רות רבה (וילנא) פרשה ו
ב [י] ויאמר ברוכה את לה' בתי היטבת חסדך וגו', ר' יוחנן וריש לקיש ורבנן, רבי יוחנן אמר לעולם אל ימנע אדם עצמו מלילך אצל זקן לברכו, בועז היה בן שמונים שנה ולא נפקד, כיון שהתפללה עליו אותה צדקת מיד נפקד שנאמר ותאמר נעמי ברוך הוא לה', ריש לקיש אמר רות בת ארבעים שנה היתה ולא נפקדה כיון שנשאת למחלון וכיון שהתפלל עליה אותו צדיק נפקדה שנאמר ויאמר ברוכה את לה' בתי, ורבנן אמרין שניהם לא נפקדו אלא מברכותיהן של צדיקים שנאמר ויאמרו כל העם אשר בשער והזקנים עדים יתן ה' את האשה,
המסקנה היא שצריך ללכת לברך את הגרח"ק.לעולם אל ימנע אדם עצמו מלילך אצל זקן לברכו
מוישי כתב:מובא בגמרא מי שיש לו חולה ילך אצל חכם ויבקש עליו רחמים.
מוישי כתב: כמו שמצינו אצל יצחק ורבקה. ענין ברכה לא מוזכר כאן.
שיבר כתב:
אם היית מתקדם בלימוד פרשת השבוע היית מגיע לפרשת הברכות (בתמורה למטעמים)
והפרשות הקודמות ניכר שלא למדת עם פירש"י, כיצד מפרש "והיה ברכה", "ויברך את יצחק", וכו'.
והפטרות בטח אתה אומר. איך הבנת הפטרת פר' וירא (עם אלישע)?
חוקרנוביץ כתב:ברכת הצדיק היינו תפלה.
מוישי כתב:חוקרנוביץ כתב:ברכת הצדיק היינו תפלה.
גם בו"ה?
אוצר החכמה כתב:המסקנה היא שצריך ללכת לברך את הגרח"ק.לעולם אל ימנע אדם עצמו מלילך אצל זקן לברכו
אוצר החכמה כתב:אני לא חושב שהוא לץ. הוא שואל שאלה רצינית. בשלמא אם החכם מתפלל על האדם מעין האופן שהיה הוא עצמו מתפלל היינו בתחינה וכוונה ובצער על מצוקתו, אז מובן לו שיש מעלה בבקשה מהחכם שיתפלל. כי סו"ס מחמת צדקתו הקב"ה נענה יותר לתפילתו. (כהא דיצחק ורבקה ויעתר לו ה' שאינו דומה תפילת צדיק בן צדיק וכולי) אבל אם כל מה שהחכם אומר הוא בו"ה, אנחנו צריכים להניח שיש עניין שברכת החכם פועלת מחמת שהוציא הדברים מפיו ועל זה שאל מנא לן כי ע"ז אין ראייה מהא דילך אצל חכם.
שש ושמח כתב:אוצר החכמה כתב:אני לא חושב שהוא לץ. הוא שואל שאלה רצינית. בשלמא אם החכם מתפלל על האדם מעין האופן שהיה הוא עצמו מתפלל היינו בתחינה וכוונה ובצער על מצוקתו, אז מובן לו שיש מעלה בבקשה מהחכם שיתפלל. כי סו"ס מחמת צדקתו הקב"ה נענה יותר לתפילתו. (כהא דיצחק ורבקה ויעתר לו ה' שאינו דומה תפילת צדיק בן צדיק וכולי) אבל אם כל מה שהחכם אומר הוא בו"ה, אנחנו צריכים להניח שיש עניין שברכת החכם פועלת מחמת שהוציא הדברים מפיו ועל זה שאל מנא לן כי ע"ז אין ראייה מהא דילך אצל חכם.
יש שיעור ל"תחינה כוונה וצער" בתפילה? אמנם מסתבר שמי שמתפלל בלי שום כוונה אין תפלתו נשמעת, אבל בנידו"ד מסתמא הוא מכוין בלבו בקשה לקב"ה לברך העומד לפניו [ומ"מ אין הכרח שאינו כך], ולמה לא יועיל?
[ואמנם יתכן שתפלה בכוונה קלושה כ"כ לא עדיפה מתפילת ההדיוט על עצמו בכוונה גמורה, האם זו כוונתך?].
מוישי כתב:הבעיה היא שעזבו את ה' ושמו מבטחם בברכת צדיק
ועוד כי הבא לפני אב הנביאים ואחיו קדוש ה' והוא נודע אליהם בשמו יהיה לו בדבר הזה זכות וחיים.
אסף המזכיר כתב:יש להעיר על ניסוח השאלה הפותחת את האשכול מכמה פנים, ויעשו זאת המוחים. בכל אופן יש לציין לדברי הרמב"ן (במדבר א, מה):ועוד כי הבא לפני אב הנביאים ואחיו קדוש ה' והוא נודע אליהם בשמו יהיה לו בדבר הזה זכות וחיים.
מוישי כתב:אסף המזכיר כתב:יש להעיר על ניסוח השאלה הפותחת את האשכול מכמה פנים, ויעשו זאת המוחים. בכל אופן יש לציין לדברי הרמב"ן (במדבר א, מה):ועוד כי הבא לפני אב הנביאים ואחיו קדוש ה' והוא נודע אליהם בשמו יהיה לו בדבר הזה זכות וחיים.
