עובדיה חן כתב:מה המקור ואיפה הקביעה הראשונה שילדי הת"ת לא ילמדו אנגלית וגאוגרפיה,
הרואה כתב:מדוע שכן ילמדו?
עובדיה חן כתב:הרואה כתב:מדוע שכן ילמדו?
מה הבעיה ללמוד גאוגרפיה? או אסטרונמיה? ילד לא צריך ללמוד באיזה עולם הוא חי?
בקשר לאנגלית,מה העניין שלא מלמלמדים בגלל ביטול תורה? שיוסיפו עוד שעה.
האם סנהדרין לא היו יודעים 70 שפות?
עובדיה חן כתב:האם סנהדרין לא היו יודעים 70 שפות?
עובדיה חן כתב:מה המקור ואיפה הקביעה הראשונה שילדי הת"ת לא ילמדו אנגלית וגאוגרפיה,
עובדיה חן כתב:החרם דאז לכאורה אין קשר לזמנינו,אז זה היה שאלה של התבוללות וחילון,היום כאשר לפחות 50 אחוז מהציבור החרדי עובד יש לו צורך בשפה הזו ,ולכן לא מובן העניין.
חיים כתב:עובדיה חן כתב:החרם דאז לכאורה אין קשר לזמנינו,אז זה היה שאלה של התבוללות וחילון,היום כאשר לפחות 50 אחוז מהציבור החרדי עובד יש לו צורך בשפה הזו ,ולכן לא מובן העניין.
אבל אין עניינם של תלמודי התורה לעסוק בהקניית מקצוע, וגם אנגלית בכלל. וכפי שכבר כתבו קודמיי.
עובדיה חן כתב:חיים כתב:עובדיה חן כתב:החרם דאז לכאורה אין קשר לזמנינו,אז זה היה שאלה של התבוללות וחילון,היום כאשר לפחות 50 אחוז מהציבור החרדי עובד יש לו צורך בשפה הזו ,ולכן לא מובן העניין.
אבל אין עניינם של תלמודי התורה לעסוק בהקניית מקצוע, וגם אנגלית בכלל. וכפי שכבר כתבו קודמיי.
גאוגרפיה או אסטרונומיה זה הכשרה למקצוע?
יוצא פוניבז' כתב:מתוך מכתבי הח"ח
עובדיה חן כתב:יוצא פוניבז' כתב:מתוך מכתבי הח"ח
דהיינו שלא ילמדו עברית אלא רק אידיש.
קראקובער כתב:אין תירוץ לא ללמוד אנגלית, בארצות ערב ובהודו אפילו ילדים יודעים אנגלית בסיסית וחרפה היא לנו שאנשים בני שלושים לא יודעים אנגלית מינימאלית. [/size]
חיים כתב: ישנה התייחסות מעניינת של ה"בן איש חי" לכל סוגיית לימודי החול בת"ת, בספר אמרי בינה.
הנה עמוד אחד משם:
מור וקציעה סימן שז
אך ספר דברי הימים של ר"י כהן, דבר מועט הוא הנמצא בו ממה שעבר על אבותינו, המצטרך אלינו ושראוי לנו לדעתו, ויש לעיין באותן דברים בחול בלבד, ורובו ככולו מדברי הימים של מלכי אומות העולם שעברו, ואין צורך בידיעתן כלל ואסורה הקריאה בהם בקביעות כנ"ל (וכן הדבר בח"ב של ספר יוחסין וח"ב של צמח דוד מקרה אחד להם) אלא לעתות הטיול כדחליש לבא מגרסא, וביומי דפגרי בהו רבנן, כדי ללמוד מתוכו לשון נקי וצח, גם כדי שלא להיות הת"ח ערום מידיעה בקורות הימים ושינויי הזמנים, למען יידע להשיב שואלו דבר, ולא יהא נחשב פתי וסכל בעניני העולם. אף לפעמים יש בו נפקותא לענין ספורי דברי הימים השייכים אל אומתנו ללמוד מאלה על אלה, או יצא ממנו למוד עצה ותבונה בעסקי עולם הנצרכים לנו ג"כ, ביחוד בענין השתדלות והפקת רצון אצל מלכים ושרים.
