ארזי ביתר כתב:כמובן, 'ועשית הישר והטוב' היא מצוה חשובה מאוד. אך לא שמענו שכופין על מצוה זו. וגם אם נשמע שכופין, עדיין לא שמענו שהנהנה מכך הוא הכופה.
מנצפך כתב:ארזי ביתר כתב:כמובן, 'ועשית הישר והטוב' היא מצוה חשובה מאוד. אך לא שמענו שכופין על מצוה זו. וגם אם נשמע שכופין, עדיין לא שמענו שהנהנה מכך הוא הכופה.
???
ויעוין חו"מ סי' קע"ה מסעיף ה' ואילך עד סוף הסימן..
צופר הנעמתי כתב:מי שמע כדבר הזה? איזה ישר ואיזה טוב יש כאן, שאדם שמשלם כסף יוותר על העבודה שהוא אמור לקבל.
הגננת מקבלת משכורת עבור עבודה עד שעה 16.00, וחתומה על חוזה מסודר בו מופרשות שעות העבודה שלה באר היטב. אמנם קבלה ביד הגננות שהכסף שהם מקבלות מההורים ומשרד התמ"ת הוא מעיקרא שלהם ובגדר משלך יתנו לך וכל העבודה שלהם נעשית בהתנדבות, אבל אנו לא קיבלנו.
כשהבוס שלך ישלח אותך הביתה שעה קודם משום ועשית הישר והטוב, תיקח אתה את הילד מהמעון שעה קודם.
ארזי ביתר כתב:כמובן, 'ועשית הישר והטוב' היא מצוה חשובה מאוד. אך לא שמענו שכופין על מצוה זו.
כדכד כתב:"כופין על מדת סדום" זה לא מדין ועשית הישר והטוב?
כדכד כתב:דינא דבר מצרא הוא מדין ועשית הישר והטוב (ב"מ קח) ושם זה נהנה וזה אינו חסר ובמקום אחר (ב"ב יב) דנו בזה מדין כופין על מדת סדום
מהרש"א חדו"א ע"ז כ"ה ע"א כתב:ונ"ל דבכל דוכתי דמייתינן האי קרא ועשית הישר והטוב וגו', מייתינן ליה לענין לפנים משורת הדין, בפ"ק דב"מ (דף טז ב) לענין שומא דהדרא דמדינא לא בעי לאהדורי אלא משום ועשית הישר והטוב, וכן בפרק המקבל לענין בר מצרא, וכן פרש"י בחומש ועשית הישר והטוב זו פשרה לפנים משורת הדין... והוסיף בהאי קרא דבתריה לומר ועשית הישר וגו' שאינו בכלל המצות, אבל תעשה הישר לפנים משורת הדין כי הוא טוב בעיני ה' אף על פי שלא צוך ע"ז.
רמ"א חו"מ י"ב ס"ב כתב:ואין בית דין יכולין לכוף ליכנס לפנים משורת הדין, אף על פי שנראה להם שהוא מן הראוי (ב"י בשם ר"י ובשם הרא"ש). ויש חולקים (מרדכי פ' ב' דמציעא).
ערוה"ש חו"מ רנ"ט ס"ז כתב:ומפני מה כופין במציאה על לפנים משורת הדין מפני שאין לו היזק מכיסו.
חיימשה כתב:לא הבנתי מדוע יש כאן ''ועשית הישר והטוב''. הגננת מקבל שכר [בתעריף גבוה במיוחד עבור שעות לא שגרתיות] כדי להחזיק את הילד עד 4.00. עכשיו האבא שמשלם עבור זה רוצה לנוח, והגננת שמקבלת תשלום על זה רוצה לנוח. מאי חזית דדמה של הגננת סומק טפי? איפכא מסתברא.
ברור שאפשר להתחשב וחסד זה תמיד דבר חשוב, אבל לא זה הפירוש של ועשית הישר והטוב.
חיימשה כתב:מה פגם מצא מר בדברים שכתבתי אני הקטן למעלה שנזקקת לדברי הנעמתי? אשקול תביעה נגד מר על פגיעה בזכויות יוצרים לפי החוק הבינלאומי וכו'
בינוני כתב:ארזי ביתר כתב:כמובן, 'ועשית הישר והטוב' היא מצוה חשובה מאוד. אך לא שמענו שכופין על מצוה זו.כדכד כתב:"כופין על מדת סדום" זה לא מדין ועשית הישר והטוב?כדכד כתב:דינא דבר מצרא הוא מדין ועשית הישר והטוב (ב"מ קח) ושם זה נהנה וזה אינו חסר ובמקום אחר (ב"ב יב) דנו בזה מדין כופין על מדת סדום
אז מה? נתחיל לחדש לנו דינים חדשים, כפיות חדשות? כל מקום שמישהו לא יתנהג 'הישר והטוב' נכפה עליו בשמתא?
איש גלילי כתב:מן הסתם דומה לסעודה שאינה מספקת.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 154 אורחים