מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' ינואר 07, 2023 6:35 pm

יעקל כתב:ובשירי דוד עבדך נהללך וכו'

מזמור צ' תפילה למשה נאמר ע"י משה
שירת הים נאמרה ע"י יוצאי מצרים על הים והרבה לפני דוד
"נשמת כל חי" חובר הרבה אחרי חיי דוד עלי אדמות (כנראה מתקופת הגאונים, כנלפע"ד)

ולא הבינותי ...

איני יודע על מה בדיוק אתה מדבר, כי בנוסח שלנו אין משפט כזה (אולי גם בגלל הקושיא הזאת).

אבל עכ"פ כל ספר התהילים נקרא על שם דוד.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ש' ינואר 07, 2023 6:46 pm

יעקל כתב:"נשמת כל חי" חובר הרבה אחרי חיי דוד עלי אדמות (כנראה מתקופת הגאונים, כנלפע"ד)..


?
הרי היא נזכרת במשנה

(ללא קשר לגוף השאלה, שכבר נדונה ע"י הראשונים, ויעויין במאמרו של וידר)

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » ש' ינואר 07, 2023 7:14 pm

עזריאל ברגר כתב:
יעקל כתב:ובשירי דוד עבדך נהללך וכו'

מזמור צ' תפילה למשה נאמר ע"י משה
שירת הים נאמרה ע"י יוצאי מצרים על הים והרבה לפני דוד
"נשמת כל חי" חובר הרבה אחרי חיי דוד עלי אדמות (כנראה מתקופת הגאונים, כנלפע"ד)

ולא הבינותי ...

איני יודע על מה בדיוק אתה מדבר, כי בנוסח שלנו אין משפט כזה (אולי גם בגלל הקושיא הזאת).

אבל עכ"פ כל ספר התהילים נקרא על שם דוד.


כוונתי על ברוך שאמר.

וגם אם יאמרו שכל התהילים נקראו ע"ש דוד, מה יענה מר על שירת הים ?

עכ"פ, במשך השבת עלה בדעתי כך (עכ"פ למתפללי נוסח אשכנז וספרד) : גם לולי התירוץ שכולן נקראו על שמו , נוכל לתרץ שובשירי דוד עבדך קאי אמאי דכתיב להדיא דדוד כתביה, בשבחות ובזמירות נגדלך וכו' קאי אשאר שירות ותשבחות דשמיה דדוד לא אידכר בהו.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' ינואר 08, 2023 9:45 am

עיקר ברכת ברוך שאמר - הוא על תהלה לדוד ומזמורי הללוי', וכל השאר (כולל הפסוקים מנחמיה, וכולל שירת הים/האזינו, ועוד) - נטפלים אליהם.

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » א' ינואר 08, 2023 2:09 pm

מהו מקור מנהג הנהוג בחצה"ק צאנז (וגם חב"ד אאל"ט) לומר אחרי ברייתא דר' ישמעאל את היהי רצון וכו' שייבנה בלי ושם נעבדך וכו' (בניגוד למנהג אשכנז) ?

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי כדכד » א' ינואר 08, 2023 5:24 pm

למה אתה לא שואל הפוך
מה המקור כן לומר "ושם נעבדך"?

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » א' ינואר 08, 2023 6:40 pm

שאילה טובה, אכן הלשון אינו מופיע באבות. ומה סובר מר ?

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי כדכד » א' ינואר 08, 2023 6:45 pm

אין לי תשובה
אבל היה נראה לי מוזר לשאול למה בקהילות מסויימות לא אומרים
במקום לשאול למה אלו שכן אומרים אומרים זאת

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » א' ינואר 08, 2023 6:49 pm

כי סה"כ זה המנהג האשכנזי שהיה רווח ברוב ככל קהילות אירופה ( כנלענ"ד)

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' ינואר 08, 2023 6:54 pm

יעקל כתב:מהו מקור מנהג הנהוג בחצה"ק צאנז (וגם חב"ד אאל"ט) לומר אחרי ברייתא דר' ישמעאל את היהי רצון וכו' שייבנה בלי ושם נעבדך וכו' (בניגוד למנהג אשכנז) ?


