מי חיבר את ציוני המקורות בסידור חבד ?.
נידון זה הוא סופו של הדיון על מקורותיו של בעל הלכה דודי מספר ישעיהו - והם רבים ועיצבו את הפיוט המוכר לנו.
ראה כאן -
viewtopic.php?f=46&t=65139
אולם בהתחקות אחר המקורות נוכחתי לראות שבסידור חבד נשמטו מספר מקורות .
תודה לב. על הערתו . ובעקבותיו יצאתי גם אני לבדוק.
ואז העליתי בידי את הדברים הבאים:
צילום זה -
שפותח את סידור תורה אור הוביל אותנו אל מחברם של ציוני המקורות בסידור חבד. שהוא סב סבו של הרבי רממ"ש זצ"ל.
ששימש ברבנות קהילות רומנובקה וניקולייב, וחיבר כמה ספרים שזכו לפירסום רב בעולם היהודי .
תולדותיו.
הרב אברהם דוד לאוואוט. (לאַוואָט) רבה של ניקולייב באוקראינה ויישובי הסביבה, ומחבר ספרים. סב סבו של הרבי הרמ"מ מליובאוויטש ערך את סידור 'תורה אור', בהוצאה מחודשת. בשנותיו האחרונות, סידר מחדש את הסידור בנוסח חב"ד, אשר הודפס לראשונה בחיי אדמו"ר הזקן בשנת תקס"ג, וקראו בשם "תורה אור".
הרב לאוואוט, שם סוף לטעויות. הוא יגע במשך כמה שנים, עד אשר הצליח להסיר את כל השגיאות והטעויות, ולכך הוסיף: "תורה אור" – ציון מראי מקומות בתנ"ך וחז"ל לקטעי התפילה, ו"שערי תפילה" – ציון מקורות, לשינויי הנוסח שקבע רבנו הזקן בסידורו.
חיבוריו.
כישרונו הרב, בקיאותו, היותו בר אוריין. עם חוש לקסיקוגרפי - איפשרו לו לחבר ספרים תורניים בהתאם.
* סידור תורה אור. סידור זה סודר על ידי הרב אברהם דוד לבוט והודפס לראשונה בדפוס ראם בשנת ה'תרמ"ז. סידור תורה אור נחלק לשנים.
החלק הראשון כולל רק מה שנדפס בסידורים הראשונים שנדפסו בחיי אדמו"ר הזקן, ותוקנו בו רוב טעויות הדפוס שבמהדורות הקודמות. כמו כן הוסיף הרב לבוט ציוני מקורות לפסוקי התנ"ך ומאמרי חז"ל, ולכן קרא לו "סידור תורה אור".
* בית אהרן והוספות – ציונים למאמרי התלמוד והמדרשים על כל פסוק בתנ"ך.
* קב נקי – הלכות גיטין ושמות אנשים, ערים ונהרות.
* פסקי פרי מגדים - פסקים מסודרים על פי ערכים, הערות לשולחן ערוך הרב.
עוד טרם הדפיסו, כבר ביקשו אדמו"ר הרש"ב לקבלו. באגרת מג' טבת תרמ"ו כותב לו: "בטח יוצא בקרוב מבית הדפוס,
בקשתי לשולחו לי בלי איחור".
סידור מקופל.
בשנת תרמ"ז, שלוש שנים לפני פטירתו החל במלאכת הדפוס, וכל 'קונטרס' [הספר מודפס בדפים ענקיים ובכל דף עמודים רבים, הנחתכים ומקופלים וכל דף לאחר קיפולו נקרא גם בימינו: 'קונטרס'] אשר הודפס בבית הדפוס בוילנא נשלח אל הרב לאוואוט בניקולייב, להגהה סופית, תוך זמן קצר אזל הספר מהשוק, ומאז הודפס בעוד מהדורות רבות, ובשנת תשמ"ז נדפס הסידור בהוצאה מהודרת, בהוספת תוספות חשובות ובהן הערות של נכד נכדו - הרבי.