איש_ספר כתב:בדרך שיחה עמ' תר"ו: "מסתברא שלא הרש"ש כתב זאת".
הכוונה היתה על השאלה - ולא על התירוץ.אפשר כתב:זה כמעט בדיוק מה שהרש"ש מתרץ, רק שהוא מציין לזה במר"מ בעלמא . . ופלא שהרבי מחב"ד לא הבין התירוץ.
המעשה הי' בכ"ק אדמו"ר מהורש"ב מליובאוויטש נ"ע, שראה בחומש 'היכל הברכה' להגה"צ דקאמארנא שחלק באיזה דבר על כ"ק אדה"ז נ"ע (אף שבכלל מביאו בכבוד גדול, ומטריח עצמו ליישב דברי קדשו), ועקב כך הניחו במדפים האחרונים שבארון. וכן נהג אחריו כ"ק בנו, אדמו"ר מהוריי"צ נ"ע.דרומי כתב: . . שמעתי פעם סיפור על אחד האדמורים שקנה איזה ספר בקבלה והחל ללמוד בו, ולפתע ראה שם איזה קטע חריף שלא הסתדר עם שיטת החסידות - לקח האדמור את הספר ושם אותו במדף התחתון...
חכם באשי כתב:לוקחים גאון עולם, חריף ומבריק, כרש"ש (ולא שהוא צריך את המלצתי והסכמתי), נטפלו לאיזו שורה בודדת שהוא כתב בנוגע לגילגול, וזהו! כל מה שהוא כתב שווה לפח!! להיכן הגענו? האם הוא פקפק בתורת הגלגול? הוא שאל. אסור? אסור לשאול? ואגב, מה בדיוק "בעלי הגלגול" ענו על הערתו? יש להם מה לענות או שהתירוץ הכי פשוט שלהם זה לפסול את הספר.
מקובלנו, שדבר אחד טוב יציל על כל הספר (הגאון מליסא ועוד), ולא להפך!
(ואגב, אני מעדיף להאמין שהוא כתב את דבריו בנוגע לגלגול. לא מקובלת עלי הגישה, לתלות באחרים מה שלא בדיוק מסתדר. כך נוהגים בקטעים התמוהים שבאבן עזרא לשמות וכך נוהגים בעוד דברים.
אליעזר מארקס כתב:ב... ישנם כאלו שלא לומדים שום ספר שחיבר מתנגד לחסידות, כולל קצות ושב שמעתא.
השקדן כתב:אשמח אם חברי הפורום יעשירו אותנו בידיעותיהם בנושא זה.
-----
שמעתי שההגהה המפורסמת שלו - "מכאן קצת סתירה לבעלי הגלגול" (ב"מ, קו ע"ב) - אינה יצאה תחת ידו אלא מבנו ר' מתתיהו שהיה נגוע בהשכלה.
לפיכך ישנם הנוהגים שלא ללמוד מביאוריו אלא במסכתות ששם מודפסים חידושי בנו בנפרד לחידושי אביו.
ברמן כתב:לגבי ההערה המודפסת ברש"ש "מכאן קצת סתירה לבעלי הגלגול" (ב"מ, קו ע"ב) - שמעתי פעם בירורם של דברים בשם הגאון המופלא רבי משה שפירא זצ"ל. שהביא את הדברים האלו בתוך רשימה של עשרות שיבושים וסילופים מכוונים, שהמגיהים בדפוס ווילנא, הכניסו בכוונה על מנת לקרר את האמונה. (ברשימה זו הופיעה גם התופעה המוזרה בחלק ממהדורות חומש "רב פנינים" של ההשמטות בפירוש רש"י, בכל מקום בו כתב רש"י "שארץ ישראל גבוהה מכל הארצות" - נמחק משפט זה באותן המהדורות).
הן אמת שבזמן הראשונים, נחלקו רבותינו בנושא ה"גלגול", אבל בדורו של הרש"ש, כבר היה ברור לכל אמיתות ענין הגלגול. אחרי גילוייהם של האר"י ומהרח"ו בזה, ואחרי התגלויות רבות של "דיבוקים" שסיפרו על גלגוליהם, ולא היה אחד מיראי שמים בדורו של הרש"ש שיפקפק בענין הגלגול.
