ישבב הסופר כתב:ונראה שהכוונה לכותרות הללו הוא להראות שהפיוטים הם מעין הענין. למשל הפיוט שהכותרת שלו "וחיות", החזן ממשיך לומר "כבודו מלא עולם משרתיו שואלים זה לזה איה מקום כבודו וכו' " שענינו על האופנים וחיות הקודש, וכן פשוט. כמו כן, הפיוט שהכותרת שלו "ועמך", אחריו ממשיך החזן "ממקומו הוא יפן ברחמים [לעמו] ויחון עם המייחדים שמו וכו'" דמשתעי בעם ישראל. וכן הפיוט "ואתה", אחריו ממשיכים לומר "הוא אלוקינו וכו'" דמשתעינן בו יתברך.
וחושבני שכל הדברים שכתבתי פשוטים הם, ולכן לא ראיתים כתובים בשום מקום, אבל מתוך שעלה ברעיוני חביב הוא אצלי.
כתב הראב"ן:
אל ישיאך הפסקות של רבי אלעזר הקליר שתהא סבור כשאתה מגיע להפסקה והוא חוזר ומתחיל שהענין של מטה מופלג מענין של מעלה, דע לך כי סמוך ומחובר הוא, לפי שאמר למעלה שישראל רוגשים נשף ושחר בק"ש לכן אמר ואתה הקב"ה אזון קול מפאריך בכל איבריהם אלו ישראל שקורין ק"ש שיש בה רמ"ח תיבות כמנין איברים שבאדם, ותפס לו הלשון שמצא במדרש, שכך שמע מרבי עזריאל שהלשון הזה מצא במדרש צדיקים שבישראל מתיראים מיום הדין ומברכים ומיחדים ומקדשים להקב"ה בכל איבריהם, ובמיתתן הקב"ה מרביצן בכבוד גדול תחת עץ החיים ובקבריהם נותן להם מנוחה, ובכל ערב שבת ויו"ט עומדים מקבריהם ומשבחים להקב"ה שנאמר יעלזו חסידים בכבוד ירננו על משכבותם, ואחר הלשון הזה יסד הפיוט הזה, עכ"ל:
הבונה כתב:מסכים עמך ישבב ספרא רבה, ואוסיף (אולי כבר הופיע בתגובות קודמות ולא שמתי לב) שכנראה היתה פתיחה קבועה כזו שנהגו בה כמה פייטנים, כי הקטע הראשון "וחיות" יש גם בשחרית קטע שמתחיל כך לפני הארוסטיכון "וחיות בוערות וכו" כאשר "בוערות" הוא תחילת האקרוסטיכון "בנימן בן שמואל אמנו".
אגב, מישהו יודע מיהו פיטן זה?
תוספת: מצאתי כעת בפיוט אקדמות וילנא תרס"ב מבוא עמ' 12, אריכות על פשר שם זה
הבונה כתב:מסכים עמך ישבב ספרא רבה, ואוסיף (אולי כבר הופיע בתגובות קודמות ולא שמתי לב) שכנראה היתה פתיחה קבועה כזו שנהגו בה כמה פייטנים, כי הקטע הראשון "וחיות" יש גם בשחרית קטע שמתחיל כך לפני הארוסטיכון "וחיות בוערות וכו" כאשר "בוערות" הוא תחילת האקרוסטיכון "בנימן בן שמואל אמנו".
שבטיישראל כתב:הבונה כתב:מסכים עמך ישבב ספרא רבה, ואוסיף (אולי כבר הופיע בתגובות קודמות ולא שמתי לב) שכנראה היתה פתיחה קבועה כזו שנהגו בה כמה פייטנים, כי הקטע הראשון "וחיות" יש גם בשחרית קטע שמתחיל כך לפני הארוסטיכון "וחיות בוערות וכו" כאשר "בוערות" הוא תחילת האקרוסטיכון "בנימן בן שמואל אמנו".
אי משום הא אין ראי' - מאחר דיתכן דנוסח הקדושה שלפני הפייטן רבב"ש היה "אז בקול רעש גדול אופנים וחיות משמיעים קול" במקום הנוסח "אדיר וחזק" שבסידורים שלנו
ומש"ה התחיל לפייט "וחיות בוערות מראיהן כגחלי אש" ע"ש הנוסח הקדושה הפיוטית הקבועה של כל שויו"ט
ואין קשר כלשהו בין פתיחתו של רבב"ש לפתיחתו של הקליר
(אם איני טועה הרי כבר היה לנו אשכול בענין הר"ת של או"ח)
שבטיישראל כתב:טענתו של ישבב הוא על פיוי הקדושה "והחיות אשר הנה" של הקליר המיוסד לקדושה רבה של מוסף
ובקדושה רבה כלל לא נמצא הנוסח של "והחיות" כי אם "משרתיו שואלים זל"ז"
הבונה כתב:בכל זאת מוכח שהמילה הנ"ל היא כותרת קבועה, והיא מענין הקטע, בין אם נזכר בפירוש (ואז רואים ממש את הקשר בין הקטע לכותרת), בין אם נזכר בכינוי "משרתיו" שאנו יודעים שכולל את החיות.
חוץ מזה לדחות את הפירוש על סמך השערה רחוקה ולא מוכחת קצת מוזר.
הבונה כתב:חוץ מזה לדחות את הפירוש על סמך השערה רחוקה ולא מוכחת קצת מוזר.
