8 שהם 7. 47 שהם 49. ל"ב מידות .
8 שהם 7.
19 שהם 20.
53 שהך 49.
47 שהם 49.
א.
טוב לומר בכל יום מזמור זה בצורת מנורה, להעמידו כמנורה דולקת ובוערת ולדמיין ולצייר בדעתך את הנרות הדולקים במנורה. לפי רבינו יוסף חיים זצוק''ל יש בו סגולה לפרנסה.
האריכו בכך חכמינו הרוקח האבודרהם הרמא הארי החידא ועוד רבים.
ואמרו חכמי הקבלה: שהקב''ה הראה מזמור זה לדוד המלך ברוח הקודש, כתוב באותיות של זהב מופז בצורת מנורה. וכן הראהו למשה רבינו עה''ש, כפי שכתוב בספר דברים ח' ד': "כַּמַּרְאֶה אֲשֶׁר הֶרְאָה ה' אֶת משֶׁה, כֵּן עָשָׂה אֶת הַמְּנֹרָה".
והעלה עוד שדוד המלך ע''ה היה נושא את המזמור הזה, כתוב ומצוייר וחקוק במגינו בטס של זהב בצורת מנורה, וכשהיה יוצא למלחמה היה מכוון בסודו של המזמור והיה מנצח את אויביו, והיו נופלים לפניו.
הרמ''א כתב: שהמנורה היתה מצויירת בתוך ה"מגן דוד". וזכות התורה והאמונה של דוד המלך היתה מגנה עליו.
ובדברי הראשונים: שבמזמור זה תמצא שבעה עניינים נגד שבעה הקנים שיש במנורה ואלו הן: חנינה, ברכה, אורה, ישועה, הודאה, שמחה, רננה. שכל העניינים הללו עתידים להיות לישראל, והאומר אותו שיכוון בו.
וארבעת המילים שבפסוק הראשון - הכותרת הם כנגד שני מלקחיה ושני מחתותיה .
ב.
1.לַמְנַצֵּחַ בִּנְגִינֹת מִזְמוֹר שִׁיר:
2.אֱלֹהִים יְחָנֵּנוּ וִיבָרְכֵנוּ יָאֵר פָּנָיו אִתָּנוּ סֶלָה:
3.לָדַעַת בָּאָרֶץ דַּרְכֶּךָ בְּכָל-גּוֹיִם יְשׁוּעָתֶךָ:
4.יוֹדוּךָ עַמִּים אֱלֹהִים יוֹדוּךָ עַמִּים כֻּלָּם:
5.יִשְׂמְחוּ וִירַנְּנוּ לְאֻמִּים כִּי-תִשְׁפֹּט עַמִּים מִישֹׁר וּלְאֻמִּים בָּאָרֶץ תַּנְחֵם סֶלָה:
6.יוֹדוּךָ עַמִּים אֱלֹהִים יוֹדוּךָ עַמִּים כֻּלָּם:
7.אֶרֶץ נָתְנָה יְבוּלָהּ יְבָרְכֵנוּ אֱלֹהִים אֱלֹקינוּ:
8.יְבָרְכֵנוּ אֱלֹקים וְיִירְאוּ אוֹתוֹ כָּל-אַפְסֵי-אָרֶץ:
המספר המנצח.
* יש במזמור שבעה פסוקים כנגד קני המנורה, כנגד שבעת השבועות וכנגד 7 הספירות. כאשר הפסוק הרביעי\ האמצעי מכוון כנגד הקנה המרכזי של המנורה. והפסוק הראשון אינו בקנים אלא מעל הקנים.
* יש במזמור 49 מילים, מ"אלקים יחוננו" ועד לסיומו. וכן יש -
* בפסוק האמצעי הכתוב בקנה האמצעי [ובבסיס] של המנורה 49 אותיות כנגד מט ימי ספירת העומר. וכנגד כל אחת מהבחינות השונות בכל הספירות- בצירופיהם השונים..
