מבקש לדעת כתב:בס"ד
מחילה מכבוד החברים, האינכם חושבים שהגזמתם קצת הפעם?
לפני חמשה ימים בקשתי מקור לסיפור ששמעתי באוזניי מאדם צדיק וקדוש, לא כתבתי ולא רמזתי שום דעה בענין אדמורי"ם וצדיקים בשואה ולא דעה על צדיק ורע לו וכו' ולא הדומה לדומה, מה זאת באתם להתגולל ולהתנפל עלי עם 3 עמודי תגובה (לא אישי אלא ענייני)? מה עוולה מצאתם בבקשתי הצנועה?
אם אחד מהחכמים די באתרא קדישא הדין סבור שהסיפור לא ארע, יביא את ההוכחה לכך, ויבורך.
ובפרט ידידנו המנהל הנעלה הרב אי"ס שליט"א שזה הי' דרכו בקודש מעודו להעיר ולהאיר ולהגיב באופן ענייני בבקיאות מפליאה ועיון מעורר השתאות, משום מה שינה מדרכו בקודש והגיב כאן בצורה מוזרה שאינו קשור כלל לנושא הנידון.
ימחלו לי חבריי. חוזר אני על בקשתי הצנועה, מי שיודע מקור, אף אם המקור אינו אמיתי שיביא אותו או שישלול אותו. יבורך.
השעיר החיי כתב:ולא לעלות על הספינה, ולהשאר באנגליה ולהנצל, לא יותר פשוט?
עקביה כתב:ברים כתב:מה שכתבת נכון כלפי רוב הניסים שאירעו מעולם, ואפיקורסים כמעט מעולם לא השתכנעו מניסים, עוד מימי נמרוד שראה את אאע"ה יוצא בשלום מכבשן האש. מעטים היו רשעים שבתוכם פנימה שכנה נפש יקרה, שקיבלו עול מלכות שמים אחרי ראותם ניסים.
ולמה עולה בכלל בדעתך שסיפור נשוא האשכול מיועד לשכנע אפיקורסים. הוא מיועד לחזק יהודים טובים.
חוששני שלא הובנתי על ידך כראוי.
אינני עוסק באנשים דוגמת נמרוד, אלא באנשים המחפשים הוכחה (לאו דווקא מתמטית, אלא ברמה של דעת נוטה) שיש מנהיג לבירה. בסיפורי ההצלה של השואה הם לא ימצאו אותה, ולא בסיפור על האשה דלעיל.
איני סבור שהסיפור נשוא האשכול מיועד לשכנע אפיקורסים, אני משתמש בטענה שסיפורים אלה לא ישכנעו אפיקורוס כדי להסביר שמסיפורים אלה, כאשר הם עומדים בפנ"ע, לא רואים את יד ה' עלינו לטובה.
ברים כתב:מה יאמר האפיקורס "שלך" לסיפור זה?
נצטרך להחליט שהוא לא יכול להתקיים?
יזל מדליו כתב:אני שואל אם הבנתי אותך נכון, אתה סבור שהוכחה לאפיקורס זה רק מצב שכל כלל ישראל נמצאים במצב טוב כעין מלכות דוד ושלמה או לעתיד לבא, אבל בגלות שרק ליחידים יש אור במושבתם ולכלל יש רק אורות מהבהבים בחלק מהפרטים הקטנים ולא בהכל, וע"כ אי אפשר לשכנע אפיקורס.
א. א"כ לדעתך מה יכול לגרום לאפיקורס לחזור בתשובה. [אני מתעניין ברצינות.]
ב. אין שום בעיה להוכיח לכופר בצורה מושכלת שיש בורא לעולם והעולם לא נברא מאיזה דמיון פרוע שהיה פיצוץ וכדו', כל עיקר הוויכוח זה האם יש השגחה גם היום או שחלילה עזב אלוקים את הארץ ואיש הישר בעיניו יעשה ולית דין ולית דיין.
וא"כ למה זה שאצל חכמי ישראל יש אור במושבתם לא מוכיח שיש השגחה גם היום רק שלצערנו היום אצל הכלל היא מוסתרת ולפעמים היא רק מציצה מבין החרכים.
גם לטענה "עזב אלוקים את הארץ" יש תשובה מושכלת שלא יכול להיות שמשהו יבנה עולם מופלא שכזה ולא יעניין אותו מה עושים בו. ויפקיר אותו.
