עובדיה חן כתב:מי תקן מה המקור לתפלה זו.
ד"א הרב מזוז טוען שבנוסח יש טעות כתוב בגשמי ברכה נזכה לחיים,צ"ל בגשמי ברכה נדבה לחיים.
עובדיה חן כתב:מי תקן מה המקור לתפלה זו.
ד"א הרב מזוז טוען שבנוסח יש טעות כתוב בגשמי ברכה נזכה לחיים,צ"ל בגשמי ברכה נדבה לחיים.
עובדיה חן כתב:לא הגזמת?
הא לחמא עניא כתב:האם יש מקורות ברורים בהלכה שש"צ ג"כ יאמר את תפילה "ועננו"?????????
הבוחר בעלום כתב:הא לחמא עניא כתב:האם יש מקורות ברורים בהלכה שש"צ ג"כ יאמר את תפילה "ועננו"?????????
כן!!!!!!!!! לכאו' מעיקרא דדינא כך הוא. כ"ה בלוח ירושלים "אם עבר י"ז חשוון, זמן רביעה ראשונה, ולא ירדו גשמים מתחיל "הש"ץ" לומר תפילת ועננו בורא עולם בשומע תפילה, והיחידים מתחילים לנהוג סדר תעניות" וכו' [ולענ"ד מקור הדברים ממש"כ בחכמת שלמה (סי' קי"ז סעי' ב') דפליג אט"ז (שם סק"ב)]
ובהליכות שלמה (ח"א פ"ח דבר הלכה אות ל"ח) דגם יחידים יאמרו.
א. מחמת הבצורת במשך כמה שנים אין די בשנה "רגילה" אלא צריך שנה ברוכה ביותר וא"כ אין נחשב לנו עדיין כמי שירדו להם גשמים הראויים ורק מצפים שלא ייפסקו.אוצר החכמה כתב:מה שאני לא מבין, למה אנשים ממשיכים להגיד גם אחרי שיורדים גשמי ברכה. ואע"פ שעדיין צריכים הלא על זה כתב הרא"ש בפירוש שאע"פ שעדיין צריכים מפסיקים את התענית כי מייחלים לה' שיוריד כדי הצורך.
אביגדור כתב:אז איך זה אמור לעבוד באופן מעשי? ביום שיורד גשם לא יאמרו וביום שאינו יורד יאמרו או שיהיה תלוי בג"י שאינו יורד ברציפות או מה?
אשר177 כתב:הגמ' אומרת בכמה מקומות שואל אדם צרכיו בשומע תפילה. ו8ברור שאין זה מקום לתפילות הציבור שיש להם ברכות בפ"ע וכמו שבתעניות אומר הש"ץ ענינו כברכה בפ"ע בין גאולה לרפואה. וכן הוא גם לתפילה זו שמקומה ע"פ הטור הוא בין גאולה לרפואה. ומעולם לא שמענו שקבעו נוסח לבקשות ציבוריות בשומע תפילה.
בר מן דין, שאלתי בשנת תשנ"א כשהיתה בצורת קשה מאוד את הגאון ר' שלמה זלמן אוירבך זצוק"ל מדוע לא עושים בימינו את סדר תעניות גשמים כמו שנפסק בטור ובשו"ע ואמר לי ש"אפשר להביא מים מטורקיה", ובתחילה קצת נדהמתי, אבל אח"כ הבנתי שהמצב בימינו הוא שבשבילנו העצירת גשמים היא ידיעה בעיתון ותו לא, שהרי איננו מרגישים כמו בתיאורו של הנביא
ירמיהו יד
א אֲשֶׁר הָיָה דְבַר יְהוָה אֶל יִרְמְיָהוּ עַל דִּבְרֵי הַבַּצָּרוֹת. ב אָבְלָה יְהוּדָה וּשְׁעָרֶיהָ אֻמְלְלוּ קָדְרוּ לָאָרֶץ וְצִוְחַת יְרוּשָׁלִַם עָלָתָה. ג וְאַדִּרֵיהֶם שָׁלְחוּ צעוריהם [צְעִירֵיהֶם] לַמָּיִם בָּאוּ עַל גֵּבִים לֹא מָצְאוּ מַיִם שָׁבוּ כְלֵיהֶם רֵיקָם בֹּשׁוּ וְהָכְלְמוּ וְחָפוּ רֹאשָׁם. ד בַּעֲבוּר הָאֲדָמָה חַתָּה כִּי לֹא הָיָה גֶשֶׁם בָּאָרֶץ בֹּשׁוּ אִכָּרִים חָפוּ רֹאשָׁם. ה כִּי גַם אַיֶּלֶת בַּשָּׂדֶה יָלְדָה וְעָזוֹב כִּי לֹא הָיָה דֶּשֶׁא. ו וּפְרָאִים עָמְדוּ עַל שְׁפָיִם שָׁאֲפוּ רוּחַ כַּתַּנִּים כָּלוּ עֵינֵיהֶם כִּי אֵין עֵשֶׂב. ז אִם עֲוֹנֵינוּ עָנוּ בָנוּ יְהוָה עֲשֵׂה לְמַעַן שְׁמֶךָ כִּי רַבּוּ מְשׁוּבֹתֵינוּ לְךָ חָטָאנוּ. ח מִקְוֵה יִשְׂרָאֵל מוֹשִׁיעוֹ בְּעֵת צָרָה לָמָּה תִהְיֶה כְּגֵר בָּאָרֶץ וּכְאֹרֵחַ נָטָה לָלוּן. ט לָמָּה תִהְיֶה כְּאִישׁ נִדְהָם כְּגִבּוֹר לֹא יוּכַל לְהוֹשִׁיעַ וְאַתָּה בְקִרְבֵּנוּ יְהוָה וְשִׁמְךָ עָלֵינוּ נִקְרָא אַל תַּנִּחֵנוּ.
