עמוד 1 מתוך 1
מקדש ישראל ברבים- מטבע ברכה בלתי ידוע
פורסם: ו' אוקטובר 15, 2010 3:12 pm
על ידי איש_ספר
עוד מתוך אותו מחזור.
viewtopic.php?f=7&t=2341לא עלה בידי למצוא אח ורע לנוסח זה.
Re: מקדש ישראל ברבים- מטבע ברכה בלתי ידוע
פורסם: ש' אוקטובר 16, 2010 10:14 pm
על ידי חכם באשי
איש ספר,
אתה מתכונן להוציא סידור זה לאור? (ואולי בהוצאה פקסמילית?)
Re: מקדש ישראל ברבים- מטבע ברכה בלתי ידוע
פורסם: ש' אוקטובר 16, 2010 10:27 pm
על ידי איש_ספר
המחזור עומד למכירה, ונכתב עליו מאמר לתארו בקוים כללים.
Re: מקדש ישראל ברבים- מטבע ברכה בלתי ידוע
פורסם: ש' אוקטובר 16, 2010 10:58 pm
על ידי הוגה ומעיין
אף זה חידוש משמעותי. מאחר שנתברר שמקורה של הברכה הוא "מקדש שמו ברבים" או בשינויים קלים [1], הרי שלפי ההבנה הפשוטה מדובר על קידוש ה' בעולם ולאו דווקא על קידושם של ישראל. הסיום בקדושת ישראל שאולי נלקח מסיום ברכה אמצעית דמוסף ר"ח יו"ט וכו', הוא בעקבות המשמעות החדשה לקידוש ה', שהתפתחה באשכנז ובנותיה בעקבות מסעות הצלב וכו', שהכוונה לפעולה היוצאת מעמו של ה' [2].
_____________
[1] לחקר נוסחאות ברכה זו: ש׳ אברמסון, ׳נוסח ברכה על ״קדושת השם׳״, תורה שבעל־פה, יד (תשל״ב), עמי קנו—קסד; ש׳ טל, ׳מקדש את שמך ברבים׳, דעות, מז (תשל״ה) עמי 123.
[2] לחקר התפתחות מושג קידוש ה': א׳ גרינולד, ׳קידוש השם: ברורו של מושג / מולד, כד (תשכ״ח), 484 ; ש׳ ספראי, ׳קידוש השם בתורתם של התנאים/ ספר זכרון ליצחק בער (ש׳ אטינגר ואחרים, עורכים), ירושלים תשמ״א, עמי 28-42. (כל ההפניות בהודעה זו, מספרו של בר אילן הנזכר בהודעה אחרת, עמ' 150-151).
Re: מקדש ישראל ברבים- מטבע ברכה בלתי ידוע
פורסם: ש' אוקטובר 16, 2010 11:30 pm
על ידי איש_ספר
לא ברור בדבריך האם מטבע זה נזכר אצל בר אילן או בכל מקור אחר?
לענ"ד מדובר בטעות גרידא למרות שסופר המחזור היה חשוב מאד. שכן יש בידנו עדי נוסח נוספים לנוסח צרפת ובכולם לא נמצא נוסח זה. כמו גם בשום מסורות אחרות (ע"פ בדיקת י' פרנקל ברישומיו).
בהערה 1 נזכר מאמרו של שלמה טל (ז"ל, עורך סידור רינת ישראל ואחיו של צבי טל), עתה עלה למקוון ספרו המכיל את כל (?) פרסומיו. הספר נקרא פרי חיים. אאל"ט. יש לי בעיה טכנית לתת קישור.
שוב בדקתי וראיתי ששגיתי ברואה, ספרו עדין לא עלה למקוון. בקרוב בעז"ה.
Re: מקדש ישראל ברבים- מטבע ברכה בלתי ידוע
פורסם: ש' אוקטובר 16, 2010 11:40 pm
על ידי הוגה ומעיין
אין הוא מביא נוסח כזה. אם היה מביא הייתי מדגיש זאת בפתח דברי.