חובב_ספרים כתב:אם אפשר להעלות העתק מוסמך של גביית העדות נראה האמת אם מי.
חובב_ספרים כתב:אם אפשר להעלות העתק מוסמך של גביית העדות נראה האמת אם מי.
חובב_ספרים כתב:את מי אתם מנסים לרמות? רמ"ש הדפיס תשובתו על שערות מהודו בספרו דת והלכה. באוצר יש מהדורה הנדפס בתש"ל וזה לא היתה הדפסה ראשונה. אני ראיתי התשובה תחילה בעותק באוצר הספרים של ישיבת סלונים בירושלים, ואאל"ט זה נדפס בשנת תשכ"ג. התשובה נדפס עוד פעם בתשובות והנהגות ח"ב, מהדורה שנ' נדפסה בתשנ"ד וכנראה זה נדפס גם במהדורה ראשונה. הפולמס על זה לא נעשה עד תשס"ד. איפו היו כל שחששו לדברי רמ"ש עד אז, ולמה הם לא התעוררו לדבריו על יותר משלושים שנה מאז שפירסם אותם. בשעתו דברתי עם הרבה אנשים, והגם שאף אחד לא חשש לדבריו כלל היו הרבה אנשים שידעו שהוא אסר.מחולת המחנים כתב:ואגב, כל הסערה הגדולה שהתעוררה לפני כעשור על אודות הפאות הבאות מהודו, התעוררה כזכור לפי דבריו והתעוררותו הגדולה של הראב"ד שליט"א בענין, וכידוע הגרי"ש אלישיב זצ"ל סמך את ידו על הפסק של הגרמ"ש באותו ענין.
בשעתו כשאני התעניינתי בזה שאלתי ר' דוד מורגנשטרן מגדולי תלמידיו של הגריש"א, והוא ביטל השאלה לגמרי. הוא דוקא היה היחיד שדיבר מידיעה אבל גם אצלו דברי רמ"ש לא היה כלום. היו אנשים בארה"ב ששמעו מהשאלה [אאל"ט ראיתי פעם השתלשלות הדבר והם התעוררו לזה מעצמם ולא מחמת דברי רמ"ש], והם שאלו לפרופסור להע"ז בארה"ב שהיה גם כומר להע"ז על ענין השערות, ותמליל השיחה נשלח לריש"א. היות שזה היה באנגלית רד"מ נתבקש לקרות אותו ולהגיד לריש"א התוכן. לדבריו הגריש"א התיר. [הוא טען שאילו ראיתי התמליל הייתי משוכנע שאינו שאלה כלל. הוא חיפש התמליל בביתו להראותו לי ולא מצא, אבל זה נתפרסם בשעת הפולמוס בתשס"ד, והשתכנעתי דוקא להיפך.] אני התווכחתי אתו קצת שא"א לבטל דברי רמ"ש מחמת עדותו של כומר להע"ז שיש לו ענין בזה שלא להפסיד הע"ז שלו מכירת השערות. תשובתו היתה פחות ויותר שאין בדברי רמ"ש כדי לעשות ספק, והבנתי ממנו שזה גם דעת רבו, אם כי לו זכור לי אם הוא אמר זה להדיא.
חובב_ספרים כתב:אם אפשר להעלות העתק מוסמך של גביית העדות נראה האמת אם מי.
מותר לך להגיד דעתך אבל בבקשה להצמיד להעובדות. אני היה הראשון שחשש לאיסור הפאות והחזרתי הפאה של שער הודי בזמן שאף אחד לא חשש לזה, וכמו שהיה אפשר לך לראות בדברי למעלה.מחולת המחנים כתב:אתה יכול לחלוק גם על הגרי"ש אלישיב, אם אתה חושב שיש לך כתפיים רחבות לכך, אבל נא אל תעוות את דעתו בענין, שכידוע לכל אחד ואחד שאסר באותו זמן את הפאות הבאות מהודו מחשש ע"ז.
אתה סומך על דעתם של רבנים אחרים שהתירו אז את הפאות הבאות מהודו, בסדר גמור, אך גם הרוכשים במתחם גולובנציץ יש להם על מי לסמוך.
היה אשכול על זה. viewtopic.php?f=17&t=14659&hilit=%D7%97%D7%99%D7%95%D7%91+%D7%9E%D7%97%D7%90%D7%94מחולת המחנים כתב:וא"כ מהיכן ההיתר לצאת ולהפגין ולחלל שם שמים נגד אנשים יראים ושלמים שסומכים על אחד מגדולי פוסקי דורנו?
קולמוס הסופר כתב:הנה כי כן, רוחב המערות הם מינימום 1.8
והנה עתה, לא מדובר ברוחב של המערה, אלא במדידה אלכסונית.
