עמוד 1 מתוך 1
מקור השיר "אשכים לבית השר" לראב"ע, ועל מי נאמר
פורסם: ב' מאי 08, 2017 11:11 pm
על ידי שערי חכמה
".ידוע ומפורסם שירו של האבן עזרא: "אשכים לבית השר, אומרים כבר רכב. אבוא לעת ערב, אומרים כבר שכב. או יעלה מרכב, או יעלה משכב. אויה לאיש עני, נולד בלי כוכב".
מקובל לומר שהשר המוזכר כאן הוא הרמב"ם, אך שמועה שמעתי שזו המצאה של אחד המשכילים. אשמח לדעת מה המקור הקדום ביותר לשיר זה, ואם יש מקור לזה שהשר הוא הרמב"ם?
Re: מקור השיר "אשכים לבית השר" לראב"ע, ועל מי נאמר
פורסם: ב' מאי 08, 2017 11:24 pm
על ידי מה שנכון נכון
ודאי אינו הרמב"ם, שבשנת פטירתו של האב"ע היה פחות מבן ל', ונחבא עד אז עם משפחתו במרוקו, ללא כל עמדה והשפעה ציבורית.
ה'שר' הוא הנדיב, שלתמיכתו יחלו המשוררים, ועל אודותיו חברו הרבה שירים.
אבל מה זה (והאגדה על כאב העינים ודיר העיזים, ודומותיה) שייך למשכילים?
לענין יחוסו לראב"ע, פליישר כותב (תולדות וכו' עמ' 22) "השיר אינו מופיע בדיואן ראב"ע, אבל ייחוסו לראב"ע הוא מן המוסכמות המוצקות של המחקר. על מקבילות זרות לשיר זה ראה ד' אלמגור...".
Re: מקור השיר "אשכים לבית השר" לראב"ע, ועל מי נאמר
פורסם: ג' מאי 09, 2017 7:37 pm
על ידי שערי חכמה
הצדק איתך, ומעתה יתכן שהרמב"ם וראב"ע לא נפגשו מעולם פנים אל פנים, ומ"ש באיגרתו לבנו רבי אברהם שראב"ע העירו לכמה ענינים, אפשר שכוונתו שהעירו בספריו.
וצ"ע.
Re: מקור השיר "אשכים לבית השר" לראב"ע, ועל מי נאמר
פורסם: ג' מאי 09, 2017 9:47 pm
על ידי מה שנכון נכון
שערי חכמה כתב: ומ"ש באיגרתו לבנו רבי אברהם שראב"ע העירו לכמה ענינים, אפשר שכוונתו שהעירו בספריו.
וצ"ע.
viewtopic.php?f=7&t=26304&p#p267667
Re: מקור השיר "אשכים לבית השר" לראב"ע, ועל מי נאמר
פורסם: ג' מאי 09, 2017 10:45 pm
על ידי חלמישצור
עיין אצל יהודה רצהבי, 'עיון במכתם לראב"ע', מאזנים, סיון תשנ"ז, עמ' 20-21. רצהבי מראה ששני משוררים ערבים השתמשו בסגנון השיר, גם בתוכן וגם בתבנית, כבר לפני ראב"ע, ולא מן הנמנע שראב"ע לקח מהם את השיר ותרגמו לעברית. לפיכך, בנוגע לענייננו, לא מן הנמנע לשער שלמעשה השיר לא נכתב כחוויה שעבר ראב"ע אלא זהו רק תרגום שלו לשני שירים בערבית (אף שרצהבי במפורש לא שולל זאת).
Re: מקור השיר "אשכים לבית השר" לראב"ע, ועל מי נאמר
פורסם: ד' מאי 10, 2017 3:38 pm
על ידי דרומי
ראיתי פעם באיזה מקום שהיו משכילים או משהו דומה שחיבבו את פירושו של הראב"ע וטענו שיש להעדיפו על פני פירוש רש"י, משום שהראב"ע עוסק יותר בדקדוק וכיו"ב.
מן הסתם לא אהבו את ה"קדושה" שמייחסים לפירוש רש"י והעדיפו משהו יותר "ריאלי" עפ"ל.
[אני כותב זאת בהמשך לטענה שהוזכרה קודם כי המשכילים הם שהאדירו את דמותו של ראב"ע והמציאו אגדות עליו]