הגרח כתב:ר חיים וואלוזינר ברוח חיים על אבות כותב: התייעץ עם אחרים ועשה מה ששכלך אומר לך ...
כלומר תפקידו של החכם להעלות את הצדדים באופן אובייקטיבי להגדיר אותם אבל ההכרעה תמיד היא של האדם עצמו לילדים צריך להחליט לא לברי דעת.
קבלת ברכה על ההחלטה איננה שייכת לתחום היעוץ.
אש משמים כתב:הגרח כתב:ר חיים וואלוזינר ברוח חיים על אבות כותב: התייעץ עם אחרים ועשה מה ששכלך אומר לך ...
כלומר תפקידו של החכם להעלות את הצדדים באופן אובייקטיבי להגדיר אותם אבל ההכרעה תמיד היא של האדם עצמו לילדים צריך להחליט לא לברי דעת.
קבלת ברכה על ההחלטה איננה שייכת לתחום היעוץ.
זה נכון מאוד מה שכתבת, אבל בחורים צעירים לא יודעים/מבינים את זה ומקבלים מהצוות בישיבה את דבריהם כ'הלכה למשה מסיני' ובפרט חתנים צעירים שלא מבינים בתחום הנישואים וכשמדריך אומר ומשכנע לקיים דבריו קשה מאוד לעמוד כנגד, וזה מוביל להרבה אסונות ממש, ויש לתת ע"ז את הדעת ולהדגיש לבחורים שאין בעיה לקבל חוות דעת וייעוץ אך בשפו"א לא לקבל החלטות מאחרים.
שלמה בן חיים כתב:התבלבלו כאן, מדברים על רבנים ועוברים ליועצי נישואין ומדריכי חתנים.
ובכן יועצי נישואין, יועצי חינוך, מדריכי חתנים וכדומה לצערי רבים שמביעים עמדתם באופן נחרץ, וכל הביקורת האמורה למעלה שייכת אליהם, אבל שוב בדרך כלל אצל מומחים אמיתיים זה לא כך. אבל לא כל אברך שקצת משעמם לו והחליט שהוא מתאים לתפקיד ויש לו קצת כריזמה ולכן הוא הצליח נחשב מומחה. צריך ללמוד הרבה ולעשות שימוש חכמים מרובה ורק אז לדעת לענות.
אבל מה לזה ולשאלות אצל רבנים. לעולם כשדיברתי עם תלמידי חכמים דגולים לא ראיתי נחרצות מיותרת, הם תמיד דנים בדברים היטב היטב, והעיקר כמו שנכתב כבר לעיל [כמדומני על ידי כדכד] לא מחשבותם מחשבותי, הם חושבים גבוה יותר ולעולם ראיתי שהחשבונות שלהם והנתונים שחשובים בעיניהם זה פשוט עולם אחר.
רבות רבות זכיתי להתייעץ עם מו"ר מרן הגאון רבי גרשון איידלשטיין שליט"א ולעולם הייתי מופתע איך לא מחשבתו מחשבתי, מחשבתו הגבוהה הרוחנית המחשבה על עולם של נצח ולא על עולם חולף שאינו אלא פרוזדור. גם המעט שזכיתי לדבר עם מרן הגראי"ל שטיינמאן שליט"א היה כך. ובשביל זה מגיעים להתייעץ עמם.
מי שמגיע להתייעץ עם גדולי תורה שלא שומעים את כל הצדדים ומכריעים זה ענין אחר של ברכה ולא של התייעצות, וברכה זה דבר חשוב. ותלוי כל אחד כמה האמונת חכמים שלו, וכמה הוא סומך על רוח קדשו של הגדול שאותו שואל.
ההחלטה הברורה שלך שהיום אין רוח הקודש, היא פשוט לא נכונה. לשמחתינו לא אלמן ישראל יש הרבה גדולי תורה ואפשר לשמוע על מעשים שפשוט לא יאומן הסיעתא דשמיא שלהם בעצתם. אני באופן אישי הייתי מעורב בכמה עניינים ששאלו את גדולי ישראל ונוכחתי לדעת על רוח קודשם. על אף החינוך והטבע המאד לא חסידי שלי, חונכתי נגד הדברים האלו והיה קשה לי להאמין שיש כדברים האלו. אבל עם עובדות אי אפשר להתווכח.