שו"ת לבושי מרדכי יורה דעה מהדורה תליתאי סימן מט
ושמעתי מפי מ"ו הרב הגאון המובהק אבדק"ק גרסווארדיין זצ"ל, כי שמע מפה קודש מרן חתם סופר אשר לפי גבולי ארץ, ארץ "ענגלאנד" מאיי ארץ הקודש, ועיי' מס' גיטין דף ז' [ע"ב, ושם ח' ע"א בתוד"ה ורבי],
עקביה כתב:ולגבי גיאוגרפיה,
אין ספק שהגראי"ל שטיינמן הוא מגדולי הדור, ודווקא עובדה זו היא הנותנת שיהיה זה מביך לקרוא, למשל בעלון כאיל תערוג של פרשת חוקת תשע"ז, על מאמר חז"ל שא"י גבוהה מכל הארצות, את הטענה שהמים המקיפים את א"י הם יותר עמוקים משאר המקומות, ומשו"ה היא גבוהה מכל הארצות.
או באילת השחר עה"ת, בפרשת מסעי, על גבולות א"י, הוא מביא שמועה זו:שו"ת לבושי מרדכי יורה דעה מהדורה תליתאי סימן מט
ושמעתי מפי מ"ו הרב הגאון המובהק אבדק"ק גרסווארדיין זצ"ל, כי שמע מפה קודש מרן חתם סופר אשר לפי גבולי ארץ, ארץ "ענגלאנד" מאיי ארץ הקודש, ועיי' מס' גיטין דף ז' [ע"ב, ושם ח' ע"א בתוד"ה ורבי],
וכותב שאולי לשיטת רבי יהודה (גיטין ח.) אולי אכן אנגליה היא מאיי א"י. וכדאי ביזיון וקצף.
הניתוק המוחלט מלימודים כלליים כלשהם גורם לאיבוד חוש ביקורת בסיסי שראי שיהיה לכל אדם, על מה שהוא קורא ושומע. ברי לי שגם הטענה שיש הבדל בין מספר השיניים של גוי ויהודי קשורה קשר הדוק לניתוק מוחלט מחכמות חיצוניות.
ואולי גם לכך התכוון הגר"א כשאמר שכפי שיחסר לאדם ידיעות בשאר החכמות, יחסר לו מאה ידות בחכמת התורה (הקדמת ר' ברוך משקלוב לספר אוקלידוס בשם רבו הגר"א, נדפס תק"מ). העתקתי מאנצ"ת ערך חכמות חיצוניות הע' 17.
(בשו"ת לבושי מרדכי ח"ג סימן מ"ט מובא בשם החת"ס שארץ אנגלי' היא מאיי אה"ק עכ"ד והנה לחכמים דס"ל בגיטין ח' א' שמותחין חוט מנחל מצרים עד טורי אמנון בודאי שזה לא שייך ורק אליבא דר"י שכל שכנגד א"י הוי כא"י אולי זה שייך אבל במציאות דבר זה צ"ע).
עובדיה חן כתב:יוצא פוניבז' כתב:מתוך מכתבי הח"ח
דהיינו שלא ילמדו עברית אלא רק אידיש.
שש ושמח כתב:הרי שכותב להדיא שבמציאות זה לא יתכן. וברור שהביא את זה רק בתור דבר פיקנטי [ובמוסגר] ותו לא.
שש ושמח כתב:וכן מה שהבאת מעלון כאיל תערוג חוקת תשע"ז, לא מצאתי שם. כנראה שיש איזה טעות בציון.
שש ושמח כתב:ודברי הגר"א ודאי שלא מתייחסים להשקעת זמן מרובה ובפרט לא בת"ת, אלא להשקיע כמה שעות ללימוד בסיסי ותו לא. [נראה לך שתלמידי הגר"א לימדו את ילדיהם גיאוגרפיה בת"ת?].
קו ירוק כתב:תלמודי התורה ותוכן הלימוד שלומדים בהם, לא צמחו ב"טעות". היתה הכוונה ברורה מה כן ומה לא, ממעתקי השמועה שהעמיד לנו הקב"ה בארץ ישראל.
אציין, שבבני ברק דאז למדו כל ילדי החרדים בת"ת 'אחיעזר' ('מרכז') של החינוך העצמאי כולל שעתיים לימודי חול כל יום.
כאשר נפתח לפני קרוב ל-70 שנה ה'חדר' הראשון בני ברק שע"י מוסדות 'סאמטער', המליץ החזו"א למקורביו לשלוח את ילדיהם ל'חדר' החסידי הנ"ל באומרו שכעת נפתח 'חדר' בבני ברק וא"צ לשלוח לבית ספר.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 89 אורחים