אבל הסיפור הוא חוויה מוחשית. וכמו אותה אשה חולת סרטן. הנ"ל. תתבונן בדברים.
השעיר החיי כתב:אחר בקשת המחילה שאני שופך שמן למדורה, אבל תורה היא וללמוד אני צריך:
"לחכמי ישראל אור במושבותם". זה עוד ראיה לנושא המקורי:
כידוע רוב גדולי ישראל טעו בניתוח הארועים שקדמו וקרו בשואה. רבים מהגדולים שבגדולים גם נתנו הדרכות ועצות וחיוו דעתם באופן שחלק ממי ששמע להם נרצח בסופו של דבר.
איך כאדם מאמין מבינים תופעה זו - האין זאת לא עוד הוכחה להסתר שבהסתר שבשואה שגם מהם נעלם וגם הם היו מכשיר לשבט אפו?
ברים כתב:ועל זה?
מסופר על ידי בעל המעשה, בעל מאפיה בברוקלין
השעיר החיי כתב:כידוע רוב גדולי ישראל טעו בניתוח הארועים שקדמו וקרו בשואה. רבים מהגדולים שבגדולים גם נתנו הדרכות ועצות וחיוו דעתם באופן שחלק ממי ששמע להם נרצח בסופו של דבר.
השעיר החיי כתב:לצערי הרב בהסתר פנים באושוויץ לא ארעו סיפורי מופתים של חסידים.
הרצון הנואש להאמין שהיה באושוויץ השגחה פרטית לצדיקים שהבדילה אותם בתוצאה היא כפירה.
שש ושמח כתב:מעודי אני תמה על אמירות כעין אלו. הרי גם ע"פ דרך הטבע היו אמורים להשאר אחוזים מסויימים שלא יהרגו ע"י הארורים ימ"ש.
איש גלילי כתב:ברור שכל מי שניצל, זו השגחה פרטית ששמרה עליו. ולא רק בזמן השואה, אלא בכל רגע ורגע שאני חי - זאת השגחה פרטית וכל מאורעותינו נסים.
עם כל זאת, לדבר ולהכליל שבזמן השואה התרחשו נסים רבים, זה לצערי לא מצחיק. כי בזמן השואה נרצחו נטבחו נשרפו ונחנקו מאות רבבות יהודים וביניהם צדיקים גדולים וקדושים. כמות האנשים שניצלה מתאימה מאד לסטטיסטיקה, כך שלקרוא לזה גילוי פנים בזמן השואה זה אבסורדי. מדובר על הסתר הפנים הגדול ביותר שהכרנו בהסטוריה הארוכה שלנו, וזאת על אף החובה על הניצולים להודות לה' על השגחתו עליהם להצילם, ולהגדיר את זה כ'נס' כמו שאנו אומרים בתפלה 'על נסיך שבכל יום עמנו'.
אני מקוה שהפעם הבהרתי את עצמי יותר טוב
עקביה כתב:אמת כי אמונתנו היא שכל דברינו ומקרינו כולם נסים, אין בהם טבע ומנהגו של עולם, ולכן יש לניצולים להודות על הצלתם, אבל הבא להראות ממעשי הצלה אלה כי 'גדולים מעשי ה' דרושים לכל חפציהם' אין אלה אלא דברים 'אשר אם ישמעום העמים יאמרו רק עם סכל ונבל הגוי הקטן הזה'.
אוצר החכמה כתב:מבקש לדעת כתב:בס"ד
מחילה מכבוד החברים, האינכם חושבים שהגזמתם קצת הפעם?
לפני חמשה ימים בקשתי מקור לסיפור ששמעתי באוזניי מאדם צדיק וקדוש, לא כתבתי ולא רמזתי שום דעה בענין אדמורי"ם וצדיקים בשואה ולא דעה על צדיק ורע לו וכו' ולא הדומה לדומה, מה זאת באתם להתגולל ולהתנפל עלי עם 3 עמודי תגובה (לא אישי אלא ענייני)? מה עוולה מצאתם בבקשתי הצנועה?
אם אחד מהחכמים די באתרא קדישא הדין סבור שהסיפור לא ארע, יביא את ההוכחה לכך, ויבורך.