חובב_ספרים כתב:אתה חוזר על דבריך הראשונים שא"א למדוד באלכסון גם כשאפשר להניח מת באופן מכובדת. זה סברא בדויה ולא ראיתי זה בתשובת הראב"ד. אין לזה שום איזכור בחז"ל ופוסקים ותמה אני איך אפשר להתיר לפנות קברים בא"י שהם בפשטות בחזקת קברי ישראל ע"פ השערה קולשה שיהודים לא יקברו בצורה זו.
איש רגיל כתב:והבה בל נשכח שעיקר היתרו של ר' משה שטרנבוך אינו נסמך על גודול המערות.
מחולת המחנים כתב:מן הראוי להבהיר ולומר כי כל ענין גודל המערות במתחם הינה תעמולה ריקנית ותו לא, מכיון שאת יסוד הפסק של הראב"ד שליט"א להתיר את פינוי העצמות מהמקום, יסד על ראיות אחרות לגמרי, מצורת המערות שאינן ככל קברי ישראל בכל המקומות, ומפתח המערות שאין יכולים להכניס שם מת מושכב כדרכו, והעולה על כולנה מציאת מת ראשו בין ברכיו, ורק בתור סניף הביא לראיה את גודל המערות.
חובב_ספרים כתב:יש עוד אפשרות. שהמעיד על סתירות בעדותו של רמ"ה הוא זה ששיקר.קולמוס הסופר כתב:ב. הרב מאיר הלר פרסם 'גביית עדות' ושבוע אח"כ פרסם ברור דברים. יש סתירות בין שתי ה'עדויות', עכשיו יש 3 אפשרויות, או שבתחילה שיקר ולבסוף אמר אמת, או שבתחילה אמר אמת ולבסוף שיקר, או שבשניהם לא אמר אמת ולא שיקר אלא היה עיוור לראות חומרות יתירות. וצע"ג.
א' כל ה"סתירה" אינו דמוגוגיה שהרי הם שני דברים שונים. הגביית עדות נכתב בי' אדר ומתייחס למה שאחרים העידו בפניהם. הבירור דברים הוי לגבי ביקור הרבנים ביום כ"ד אדר ולמחרתו.קולמוס הסופר כתב:אולי זיכרוני מטעה בי, אבל בגביית עדות לא היה כתוב שכל המערות גדולות דיין לקבור שם קבורה יהודית (1.80 מטר)?
אם כך היה כתוב אזי הסתירה עומדת וקיימת.
השוויתי שתי הנוסחאות ולא ראיתי שום שינויים ביניהם, חוץ מזה שבנוסח הראשון הובאו דברי הדברי חיים חכם צבי ושבות יעקב ואינם בנוסח השני, ובסוף היה קצת שינוי בסדר הבאת הדברים, אבל זולת זה הם מילה במילה אותו דבר.מחולת המחנים כתב:גביית העדות כפי שפורסמה, בשתי הנוסחאות:
איש רגיל כתב:והבה בל נשכח שעיקר היתרו של ר' משה שטרנבוך אינו נסמך על גודול המערות.
לא אני זה שאינו מפסיק לעשות עסק מגודל הקברים.מחולת המחנים כתב:מן הראוי להבהיר ולומר כי כל ענין גודל המערות במתחם הינה תעמולה ריקנית ותו לא, מכיון שאת יסוד הפסק של הראב"ד שליט"א להתיר את פינוי העצמות מהמקום, יסד על ראיות אחרות לגמרי, מצורת המערות שאינן ככל קברי ישראל בכל המקומות, ומפתח המערות שאין יכולים להכניס שם מת מושכב כדרכו, והעולה על כולנה מציאת מת ראשו בין ברכיו, ורק בתור סניף הביא לראיה את גודל המערות.
אם ברנוצך לדעת דוקא:מחולת המחנים כתב:תמיהני עליך שלמרות שלפי דבריך אינך שייך לשום צד בענין, היו בידך את כל ההסרטות שנעשו על ידי צד מסוים, ורק את הגביית עדות היסודית ששלחו במיילים שלהם אין באמתחתך.
חובב_ספרים כתב:יש להעיר עוד שבתשובת הראב"ד שליט"א כ' - ועוד, שמצורת המערה גופא מוכח שלא שימש לקבורת ישראל, דהנה צורת המערות שבנד"ד שיש בור צר ("פיר") שבתחתיתו יש פתח למערה, וא"כ כשמכניסים מת למערה צריך להורידו מעומד ולעקם רגליו ולגוררו לתוך חלל המערה, וזהו בזיון למת, ולכן ודאי מסתבר שמערות אלו אינם קברי ישראל עכ"ל. זה אינו נכון כלל ואפשר לראות זה בכל הסרטים שעשו שאפשר להכניס מת בלי לקפל אותו או להורידו מעומד. זה עוד ראיה לתחושה שלי שהראב"ד הוטעה. וממילא קשה לסמוך על תשובתו בכלל מאחר שלא נכתב על המערות בב"ש אלא על מערות דמיוניות שאינם קיימים במציאות.