חביבין ישראל לפני הקב"ה יותר ממלאכי השרת, שישראל אומרים שירה בכל שעה, ומלאכי השרת אין אומרים שירה אלא פעם אחת ביום, ואמרי לה פעם אחת בשבת וכו', וישראל מזכירין את השם אחר שתי תיבות שנאמר שמע ישראל ה' וגו', ומלאכי השרת אין מזכירין את השם אלא לאחר ג' תיבות כדכתיב קדוש קדוש קדוש ה' צב'אות, וכו'. והאיכא ברוך [כבוד ה' ממקומו, דהוזכר ה' אחר ב' תיבות], ברוך אופנים הוא דאמרי ליה וכו'.
ברוך אופנים הוא דאמרי ליה, אבל קדוש אומרים שרפים כדכתיב שרפים עומדים ממעל לו וגו' וכתיב בתריה וקרא זה אל זה ואמר קדוש קדוש קדוש וכו'. ומה שאנו אומרים בתפלת יוצר והאופנים וחיות הקדש כו', דחיות נמי אומרים ברוך, דעדיפי משרפים. וקרא נמי מוכח דחיות ואופנים אומרים ברוך, דבתר קרא דברוך כתיב וקול כנפי החיות משיקות אשה אל אחותה וקול האופנים לעומתם קול רעש גדול. ובכל דוכתא משמע דהאופנים בתר חיות גרירי, דכתיב ובלכת החיות ילכו האופנים אצלם ובהנשא החיות מעל הארץ ינשאו האופנים, וכתיב נמי כי רוח החיה באופנים.
וזה שאנו אומרים פעמים באהבה שמע אומרים השיב רב שלום ריש מתיבתא דמתא מחסיא, בתפלות של שחרית של שבתות וימים טובים ויום הכפורים אין מנהג לומר פעמים באהבה בישיבה ובבבל כולה, אלא בתפילת מוסף בלבד, וביוה"כ אף בנעילה, מפני מפני שנגזרה גזירה על שונאיהם של ישראל שלא לקראות קריאת שמע, והיה אומר אותו שליח ציבור בהבלעה בעמידה בכל תפלת שחרית בין בחול בין בשבת, כיון שבטלה גזירה והיו פורסים את שמע כתקנה ומתפללין בקשו לסלקה כל עיקר שהרי חזרה קריאת שמע למקומה, אלא אמרו חכמים שבאותו הדור נקבע אותה במוסף שאין בה קריאת שמע וכו', ויש מקומות שאומרים להיות לכם לאלקים אני ה' אלקיכם ואינם מפסיקין, אבל בספר המקצעות כתב התקינו רבנן למימר בהבלעה בכל צלותא וצלותא רישא וסיפא, רישא פעמים באהבה שמע אומרים וענו צבורא שמע ישראל ה' אלקינו ה' אחד, וסיפא להיות לכם לאלקים וענו צבורא אני ה' אלקיכם, דהיינו כמנהגינו.
ונ"ל שיש לקהל לומר בונתנה תוקף אדיר אדירנו וכו' מיד אחר שיאמרו אני ה' אלקיכם, כי לומר עליו מיד הפיוט תהלות כבודו וכו' שהוא מיוסד על פסוק זה, כי כן כל הפיוט של ונתנה תוקף נתייסד על מה שאמרו הקהל כבר, וכן בי"כ. ומה שייסד הפייט ואתה אזון לקול מפאריך וכו' על פסוק שמע ישראל שאמרו הקהל, נ"ל משום שיש בקריאת שמע רמ"ח תיבות כמנין איברים של אדם, לכך יסד הפיוט גם כן בכאן הפיוט המדבר באיברים, וכן בכל הפיוט הוא מעין מה שאמרו הקהל.
ישבב הסופר כתב:פליישר מסיק מראיות חזקות ומהשוואת הרבה פיוטי קדושתאות, שמילים הפותחות האלו הם תדירים למדי, ופליישר רואה בהם סימן של נוסח קדום של הקדושה, יעויין בדבריו.
הבונה כתב:הבעיה ר' ישבב, שמובא במחזורים ראב"ן שלא כדבריך:כתב הראב"ן:
אל ישיאך הפסקות של רבי אלעזר הקליר שתהא סבור כשאתה מגיע להפסקה והוא חוזר ומתחיל שהענין של מטה מופלג מענין של מעלה, דע לך כי סמוך ומחובר הוא, לפי שאמר למעלה שישראל רוגשים נשף ושחר בק"ש לכן אמר ואתה הקב"ה אזון קול מפאריך בכל איבריהם אלו ישראל שקורין ק"ש שיש בה רמ"ח תיבות כמנין איברים שבאדם, ותפס לו הלשון שמצא במדרש, שכך שמע מרבי עזריאל שהלשון הזה מצא במדרש צדיקים שבישראל מתיראים מיום הדין ומברכים ומיחדים ומקדשים להקב"ה בכל איבריהם, ובמיתתן הקב"ה מרביצן בכבוד גדול תחת עץ החיים ובקבריהם נותן להם מנוחה, ובכל ערב שבת ויו"ט עומדים מקבריהם ומשבחים להקב"ה שנאמר יעלזו חסידים בכבוד ירננו על משכבותם, ואחר הלשון הזה יסד הפיוט הזה, עכ"ל:
ובמאמר המצו"ב הוא מוסיף לזה עוד משמעות והבנה בפסוקי הקדושה כפי אותו נוסח קדום.ישבב הסופר כתב:פליישר מסיק מראיות חזקות ומהשוואת הרבה פיוטי קדושתאות, שמילים הפותחות האלו הם תדירים למדי, ופליישר רואה בהם סימן של נוסח קדום של הקדושה, יעויין בדבריו.
חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 52 אורחים