ובפרט ידידנו המנהל הנעלה הרב אי"ס שליט"א שזה הי' דרכו בקודש מעודו להעיר ולהאיר ולהגיב באופן ענייני בבקיאות מפליאה ועיון מעורר השתאות, משום מה שינה מדרכו בקודש והגיב כאן בצורה מוזרה שאינו קשור כלל לנושא הנידון.
ימחלו לי חבריי. חוזר אני על בקשתי הצנועה, מי שיודע מקור, אף אם המקור אינו אמיתי שיביא אותו או שישלול אותו. יבורך.
אמנם אתה פתחת את הדיון. אבל מותר לחברים פה לדון גם על דברים שלא התכוונת אליהם וזה מה שעשו.
ברוז כתב:ברים כתב:ועל זה?
מסופר על ידי בעל המעשה, בעל מאפיה בברוקלין
האם שמו מותר לפרסום?
לייטנר כתב:איש גלילי כתב:ברים כתב:האם היתה אוכלוסייה נוספת שהיטלר ימ"ש ביקש להשמיד באופן טוטאלי כמו היהודים?
עד כמה שידוע לי, רצה להשמיד גם את הצוענים.
[/size]
ההבדל המהותי בין רצונו להשמדת היהודים לבין רצונו להשמדת הצוענים, הוא האם היה מוכן ללכת עד קצוי עולם כדי למצוא צועני (או אדם שאחד מסביו היה צועני) כדי להשמידו.
מבקש לדעת כתב:אוצר החכמה כתב:מבקש לדעת כתב:בס"ד
מחילה מכבוד החברים, האינכם חושבים שהגזמתם קצת הפעם?
לפני חמשה ימים בקשתי מקור לסיפור ששמעתי באוזניי מאדם צדיק וקדוש, לא כתבתי ולא רמזתי שום דעה בענין אדמורי"ם וצדיקים בשואה ולא דעה על צדיק ורע לו וכו' ולא הדומה לדומה, מה זאת באתם להתגולל ולהתנפל עלי עם 3 עמודי תגובה (לא אישי אלא ענייני)? מה עוולה מצאתם בבקשתי הצנועה?
אם אחד מהחכמים די באתרא קדישא הדין סבור שהסיפור לא ארע, יביא את ההוכחה לכך, ויבורך.
ובפרט ידידנו המנהל הנעלה הרב אי"ס שליט"א שזה הי' דרכו בקודש מעודו להעיר ולהאיר ולהגיב באופן ענייני בבקיאות מפליאה ועיון מעורר השתאות, משום מה שינה מדרכו בקודש והגיב כאן בצורה מוזרה שאינו קשור כלל לנושא הנידון.
ימחלו לי חבריי. חוזר אני על בקשתי הצנועה, מי שיודע מקור, אף אם המקור אינו אמיתי שיביא אותו או שישלול אותו. יבורך.
אמנם אתה פתחת את הדיון. אבל מותר לחברים פה לדון גם על דברים שלא התכוונת אליהם וזה מה שעשו.
בס"ד
נו נו
ולגבי הדיונים פה, יש כאן כמה כותבים שדנים על העיקר הגדול שבעיקרים, כאילו דנים ב... ר"ל. לא נראה שאלו בונים להם חדרים בגן עדן.
שהע"ה אומר (משלי כד): וּ֭בְדַעַת חֲדָרִ֣ים יִמָּלְא֑וּ כָּל־ה֖וֹן יָקָ֣ר וְנָעִֽים. כדי למלא את חדרים הון יקר ונעים צריך דעת. וכמה חבל שאתרא קדישא הדין הנקרא על שם החכמה, ישנם המשתמשים בו לאבד עולמם בחוסר חכמה ודעת. וכמעט אפשר להמליץ: וכל.... לא יראוה.
(ובפרט שאי אפשר לדת מי הוא הכותב ומה עניינו, אם מחוג זה או חוג אחר, אם דתי הוא אם לאו, ואקוה שברור שהערה כואבת זו לא נכתבה כלל על אלו שהזכרתי בתגובה המצוטטת).
כמובן שהרוצה להגיב על דברים אלו, יכול להגיב, אינני יכול למנוע זאת. אבל מפחיד אותי להכנס בכלל לדו"ד בסגנון זה. וממליץ אני לידידיי, גם כן לפחד.
אלא שלכתוב הערה זאת הי' נראה נצרך.