אם זה נכון לסמוך על זה ולהתייעץ בדברים שצריך בהם הרבה הכרעה וללכת בלא יכולת להציג את כל הצדדים ולסמוך על הסייעתא דשמיא ורוח הקודש של העונה. יש לעיין האם זה נכון או לא.
לסיכום, פותח אשכול יקר, אינני יודע במי בחרת לשאול שראית אצלו מידי בטחון עצמי, אינני יודע מי הם שענו לך שנכשלת על ידם. אך כנראה לא הלכת למקומות הנכונים. גדולי ישראל תלמידי חכמים הם אנשים שמוסרם איננו נותן להם להיות בעלי בטחון עצמי מופרז, ועצתם אמונה.
יעקב_ב. כתב:ראיתי סיפור מעניין, על אחד שנכנס ל'צמח צדק' מלובביץ' ושאל אותו על ענין מסוים. ענה לו הצ''צ שכיום הוא אינו נותן עצות. משום שכל אחד בא עם התשובה שהוא רוצה, ורק רוצה שהרב יסכים למה שהוא כבר החליט, וכל מה שהרב יענה לו הוא יקשה לו 'אבל כך וכך' וכו', עד שבסופו של דבר ינווט את הרב לענות את התשובה בה הוא חפץ. נראה לי שזה דבר מאד מצוי כיום.
כדכד כתב:אם כך גם הרב אש משמים וגם הרב שלמה בן חיים מסכימים שעם רבנים וגדולי תורה אמתיים ראוי ונכון להתיעץ ושמדריכי חתנים ואולי גם יועצים ורבנים שאינם גדולים במיוחד אין מן הראוי שייעצו בצורה מוחלטת (ובזה אני לא נתקלתי אך מדבריהם משע שהם כן) ואם כך מה שקרא הרב אש משמים: "הערבוב הזה בין מדריכי חתנים, יועצים, רבנים וכדומה נעשה מזמן" הוא הבעיה. כלומר, הבעיה אינה היעוץ עם רבנים, אלא, ערבוב בין רבנים אמתיים לשאינם כאלה
אש משמים כתב:כדכד כתב:אם כך גם הרב אש משמים וגם הרב שלמה בן חיים מסכימים שעם רבנים וגדולי תורה אמתיים ראוי ונכון להתיעץ ושמדריכי חתנים ואולי גם יועצים ורבנים שאינם גדולים במיוחד אין מן הראוי שייעצו בצורה מוחלטת (ובזה אני לא נתקלתי אך מדבריהם משע שהם כן) ואם כך מה שקרא הרב אש משמים: "הערבוב הזה בין מדריכי חתנים, יועצים, רבנים וכדומה נעשה מזמן" הוא הבעיה. כלומר, הבעיה אינה היעוץ עם רבנים, אלא, ערבוב בין רבנים אמתיים לשאינם כאלה
הבעיה היא התשובות החד משמעיות שניתנות מהרבנים/יועצים ללא כל הפרטים והידע בנושא.
הבעיה היא גם תפיסת השואלים את תשובות הרבנים/יועצים שגם אם נאמרות בצורה חד משמעית יש לקחת אותה בע"מ.
עוד בעיה ישנה יש שכל רב הפך ליועץ וכל יועץ או איש חינוך הפך לרב.
כדכד כתב:אש משמים כתב:כדכד כתב:אם כך גם הרב אש משמים וגם הרב שלמה בן חיים מסכימים שעם רבנים וגדולי תורה אמתיים ראוי ונכון להתיעץ ושמדריכי חתנים ואולי גם יועצים ורבנים שאינם גדולים במיוחד אין מן הראוי שייעצו בצורה מוחלטת (ובזה אני לא נתקלתי אך מדבריהם משע שהם כן) ואם כך מה שקרא הרב אש משמים: "הערבוב הזה בין מדריכי חתנים, יועצים, רבנים וכדומה נעשה מזמן" הוא הבעיה. כלומר, הבעיה אינה היעוץ עם רבנים, אלא, ערבוב בין רבנים אמתיים לשאינם כאלה
הבעיה היא התשובות החד משמעיות שניתנות מהרבנים/יועצים ללא כל הפרטים והידע בנושא.
הבעיה היא גם תפיסת השואלים את תשובות הרבנים/יועצים שגם אם נאמרות בצורה חד משמעית יש לקחת אותה בע"מ.