באזור אליהו איתא:
ברוב ס"י (וסידור ר"ע ור"א מכללם) לא מופיע "ושם נעבדך" וכן לא מופיע הפסוק "וערבה". וכן משמע מלשון מע"ר ס"ט לענין יה"ר שאחר ספירת העומר, ואין סברא לחלק ביניהם. ועמ"ש לקמן בסוף תפילת שמ"ע
ושם איתא: בסידורי אשכנז הקדומים מופיעה רק המשנה באבות סוף פ"ה (יהי רצון וכו', עיי"ש בבהגר"א) ולא מופיע ושם נעבדך וכו' וערבה לה' וכו', וכן משמע מבהגר"א לשיה"ש ו' ד'. אבל בסידורים מאוחרים יותר (משנת ת"ו) כבר מופיע (ואעפ"כ רק אחרי אחרי ש"ע ולא אחרי ר' ישמעאל). ובסידור ר"ע ור"א מופיעה התוספת באותיות קטנות...

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » א' ינואר 08, 2023 6:56 pm

תודה רבה על החיפוש. אז כנראה, ההוספה הזו קצת מיותרת לפי הרבה מדקדקים...

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי כדכד » א' ינואר 08, 2023 10:44 pm

אני חושב שהמקור למשפט "ושם נעבדך" הוא ב"ותערב" שמוסיפים לפני ברכת כהנים ובמקור תוקן כנראה כדי להיות מעין החתימה סמוך לחתימה של "אותך לבדך ביראה נעבוד" וכנראה שהעתיקוהו משם לאמרו אחר היהי רצון כדי להוסיף תפלה שלא רק שיבנה המקדש אלא גם נזכה לעבוד בו.
יתכן שאמירת היהי רצון לפני קדיש דרבנן נועדה כדי להסמיך מימרא דאגדתא לקדיש ולפי זה אולי עדיף שלא להוסיף ושם נעבדך אז שאינו מהמשנה

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » ה' ינואר 19, 2023 5:25 pm

שמחנו ה"א באליהו הנביא וכו' ובמלכות וכו' ויגל ליבנו

א. התחיל בלשון שמחה ואז כתוצאה מכך ומתוך כך ליבנו יגיע לגילה. מה הכוונה בזה ? למה אי אפשר להסתפק בשמחה ?

ב. מהו הקשר בין אליהו ז"ל וליבנו דווקא ?

ג. בתפילת ערבית דחול לבני חו"ל וישמח ליבנו ותגל נפשנו, כאן קישרו את השמחה ללב ואת הגילה לנפש, אבל עוד פעם קודם שמחה ואח"כ גילה...

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי כדכד » ה' ינואר 19, 2023 5:44 pm

שעתי מחתן אחד שבפירוש של בעל נתיבות המשפט על המגילות (כנראה במגילת סתרים על מגילת אסתר) מובא הסבר לשוני בין לשונות השמחה השונים (שמחה ששון גילה רנה דיצה חדוה וכו') והוא מבאר שם שגילה היא לשון התגלות כלומר שהשמחה מתגלה גם בחיצוניות השמח כגון ע"י מבע פניו בחיוך
ואולי "יגל לבנו" הכוונה שתתגלה השמחה שבתוך הלב, שכ"כ נשמח עד שתתגלה השמחה
הקשר הוא לאו דוקא לאליהו אלא לעצם הגאולה שבביאתו שתגרום לנו שמחה וגילה בב"א כי"ר.

גם ב"יראו עינינו" השמחה והגילה היא "בישועתך באמת".
נערך לאחרונה על ידי כדכד ב ה' ינואר 19, 2023 5:55 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » ה' ינואר 19, 2023 5:53 pm

ולפי זה, איך יסביר מר את דברי המשורר לכן שמח וגו' ויגל כבודי ?