מת אחד כן מצאו?חובב_ספרים כתב:גם לא מצאו יותר ממת אחד במערה אחת
זו טענה שאין עליה תשובה, ובטוחני שאם תשלח טענה זו לר' משה שטרנבוך הוא יחזור בו מההיתר, ויכתיר את הרב הלר לראב"ד.חובב_ספרים כתב:אולי היה להם ענין ע"פ קבלה לעשות המערות דוקא באופן מסוים
חובב_ספרים כתב:יש להעיר עוד שבתשובת הראב"ד שליט"א כ' - ועוד, שמצורת המערה גופא מוכח שלא שימש לקבורת ישראל, דהנה צורת המערות שבנד"ד שיש בור צר ("פיר") שבתחתיתו יש פתח למערה, וא"כ כשמכניסים מת למערה צריך להורידו מעומד ולעקם רגליו ולגוררו לתוך חלל המערה, וזהו בזיון למת, ולכן ודאי מסתבר שמערות אלו אינם קברי ישראל עכ"ל. זה אינו נכון כלל ואפשר לראות זה בכל הסרטים שעשו שאפשר להכניס מת בלי לקפל אותו או להורידו מעומד. זה עוד ראיה לתחושה שלי שהראב"ד הוטעה. וממילא קשה לסמוך על תשובתו בכלל מאחר שלא נכתב על המערות בב"ש אלא על מערות דמיוניות שאינם קיימים במציאות.
איש רגיל כתב:חובב_ספרים כתב:רק לדוגמא בעלמא עד כמהו הוטעה הגרמ"ש שליט"א הוא כתב בד"ה ועוד, שמצורת המערה גופא מוכח שלא שימש לקבורת ישראל, דהנה צורת המערות שבנד"ד שיש בור צר ("פיר") שבתחתיתו יש פתח למערה, וא"כ כשמכניסים מת למערה צריך להורידו מעומד ולעקם רגליו ולגוררו לתוך חלל המערה, וזהו בזיון למת, ולכן ודאי מסתבר שמערות אלו אינם קברי ישראל עכ"ל ובד"ה והנה במחכ"ת מסתבר שישראל לא קברו במערות אלו, דזהו בזיון למת לשלשלו לבור מעומד ולעקם רגליו ולגוררו לתוך חלל המערה וכנ"ל עכ"ל, וזה אינו נכון כלל, ויש לי תח"י בקלטת וידיאו שרואים בבירור איך שאפשר להכניס מת באופן מכובד.
א. ר' משה שטרנבוך היה במקום וקשה לומר שהטעוהו במה שראה בעיניו. ב. הסרטון שאתה טוען שיש לך הוסרט אחרי שפתחו את הפירים כדי לבדוק את המערות, ובודאי שכעת אפשר להכניס מת בצורה מכובדת, הרי נכנסים לשם פועלים עם כלי עבודה. הנידון הוא הצורה הגולמית של המערות קודם שנחפרו. ומכאן תלמד שאסור לסמוך על שום דבר בנושא שאינך מבין בו, ואפילו סרט שראית בעינך אינו ראיה.
איש רגיל כתב:מת אחד כן מצאו?
גם אני השבתי על זה לעיל, תקחנה משם.איש רגיל כתב:כתבתי כך לעיל.
הסרטים גדולים מדי כדי להעלותם כאן. תשלח לי כתובות מייל באישי ואשלחם.איש רגיל כתב:אולי תעלה לנו צילום של פתחי המערות.
הסתכלתי עכשיו עוד פעם על מס' 405 [כל הפרים בערך אותו גודל] וזה ממש לא נכון. אולי זה מונח כל הזמן ישר לגמרי אבל בעיני ראיתי קבורת מתים היום שזווית המת היה גדול יותר וגם קיפול המת היה גדול יותר כשהורידו המת לקבר.מחולת המחנים כתב:אדרבה ואדרבה, מהסרטים עצמם ראיה שאי אפשר להכניס מת מושכב כדרכו למערות אלו...
קשה להתייחס לדברים שנאמרו בלי לקיחת אחריות ובלי נתינת המקור, אבל לא נראה לי שהפירים נתרחבו עתה. בפרט שארכיולוגים אינם נוהגים לקלקל מה שהם חוקרים ורגילים הם לעבוד בסביבות קשים בשביל זה.קולמוס הסופר כתב:אינני לוקח אחריות לדברים...
חובב_ספרים כתב:איש רגיל כתב:
מת אחד כן מצאו?
