הלל שבכל יום והלילא דפורים
פורסם: ב' מרץ 11, 2019 8:37 pm
איתא בשבת (קיח, ב):
ופירש"י,
ובפשוטם של דברי רש"י נראה שהנפקותא בין ההלל שבכל יום – פסוקי דזמרא, שני מזמורי הילולים האחרונים לבין ההלל שנתקן לאמרו בפרקים מיוחדים להלל והודיה אין זה חילוק מהותי, אלא שמזמורי ההלל (הגדול או המצרי) נתקנו לפרקים מיוחדים, ולכן מי שקוראם שלא בזמנם הוא כמזמר שיר ומתלוצץ, ואילו פסוקי דזמרא נתקנו לגומרם בכל יום.
אבל באמת נראה שיש בזה עומק נוסף, ובהקדם מה שנתבאר בדברי רוב הראשונים ש'פסוקי דזמרה' לאו היינו רק שני מזמורים של הילולים אלא מ'תהילה לדוד עד כל הנשמה תהלל יה'. כך מפורש ברי"ף בברכות (כג, ב) ובשבת (מד, א), וכן הוא בלשון הרמב"ם הלכות תפילה ונשיאת כפים (פ"ז הי"ב), 'ושבחו חכמים למי שקורא זמירות מספר תהלים בכל יום ויום מתהלה לדוד עד סוף הספר'.
וציינו שם שמקור דבריו הוא ברייתא מפורשת במסכת סופרים (סוף פרק טז) 'יהי חלקי עם המתפללים בכל יום ששה המזמורים הללו', הובא בשבלי הלקט ובב"י סוף סי' נ.
אמר רבי יוסי יהא חלקי מגומרי הלל בכל יום. איני, והאמר מר הקורא הלל בכל יום הרי זה מחרף ומגדף. כי קאמרינן בפסוקי דזמרא.
ופירש"י,
הרי זה מחרף ומגדף - שנביאים הראשונים תיקנו לומר בפרקים לשבח והודיה, כדאמרינן בערבי פסחים, (קיז, א), וזה הקוראה תמיד בלא עתה אינו אלא כמזמר שיר ומתלוצץ.
פסוקי דזמרא - שני מזמורים של הילולים הללו את ה' מן השמים הללו אל בקדשו.
ובפשוטם של דברי רש"י נראה שהנפקותא בין ההלל שבכל יום – פסוקי דזמרא, שני מזמורי הילולים האחרונים לבין ההלל שנתקן לאמרו בפרקים מיוחדים להלל והודיה אין זה חילוק מהותי, אלא שמזמורי ההלל (הגדול או המצרי) נתקנו לפרקים מיוחדים, ולכן מי שקוראם שלא בזמנם הוא כמזמר שיר ומתלוצץ, ואילו פסוקי דזמרא נתקנו לגומרם בכל יום.
אבל באמת נראה שיש בזה עומק נוסף, ובהקדם מה שנתבאר בדברי רוב הראשונים ש'פסוקי דזמרה' לאו היינו רק שני מזמורים של הילולים אלא מ'תהילה לדוד עד כל הנשמה תהלל יה'. כך מפורש ברי"ף בברכות (כג, ב) ובשבת (מד, א), וכן הוא בלשון הרמב"ם הלכות תפילה ונשיאת כפים (פ"ז הי"ב), 'ושבחו חכמים למי שקורא זמירות מספר תהלים בכל יום ויום מתהלה לדוד עד סוף הספר'.
וציינו שם שמקור דבריו הוא ברייתא מפורשת במסכת סופרים (סוף פרק טז) 'יהי חלקי עם המתפללים בכל יום ששה המזמורים הללו', הובא בשבלי הלקט ובב"י סוף סי' נ.