מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

היש המשך לתפלת טל וגשם שחסר לנו כיום?

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
אספן
הודעות: 4
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 2:59 pm

היש המשך לתפלת טל וגשם שחסר לנו כיום?

הודעהעל ידי אספן » ה' מאי 05, 2011 8:13 pm

זה שנים שאני תמה במבנה תפלת טל וגשם. כוונתי על שני הפיוטים הראשונים, בתפלת הטל: 'בדעתו' 'תהומות', ובתפלת הגשם: 'אף ברי' 'יטריח', שנראה בעליל שהפיוט נוסד על שם הפסוקים 'בדעתו תהומות נבקעו ושחקים ירעפו טל' (טל), והפסוק 'אף ברי יטריח עב יפיץ ענן אורו' (גשם). שלכאורה נוסד הפיוט כעין היוצרות למוסף לפרשיות שקלים והחדש שנוסדו על הפסוקים 'אשכול הכופר דודי לי בכרמי עין גדי' (שקלים), ו 'ראשון לציון הנה הנם ולירושלים מבשר אתן' (החדש) שהם יוצרים את ראשי הפיוטים.
ובכן כנראה שכמו כן נוסדו פיוטי תפלת טל וגשם על הפסוקים הנ"ל.
האם זאת אומרת שהפיוטים במקורם נוסדו על כל ברכה וברכה מתפלת העמידה (כהפרשיות הנ"ל), רק שבימינו נשתיירו רק שני הראשונים (וכעין שנמצא בכמה וכמה תפלות ופיוטים שבימינו לא נותרו רק מקצתם, כמו 'מלך עליון' ו'היום תאמצנו').
חוץ מזה ששני הפיוטים ש(נשארו לנו?) כהיום, מתחילים בהתחלת הפסוקים הנ"ל, הרי לי עוד הוכחה, שבעוד שתפלת הטל הפיוטים הולכים כסדר א-ב (בדעתו א'ביעה, ב'עם, ג'יא, ד'צים, וכו'), הרי לעומתו תפלת הגשם הולך בסדר אחר, שנראה שמתחיל להווצר אותיות א'ל'י'ע'ז'ר' (אֻ'תת, א'בים, ל'פלג, ל'אדרך) שכידוע התפלות הן מיסודן של הקליר.
וכנראה שהפיוטים נוסדו על כל ברכה מתפלת העמידהחוץ ממה שנראה מראשי ב' הפיוט

היודע משהו בנידון, או שיוכל לציין לאיזה מקום הדן בזה, מתבקש לענות

ישבב הסופר
הודעות: 2765
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: היש המשך לתפלת טל וגשם שחסר לנו כיום?

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ה' מאי 05, 2011 11:17 pm

אספן, דבריך צודקים מאד. זה שתפילות טל וגשם הם של הקליר, איננו חידוש וכך מקובל.
ומעודי לא שמעתי על המשך הפיוטים האלו לתפילת המוספים ממחיה המתים ואילך, אבל ברור הדבר שהנימוק שהבאת אכן נכון הוא, ועל מקראות הללו נוסדו הפיוטים.
ומתוך שכל פיוטי המוסף שנבנו במבנה הזה, נמשכים לכל ברכה וכן נתייסדו, מסתבר שיש המשך שאינו אתנו, ומצוה לברר אם נמצא באיזה מקום ומדוע פסקו מלאומרו, הן בטל והן בגשם.

אבל זאת אגיד, שקיים הבדל גדול בין כל פיוטי מוספין ובין תפילות טל וגשם, שבברכת תחיית המתים המנהג בכל מקום לפייט אחרי מילות "מלך ממית ומחיה ומצמיח ישועה". ואילו כאן, מפני שעומדים להכריז שינוי הנוסחא מטל לגשם וכן איפכא, אנו מפסיקים לחרוז בתחילת הברכה "אתה גבור לעולם ה' מחיה מתים אתה רב להושיע" "תהומות", והוא מפני שאומרים הפיוט לפני המילים 'משיב הרוח', כי על כן באנו לפייט. וכן פשוט.
זהו ההבדל היחיד שמצאתי בין כל פיוטי המוספין שנמצאים במבנה הזה, לתפילות טל וגשם. והסיבה פשוטה, כאשר הבאתי.

ישבב הסופר
הודעות: 2765
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: היש המשך לתפלת טל וגשם שחסר לנו כיום?