מתוך תשובת הראב"ד - "ובמשך הזמן נתגלו עוד ד' מערות שהיה בהם עצמות וכמפורט להלן, שהראשונה מתוך הארבעה היתה מערה גדולה ולא מצאו בה רק עצם בודד (ומצאו שם גם כדי חרס). ובשניה מתוך הארבעה היתה מערה קטנה (אורך 130 ס"מ על רוחב 120 ס"מ) ומצאו בה שברים של עצם בודד. ובשלישית היתה זו מערה קטנה (אורך 130 ס"מ על רוחב 120 ס"מ) והיתה מערה חתומה באבן, ושם נמצא חלק מגולגולת ועוד הרבה עצמות, וכשבא המומחה ("אנתרפולוג") אמר שניכר שהם עצמות של אדם מבוגר, וא"כ הרי במערה קטנה כזו לא יכלו להשכיב אדם מבוגר שגדול בקומה באופן שמושכב כדרכו, ועל כרחך מוכח שאי"ז מת ישראל שקוברים באופן מושכב כדרכו. ובמערה הרביעית נמצא מת שראשו בין ברכיו".
בשאר הפרטים שכתב היה ויכוח ואין זה עניני בהערה זו, אבל אל תתמם כאילו זה לא ידוע שנמצאו מתים.
חובב_ספרים כתב:איש רגיל כתב:
אולי תעלה לנו צילום של פתחי המערות.
הסרטים גדולים מדי כדי להעלותם כאן. תשלח לי כתובות מייל באישי ואשלחם.
נאשער כתב:ראיתי אצל מישהו הקונטרס של ר' משה שטרנבוך מתשובות והנהגות החדש שם הוא מסביר באריכות את שיטתו, מישהו יכול להעלות את זה?
חובב_ספרים כתב:נזהרתי ועדיין אני זהיר מלפגוע בכבודו של הגרמ"ש ואין זה דעתי וכוונתי כלל. אך כיון שאתם עושים עסק גדול מזה שהוא פוסק מקובל ונחשב בכל עולם התורה, הריני להעיר שזה שכתוב ההיסטוריה. לא נולדתי אתמול, אנשים אהבו להסתכל בספריו שהיו מעוניינים אבל הוא לא היה מקובל לפוסק כלל. דוקא אני הוא זה שהייתי רגיל לדון בדבריו בכבוד ראש הראוי ולחוש להם כראיתי שיש מקום לזה, בזמן שכולם צחקו עליו. אין רצוני להאריך בזה אבל זה ידוע לאנשי גילי.
דוגמא לזה, לפני כעשרים שנה אשתי קנתה פאה משער הודי. זה היה כמה שנים לפני הפולמוס אשר בו אסרו הגריש"א, וזכרתי שיש להגרמ"ש תשובה בזה. עיינתי בו, ולא הייתי משוכנע שהוא צדק אבל ראיתי צד להחמיר [בסוף החזרתי הפאה]. אך כל מי שניסיתי לדבר איתו על זה לא לקח זה ברציניות כלל. אחד מגדולי הרבנים מציבור הליטאי בירושלים אמר לי מיד - זה לא כלום, אף אחד אינו חושש לזה חוץ מרמ"ש. שאלתי אותו להדיא אם שהוא או אחד שהוא יודע ממנו עיינו בהשאלה או בהמציאות וראו שאין מה לחוש לדבריו או שאף אחד לא חש לעיין בטענתו כלל, והוא הודה לי שאף אחד לא עיין בזה. זאת אומרת שפסק הברור של הגרמ"ש לא עשה ספק, אפילו כדי לברר במילתא הניתן לברר. פתאום היום שיש לו פסק שנוח לאנשים מסויימים הם דואגים לכבודו והוא נעשה לפוסק גדול ומפורסם.
גם בלי למצוא מת בשלימות אפשר לזהות אם כל העצמות ממת אחד. אכן זה לא תמיד אפשרי, זולת ע"י בדיקת ד.נ.א שמסתמא לא נעשה, אבל בכל זאת יש אפשרות למומחים לקבוע דלא שייך שכל העצמות אינם מאדם אחד. אולי לא הוכח שלא קברו יותר ממת אחד ממערה אחד, אבל בכל זאת אפשר לומר שהוכח שזה מערות קבורה ולא ידוע לנו שקברו שם יותר ממת אחד.איש רגיל כתב:אני יודע שמצאו עצמות, אלא ששאלתי אם מצאו מת שאתה יכול להוכיח מזה שלא מצאו שניים, וכעת הזכרת לי שאכן מצאו מת אחד שראשו בין ברכיו [ואם כדבריך שלא מצאו מת כזה, אם כך מצאו שברי עצמות בעלמא שהם לא סימן למת אחד יותר מלשניים].
אין לי תמונות. קבלתי גם תמונות במייל מצד האוסרים אבל לדעתי אינם משכנעים.איש רגיל כתב:מספיק צילום, אין צורך בסרט.
שמח כתב:נאשער כתב:ראיתי אצל מישהו הקונטרס של ר' משה שטרנבוך מתשובות והנהגות החדש שם הוא מסביר באריכות את שיטתו, מישהו יכול להעלות את זה?