"הגהות הרש"ש" נדפסו במהדורת ש"ס ווילנא בשנות התר"מ, מספר שנים לאחר פטירת הרש"ש בשנת תרל"ב. העורכים בדפוס ווילנא היו חלקם יראים ושלמים. אבל חלקן היו רשעים להכעיס (בספר זכרונותיו של מזא"ה הביא סיפורים על כך, ועל ר"ש לוריא, שהיה מגיה את ספרי עצמו שם בבית הדפוס ומתווכח עמם, שאמר על משכילי ווילנא "מי בקיצו ומי לא בקיצו", כלומר, מי הגיע לגבול הכפירה, ומי נותר עדיין יהודי מאמין...), ואין להאשים את רבי מתתיהו שטראשון בטעות נוראה זאת, אלא בידידיו הרשעים שעבדו בדפוס ווילנא.
ברמן כתב:השקדן כתב:אשמח אם חברי הפורום יעשירו אותנו בידיעותיהם בנושא זה.
-----
שמעתי שההגהה המפורסמת שלו - "מכאן קצת סתירה לבעלי הגלגול" (ב"מ, קו ע"ב) - אינה יצאה תחת ידו אלא מבנו ר' מתתיהו שהיה נגוע בהשכלה.
לפיכך ישנם הנוהגים שלא ללמוד מביאוריו אלא במסכתות ששם מודפסים חידושי בנו בנפרד לחידושי אביו.
בנו רבי מתתיהו שטראשון, היה אמנם "משכיל", אבל הוא נחשב כמשכיל תורני שאמנם התעסק במחקר והתרועע עם גדולי המשכילים בדורו, אבל לא הגיע לכפירה ויציאה "מחוץ למחנה" של ישראל עם קדושים.
לגבי ההערה המודפסת ברש"ש "מכאן קצת סתירה לבעלי הגלגול" (ב"מ, קו ע"ב) - שמעתי פעם בירורם של דברים בשם הגאון המופלא רבי משה שפירא זצ"ל. שהביא את הדברים האלו בתוך רשימה של עשרות שיבושים וסילופים מכוונים, שהמגיהים בדפוס ווילנא, הכניסו בכוונה על מנת לקרר את האמונה. (ברשימה זו הופיעה גם התופעה המוזרה בחלק ממהדורות חומש "רב פנינים" של ההשמטות בפירוש רש"י, בכל מקום בו כתב רש"י "שארץ ישראל גבוהה מכל הארצות" - נמחק משפט זה באותן המהדורות).
הן אמת שבזמן הראשונים, נחלקו רבותינו בנושא ה"גלגול", אבל בדורו של הרש"ש, כבר היה ברור לכל אמיתות ענין הגלגול. אחרי גילוייהם של האר"י ומהרח"ו בזה, ואחרי התגלויות רבות של "דיבוקים" שסיפרו על גלגוליהם, ולא היה אחד מיראי שמים בדורו של הרש"ש שיפקפק בענין הגלגול.
"הגהות הרש"ש" נדפסו במהדורת ש"ס ווילנא בשנות התר"מ, מספר שנים לאחר פטירת הרש"ש בשנת תרל"ב. העורכים בדפוס ווילנא היו חלקם יראים ושלמים. אבל חלקן היו רשעים להכעיס (בספר זכרונותיו של מזא"ה הביא סיפורים על כך, ועל ר"ש לוריא, שהיה מגיה את ספרי עצמו שם בבית הדפוס ומתווכח עמם, שאמר על משכילי ווילנא "מי בקיצו ומי לא בקיצו", כלומר, מי הגיע לגבול הכפירה, ומי נותר עדיין יהודי מאמין...), ואין להאשים את רבי מתתיהו שטראשון בטעות נוראה זאת, אלא בידידיו הרשעים שעבדו בדפוס ווילנא.
שמעתי שההגהה המפורסמת שלו - "מכאן קצת סתירה לבעלי הגלגול" (ב"מ, קו ע"ב) - אינה יצאה תחת ידו אלא מבנו ר' מתתיהו שהיה נגוע בהשכלה.
בנו רבי מתתיהו שטראשון, היה אמנם "משכיל", אבל הוא נחשב כמשכיל תורני שאמנם התעסק במחקר והתרועע עם גדולי המשכילים בדורו, אבל לא הגיע לכפירה ויציאה "מחוץ למחנה" של ישראל עם קדושים.
