עמוד 1 מתוך 1
או"א רְצֵה בִמְנוּחָתֵנוּ מֶלֶךְ רַחֲמָן רַחֵם עָלֵינוּ
פורסם: ד' אפריל 19, 2017 12:23 pm
על ידי לעומקו של דבר
(כאן שפכתי חמתי בבחינת פול גז בניוטרל ומחה אי"ס על קדקודי)
Re: "או"א רְצֵה בִמְנוּחָתֵנוּ מֶלֶךְ רַחֲמָן רַחֵם עָלֵינוּ"???
פורסם: ד' אפריל 19, 2017 12:33 pm
על ידי לעומקו של דבר
==
Re: "או"א רְצֵה בִמְנוּחָתֵנוּ מֶלֶךְ רַחֲמָן רַחֵם עָלֵינוּ"???
פורסם: ד' אפריל 19, 2017 2:46 pm
על ידי איש_ספר
בנוסח של או"א מלך רחמן הנוסף בתפילת מוסף , יש סוברים שיש להזכיר בו את השבת, שאומרים: או"א רצה במנוחתנו מלך רחמן וכו'1 , ויש שכתבו שאין מקום לפי הענין להזכרה זו שם2.
1. ספר המנהגים (טירנא) שם; א"ר סי' תפח ס"ק ג: וכ"ה בכל הנוסחאות, והכי נוהגין. ועי"ש ס"ק ד שלמנהגם לא אמרו "רצה במנוחתנו" בתפילת השיאנו לא במוסף ואף לא בשאר תפילות היום (וע"ע תפילה, שהוספת "רצה במנוחתנו" ב"השיאנו" של יו"ט שחל בשבת, מנהג מאוחר). ועי' חמשה מאמרות, מאמר נוסח התפילה אות לג, שאין טעם לכפול אמירתו.
2. לבוש שם ס"ג. ועי' חמשה מאמרות שם.
Re: "או"א רְצֵה בִמְנוּחָתֵנוּ מֶלֶךְ רַחֲמָן רַחֵם עָלֵינוּ"???
פורסם: ד' אפריל 19, 2017 3:03 pm
על ידי סגי נהור
לעומקו של דבר כתב:ואיפה ועד ארבע ארצות שיחרימו סידורים משובשים...
ואיפה ועד ארבע ארצות שיחרימו את היידיש ההונגרית הגורסת "ענק אלע" במקום "אייך אלע"...
Re: "או"א רְצֵה בִמְנוּחָתֵנוּ מֶלֶךְ רַחֲמָן רַחֵם עָלֵינוּ"???
פורסם: ד' אפריל 19, 2017 3:05 pm
על ידי לעומקו של דבר
בסדר, בסדר. לא צריך לצעוק. לא ראיתם אף פעם מישהו כותב שטויות ומסמן באדום וכו'?
===
קצת סתירה יש במנהגים, שבהל' ר"ה (קכ"ג) כתוב רצה במנוחתינו ו(!)קדשנו במצוותיך. ולפי דרכו הי' צ"ל רצה במנוחתינו (ו?)מלך על כל העולם כולו בכבודך.
עוד מעניין שנראה שזה בלי הוספת הזכרה דאו"א.
Re: "או"א רְצֵה בִמְנוּחָתֵנוּ מֶלֶךְ רַחֲמָן רַחֵם עָלֵינוּ"???
פורסם: ד' אפריל 19, 2017 3:20 pm
על ידי לעומקו של דבר
ועכשיו מה שבכל אופן יש להעיר:
יש סידורים ומחזורים שהדפיסו כדברי המנהגים, "רצה במנוחתינו מלך רחמן רחם עלינו", ולמרות זאת הוסיפו גם בהמשך, "או"א רצה במנוחתנו קדשנו במצוותיך". כפי שברור כמעט להדיא במנהגים ובשאר הספרים, וכמתבאר שפיר בהערות לאנצ"ת ערך "מוסף", ישנו צורך בהזכרת "רצה במנוחתנו" בתפילת מועד שחל בשבת, אולם אין טעם לכפול אותו.
