ביקורת תהיה כתב:ברם המנהג הקדום היה שבמוצאי שבת אין אומרים את הפתיחה 'אתה חונן לאדם דעת ומלמד לאנוש בינה', אלא מתחילים את הברכה ב'אתה חוננתנו', כמובא בב"י ובד"מ ובשאר פוסקים באו"ח סימן רצד.
דאתה חוננתנו אינו אלא פתיחה כדי לבוא אל מצות זכירת ההבדלה בתוך ברכת אתה חונן ולכן לאחר שאמר אתה חונן לאדם דעת ומלמד לאנוש בינה שבזה משתתפים גם האומות עוד מוסיף על זה אתה חוננתנו אנחנו זרע ישראל למדע תורתך ותלמדנו לעשות בהם חקי רצונך מה שלא עשית כן לכל גוי כד"א (תהלים קמז יט - כ) מגיד דבריו ליעקב חקיו ומשפטיו לישראל לא עשה כן לכל גוי וגו' והנה בזה הבדילנו מן האומות כמו שהבדיל בין קודש לחול ובין אור לחושך וז"ש ותבדל ה' אלהינו בין קודש לחול ובין אור לחושך ובין ישראל לעמים בין יום השביעי לששת ימי המעשה, ואחר כך מקשר עם זה ומתפלל אבינו מלכנו החל עלינו הימים הבאים לקראתינו לשלום הם ששת ימי המעשה דסליק מינייהו חשוכים מכל חטא ומנוקים מכל עון ואחר כך חוזר למטבע הברכה וחננו מאתך דעה בינה והשכל ברוך אתה ה' חונן הדעת.
חיימשה כתב:יש שמחקו התיבה בהם.
אבל אפשר שפיר לפרש דקאי על הרישא, אתה חונן דעת, בינה ובהם חוננתנו, ולעשות בהם חוקי רצונך.
מעט דבש כתב:ב"ח או"ח רצד
ביקורת תהיה כתב:מעט דבש כתב:ב"ח או"ח רצד
אין כמדומה בדברי הב"ח שום התייחסות למלת הכינוי 'בהם'.
אשר177 כתב:לפענ"ד זו טעות שהשתרבבה מסידור ישן, ואכן בסידורים הרגילים כבר נשמט, ורק אצל ה"דייקנים" עדיין נמצא.
גם בתפילת ותודיענו, אינו נמצא בנוסח הרמב"ם.
אתה חוננתנו למדע תורתך ותלמדינו לעשות בהם חוקי רצונך אתה ריחמתנו לידע מדע שכל תורתך ולמדתם ועשיתם אותם, ולמדנו התורה כדי לקיים לעשות חוקי רצונך, חוקים טובים וצדיקים. ותבדילינו ה' אלהינו בין קודש לחול דכתיב להבדיל בין הקודש ובין החול, ובין אור לחושך דכתיב ויבדל אלהים בין האור ובין החושך. ובין ישראל לעמים דכתיב ואבדיל אתכם מן העמים להיות לי. ובין יום השביעי לששת ימי המעשה לא מצינו הבדלה כתוב בו כדאמ' בערבי פסחים, מיהו [ימים] יוצרו [עמוד תקפט] ולא אחד בהם כת' גבי שבת, שהוא אחד ומובדל מהם.
שבטיישראל כתב:בפי' סידור התפילה להרוקח (ק"ה) יש פירוש לתיבה זו
שבטיישראל כתב:אשר177 כתב:לפענ"ד זו טעות שהשתרבבה מסידור ישן, ואכן בסידורים הרגילים כבר נשמט, ורק אצל ה"דייקנים" עדיין נמצא.
גם בתפילת ותודיענו, אינו נמצא בנוסח הרמב"ם.
ודעתך אכן ענייה ביותר
הנוסח "בהם" נמצא בכל סידורי אשכנז הישנים ורז"ה הוא שמחקו ללא סיבה
בפי' סידור התפילה להרוקח (ק"ה) יש פירוש לתיבה זו, וז"ל:אתה חוננתנו למדע תורתך ותלמדינו לעשות בהם חוקי רצונך אתה ריחמתנו לידע מדע שכל תורתך ולמדתם ועשיתם אותם, ולמדנו התורה כדי לקיים לעשות חוקי רצונך, חוקים טובים וצדיקים. ותבדילינו ה' אלהינו בין קודש לחול דכתיב להבדיל בין הקודש ובין החול, ובין אור לחושך דכתיב ויבדל אלהים בין האור ובין החושך. ובין ישראל לעמים דכתיב ואבדיל אתכם מן העמים להיות לי. ובין יום השביעי לששת ימי המעשה לא מצינו הבדלה כתוב בו כדאמ' בערבי פסחים, מיהו [ימים] יוצרו [עמוד תקפט] ולא אחד בהם כת' גבי שבת, שהוא אחד ומובדל מהם.
אשר177 כתב:ואשר על כן, אני עדיין סבור שמילה זו בהם שיבוש היא, וטוב שתוקן בסידורים.
דנני כתב:חיימשה כתב:יש שמחקו התיבה בהם.
אבל אפשר שפיר לפרש דקאי על הרישא, אתה חונן דעת, בינה ובהם חוננתנו, ולעשות בהם חוקי רצונך.
כעי"ז פי' בתשו' שלמת חיים על תפילת מנחה דשבת להגירסא שבת קדשך וינוחו בם דקאי על אהבה ורצון.
שייף נפיק כתב:תמוה, שבתחילה פתח בלשון ''מדע תורתך'' וממשיך ''לעשות בהם'' חוקי רצונך'', ולשון רבים למה?
באמונתו כתב:מו האפשר שתורתֶך - לשון רבים, שלא אמר תורתְך.
באמונתו כתב:עיין המצורף, ולא ידעתי מאין לו הרשות לשנות מפני קושיותיו.
באמונתו כתב:לגופו של עניין, נדמה שגם נשיח בחקיך = רבים לפניו, ונשמח בדברי תורתך ובמצותיך = רבים לאחריו, סמך לפירוש תורתֶך ג"כ רבים.
עקבי כתב:לאחרונה עלה בדעתי פרשנת אחרת. המילה 'במצוותיך' חוזרת על נשיח ועל ונשמח ולכן ראוי להפסיק במילה בתורתך.
חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 54 אורחים