ברזילי כתב:מופיע לראשונה בסידור פרסי משנת שנ"ט
מָרוֹקַאִי זן חזו''א כתב:ברזילי כתב:מופיע לראשונה בסידור פרסי משנת שנ"ט
א. ייש"כ גדול.
ב. האם ישנה סריקה של סידור זה?
ישראל אליהו כתב:לעצם הענין, אאל"ט חובה על הש"צ להכריז זאת, ואל"כ א"א להתחיל ולומר משיב הרוח. עפ"י זכרוני.
פי האתון כתב:ישראל אליהו כתב:לעצם הענין, אאל"ט חובה על הש"צ להכריז זאת, ואל"כ א"א להתחיל ולומר משיב הרוח. עפ"י זכרוני.
ברוב הסידורים (חוץ מסידורי בבל וחלאב) עד לפני 100 שנה לא מופיע נוסח זה.
מאיפה לקח מר ש"אל"כ א"א להתחיל ולומר משיב הרוח"...?
איש גלילי כתב:פי האתון כתב:ישראל אליהו כתב:לעצם הענין, אאל"ט חובה על הש"צ להכריז זאת, ואל"כ א"א להתחיל ולומר משיב הרוח. עפ"י זכרוני.
ברוב הסידורים (חוץ מסידורי בבל וחלאב) עד לפני 100 שנה לא מופיע נוסח זה.
מאיפה לקח מר ש"אל"כ א"א להתחיל ולומר משיב הרוח"...?
זה מגיע מהסידורים הנפוצים של 'נוסח ספרד' (כמדומני כך מופיע ב'תפילת כל פה'), שם כתוב שאם ש"צ לא הכריז - לא אומרים משיב הרוח ומוריד הגשם.
אכן, אינני יודע מאיפה המציאו את זה.
מָרוֹקַאִי זן חזו''א כתב:רק מה שרציתי להעיר, שבנוסח הידוע כיום כתוב: "יושב בסתר עליון הורד טלינו/גשמינו בעיתם" ותמיד נתקשיתי שהרי 'יושב בסתר' אינו הקב"ה!!! אלא האדם היושב בסתר של "העליון" דהיינו הקב"ה (ויוכיח על זה המשך הפס' "בצל שדי - יתלונן"...).
ברזילי כתב:ראה במדבר רבה (נשא יב) - יושב בסתר עליון: "הקב"ה שהוא יושב בסתרו של עולם הוא רואה את הכל ואינו נראה הוא נתאוה ללון בצילנו" (כלומר המדרש דורש את הפסוק כאילו אמר העליון היושב בסתר, שהוא ש-די, מתלונן בצלנו), וכן רבים.
רועה ספר כתב:בסידור קורן כמנהג ק״ק ספרדים וכן במחזור קורן לשלוש רגלים כתב העורך שהמקור הוא במחזור ארם צובה ויניציאה רפ״ז וגם הסביר למה נכתבה ההקדמה הזו - היא באה לפתור את הבעיה של זמן ההזכרה -לפני מוסף ולא בחזרת הש״ץ. במחזור ארם צובה (פקסימיליה יצאה לאור ביד הרב נסים תשס״ח) הנוסח רחב יותר וממנו העתיקו יהודי כורדיסטאן. ככלל יש הרבה עקבות במנהגי המזרח שאין מוצאם בספרד אלא במנהג המוסתערבים והם נמצאים במחזור אר״צ.
מָרוֹקַאִי זן חזו''א כתב:האם תוכל להעלות כאן צילום, או מידע היכן ניתן להשיג סריקה של מחזור אר"צ הנ"ל? (והאם הפקסימליה שהוציאו יד הרב נסים היא של ונציה רפ"ז או מחזור אחר?)
מה שנכון נכון כתב:מָרוֹקַאִי זן חזו''א כתב:האם תוכל להעלות כאן צילום, או מידע היכן ניתן להשיג סריקה של מחזור אר"צ הנ"ל? (והאם הפקסימליה שהוציאו יד הרב נסים היא של ונציה רפ"ז או מחזור אחר?)
ראה בקישור המצו"ב עמ' 186.
http://web.nli.org.il/sites/nli/Hebrew/ ... id=1414197
מָרוֹקַאִי זן חזו''א כתב:כעת ראיתי מה שכתב בן יעקב:
האם ידוע כיום על סידור בבלי מזמן הגאונים?
בברכה המשולשת כתב:מָרוֹקַאִי זן חזו''א כתב:כעת ראיתי מה שכתב בן יעקב:
האם ידוע כיום על סידור בבלי מזמן הגאונים?
כן, ידוע על כו"כ
מָרוֹקַאִי זן חזו''א כתב:בברכה המשולשת כתב:מָרוֹקַאִי זן חזו''א כתב:כעת ראיתי מה שכתב בן יעקב:
האם ידוע כיום על סידור בבלי מזמן הגאונים?
כן, ידוע על כו"כ
תודה.
אך אין כונתי על הסידורים המודפסים כרע"ג ורס"ג (שם לא מופיע נוסח זה) אלא על כתבי יד וכדומה.
בברכה המשולשת כתב:
בודאי. יעויין אצל וידר, לוגר וכו'
מָרוֹקַאִי זן חזו''א כתב:בברכה המשולשת כתב:
בודאי. יעויין אצל וידר, לוגר וכו'
דהיינו?
מָרוֹקַאִי זן חזו''א כתב:מה שנכון נכון כתב:מָרוֹקַאִי זן חזו''א כתב:האם תוכל להעלות כאן צילום, או מידע היכן ניתן להשיג סריקה של מחזור אר"צ הנ"ל? (והאם הפקסימליה שהוציאו יד הרב נסים היא של ונציה רפ"ז או מחזור אחר?)
ראה בקישור המצו"ב עמ' 186.
http://web.nli.org.il/sites/nli/Hebrew/ ... id=1414197
יש"כ עצום.
מצ"ב צילום מחזור ארם צובא
ויניציאה : דפוס דניאל בומבירגי
שנת פרסום: רפ"ז
חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 53 אורחים