שמחה שטמונה בנשמה ? בגלל זה נשאלתי אולי יש קשר עם אליהו והלב, למה שלא נגיד במהרה יבוא ויגל כבודנו ?

זיז שדי
הודעות: 562
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי זיז שדי » ב' ינואר 23, 2023 10:13 pm

מי יודע אם מצינו במקרא לשון זן, מזון, פרנסה? אם משה תיקן ברכת הזן האם הלשונות האלו נתוספו לאח"כ? (מפיקים מזן אל זן? לכאורה הכוונה למינים ולא למזון) (יש המפרשים אשה זונה ברחב לשון מזון על פי הבנה בת"י אך נראה יותר דפירוש פונדקיתא הוא זונה)

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1390
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ב' ינואר 23, 2023 10:17 pm

זיז שדי כתב:מי יודע אם מצינו במקרא לשון זן, מזון, פרנסה? אם משה תיקן ברכת הזן האם הלשונות האלו נתוספו לאח"כ? (מפיקים מזן אל זן? לכאורה הכוונה למינים ולא למזון) (יש המפרשים אשה זונה ברחב לשון מזון על פי הבנה בת"י אך נראה יותר דפירוש פונדקיתא הוא זונה)

לא שמעת קריאת התורה בפרשת ויגש?

זיז שדי
הודעות: 562
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי זיז שדי » ב' ינואר 23, 2023 10:23 pm

אכן צדקת. נזכרתי תוך כדי דיבור משליחת ההודעה, משום מה אין לי היכולת למחוק את השאלה

זיז שדי
הודעות: 562
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי זיז שדי » ב' ינואר 23, 2023 10:25 pm

[b[/b]
לייבעדיג יענקל כתב:
זיז שדי כתב:מי יודע אם מצינו במקרא לשון זן, מזון, פרנסה? אם משה תיקן ברכת הזן האם הלשונות האלו נתוספו לאח"כ? (מפיקים מזן אל זן? לכאורה הכוונה למינים ולא למזון) (יש המפרשים אשה זונה ברחב לשון מזון על פי הבנה בת"י אך נראה יותר דפירוש פונדקיתא הוא זונה)

לא שמעת קריאת התורה בפרשת ויגש?

שאילתי עדיין עומדת על המילה פרנסה, אא"כ אזכר בה גם כן עוד מעט או אם תזכירני

יאיר אתמר
הודעות: 1283
הצטרף: ד' יולי 24, 2019 8:19 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יאיר אתמר » ג' ינואר 24, 2023 6:57 am

זיז שדי כתב:שאילתי עדיין עומדת על המילה פרנסה, אא"כ אזכר בה גם כן עוד מעט או אם תזכירני

'פרנס' אינו מופיע במקרא, כמובן. על גזרונו ראה בלקסיקון הפועל שנתחדש בלשון התנאים של מורשת, עמ' 293-4, ולאחרונה במאמרו של בוטס ב-JAOS, כרך 137 עמ' 245-251.

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » ד' ינואר 25, 2023 3:11 pm

ובריות גופא ונהורא מעליא

ובלשה"ק - ובריאות הגוף ואור מעולה. באיזה אור מדובר כאן ?

אור שבעת המים ?
אור הגנוז ?
אור התורה ?

וגם מאוד נדיר למצוא בתפילותינו בקשה לאור. המושג הזה נמצא יותר בתחינות שחוברו במאות האחרונות...