חובב_ספרים כתב:גם בלי למצוא מת בשלימות אפשר לזהות אם כל העצמות ממת אחד. אכן זה לא תמיד אפשרי, זולת ע"י בדיקת ד.נ.א שמסתמא לא נעשה, אבל בכל זאת יש אפשרות למומחים לקבוע דלא שייך שכל העצמות אינם מאדם אחד. אולי לא הוכח שלא קברו יותר ממת אחד ממערה אחד, אבל בכל זאת אפשר לומר שהוכח שזה מערות קבורה ולא ידוע לנו שקברו שם יותר ממת אחד.איש רגיל כתב:אני יודע שמצאו עצמות, אלא ששאלתי אם מצאו מת שאתה יכול להוכיח מזה שלא מצאו שניים, וכעת הזכרת לי שאכן מצאו מת אחד שראשו בין ברכיו [ואם כדבריך שלא מצאו מת כזה, אם כך מצאו שברי עצמות בעלמא שהם לא סימן למת אחד יותר מלשניים].
נכון שלא ראיתי זה בתשובת רמ"ש, ויתכן שפספסתי אותו בתוך העשרים וארבע עמודים של התשובה [אם זה נוסף עכשיו בהדפסתו בתשובות והנהגות בודאי לא ראיתי אותו] בבקשה לציין מקומו.איש רגיל כתב:שוב מוכח שלמרות שדרכך לדון בדבריו בכובד ראש, אפילו לא עברת על התשובה של ר' משה שטרנבוך. הוא מביא שם דעת מומחים שיש שם שני עצמות ממת אחד.
אין שום סתירה בדברי כלל. אם נראה לך דיש סתירה בדברי תעלה ציטוט של דברי שנראים לך כסותרים. השמיצו כאן מספיק מצד המתירים ובסוף נתברר שהם היו אלו שכתבו שלא בדיוק.איש רגיל כתב:על כל מקרה אי אפשר לדון בצורה כזו, כשכל דקה אתה מחליף טענות.
חובב_ספרים כתב:השמיצו כאן מספיק מצד המתירים ובסוף נתברר שהם היו אלו שכתבו שלא בדיוק.
חובב_ספרים כתב:אני לא בדרגת קרוב לאף אחד מהצדדים, ואיני צד בענין כלל. אבל ב"ה יש לי עינים לראות וראש לחשוב. אבל קבלתי וידיאו של מדידת 23 מהמערות ואפשר לראות בעינים איך שמשכיבים דימוי מת באורך 186 ס"מ [שהוא גובה מקובל לאדם בימים קדומים, וגם היום לא נחשב לנמוך] ואפשר לראות איך משכיבים אותו בלי שום קיפולים.
חובב_ספרים כתב:יש לי עינים לראות וראש לחשוב. אבל קבלתי וידיאו של מדידת 23 מהמערות ואפשר לראות בעינים
קולמוס הסופר כתב:חובב_ספרים כתב:השמיצו כאן מספיק מצד המתירים ובסוף נתברר שהם היו אלו שכתבו שלא בדיוק.חובב_ספרים כתב:אני לא בדרגת קרוב לאף אחד מהצדדים, ואיני צד בענין כלל. אבל ב"ה יש לי עינים לראות וראש לחשוב. אבל קבלתי וידיאו של מדידת 23 מהמערות ואפשר לראות בעינים איך שמשכיבים דימוי מת באורך 186 ס"מ [שהוא גובה מקובל לאדם בימים קדומים, וגם היום לא נחשב לנמוך] ואפשר לראות איך משכיבים אותו בלי שום קיפולים.חובב_ספרים כתב:יש לי עינים לראות וראש לחשוב. אבל קבלתי וידיאו של מדידת 23 מהמערות ואפשר לראות בעינים
בס"ד
כבר נתברר לעיל אם זה 'בדיוק' מה שנראה 'בעינים'.
בניגוד אלי שהתנצלתי על טעותי, על הנ"ל לא ראינו שום התנצלות.
(תזכורת. גם לפי הסרטים האלו עצמם רק ב5 מערות השכיבו דימוי באורך הנ"ל.)
שפה ברורה כתב:ואני אומר
שמי שבקי קצת בפרשת ווילנא ושפאניע, כאשר יצא קצפו של ר' דוד שמידל נגד הרה"ג ר' אליקום שלעזינגער שליט"א ידע נאמנה שאינו 'המומחה שאין כמוהו', או אפשר ששכח אומנתו
יישר כח עצום!פטיט סירה כתב:הערות ועיונים בדברי מרן הראב"ד שליט"א
פטיט סירה כתב:הגאון ר' אליקום שלעזינגער שליט"א אמר להגרי"ט וייס כשהתמנה לגאב"ד, בעניני קברים תשמע אך ורק להגר"ד שמידל שליט"א.