עוד בעיה ישנה יש שכל רב הפך ליועץ וכל יועץ או איש חינוך הפך לרב.
הוא אשר אמרתי. הבעיה היא הערבוב בין מדריכי חתנים יועצים רבנים וכדומה שגורמת לכך ששואלים את האנשים הלא נכונים מקבלים תשובות שאינן מספקות ומתיחסים אליהם כאילו התקבלו ברוח הקודש.
המסקנה היא שהדרך אינה להזהיר את הצבור לא להתיעץ אלא להזהיר את הצבור להתיעץ עם ת"ח אמיתיים גדולים
מה ידידות כתב:בתור אחד שמרבה להתייעץ עם צדיקים, יראי ה', וגם מומחים, ובתור אחד שאנה ה' לידי גם לייעץ לרבים, אומר כך:
א. העזתי פעם ושאלתי את א' מגדולי וצדיקי דורנו שליט"א שזכיתי לקרבתו, והוא עונה לאלפים מישראל בשאלות הרות גורל, ושאלתי אותו איך הוא עונה האם יש לו רוח הקודש, וענה לי שאינו יודע מה זה רוח הקודש, אבל הוא שופך דמעות כל יום לפני בורא עולם, שלא יכשיל אותו בתשובות שאינן נכונות, ושלא ייצא מכשול מתחת ידו, והתשובה שהוא מרגיש שהיא הנכונה אותה היא עונה.
מה ידידות כתב:ב. שמעתי פעם מיהודי ירא אלוקים שמרבה להתייעץ עם יהודי יושב אוהל רבות בשנים שאינו מנהיג שום עדה או קהילה, ושאלתיו על סמך מה הוא סומך עליו, ענה לי מכיון שההוא יותר ירא שמים ממנו, יותר יושב ולומד וכו' וכו', ממילא ודאי יש לו יותר סייעתא דשמיא ממנו ולכן הוא סומך על הסייתא דשמיא שלו.
מה ידידות כתב:ג. אנשי חינוך, ומומחים, וכדו' בעלי נסיון רב עם חכמת חיים יודעים בדרך כלל לקבל תמונה מלאה ומקיפה מהקצת שמפרטים להם, בדרך כלל הם מצליחים לקרוא את הנאמר מבין השורות בצורה כ"כ טובה ומוצלחת, כמדומני שהרבה אנשים היו נמנעים מלגשת ליעוץ, אם רק היו יודעים מה המחנך, היועץ, המדריך, יודע עליו, מהמעט שפירט לפניו.
שלמה בן חיים כתב:התבלבלו כאן, מדברים על רבנים ועוברים ליועצי נישואין ומדריכי חתנים.
ובכן יועצי נישואין, יועצי חינוך, מדריכי חתנים וכדומה לצערי רבים שמביעים עמדתם באופן נחרץ, וכל הביקורת האמורה למעלה שייכת אליהם, אבל שוב בדרך כלל אצל מומחים אמיתיים זה לא כך. אבל לא כל אברך שקצת משעמם לו והחליט שהוא מתאים לתפקיד ויש לו קצת כריזמה ולכן הוא הצליח נחשב מומחה. צריך ללמוד הרבה ולעשות שימוש חכמים מרובה ורק אז לדעת לענות.
אבל מה לזה ולשאלות אצל רבנים. לעולם כשדיברתי עם תלמידי חכמים דגולים לא ראיתי נחרצות מיותרת, הם תמיד דנים בדברים היטב היטב, והעיקר כמו שנכתב כבר לעיל [כמדומני על ידי כדכד] לא מחשבותם מחשבותי, הם חושבים גבוה יותר ולעולם ראיתי שהחשבונות שלהם והנתונים שחשובים בעיניהם זה פשוט עולם אחר.
רבות רבות זכיתי להתייעץ עם מו"ר מרן הגאון רבי גרשון איידלשטיין שליט"א ולעולם הייתי מופתע איך לא מחשבתו מחשבתי, מחשבתו הגבוהה הרוחנית המחשבה על עולם של נצח ולא על עולם חולף שאינו אלא פרוזדור. גם המעט שזכיתי לדבר עם מרן הגראי"ל שטיינמאן שליט"א היה כך. ובשביל זה מגיעים להתייעץ עמם.