לגבי ההערה המודפסת ברש"ש "מכאן קצת סתירה לבעלי הגלגול" (ב"מ, קו ע"ב) - שמעתי פעם בירורם של דברים בשם הגאון המופלא רבי משה שפירא זצ"ל. שהביא את הדברים האלו בתוך רשימה של עשרות שיבושים וסילופים מכוונים, שהמגיהים בדפוס ווילנא, הכניסו בכוונה על מנת לקרר את האמונה. (ברשימה זו הופיעה גם התופעה המוזרה בחלק ממהדורות חומש "רב פנינים" של ההשמטות בפירוש רש"י, בכל מקום בו כתב רש"י "שארץ ישראל גבוהה מכל הארצות" - נמחק משפט זה באותן המהדורות).
הן אמת שבזמן הראשונים, נחלקו רבותינו בנושא ה"גלגול", אבל בדורו של הרש"ש, כבר היה ברור לכל אמיתות ענין הגלגול. אחרי גילוייהם של האר"י ומהרח"ו בזה, ואחרי התגלויות רבות של "דיבוקים" שסיפרו על גלגוליהם, ולא היה אחד מיראי שמים בדורו של הרש"ש שיפקפק בענין הגלגול.
"הגהות הרש"ש" נדפסו במהדורת ש"ס ווילנא בשנות התר"מ, מספר שנים לאחר פטירת הרש"ש בשנת תרל"ב. העורכים בדפוס ווילנא היו חלקם יראים ושלמים. אבל חלקן היו רשעים להכעיס (בספר זכרונותיו של מזא"ה הביא סיפורים על כך, ועל ר"ש לוריא, שהיה מגיה את ספרי עצמו שם בבית הדפוס ומתווכח עמם, שאמר על משכילי ווילנא "מי בקיצו ומי לא בקיצו", כלומר, מי הגיע לגבול הכפירה, ומי נותר עדיין יהודי מאמין...), ואין להאשים את רבי מתתיהו שטראשון בטעות נוראה זאת, אלא בידידיו הרשעים שעבדו בדפוס ווילנא.
ברמן כתב:קראקובער כתב:שמעתי שההגהה המפורסמת שלו - "מכאן קצת סתירה לבעלי הגלגול" (ב"מ, קו ע"ב) - אינה יצאה תחת ידו אלא מבנו ר' מתתיהו שהיה נגוע בהשכלה.
ואני שמעתי שזה לא היה מבנו אלא מנכדו, בנו של ר' מתתיהו.
כמדומני, שלרבי מתתיהו לא היו ילדים. תבדוק את הענין.
יעקב_ב. כתב:לגבי ההערה המודפסת ברש"ש "מכאן קצת סתירה לבעלי הגלגול" (ב"מ, קו ע"ב) - שמעתי פעם בירורם של דברים בשם הגאון המופלא רבי משה שפירא זצ"ל. שהביא את הדברים האלו בתוך רשימה של עשרות שיבושים וסילופים מכוונים, שהמגיהים בדפוס ווילנא, הכניסו בכוונה על מנת לקרר את האמונה. (ברשימה זו הופיעה גם התופעה המוזרה בחלק ממהדורות חומש "רב פנינים" של ההשמטות בפירוש רש"י, בכל מקום בו כתב רש"י "שארץ ישראל גבוהה מכל הארצות" - נמחק משפט זה באותן המהדורות).
סיפור משונה מאד, וגם אם נאמר שהיו משכילים קיצוניים, שהחליטו לזייף ולסלף בגמרא ובספרים נוספים, לא היה להם משהו קצת יותר חריף מאשר 'מכאן סתירה קצת לבעלי אמונת הגלגול'? ודרך אגב, מההתרשמות שלי, נושא ה'תיקונים' וה'סילופים' בספרים, נפוץ יותר אצל החרדים מאשר אצל המשכילים [עיין כותרת השו"ע סי' תרה ועוד]...הן אמת שבזמן הראשונים, נחלקו רבותינו בנושא ה"גלגול", אבל בדורו של הרש"ש, כבר היה ברור לכל אמיתות ענין הגלגול. אחרי גילוייהם של האר"י ומהרח"ו בזה, ואחרי התגלויות רבות של "דיבוקים" שסיפרו על גלגוליהם, ולא היה אחד מיראי שמים בדורו של הרש"ש שיפקפק בענין הגלגול.