פטיט סירה כתב:הערות ועיונים בדברי מרן הראב"ד שליט"א
למה הסתיר שמותיהם ואינו נותן לנו האפשרות לדעת אם הם באמת מומחים בזה. אם הוא יראה שאינו מפחד שיוכחש זה יעזור הרבה להגדיל האמינות שלו. אחר כל הטרחה שהכניס בענין זה למה לא עשה דבר פשוט כזה.חוברת בירור דברים, עמ' ג' כתב:ושמעתי מחוקרים כו'.
אינו ברור איך ראו את זה. לא ראיתי שנטען על שום קבר שהוכח כלל שנקבר שם יותר ממת אחד. טענת המתירים היה שכך מצאו במקומות אחרים בקברים בצורה זו ולא שכך מצאו בבדיקת בה"ק בבית שמש.חוברת בירור דברים, שם כתב:ובדקנו וראינו בכללות למה שימשו המערות, ומצאנו שעיקרם שימשו כו' או לקבורת מתים הרבה במערה אחת.
זה פעם ראשונה שאני שומע מזה. עד עכשיו לא טענו אלא שקבר אחד היה ראשו בין ברכיו, וכ"כ הראב"ד בתשובתו.חוברת בירור דברים, עמ' ד' כתב:מצאו שם ובמקומות אלו כמה קברים שהיו שם ראשו בין ברכיו.
את"ק נוהג לפרסם סרטים שיש להם המאשר דבריהם, וכשאפשר הם מביאים תמליל מדויק. אם המתירים יעשו זה בדבר זה יהיה בו חיזוק גדול לצדדם. עד אז אין לדיין אלא מה שעיניו רואות.חוברת בירור דברים, עמ' ה' כתב:אף ארכיאולוג זה אומר בפה מלא (בהסרטה מהופעתו במקום).
אני איני מודה לזה ולא ראיתי סברא זו מעולם זולת בדברי המתירים. כתבתי דעתי בזה למעלה ואין טעם לכפול הדברים. עכ"פ זכות המתירים לכתוב דעתם אבל לא לסלף דעתם של אחרים.חוברת בירור דברים, עמ' ו' כתב:הכל מודים שמעולם היו מבני הקבורה שונים מישראל לעכו"ם.
זה כבר הוכחש ע"י עדות רבנים וסרטים כמובא למעלה. ראוי לציין שבשעת המדידה היו רבנים מטעם שני הצדדים ועד כמה שידוע לי המתירים לא הצליחו להוציא מהרבנים שלהם הכחשה לדברי הרבנים של את"ק.חוברת בירור דברים, שם כתב:ועוד, שכבר נתבאר לעיל דסוג זה מתאים רק לעכו"ם, גם מבחינת הגודל וגם מצורת הכנסת המת.
מכחיש את החי. בתשובת רד"ש [בקובץ ליקוט תשובות המצורף] כ' להדיא בעמ' 4 - "המערות ראויות ומתאימות למנהג ישראל בקבורה". אם הוא באמת אמר המיוחס לו לה"ר דרברמדיקר שליט"א [הגם שלא הר"ד מעיד על זה אלא איזה עלום שם] יש להבין דבריו שלא הוכח בודאית שהם קברי ישראל ולא שהוכח שהם קברי גוים. שיטת רד"ש והרבנים האוסרים הוא שכל שלא הוכח שהקברים הם של גוים צריכים לחוש שהם קברי ישראל ולא ס"ל שיש להקיש בין קברים הנמצאים במקום אחר ולקבוע שצורה זו לעולם קברי גוים כשלא גילה לנו חז"ל שיש לסמוך על סימן זה. וזה מתאים עם המיוחס לרד"ש, והמעיד עפ"ז שהוא מודה שאין מקום שנוכל להסתפק בו אם הוא קברי ישראל שקרן.חוברת בירור דברים, שם כתב:ולא מצאנו בקברי פיר אפי' מקום שנוכל להסתפק בו אם הוא קברי ישראל, ודבר זה מודה בו אף גר"ד שמידל שאמר כן דברים מפורשים להגאון הרב דרברמדיקר שליט"א אחד מהדיינים בבית דינו של הגרמ"מ שפרן שליט"א "לא מצאנו בהם מעולם קברי ישראל ומ"מ למיחש מיבעי".
דמוגוגיה! הוא מתעלם מכל טענת האוסרים ומחליט בעצמו ע"פ מה יש לקבוע שזה בה"ק ומראה שזה מופרך. המעי' בתשובות האוסרים יראה שאין בזה כלום. [צרפתי כאן תשובת הדיין של סאטמר באנטוורפן משום שהוא הכי מקיף ורציני מכל מה שהאוסרים אינם מפסיקים לשלוח לי במייל כל שני וחמישי. לא הספקתי לעבור על כולו אבל קראתי הרבה, ובעיקר הוא לענין.]חוברת בירור דברים, שם כתב:ומה שמתעקש באחד מהקונטרסים לפקפק על דברי המומחים שאולי צורת קבורה זו בבית שמש אינה נראה בדיוק כשאר קברי הפיר, הנה אם נקבל את דבריו, הרי בטל כל ההוכחה שהוא בית הקברות, דהא זה וודאי שעל סמך עצמות בודדות במערות בודדות בשטח ענק כ"כ, אין מקום לחשוש בו שהוא בית הקברות אא"כ יש לנו ראיה מהדמיון למקומות אחרים שבהם מערות אלו שימשו לקבורה.