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי כדכד » ד' ינואר 25, 2023 7:00 pm

ויהי אור הלבנה כאור החמה ואור החמה יהיה שבעתים
אור חדש על ציון תאיר
והאר עינינו בתורתך
האירה עיני פן אישן וכו'
ליהודים היתה אורה וכו' כן תהיה לנו
ועינינו האר (סיום אחת הסליחות איני זוכר איזו ולמתי)
איני מבין מה הפלפול איזה אור זה. אם לפני כן יש בריאות הגוף 6אז כנראה שאור מעולה הוא סוג של הצלחה ברוחניות. זה גם מסתבר כי בדרך כל אור הוא ביטוי להופעה רוחנית

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » ד' ינואר 25, 2023 7:17 pm

נכון, חשבתי על והאר עינינו וכו' אבל זו לא בקשה לאור עצמו אלא אלא בקשה שעינינו תוכלנה לגלות מה שעדיין לא גילו, לא מבקשים מהזולת שהוא (ית') יתגלה לנו יותר. כנלע"ד...

באמונתו
הודעות: 3411
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי באמונתו » ב' פברואר 06, 2023 8:05 pm

ויקרא רבה - פרשת צו פרשה ט:
ר' מני דשאב ור' יהושע דסיכנין בש' ר' לוי, גדול שלום, שכל הברכות טובות ונחמות שהק' מביאן על ישראל, חותמיהן בשלום.
בקרית שמע - פורס סוכת שלום.
בתפילה מעין הברכות - עושה שלום.
בברכת כהנים - וישם לך שלום (במדבר ו, כו).
ואין לי אלא בברכות, בקורבנות מנין, זאת התורה לעולה ולמנחה (ויקרא ז, לז).
ואין לי אלא בכלל, בפרט מנין, זאת תורת העולה (שם /ויקרא/ ו, ב), זאת תורת המנחה (שם /ויקרא ו'/ ז), וזאת תורת החטאת (שם /ויקרא ו'/ יח), וזאת תורת האשם (שם /ויקרא/ ז, א), וזאת תורת זבח השלמים (שם /ויקרא ז'/ יא).
ואין לי אלא בקורבנות יחיד, בקרבנות ציבור מנין, אלה תעשו לי"י במועדיכם וגו' (במדבר כט, לט).
אין לי אלא בעולם הזה, בעולם הבא מנין, כי כה אמר י"י הנני נוטה אליה כנהר שלום (ישעיה סו, יב)...
אמנם בחז"ל מפורש, שחותמו של הקב"ה אמת, וגם דבר זה, חז"ל ביטאו בתקנות מטבע לשון התפילה, ואלה חותמות אמת אשר מצאתי;
1. החתימה המפורסמת של ק"ש, בברכות יד, א:
אלו הן בין הפרקים וכו'. אמר רבי אבהו אמר רבי יוחנן: הלכה כרבי יהודה דאמר, בין אלהיכם לאמת ויציב לא יפסיק. אמר רבי אבהו אמר רבי יוחנן: מאי טעמיה דרבי יהודה - דכתיב: וה' אלהים אמת.

2. ק"ש שעל המיטה, הלא משמשת תפילה החותמת כל היום. בברכות ד, ב:
אמר רבי יהושע בן לוי: אף על פי שקרא אדם קריאת שמע בבית הכנסת, מצוה לקרותו על מטתו. אמר רבי יוסי: מאי קרא - רגזו ואל תחטאו אמרו בלבבכם על משכבכם ודמו סלה. אמר רב נחמן: אם תלמיד חכם הוא אין צריך. אמר אביי: אף תלמיד חכם מיבעי ליה למימר חד פסוקא דרחמי, כגון בידך אפקיד רוחי פדיתה אותי ה' אל אמת.
אף ברכת המפיל, לדעת רבים, מקדימים אותה לפסוקי רחמים.
3. תפילת מנחת שבת, תפילה החותמת כל השבוע, בסוף:
צִדְקָתְךָ כְּהַרְרֵי אֵל מִשְׁפָּטֶךָ תְּהוֹם רַבָּה אָדָם וּבְהֵמָה תוֹשִׁיעַ ה', וְצִדְקָתְךָ אֱלֹהִים עַד מָרוֹם אֲשֶׁר עָשִׂיתָ גְדֹלוֹת אֱלֹהִים מִי כָמוֹךָ, צִדְקָתְךָ צֶדֶק לְעוֹלָם וְתוֹרָתְךָ אֱמֶת.
כידוע, חלוקים מנהגי ישראל בסדר אמירת מקראות אלו, ועכ"פ, בחתימת אחד מהם, מפורשת אמת.