ברמן כתב:כל מה שכתבתי לעיל, הינן מהדברים ששמעתי מפי גאון וצדיק שליט"א, מתלמידיו הנאמנים של הגר"מ שפירא. הן בנושא רשימת הזיופים שרבי משה שפירא הצביע עליה (איני יודע מה היה בשאר הרשימה, אבל את הדוגמא של ארץ ישראל שמעתי אז מאותו גאון שליט"א, ובדקתי אותה בכמה מהדורות), הן בוודאות שאין ת"ח בתקופתו של הרש"ש שיפקפק בענין הגלגול.
הידיעה היחידית שהוספתי בעצמי היא המובאה מזכרונות הרב מזא"ה.י
ברמן כתב:הן אמת שבזמן הראשונים, נחלקו רבותינו בנושא ה"גלגול", אבל בדורו של הרש"ש, כבר היה ברור לכל אמיתות ענין הגלגול. אחרי גילוייהם של האר"י ומהרח"ו בזה, ואחרי התגלויות רבות של "דיבוקים" שסיפרו על גלגוליהם, ולא היה אחד מיראי שמים בדורו של הרש"ש שיפקפק בענין הגלגול.
עקביה כתב:ברמן כתב:הן אמת שבזמן הראשונים, נחלקו רבותינו בנושא ה"גלגול", אבל בדורו של הרש"ש, כבר היה ברור לכל אמיתות ענין הגלגול. אחרי גילוייהם של האר"י ומהרח"ו בזה, ואחרי התגלויות רבות של "דיבוקים" שסיפרו על גלגוליהם, ולא היה אחד מיראי שמים בדורו של הרש"ש שיפקפק בענין הגלגול.
יש כאן עירוב מוטעה ומטעה בין יראת שמים לבין נתינת אמון בדברי האריז"ל ומהרח"ו.
עכ"פ לפחות על ירא שמים אחד בדורו של הרש"ש ידוע לי שפקפק בענין הגלגול - הרש"ש.
ברמן כתב:האם באמת אתה סבור שאין קשר בין יראת שמים, לבין אמונה בדברי תורתם של האריז"ל ומהרח"ו.
ברמן כתב:על מי שסבור כך כבר אמר רבינו ה"חתם סופר", כי מי שבנגלה אינו מאמין בנסתר, הרי שבנסתר אינו מאמין בנגלה.
ברמן כתב:ומה שהנך תולה בוקי סריקי ברבינו הרש"ש - הרש"ש לא חתום על ספרו, "הגהות הרש"ש" נדפסו לאחר פטירתו כמש"כ לעיל, בעריכת עובדי הדפוס בווילנא וחבריו של רבי מתתיהו שטראשון, שכמה מכותבי הפורום נתנו אימון ביישרתם של הרשעים ממשכילי ווילנא (כמו מי שכתב כן לעיל), יותר ממה שנתנו אימון בתומתו של הרש"ש, או בצדקת דבריהם של האר"י ומהרח"ו.
ברמן כתב:"הגהות הרש"ש" נדפסו במהדורת ש"ס ווילנא בשנות התר"מ, מספר שנים לאחר פטירת הרש"ש בשנת תרל"ב.
ברמן כתב:ומה שהנך תולה בוקי סריקי ברבינו הרש"ש - הרש"ש לא חתום על ספרו, "הגהות הרש"ש" נדפסו לאחר פטירתו כמש"כ לעיל, בעריכת עובדי הדפוס בווילנא וחבריו של רבי מתתיהו שטראשון, שכמה מכותבי הפורום נתנו אימון ביישרתם של הרשעים ממשכילי ווילנא (כמו מי שכתב כן לעיל), יותר ממה שנתנו אימון בתומתו של הרש"ש.
עקביה כתב:ברמן כתב:האם באמת אתה סבור שאין קשר בין יראת שמים, לבין אמונה בדברי תורתם של האריז"ל ומהרח"ו.
על מי שסבור כך כבר אמר רבינו ה"חתם סופר", כי מי שבנגלה אינו מאמין בנסתר, הרי שבנסתר אינו מאמין בנגלה.
מה מקור אמרה זו?
ברמן כתב:עקביה - דבריך מדברים בעד עצמם, ורחמנא ליצלן מהאי דעתא
ה"חתם סופר" קילס את הספר "מטפחת ספרים" וכתב עליו: "דבר גדול דיבר הנביא ז"ל בעניין זה, הלא ישתוממו רואיו" (שו"ת חתם סופר, ח"ו נ"ט). בנוסף, אמר החתם סופר לתלמידיו ש"אילו היה יכולת ביד אדם להעמיד מדרשי רשב"י על טהרתן לבררם מתוך מה שנתחבר אליהם מחכמי הדורות שאחריו, לא יהיה כולו רק ספר קטן הכמות מאד מחזיק דפים מעוטים".