מבקש לדעת כתב:נו נו
ולגבי הדיונים פה, יש כאן כמה כותבים שדנים על העיקר הגדול שבעיקרים, כאילו דנים ב... ר"ל. לא נראה שאלו בונים להם חדרים בגן עדן.
שהע"ה אומר (משלי כד): וּ֭בְדַעַת חֲדָרִ֣ים יִמָּלְא֑וּ כָּל־ה֖וֹן יָקָ֣ר וְנָעִֽים. כדי למלא את חדרים הון יקר ונעים צריך דעת. וכמה חבל שאתרא קדישא הדין הנקרא על שם החכמה, ישנם המשתמשים בו לאבד עולמם בחוסר חכמה ודעת. וכמעט אפשר להמליץ: וכל.... לא יראוה.
(ובפרט שאי אפשר לדת מי הוא הכותב ומה עניינו, אם מחוג זה או חוג אחר, אם דתי הוא אם לאו, ואקוה שברור שהערה כואבת זו לא נכתבה כלל על אלו שהזכרתי בתגובה המצוטטת).
כמובן שהרוצה להגיב על דברים אלו, יכול להגיב, אינני יכול למנוע זאת. אבל מפחיד אותי להכנס בכלל לדו"ד בסגנון זה. וממליץ אני לידידיי, גם כן לפחד.
אלא שלכתוב הערה זאת הי' נראה נצרך.
דרומי כתב:דומה שבכל הדיון לא הוזכרה הנקודה הפשוטה שבמובן מסויים אלו שנהרגו זכו לזכות גדולה של קידוש השם.
וידוע מ"ש במגיד מישרים לגבי מרן הבית יוסף שהיה אמור לזכות למסירות נפש על קידוש השם, ומאיזו סיבה נענש ולא זכה לכך.
ברים כתב:ברוז כתב:ברים כתב:ועל זה?
מסופר על ידי בעל המעשה, בעל מאפיה בברוקלין
האם שמו מותר לפרסום?
העתקתי מספר חובת האדם בעולמו של הרב פסטינגר
ברים כתב:מעכשיו אנו עומדים לפקפק בכל סיפורי ניצולי השואה ששמענו עד היום? את הסיפור המפורסם ''יעקב'' של יו''ט ארליך אתה מכיר? אתה יודע את שם המשפחה?
בקיצור, מכחישי שואה מזן חדש...
ברים כתב:כתבתי מכחישי שואה על כללות האשכול, בו אנשים מרשים לעצמם לקבוע בהחלטיות כי המעשים לא היו, רק כי היו מעדיפים כך לפי האידיאולוגיה שלהם.
יזל מדליו כתב:אני שואל אם הבנתי אותך נכון, אתה סבור שהוכחה לאפיקורס זה רק מצב שכל כלל ישראל נמצאים במצב טוב כעין מלכות דוד ושלמה או לעתיד לבא, אבל בגלות שרק ליחידים יש אור במושבתם ולכלל יש רק אורות מהבהבים בחלק מהפרטים הקטנים ולא בהכל, וע"כ אי אפשר לשכנע אפיקורס.
א. א"כ לדעתך מה יכול לגרום לאפיקורס לחזור בתשובה. [אני מתעניין ברצינות.]
ב. אין שום בעיה להוכיח לכופר בצורה מושכלת שיש בורא לעולם והעולם לא נברא מאיזה דמיון פרוע שהיה פיצוץ וכדו', כל עיקר הוויכוח זה האם יש השגחה גם היום או שחלילה עזב אלוקים את הארץ ואיש הישר בעיניו יעשה ולית דין ולית דיין.
וא"כ למה זה שאצל חכמי ישראל יש אור במושבתם לא מוכיח שיש השגחה גם היום רק שלצערנו היום אצל הכלל היא מוסתרת ולפעמים היא רק מציצה מבין החרכים.
גם לטענה "עזב אלוקים את הארץ" יש תשובה מושכלת שלא יכול להיות שמשהו יבנה עולם מופלא שכזה ולא יעניין אותו מה עושים בו. ויפקיר אותו.
אבל הסיפור הוא חוויה מוחשית. וכמו אותה אשה חולת סרטן. הנ"ל. תתבונן בדברים.
ברים כתב:ואשימה לפי מחסום.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 86 אורחים