אתה מעיז להשוות בין משה ואהרן אנשי אלוקים לצדיק?
תשובה על השאלה יש לך או שרק למחות אתה יודע?
אבןטובה כתב:לא ראית שכבר ציינתי גמ' מועד קטן למעלה??
ומה אתה רוצה??
מוישי כתב:אסף המזכיר כתב:יש להעיר על ניסוח השאלה הפותחת את האשכול מכמה פנים, ויעשו זאת המוחים. בכל אופן יש לציין לדברי הרמב"ן (במדבר א, מה):ועוד כי הבא לפני אב הנביאים ואחיו קדוש ה' והוא נודע אליהם בשמו יהיה לו בדבר הזה זכות וחיים.
אתה מעיז להשוות בין משה ואהרן אנשי אלוקים לצדיק?
תשובה על השאלה יש לך או שרק למחות אתה יודע?
מוישי כתב:ומילתא דפשיטא שהתופעה של תרומה לקופת העיר על מנת להיוושע, זו רעה חולה ודומה הדבר לקרבן ע"ז, שהקריבו לאל השמש או לאל הגשם לרצותו בסגנון קח ותן, בשונה מקרבן לה' שענינו הוא ההכרה שהכל ממנו.
מוישי כתב:אסף המזכיר כתב:יש להעיר על ניסוח השאלה הפותחת את האשכול מכמה פנים, ויעשו זאת המוחים. בכל אופן יש לציין לדברי הרמב"ן (במדבר א, מה):ועוד כי הבא לפני אב הנביאים ואחיו קדוש ה' והוא נודע אליהם בשמו יהיה לו בדבר הזה זכות וחיים.
אתה מעיז להשוות בין משה ואהרן אנשי אלוקים לצדיק?
תשובה על השאלה יש לך או שרק למחות אתה יודע?
י. אברהם כתב:אחר החיפוש מצאתי רק את האשכול הישן והקצר הזה
אפשר כתב:עי' תענית ה ע"ב כי הוו מיפטרי מהדדי אמר ליה ליברכן מר וכו', וכן מו"ק ט ע"א, שם, אמר ליה לבריה בני אדם הללו אנשים של צורה הם זיל גביהון דליברכוך,
ועי' בבראשית רבה פל"ט סי' יא ובבמדבר רבה פי"א סי' ב, והיה ברכה, א"ר אליעזר אמר לו הקדוש ברוך הוא [לאברהם] משבראתי עולמי ועד עכשיו הייתי זקוק לברך את בריותי שנאמר ויברך אותם אלקים, ואומר ויברך אלהים את נח ואת בניו, אבל מכאן ואילך הרי הברכות מסורות לך וכו', מכאן ואילך הרי הברכות מסורות לכם הכהנים יהיו מברכים את בני כשם שאמרתי לאברהם אביהם והיה ברכה, לכך נאמר כה תברכו.
ועי' ספר החינוך מצוה שעח הטעם בכח ברכת הכהן וז"ל, שחפץ השי"ת בטובו הגדול לברך עמו ע"י המשרתים החונים תמיד בבית ה', וכל מחשבתם דבקה בעבודתו ונפשם קשורה ביראתו כל היום, ובזכותם תחול הברכה עליהם ויתברכו כל מעשיהם ויהי נועם ה' עליהם. וכן כל ת"ח וצדיק, וכנודע דברי הרמב"ם סוף שמיטה ויובל.
רב האי גאון כתב:ודע כי דבר זה היה מקובל אצל הראשונים כלן יחדו ולא היה אחד מהם מכחש בו כי אומרים היו כי הקדוש ברוך הוא עושה אותות ונוראות על ידי הצדיקים וכמו שהוא עושה ע"י הנביאים ומראה את הצדיקים מראות נוראות כדרך שהוא מראה את הנביאים כי תקנות יש לעולם בדברים הללו ואין בהם הפסד כל עיקר כי יודע אלקים שאין טוענין בו טענה בטלה וכל מה שנאמר שנעשה לר' חנינא בן דוסא וזולתו מאמינים בו ולא מכחישין. ומר רב שמואל גאון ז"ל וכיוצא בו שהרבו לקרות בספרי נכרים אומרים אין המראות הללו נראות אלא לנביאים ולא יעשה נס אלא לנביא ומכחישין בכל מעשה שנאמר כי נעשה בו נס לצדיקים ואמרו כי אין זה הלכה. ואף במעשה של ר' עקיבא שצפה בהיכלות ומעשה ר' נחוניא בן הקנה ור' ישמעאל וכיוצא בהן על כל אלה אומרים אינם הלכה. ואנו סוברים כי הקדוש ברוך הוא עושה נסים לצדיקים ונפלאות גדולות ולא רחוק ממנו שהוא מראה אותן בפנימיות מראות היכליו ומעמד מלאכיו
מוישי כתב:מאי אולמיה האי מהא דאמרו צדיק גוזר וכו'?
עקביה כתב:'ברכת הדיוט' זו למעשה תפילה, כדמוכח מברכות ז.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 29 אורחים