כלומר; רובו הגדול של החיבור הנקרא ספר הזוהר, לא חובר על ידי רבי שמעון בר יוחאי.
(הג"ר אליעזר ליפמן נייזאטץ (מי מנוחות, פרעסבורג תרמ"ד, דף מג ע"ב) ששמע כך "בפירוש מפה קדוש אדומ"ו גאון ישראל קדוש ד' מכובד מוהר"ר משה סופר זצוק"ל אב"ד ור"מ דק"ק פרעשבורג, שאמר [כן] בפני רבים מתלמידיו".)
אכן הגרמ"ש היה בקי באיתור סילופי המשכילים. שמעתי עוד דוגמא שבדקתי בעצמי. יש תשובה מרב האי גאון המובא בכתבי הרמב"ן של שוול שמקורו ממה שנדפס בשנים האחרונים, המציג רב האי גאון כתומך בשיטת תורה ומדע. אבל אותה תשובה נדפסה בתשובת הריב"ש ושם חסרים כל האיזכורים למדע. צריך לשמוע מה היה ההוכחות שלו לגבי דברי הרש"ש, אבל מסתמא היה לו משהו.
קראקובער כתב: ואם כבר הזכרת את החתם סופר:ה"חתם סופר" קילס את הספר "מטפחת ספרים" וכתב עליו: "דבר גדול דיבר הנביא ז"ל בעניין זה, הלא ישתוממו רואיו" (שו"ת חתם סופר, ח"ו נ"ט). בנוסף, אמר החתם סופר לתלמידיו ש"אילו היה יכולת ביד אדם להעמיד מדרשי רשב"י על טהרתן לבררם מתוך מה שנתחבר אליהם מחכמי הדורות שאחריו, לא יהיה כולו רק ספר קטן הכמות מאד מחזיק דפים מעוטים".
כלומר; רובו הגדול של החיבור הנקרא ספר הזוהר, לא חובר על ידי רבי שמעון בר יוחאי.
(הג"ר אליעזר ליפמן נייזאטץ (מי מנוחות, פרעסבורג תרמ"ד, דף מג ע"ב) ששמע כך "בפירוש מפה קדוש אדומ"ו גאון ישראל קדוש ד' מכובד מוהר"ר משה סופר זצוק"ל אב"ד ור"מ דק"ק פרעשבורג, שאמר [כן] בפני רבים מתלמידיו".)
מעניין מה המקובלים היו אומרים על זה, ובחוט המשולש התכוון לתורת הנסתר בכלל ולא על פרט מסוים.
אותה אבקש כתב:יתכן שכבר הובא בעבר ולא היה בידי פנאי לחפש,
באגרו"ת למו"ר הגרש"א מביא כמה פעמים מה ששמע מדודו ר"ח מאנדל ששמע מהבית ישראל זי"ע
ששמע מהאמרי אמת לשון חריפה - "כל הגה"ה שאינה ברש"ש אינה הגה"ה",
ויש בה כדי ללמד על יחסו לרש"ש.
אותה אבקש כתב:יתכן שכבר הובא בעבר ולא היה בידי פנאי לחפש,
באגרו"ת למו"ר הגרש"א מביא כמה פעמים מה ששמע מדודו ר"ח מאנדל ששמע מהבית ישראל זי"ע
ששמע מהאמרי אמת לשון חריפה - "כל הגה"ה שאינה ברש"ש אינה הגה"ה",
ויש בה כדי ללמד על יחסו לרש"ש.
היכלי שן כתב:שמעתי מחברותא של הגר"ד לנדו שליט"א (לפני שנים רבות) שהזכיר החברותא לגרד"ל שהחסידים לא לומדים רש"ש, והשיב לו מיד הגרד"ל (בחיוך): "נו, פלא שהם אינם יודעים ללמוד...?"
עוד צריך לירא מאמונת הגלגול (שהורונו עוד רבותינו ז"ל והסכים עמהם פיתגורס עם היות שרבו החולקים בדעת זו), כי מר הוא מאד לנשמה יותר מדינה של גיהנם.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 310 אורחים