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » ו' מרץ 03, 2023 1:12 pm

כידוע הרב בעל התניא ז"ל שינה בתפילת שמו"ע מהנוסחא המקובלת בנוסח אשכנז "חננו מאיתך דעה בינה והשכל" לנוסחא של נוסח האר"י ז"ל "חכמה בינה ודעת" בעוד שבפיוט א-ל אדון בכל הנוסחאות, נהוג ברוב ככל הקהילות לומר יצרם בדעת בבינה ובהשכל כמו נוסח אשכנז בשמו"ע...

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' מרץ 03, 2023 1:24 pm

ועד"ז בברכת שומע תפילה שבשמו"ע יש ג דעות בפתיחתה, אבל ב"אבינו מלכנו" ובסליחות - כל האשכנזים (כולל מתפללי נוסח חב"ד ונוסח "ספרד") אומרים כנוסח אשכנז בשמו"ע: "שמע קולנו (ה' אלוקינו) חוס ורחם עלינו [ו]קבל ברחמים וברצון את תפילתנו".

וכמדומני שיש עוד מקומות כאלו, שבדברים שאינם מעיקר נוסח התפילה - השאירו את הנוסח הישן.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ו' מרץ 03, 2023 2:01 pm

יעקל כתב:כידוע הרב בעל התניא ז"ל שינה בתפילת שמו"ע מהנוסחא המקובלת בנוסח אשכנז "חננו מאיתך דעה בינה והשכל" לנוסחא של נוסח האר"י ז"ל "חכמה בינה ודעת"


למיטב זכרוני יש דיון אם זה הנוסח של האר"י הקדוש

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » א' מרץ 05, 2023 1:02 pm

היאך גר צדק יכול לברך שלא עשני גוי ? הרי הורתו ולידתו שלא בקדושה היו, ואם כך הוא בעצמו עשה א"ע יהודי ?

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' מרץ 05, 2023 10:44 pm

עיין בשו"ע ונו"כ בהלכות ברכות השחר.
יש בזה מחלוקת.

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » ו' אפריל 07, 2023 10:56 am

למה בסידור הרב בעה"ת כופלין בכל הנשמה וגו' ולא באורך ימים אשביעהו וגו' ?

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' אפריל 07, 2023 11:27 am

מסתמא יש טעמים לכפילת כל הנשמה שאינם שייכים לכפילת אורך ימים.
אגב, מנהגנו לכפול אורך ימים במוצאי שבת, אבל לא בשחרית של שויו"ט.

נ.ב. אינני יודע מהו טעם כפילת אורך ימים.

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » ש' אפריל 08, 2023 8:44 pm

כאשר מוציאים שני ס"ת, האם יש עניין להגביה את הראשון דווקא כאשר השני מונח לצידו על בימת הקודש ? ראיתי בתי כנסיות בחו"ל הנוהגים דווקא בכגון דא...

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ש' אפריל 08, 2023 9:02 pm

ראיתי את זה גם בארה"ק

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » ש' אפריל 08, 2023 9:40 pm

איפה מקור המנהג הזה ?

באמונתו
הודעות: 3411
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי באמונתו » ש' אפריל 08, 2023 9:45 pm

לכאורה, היושב ואוחז ס"ת שני, אפשר שמחויב עפ"י דין לקום בעת שמגביהים ספר תורה הראשון.
לכן המנהג להניח השני טרם יגביהו הראשון, למנוע צורך לקום יחד עם ספר שני שבחיקו.

