר משמע שאפשר להתגלגל מהם לכפירה ולא שהם כפירה בעצמם.
קורין בעריות: לפי שהנשים מקושטות בשביל כבוד היום לפיכך צריך להזכירם שלא יכשלו בהן וכו'
שפל ברך כתב:ב'בית נאמן' של הרב מאזוז, כתב בשבוע האחרון שמדובר היה בבנות קטנות ולכן לא היה בכך פריצות.
אוצר החכמה כתב:לעצם העניין בעיני זה לא נראה הגיוני.
אוצר החכמה כתב: מה שהתכוונתי שהוא ממש להיפך, שאפילו להח"ח הוא דין בדברים שבקדושה שכיוון שיש לזה שם ערווה אסור לקרא כנגדו אבל צניעות פשוט שלא שייך.
אוצר החכמה כתב:אני התכוונתי גם לטעון טענה הלכתית היפך ממה שטוענים רבים. כידוע שיש מחלוקת בין המ"ב לחזון איש אם אסור לקרוא דברים שבקדושה כנגד ילדה מעל גיל שלוש שהמ"ב מחמיר בזה והחזון איש מיקל עד שתגדל בעניינה. ויש הטוענים שכל המחלוקת היא לגבי קריאה אבל דין צניעות לכו"ע יש. וזה מה שהתכוונתי שהוא ממש להיפך, שאפילו להח"ח הוא דין בדברים שבקדושה שכיוון שיש לזה שם ערווה אסור לקרא כנגדו אבל צניעות פשוט שלא שייך.
פרנקל תאומים כתב:אוצר החכמה כתב: מה שהתכוונתי שהוא ממש להיפך, שאפילו להח"ח הוא דין בדברים שבקדושה שכיוון שיש לזה שם ערווה אסור לקרא כנגדו אבל צניעות פשוט שלא שייך.
בגלל שאין לה עדיין 'צורת אישה' או בגלל שהיא עוד איננה ערווה (כיוון שעוד לא פירסה נידה)?
אוצר החכמה כתב:הסברתי את זה באר היטב. אין לזה קשר לניזק ולא ללפני עוור. בכלל איסור הרחקה מעריות מונח הצורך להיות צנוע. כשם שחיבוק ונישוק אינו איסור על האיש לבד.
אוהד דמארי כתב:חברים יקרים, מה דעתם על הביאור שלי לסוגיא זו
אש משמים כתב:בין אם זה כפשוטו או לא צריך להבין שהחיים והאנשים בדורות ההם אינם פשוטים וברורים ואין לנו ציור כלל בגדולתם ומעלתם כך שהשאלה אינה משמעותית כל כך.
זה כמו לשאול האם באמת רחבת הכותל היתה בעבר מעורבת?? איך יתכן שמקום כ"כ קדוש יהיה מעורב??
אך ברור שאותם אנשים שהיו שם ברחבה מעורבת מחשבתם לא מחשבתנו ואין להקיש מכך להיום כדי להסיר את המחיצות, ק"ו ובן בנו של ק"ו על דורות ההם שהיו גבוהים עד בלי שיעור מאיתנו ואין לנו אפילו לנסות להבין מה הם חשבו ומדוע פעלו כך או אחרת.
משתמשים הגולשים בפורום זה: גבול ים ו־ 280 אורחים