הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ה' יולי 28, 2016 2:53 pm
הרב לעומקו,
אתה יכול לתת דוגמאות? וכי ארגוני ההצלה אינם מחללים שבת להצלתם של חילוניים(ואפי' חילוניים שנולדו בבתים דתיים)?
ומה לגבי לחומרא, האם גדולי הפוסקים לא חשו להחזו"א גם לא לחומרא? (ואיך נדון את המצווה לשנוא? זו חומרא או קולא?...).
אגב, האם החידוש הגדול הוא רק שקודם תוכחה נחשבים לאנוסים וכן שהיום אין תוכחה. או שגם מש"כ שצריך הכרעה והתבוננות על כאו"א עד כמה עומק הידיעה שלו באמונת ה' ובתורתו, האם גם ע"ז חולקים? (אומנם עצם הענין שיש להבחין בין מזיד לאנוס, מבואר ברמב"ם להדיא, ובזה מן הסתם, לית מאן דפליג, וגם הנימוק"י לא התווכח על העיקרון הזה).וכבר הראשונים דנו לגבי הצדוקין בדורות מאוחרים כנ"ל.
ולגבי הכרעת החכמים, הרי מבואר בחזו"א להדיא שמדובר על הכרעה על כאו"א שיעמוד בפני בי"ד בפנ"ע, ולא שמדובר על הכרעה גורפת, שתאמר שחכמי הדור הכריעו בדורינו על החילוניים כולם, אחרת מסברת החזו"א.
הרב ליטוואק,
אני יודע שהחזו"א בס"ק ט"ז, מדבר לגבי מורידין ולא מעלין (למדתי אותו), וציינתי זאת, וברור שאינו לגמרי נוגע לכאן, ולכן הבאתי אותו תחת כותרת של "וראוי לציין" בלבד, וכוונתי שעכ"פ מנוסח דבריו שם רואים בבירור את דעתו על החילוניים בני זמנו "בזמן ההעלם".
באשר לשאר הדברים שכתבת: כשכתבתי 'עמוד השדרה' ממש לא התכוונתי לא למפלגה ולא לעיתון, כוונתי היתה למושג שאנו קוראים אותו: "דעת תורה", ואי"ז שטויות כלל וכלל. וכשלעצמי, מעולם לא סמכתי לא על עיתון ולא על שמועות ולא על עסקנים בכל הנוגע לדעת תורה, ומכאן בדיוק נובע הכאב שלי, כי אני יודע שרוב הציבור סמך וסומך... כך שבעצם אני מסכים עם דבריך לחלוטין.
לגבי הרחקה, כוונתי בעיקר להרחקה מנטלית, לא פיסית(וזה בעצם מה שכתבת,"לא לחיות בתוך הרחוב"). ואצלי בביהכ"נ יש הרבה מהמחנה הנגדי, ואני חי איתם בשלום ובנימוס(על אף שאני שומע מהם הרבה דברים שהם כמדקרות בליבי). אומנם בנוגע לילדים אינו כן, מפני שאינם יכולים לעשות את ההבחנה שעליה אתה מדבר,במיוחד שאינני מעוניין שהם יתעסקו או אפי' ידעו מכל הנושא הזה כלל.
(אומנם אני משתדל לחנכם ל'הבחנה' באופן כללי,כמו הבחנות אחרות בנושאים שמחמת המציאות כבר עמדו לפניהם, וכבענין אשכול זה[ואני מדגיש חד משמעית שאינני משווה] למשל: האם חילוני הוא גוי? האם יש לשנוא חילוניים וכדו').
ומש"כ, "עיקר ההבדל בין איש לחבירו הוא במעשיו ובמידותיו, לא בהשתייכויותיו", אני מסכים לגמרי ומתנהג כך בחיי למעשה, אומנם מסקרן אותי(בכנות)לדעת האם תאמר כן גם על הקרויים חרד"ליים?
בכל אופן, ברור לי כי דבריך בזה ככלל, ישרים ונכוחים, ואני מקבלם.
הרב שבילי דנהרדעא,
במחילה, התייחסתי באריכות לכל החילוקים שהזכרת (החזו"א מדבר על כאלה בזמנינו, שהם כביכול לתיאבון ולהכעיס, ולא מדבר על מי שעבר עבירות באקראי, וכותב להדיא שמצווין להחיותם היות שיש לדונן כאנוסים בגלל ענין התוכחה ובגלל ענין אומדן שיעור ידיעתם באמונת ה' ובתורתו. וע"ז הארכתי לעיל, חבל שאתה מגיב בלי שקראת את הדברים בתשומת לב. עיין שם ותמצא מרפא לכל קושיותיך.
לגבי מורידין וכו', עיין מש"כ בהודעה זו להרב ליטוואק. וגם לנימוק"י יש לדון מה שיעור הידיעה שצריך לדעת.
הרב בלוס,
באיזה אות זה נמצא במרגניתא טבא? לא מצאתי.