עקבי
הודעות: 284
הצטרף: ב' יוני 28, 2021 6:06 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי עקבי » א' אפריל 09, 2023 7:33 am

אורח חיים סי' קמז, ח: ביום שיש ב' ספרי תורה לא יפתחו השניה ולא יסירו המפה עד שיגללו הראשון: הגה ואין מסלקין הראשונה עד שכבר הניחו השניה על השלחן שלא יסיחו דעתן מן המצו' ומוציאין ב' הספרים כאחת ותופסין בשניה עד אחר שקראו בראשונה. (אור זרוע בשם הירושלמי):

יעקל
הודעות: 1289
הצטרף: ג' אפריל 05, 2022 12:09 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי יעקל » א' אפריל 09, 2023 9:59 am

ואיך זה שיש קהילות שלא נוהגות בזה ? (למשל חב"ד, וכו'...)

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אפריל 09, 2023 10:08 am

לא נכון ש"בחבד לא נוהגים כך"!
בסידורי תהילת ה' עם ההנהגות נכתב מפורש להניח את הספר - ראה בקריאת ר"ח טבת, וחבל שנשמט שם בקריאת שמח"ת ובקריאח חוהמ"פ.
וכן כתבו בכמה ליקוטי דינים-ומנהגים חב"דיים, שחייבים לנהוג כנפסק בשו"ע.

ומי שלא מביא את הספר השני להגבהת הראשון - טועה!!!

אלא שיש מקומות שהבימה קטנה וחוששים שמא הספר עלול ליפול, ואף אז - ראוי להביא את הספר השני ולעמוד עמו סמוך לבימת הקריאה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אפריל 09, 2023 10:12 am

עזריאל ברגר כתב:
יעקל כתב:למה בסידור הרב בעה"ת כופלין בכל הנשמה וגו' ולא באורך ימים אשביעהו וגו' ?

מסתמא יש טעמים לכפילת כל הנשמה שאינם שייכים לכפילת אורך ימים.
אגב, מנהגנו לכפול אורך ימים במוצאי שבת, אבל לא בשחרית של שויו"ט.

נ.ב. אינני יודע מהו טעם כפילת אורך ימים.

קיבלתי בפרטי:
כופלין אורך ימים במוצ"ש מפני מנין ק"ל תיבות, עיין מג"א ריש סימן רצ"ה.
ושייך דווקא למוצ"ש, אבל ממנו נמשך בסידורים הרגילים לכפול גם בשחרית.
כופלין כל הנשמה לסיום פסוד"ז כמובא בפוסקים בסימן נ"א.

ואם כן - התמיהה היא על הכופלים בשבת שחרית ולא עלינו...

באמונתו
הודעות: 3411
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות - בעניני תפילה ופיוט ◆

הודעהעל ידי באמונתו » ב' אפריל 10, 2023 6:49 pm

עקבי כתב:אורח חיים סי' קמז, ח: ביום שיש ב' ספרי תורה לא יפתחו השניה ולא יסירו המפה עד שיגללו הראשון: הגה ואין מסלקין הראשונה עד שכבר הניחו השניה על השלחן שלא יסיחו דעתן מן המצו' ומוציאין ב' הספרים כאחת ותופסין בשניה עד אחר שקראו בראשונה. (אור זרוע בשם הירושלמי):

אמנם מנהג תימן, גם מנהג רומא, ראה הספר וזאת התורה עמוד 124, מחקרים בסידורי תימן.
עוד מצ"ב מספר שיח יעקב, בדבר שאלת קימה הנ"ל.
למעשה, הפוסקים נוקטים שאין היושב ובחיקו ספר תורה צריך לעמוד, כשמגביהים ס"ת אחר.
קבצים מצורפים
אוצר החכמה_שיח יעקב - הנהגות - מרקביץ, יעקב בן שבתי_114_115.pdf
(3.84 MiB) הורד 90 פעמים


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 111 אורחים