הבדיקות נעשו בנוכחת רבני שני הצדדים. למה הסכימו המתירים לזה כשלדעתם אין תועלת בבדיקה כלל מאחר שכבר הורחב. בפרט שהו"ל למידע שהבדיקה עלול להראות שלא כדבריהם כיון שכבר הורחב.חוברת בירור דברים, שם כתב:באמת אין כלום במה שנבדק עכשיו רוחב הפירים, כי לצורך הוצאת העפר ונוחיות, הרחיבו את רוחב הפיר, ואף ניתן לראות בתמונות שכבר פרסמו לתומם אתרא קדישא בסוכות תשע"ד, את רחבם האמיתי של הפירים, שהרוחב הוא בד"כ בקוטר של 60 ס"מ, והוא לוקח כבר את רוחב האדם המכניס את המת, וכמו כן אף פתח הכניסה מהפיר למערה הוא נמוך כך שאי אפשר להכניס מת העומד בפיר צר ועמוק דרך כניסה נמוכה בלא לדחפו ולגררו דרך בזיון.
מכחיש מה שאפשר לראות בעיניים בסרט שהופץ לכל מאן דבעי.חוברת בירור דברים, שם כתב:ואף כעת לאחר שהרחיבו בחלק מהפירים א"א כלל להכניס מת בצורה רגילה
גם זה דמוגוגיה. מובן מאליו שמושגים של רחב וצר ענין יחסי. מה שצר לגבי מחסן שמכיניסים ומוציאים תמיד אינו צר לגבי קבר שמכניסים בו פעם אחת וגמרנו, וזה אינו אומר שא"א להכניס מת בצורה מכובדת.חוברת בירור דברים, שם כתב:דברים אלו אפשר אף למצוא במפורש במכתבו של הגר"ד שמידל כו' ואילו במערות קבורה שנעשו להכניס בלבד, מבוא הכניסה יכול להיות עמוק וצר, וכך הוא במערות דנן".
חובב_ספרים כתב:קראתי החוברת בירור דברים עד קטע האחרונה בעמ' ו'. אין לי זמן מיותר והיות שמטיבן של קרובים אתה למד טיבן של רחוקים לא ראיתי ענין להמשיך. אין בו חידושים בסוגיות הנוגע להלכה ולא שום פירכא לטענת האוסרים במה שהם דחו טענות המתירים. כמובן אפשר שלא לקבל טענות האוסרים אבל אין תועלת לחזור על טענות המתירים עוד פעם כשאין בדברים השניים יותר מהראשונים. מי שרוצה לדעת טענת המתירים עדיף לו לעי' בתשובת הראב"ד שהוא הבר סמכא של התמירים ולא בקונטרס של איזה אלמוני שאינו מוסיף יותר תוכן.
כתבתי קצת הערות על העמודים הראשונים לגבי העובדות.
חובב_ספרים כתב:אינו ברור איך ראו את זה. לא ראיתי שנטען על שום קבר שהוכח כלל שנקבר שם יותר ממת אחד. טענת המתירים היה שכך מצאו במקומות אחרים בקברים בצורה זו ולא שכך מצאו בבדיקת בה"ק בבית שמש.חוברת בירור דברים, שם כתב:ובדקנו וראינו בכללות למה שימשו המערות, ומצאנו שעיקרם שימשו כו' או לקבורת מתים הרבה במערה אחת.
חובב_ספרים כתב:זה פעם ראשונה שאני שומע מזה. עד עכשיו לא טענו אלא שקבר אחד היה ראשו בין ברכיו, וכ"כ הראב"ד בתשובתו.חוברת בירור דברים, עמ' ד' כתב:מצאו שם ובמקומות אלו כמה קברים שהיו שם ראשו בין ברכיו.
חובב_ספרים כתב:את"ק נוהג לפרסם סרטים שיש להם המאשר דבריהם, וכשאפשר הם מביאים תמליל מדויק. אם המתירים יעשו זה בדבר זה יהיה בו חיזוק גדול לצדדם. עד אז אין לדיין אלא מה שעיניו רואות.חוברת בירור דברים, עמ' ה' כתב:אף ארכיאולוג זה אומר בפה מלא (בהסרטה מהופעתו במקום).
חובב_ספרים כתב:אני איני מודה לזה ולא ראיתי סברא זו מעולם זולת בדברי המתירים. כתבתי דעתי בזה למעלה ואין טעם לכפול הדברים. עכ"פ זכות המתירים לכתוב דעתם אבל לא לסלף דעתם של אחרים.חוברת בירור דברים, עמ' ו' כתב:הכל מודים שמעולם היו מבני הקבורה שונים מישראל לעכו"ם.
