הבאר ההיא כתב:מקופיא, על כל סדר הגאולה מתקע בשופר אין אומרים, וזה מובן שאומרים רק על הדברים שרואים שהקב"ה עושה ונותן בכל יום, אמנם לפני כן עדיין יתבקש טעם למה שלא אומרים.
איש_ספר כתב:אתה קדוש, לנו"א א"א, כי א'ל מלך גדול וקדוש אתה, אבל אומרים כן ב'לדור ודור' לנו"ס אומרים, וזה קצת לא עולה עם ההגדרה שלך, אבל שם הוא שבח, ואולי הוא שונה.
פרנצויז כתב:איש_ספר כתב:אתה קדוש, לנו"א א"א, כי א'ל מלך גדול וקדוש אתה, אבל אומרים כן ב'לדור ודור' לנו"ס אומרים, וזה קצת לא עולה עם ההגדרה שלך, אבל שם הוא שבח, ואולי הוא שונה.
מעניין שבנוסח ספרד אומרים "כי א'ל מלך גדול וקדוש אתה" בעקבות נוסח הספרדים הישן, אבל נוסח הספרדים עצמם בדורות האחרונים הוא כמו נוסח אשכנז שאין אומרים כי א'ל מלך גדול וקדוש אתה, בעקבות מרן החיד"א בס' מחזיק ברכה או"ח סי' קט"ו אות א' (בשם מהר"י אירגאז בשו"ת דברי יוסף סי' ח"ן), ובס' קשר גודל סי' ט"ו אות א', וכן בס' כף החיים (סופר) או"ח סי' קט"ו ס"ק ס"ד.
מגדל כתב:למה הכוונה בנוסח הספרדים הישן? כמה ישן?
כי הנוסח הקיים היום היה נוסח הספרדים כבר בשנת רפ"ד, כנדפס בסידור וניציאה.
האין סביר יותא שנוסח זה התקבל בציבור משום שכך התפלל האר"י וכך הורה רח"ו להתפלל, ולא משום חשבון התיבות שעשו החכמים שבאו לא מעט אחריו? (להוציא הטור).
אגב, כף החיים הוא בסימן קי"ד.
פרנצויז כתב:תודה רבה על ההערות. כנראה זכרוני הטעני.
זכרתי שניסיתי פעם לחפש מקור לנוסח ספרד (של החסידים), ומצאתי את התוספת "כי א'ל מלך גדול וקדוש אתה" באחד הסידורים הספרדים הישנים, וחשבתי בטעות שהתוספת קיימת בכל הסידורים הישנים.
והערת בצדק שבסידור רפ"ד לא היתה התוספת הזו
ואולי מסידורים אלו המקור לנוסח ספרד
איש_ספר כתב:בברכות שמונ"ע, יש מן הברכות שקודם חתימה, מדגישים שאתה הקב"ה הוא בעל הדבר אותו אני מבקש, ויש ברכות שאין מזכירים, ומי החכם ויודע מה נשתנו אלו מאלו.
וזה פירוטן:
- אתה חונן, א"א כי אתה חונן הדעת. [אבל כאן מובן, כי פתחנו בהכרזה 'אתה חונן וכו', ובאמת עמדו בזה המחברים שלא מצינו כן בשאר ברכות אמצעיות, שא"א, אתה סולח לעמך ישראל, סלח לנו וכו']
- השיבנו אבינו, א"א כי אתה חפץ בתשובה.
+ סלח לנו אבינו, אומרים כי מוחל וסולח אתה
+ ראה בענינו, אומרים, כי גואל חזק אתה
+ רפאנו .. אומרים פעמיים, כי תהלתנו / כי ... רופא נאמן
- ברך עלינו, לנוסח אשכנז א"א 'כי אל טוב ומטיב אתה ומברך השנים' לנוסחאות אחרות אומרים.
איש_ספר כתב:רצ"ב דברי הג"ר ישראל כהן שליט"א בקונטרס דרך ישרה - חקרי תפילה, אודות שאלה זו.
חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 121 אורחים