מי שמגיע להתייעץ עם גדולי תורה שלא שומעים את כל הצדדים ומכריעים זה ענין אחר של ברכה ולא של התייעצות, וברכה זה דבר חשוב. ותלוי כל אחד כמה האמונת חכמים שלו, וכמה הוא סומך על רוח קדשו של הגדול שאותו שואל.
ההחלטה הברורה שלך שהיום אין רוח הקודש, היא פשוט לא נכונה. לשמחתינו לא אלמן ישראל יש הרבה גדולי תורה ואפשר לשמוע על מעשים שפשוט לא יאומן הסיעתא דשמיא שלהם בעצתם. אני באופן אישי הייתי מעורב בכמה עניינים ששאלו את גדולי ישראל ונוכחתי לדעת על רוח קודשם. על אף החינוך והטבע המאד לא חסידי שלי, חונכתי נגד הדברים האלו והיה קשה לי להאמין שיש כדברים האלו. אבל עם עובדות אי אפשר להתווכח.
אם זה נכון לסמוך על זה ולהתייעץ בדברים שצריך בהם הרבה הכרעה וללכת בלא יכולת להציג את כל הצדדים ולסמוך על הסייעתא דשמיא ורוח הקודש של העונה. יש לעיין האם זה נכון או לא.
לסיכום, פותח אשכול יקר, אינני יודע במי בחרת לשאול שראית אצלו מידי בטחון עצמי, אינני יודע מי הם שענו לך שנכשלת על ידם. אך כנראה לא הלכת למקומות הנכונים. גדולי ישראל תלמידי חכמים הם אנשים שמוסרם איננו נותן להם להיות בעלי בטחון עצמי מופרז, ועצתם אמונה.
דעת_האברך כתב:פותח האשכול מציג תמונה בעייתית, וניכר שמדבר ממרת לבו. כל כל פנים היה עליו לקרוא לאשכול "לא שייך יעוץ אישי!" כי כבר החליט את הדברים ואין כאן שאלה אלא פסיקה. לגופו של דבר לכאורה צודק בהערתו שכל מי שאינו משתמש ברוח הקודש כרבן גמליאל (שלמדנו שהיה משתמש ברוח הקודש, ומשמע שזהו דבר נדיר), עדיף שיעלה את הצדדים כאפשרות וכנטייה ולא כהחלטה. מכל מקום, על השומע להיות חכם ולא ללכת כעיור באפלה אחרי העצה שקיבל. לא זו היתה דרך ליטא. מאידך, השומע לגדולי הדור לא נכשל. וכבר שמעתי שהגר"מ שפירא זצ"ל אמר שהוא לא היה נוקט מהעניין של קבלת עצה מגדולים באופן שאינם יכולים לשמוע את כל הפרטים לפרטיהם, אולם יוצא מן הכלל הוא הגרח"ק שליט"א שאצלו ראה כמה פעמים נפלאות ממש, ואין זה אלא שסוד ה' ליראיו, וכמעשה דרבי אלעזר בן ערך המובא לעיל שהוא קצת בגדר צדיק גוזר וכו'.
דרך אגב, עצה פרקטית לשואלים עצה אצל הגדולים, לכתוב לפני כן את כל השאלה ואת כל הצדדים שהם יכולים לחשוב עליהם באופן ברור ולא בטרחנות, ולהציג את הכתב בפני הגדול ששואלים, וכך נמנעים מעגמת נפש שישנה רוב הפעמים כשחוזרים מהגדול ונזכרים שפרט כלשהו שכחו לומר או לא הספיקו וכו' ואילו היה שומע אולי היה אומר אחרת...
ונתנו ידידים כתב:א. מכל דבריך נראה שהתקלת בבעי' עם א' או שנים או קצת יותר רמים מדריכים וכו' ומזה אתה דן על הכלל, וכמובן בכל תחום יש אנשים שאינם הגונים ואין זה ראי'.
ב. כמובן שצריך להדריך את הבחורים בתחום היעוץ כמו בכל דבר ואין מי שחושב אחרת.
ג. כלפי גדו"י אתה עושה זיגזג אתה צועק שאין אתה מהרהר על גדו"י ותו"ד מובא בקורת גם כלפיהם אא"כ יש כאן חילוק בין גדולים מן הליגה העליון שאתם אמרת שאין לך אתם קשר לבין ת"ח חשובים יראים ושלמים שעליהם אין אתה מאמין שעושים דבריהם בכנות.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 124 אורחים