ועוד ש 49 אותיותיה. הם כנגד מ"ט הנרות הגביעים הכפתורים והפרחים במנורה,
ארבעת המילים שבפסוק הראשון - הכותרת הם כנגד שני מלקחיה ושני מחתותיה .
* ועוד יש בפסוק הראשון הפותח את הפרק שמות קדושים הנכתבים מעל קני המנורה , שלוש אותיות מעל כל קנה ושתי אותיות מעל הקרנה האמצעי.והם כלולים בעשרים אותיותיו .
ג.
בואו חשבון -
1.מספר הפסוקים במזמור הם 8 ולא 7.
2. וממילא יש בפרק 53 מילים ולא 49.
3. בפסוק האמצעי יש רק 47 אותיות ולא 49.
4. בפסוק למעלה מעל כל הקנים יש רק 19 ולא עשרים אותיות.
לב מידות שהתורה נדרשת בהן -
להלכה לאגדה , ולקבלה.
זוהי מערכת של 32 כללים ללימוד האגדה הנקראים 'מידות שהתורה נדרשת בהם',
מתוכן שבע המידות של הלל הזקן.
והורחבה ל 13 מידות, והן מתורתו של רבי ישמעאל ומשמשות גם ללימוד ההלכה ,
ו 19 מידות שהוסיף רבי אליעזר בנו של רבי יוסי הגלילי הייחודיות ללימוד האגדה.
בתוך הל"ב המידות של רבי אליעזר בנו של רבי יוסי הגלילי, ישנם גם
*מלשון נופל על לשון
*מנגד
*מלשון גימטריה
*מלשון נוטריקון.
ועוד רבים נוספים.
ד.
גם לקבלה יש את כלליה לדרישת הפסוקים ובהם השתמשו לציור המזמור שיתאים לכוונות הקבליות ולתיקון הפגמים התואמים - לאומריהן. אולם כפי שאמרנו יש חלקים בתורה שמתגלים בדרכי לימוד שונים מהמידות הנלמדים ללמד הלכות. ובהן נלמדו הקביעויות התואמות את המספרים דלעיל.
חסר ויתר. קרי וכתיב.
1.למרות שבפרק יש 8 ולא 7 פסוקים . הרי למעשה יש כאן רק 7. שכן שהפסוק הראשון הינו כותרת לפרק וכלל אינה נכללת בתוכן ואינה נספרת. [כותרת למנגן. או למנגינה או למנצח ועוד במפרשים השונים].
וממילא יש בפרק רק 49 מילים.
2. בפסוק האמצעי ישמחו וכו יש בהן רק 47 אותיות ולא 49 אותיות כך לפי המסורה וכן בתהילים בכל מקום בתפילה , אלא שכאן למקובלים שתי מילים הופכות להיכתב בכתיב מלא עם ו': תשפ[ו]ט ומש[ו]ר . ובסה"כ 49 מילים לכוונה לכל יום.
3. בפסוק הכותרת יש רק 19 אותיות ולא עשרים. ולכן גם כאן קבעו המקובלים שהמילה "בנגינ[ו]ת" נכתבת בכתיב מלא. ומספרם יהיה 20. ויתאים לשמות הקדושים אשר יכוונו בהם המקובלים.
ה.
. ומכאן -
החשיבות עליונה לה זכה פרק סז מצד המקובלים שראו בשבעת הקנים את שבעת המידות חגת נהימ, ובשם הארי זל לכוון בכל יום מימי הספירה בחינה אחת מארבעים ותשע התיבות שבמזמור , וכן יכוון בכל יום באות אחת מ 49 האותיות שיש בפסוק ישמחו וירננו שבעמוד האמצעי של המנורה .
ובספירות אלו ובתיקון מעשיו יזכה האדם - שעל ידי זה יושפע שפע רב בכל העולמות אמן.
בציור זה השאירו בשורה העליונה 19 אותיות בלבד.
אבל בסידורים רבים הוסיפו ו' לבנגינות ומשכך יש בשורה 20 אותיות.
מויקי שיתוף ,נוצר ע"י מעלה היצירה.