יתירה על כן, יש כאן אף כעין הזכרת שם לבטלה, שכן ה"אלוקינו ואלוקי אבותינו" הנוסף, מיותר, באשר כל אמירתו היא כחלק מנוסח ה"רצה במנוחתנו", כפשוט, וכמבואר בא"ר.
==
מעניין שאין מחלוקת על העקרון של סמיכת או"א לרצה במנוחתנו. מה טעם יש בזה? למה קדשנו במצוותיך אינו זוקק או"א?. כוונתי חוץ מנוסח המנהגים בר"ה, כנ"ל.
Re: "או"א רְצֵה בִמְנוּחָתֵנוּ מֶלֶךְ רַחֲמָן רַחֵם עָלֵינוּ"???
פורסם: ד' אפריל 19, 2017 4:29 pm
על ידי איש_ספר
לעומקו של דבר כתב:מעניין שאין מחלוקת על העקרון של סמיכת או"א לרצה במנוחתנו. מה טעם יש בזה? למה קדשנו במצוותיך אינו זוקק או"א?. כוונתי חוץ מנוסח המנהגים בר"ה, כנ"ל.
עורר ע"כ היעב"ץ בסידורו וטען שזו טעות, ואף בחול י"ל או"א, ורק להשמיט את רצה במנוחתינו, והעירו עליו.
עיין אמרי אש למהר"ם אש בתשובתו לבעל הקיצור או"ח סי' מב ועוד.
בערך מוסף אין התייחסות לזה משום שזו שאלה כללית לכל תפילות היום.
Re: "או"א רְצֵה בִמְנוּחָתֵנוּ מֶלֶךְ רַחֲמָן רַחֵם עָלֵינוּ"???
פורסם: ד' אפריל 19, 2017 4:34 pm
על ידי לעומקו של דבר
איש_ספר כתב:לעומקו של דבר כתב:מעניין שאין מחלוקת על העקרון של סמיכת או"א לרצה במנוחתנו. מה טעם יש בזה? למה קדשנו במצוותיך אינו זוקק או"א?. כוונתי חוץ מנוסח המנהגים בר"ה, כנ"ל.
עורר ע"כ היעב"ץ בסידורו וטען שזו טעות, ואף בחול י"ל או"א, ורק להשמיט את רצה במנוחתינו, והעירו עליו.
עיין אמרי אש למהר"ם אש בתשובתו לבעל הקיצור או"ח סי' מב ועוד.
בערך מוסף אין התייחסות לזה משום שזו שאלה כללית לכל תפילות היום.
יש"כ. כמובן שכמצויין לעיל הוספת רצה במנוחתינו מאוחרת היא, וא"כ להאינם מוסיפים - ולהגר"א - אין שאלה כלל.
Re: "או"א רְצֵה בִמְנוּחָתֵנוּ מֶלֶךְ רַחֲמָן רַחֵם עָלֵינוּ"???
פורסם: ה' מאי 25, 2017 6:03 pm
על ידי לעומקו של דבר
לעומקו של דבר כתב:ועכשיו מה שבכל אופן יש להעיר:
יש סידורים ומחזורים שהדפיסו כדברי המנהגים, "רצה במנוחתינו מלך רחמן רחם עלינו", ולמרות זאת הוסיפו גם בהמשך, "או"א רצה במנוחתנו קדשנו במצוותיך". כפי שברור כמעט להדיא במנהגים ובשאר הספרים, וכמתבאר שפיר בהערות לאנצ"ת ערך "מוסף", ישנו צורך בהזכרת "רצה במנוחתנו" בתפילת מועד שחל בשבת, אולם אין טעם לכפול אותו.
יתירה על כן, יש כאן אף כעין הזכרת שם לבטלה, שכן ה"אלוקינו ואלוקי אבותינו" הנוסף, מיותר, באשר כל אמירתו היא כחלק מנוסח ה"רצה במנוחתנו", כפשוט, וכמבואר בא"ר.
עכשיו עיינתי בחמשה מאמרות הנ"ל
(מן הסתם עובר להדפסה באנצ"ת יציינו מיקום מדוייק) וראיתי שבעצם כבר העיר זאת, והיינו שזו טעות ישנה. אלא שבעיניו כל אזכור במלך רחמן הוא משולל יסוד, ולא זכר שר מדברי הפוסקים הנ"ל.
http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.as ... 24&hilite=