חובב_ספרים כתב:דמוגוגיה! הוא מתעלם מכל טענת האוסרים ומחליט בעצמו ע"פ מה יש לקבוע שזה בה"ק ומראה שזה מופרך. המעי' בתשובות האוסרים יראה שאין בזה כלום. [צרפתי כאן תשובת הדיין של סאטמר באנטוורפן משום שהוא הכי מקיף ורציני מכל מה שהאוסרים אינם מפסיקים לשלוח לי במייל כל שני וחמישי. לא הספקתי לעבור על כולו אבל קראתי הרבה, ובעיקר הוא לענין.]חוברת בירור דברים, שם כתב:ומה שמתעקש באחד מהקונטרסים לפקפק על דברי המומחים שאולי צורת קבורה זו בבית שמש אינה נראה בדיוק כשאר קברי הפיר, הנה אם נקבל את דבריו, הרי בטל כל ההוכחה שהוא בית הקברות, דהא זה וודאי שעל סמך עצמות בודדות במערות בודדות בשטח ענק כ"כ, אין מקום לחשוש בו שהוא בית הקברות אא"כ יש לנו ראיה מהדמיון למקומות אחרים שבהם מערות אלו שימשו לקבורה.
חובב_ספרים כתב:הבדיקות נעשו בנוכחת רבני שני הצדדים. למה הסכימו המתירים לזה כשלדעתם אין תועלת בבדיקה כלל מאחר שכבר הורחב. בפרט שהו"ל למידע שהבדיקה עלול להראות שלא כדבריהם כיון שכבר הורחב.חוברת בירור דברים, שם כתב:באמת אין כלום במה שנבדק עכשיו רוחב הפירים, כי לצורך הוצאת העפר ונוחיות, הרחיבו את רוחב הפיר, ואף ניתן לראות בתמונות שכבר פרסמו לתומם אתרא קדישא בסוכות תשע"ד, את רחבם האמיתי של הפירים, שהרוחב הוא בד"כ בקוטר של 60 ס"מ, והוא לוקח כבר את רוחב האדם המכניס את המת, וכמו כן אף פתח הכניסה מהפיר למערה הוא נמוך כך שאי אפשר להכניס מת העומד בפיר צר ועמוק דרך כניסה נמוכה בלא לדחפו ולגררו דרך בזיון.
בר מדין למה טענה זו נשמעת תמיד רק מאנשים עלומי שם. למה הרבנים המתירים הודו מתחילה להאסורים בשתיקתם ולא טענו את זה מיד עד שאיזה בעל כשרון אלמוני המציא דרך לבטל מדידות ברורות. אין לומר שהם לא הבינו שהורחב ונתברר זה רק אח"כ שהרי לדברי המתירים הפקחים שלהם מסתובבים שם כל הזמן ולא יתכן שלא ראו איך שהרחיבו הפירים. הם גם טוענים שניכר מהתמונות שהורחב הפירים. אני איני מכיר זה אבל בודאי יהיה ניכר מראיית המערות ממש. למה הם לא הבינו שהורחב הפירים
גם עצם הטענה שהורחב הפירים מופרך, ולא עוד שלא רואים זה בתמונות של את"ק אלא רואים שם להיפך. אפשר לראות כמה תמונות בקובץ החוברת ובכולם הפירים חצובים באבן. אין הבדל בין מראה האבן סביב לפירים לאבן המרוחק יותר, כמו שהיה צריך להיות אם נחצב האבן מחדש. גם כל הפירים הם די אחידים ובצורה עגולה. אם הם הורחבו לאחרונה ע"י כלים מכניים רק לשעה כשמתכוננים להרוס אותם אח"כ לגמרי אין זה הגיוני שהם יטרחו כ"כ לעשות עבודה מדויקת כזה.מכחיש מה שאפשר לראות בעיניים בסרט שהופץ לכל מאן דבעי.חוברת בירור דברים, שם כתב:ואף כעת לאחר שהרחיבו בחלק מהפירים א"א כלל להכניס מת בצורה רגילהגם זה דמוגוגיה. מובן מאליו שמושגים של רחב וצר ענין יחסי. מה שצר לגבי מחסן שמכיניסים ומוציאים תמיד אינו צר לגבי קבר שמכניסים בו פעם אחת וגמרנו, וזה אינו אומר שא"א להכניס מת בצורה מכובדת.חוברת בירור דברים, שם כתב:דברים אלו אפשר אף למצוא במפורש במכתבו של הגר"ד שמידל כו' ואילו במערות קבורה שנעשו להכניס בלבד, מבוא הכניסה יכול להיות עמוק וצר, וכך הוא במערות דנן".
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 194 אורחים