במצב כזה כשמרגישים את עצירת הגשמים יש טעם לגזור תעניות על הציבור.
בברכה המשולשת כתב:אשר177 כתב:הגמ' אומרת בכמה מקומות שואל אדם צרכיו בשומע תפילה. ו8ברור שאין זה מקום לתפילות הציבור שיש להם ברכות בפ"ע וכמו שבתעניות אומר הש"ץ ענינו כברכה בפ"ע בין גאולה לרפואה. וכן הוא גם לתפילה זו שמקומה ע"פ הטור הוא בין גאולה לרפואה. ומעולם לא שמענו שקבעו נוסח לבקשות ציבוריות בשומע תפילה.
בר מן דין, שאלתי בשנת תשנ"א כשהיתה בצורת קשה מאוד את הגאון ר' שלמה זלמן אוירבך זצוק"ל מדוע לא עושים בימינו את סדר תעניות גשמים כמו שנפסק בטור ובשו"ע ואמר לי ש"אפשר להביא מים מטורקיה", ובתחילה קצת נדהמתי, אבל אח"כ הבנתי שהמצב בימינו הוא שבשבילנו העצירת גשמים היא ידיעה בעיתון ותו לא, שהרי איננו מרגישים כמו בתיאורו של הנביא
ירמיהו יד
א אֲשֶׁר הָיָה דְבַר יְהוָה אֶל יִרְמְיָהוּ עַל דִּבְרֵי הַבַּצָּרוֹת. ב אָבְלָה יְהוּדָה וּשְׁעָרֶיהָ אֻמְלְלוּ קָדְרוּ לָאָרֶץ וְצִוְחַת יְרוּשָׁלִַם עָלָתָה. ג וְאַדִּרֵיהֶם שָׁלְחוּ צעוריהם [צְעִירֵיהֶם] לַמָּיִם בָּאוּ עַל גֵּבִים לֹא מָצְאוּ מַיִם שָׁבוּ כְלֵיהֶם רֵיקָם בֹּשׁוּ וְהָכְלְמוּ וְחָפוּ רֹאשָׁם. ד בַּעֲבוּר הָאֲדָמָה חַתָּה כִּי לֹא הָיָה גֶשֶׁם בָּאָרֶץ בֹּשׁוּ אִכָּרִים חָפוּ רֹאשָׁם. ה כִּי גַם אַיֶּלֶת בַּשָּׂדֶה יָלְדָה וְעָזוֹב כִּי לֹא הָיָה דֶּשֶׁא. ו וּפְרָאִים עָמְדוּ עַל שְׁפָיִם שָׁאֲפוּ רוּחַ כַּתַּנִּים כָּלוּ עֵינֵיהֶם כִּי אֵין עֵשֶׂב. ז אִם עֲוֹנֵינוּ עָנוּ בָנוּ יְהוָה עֲשֵׂה לְמַעַן שְׁמֶךָ כִּי רַבּוּ מְשׁוּבֹתֵינוּ לְךָ חָטָאנוּ. ח מִקְוֵה יִשְׂרָאֵל מוֹשִׁיעוֹ בְּעֵת צָרָה לָמָּה תִהְיֶה כְּגֵר בָּאָרֶץ וּכְאֹרֵחַ נָטָה לָלוּן. ט לָמָּה תִהְיֶה כְּאִישׁ נִדְהָם כְּגִבּוֹר לֹא יוּכַל לְהוֹשִׁיעַ וְאַתָּה בְקִרְבֵּנוּ יְהוָה וְשִׁמְךָ עָלֵינוּ נִקְרָא אַל תַּנִּחֵנוּ.
במצב כזה כשמרגישים את עצירת הגשמים יש טעם לגזור תעניות על הציבור.
יעויין בהרחבה בספר לפגי מים למרן הגר"ש דבליצקי שליט"א
חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 72 אורחים