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ה' מאי 05, 2011 11:29 pm

ומה שכתבת אודות האקרוסיכון 'אליעזר' , אין ברור מה כוונתך, תפילת טל אכן הולך על סדר א"ב (חוץ מ'אות ילדות טל' שאיננו מסתדר.)
אבל בגשם א"א כ"כ לומר שאף ברי בנוי על א' (ותיקשי 'להעביב' ו'לבל יועצרו') אבל תהומות אכן בנוי על ל', ואפשר לומר שזה נרמז בתוכו, ולא בכללים מוצקות.

ישבב הסופר
הודעות: 2765
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: היש המשך לתפלת טל וגשם שחסר לנו כיום?

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ו' מאי 06, 2011 12:12 am

ושוב יש לציין שהפסוקים שבנה עליהם הקליר פיוטיו לשקלים והחודש, הם של שבע מילים, מלה אחת לפיוט של כל ברכה שבשמו"ע. למשל 'ראשון' לאבות, 'לציון' לגבורות, 'הנה' לקדושה, 'הנם' לשל יום, 'ולירושלים' לעבודה, 'מבשר' להודאה, ו'אתן' ל(עושה ה)שלום.
וכן "אשכול הכופר דודי לי בכרמי עין גדי".
אבל "בדעתו תהומות נבקעו ושחקים ירעפו טל" משלי ג' כ' אין בו די מילים לכל הברכות, כי הוא של ששה מילים.
וגם "אף ברי יטריח עב יפיץ ענן אורו", אע"פ שיש בו בכדי חלוקה, הרי שתי המילים הראשונות שובצו יחדיו באבות ' "אף-ברי" אתת שם שר מטר', כך שאין בו לתת חלק לשבעה.
סך הכל, אף אם נימא שהצדק אתך, עדיין טעון הדבר יישוב.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: היש המשך לתפלת טל וגשם שחסר לנו כיום?

הודעהעל ידי חכם באשי » ו' מאי 06, 2011 1:13 am

אספן,
עיין נא במחזור סוכות, מהדו' גולדשמידט, מבוא, עמ' לז ואילך, ותמצא רוגע לשאלותיך.
בנוסף לכך, חשוב שתעיין בספרו של ע' פליישר, שירת הקודש.

ישבב הסופר
הודעות: 2765
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: היש המשך לתפלת טל וגשם שחסר לנו כיום?

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ו' מאי 06, 2011 9:43 am

ברוך באשי המשיב מלחמה שערה.
יצויין שגולדשמיד אכן מביא שם שאר חלקי השבועתא שמיוסדים על הפסוק "אף ברי יטריח עב יפיץ ענן אורו", ומסביר שלא עברו לאשכנז רק ב' החלקים הקדמיים
:
ג. פי ו ט ל ׳ ה א ל הק ד ו ש ׳ : עב ענ נ י
.
2 2
ד. פי ו ט לב ר כ ה הא מ צ ע י ת . פי ו ט זה עד י י ן לא נ ת ג ל ה
ה. פי ו ט לב ר כ ת ה ע ב ו ד ה ( ׳ ש א ו ת ך לב ד ך ׳ ) : יפ י ץ זר ם
ו. פי ו ט לב ר כ ת הה ו ד א ה : ענ ן רו ו י
ז. פי ו ט לב ר כ ת ׳ע ו ש ה הש ל ו ם ׳ : או ר ו הא י ר

ובקשר לשאלתי איך יתכן לתתו לשבעה חלקים אם לא נותרו אלא ששה, הרי הוא מביא שכל הקטעים נמצאו בגניזה, והפיוט על הברכה האמצעית (של יום) איננו בידינו. כך שאין בזה די השב לי.

אספן
הודעות: 4
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 2:59 pm

Re: היש המשך לתפלת טל וגשם שחסר לנו כיום?

הודעהעל ידי אספן » ו' מאי 06, 2011 5:20 pm

ראשית, תודה מעומק לישבב הסופר על ההתעמקות בדבריי, ולחכם באשי על פענוח התעלומה.

ועכשיו ישבב הסופר, אם כבר אז כבר. – באמת מתחלה לא העליתי על הכתב את כל הגיגי שהיה בלבי, רק העליתי את עצם השאלה בקצרה עם הוכחות מינריות המספיקות להבנה. ועכשיו, אם כבר נכנסת לצדדי ונימוקי האסתפקתא, אף אני אענה את כל מה שיש להעלות כאן.
כדי להבין יותר טוב את המבנה העתקתי פה את ב' הפיוטים הראשונים של טל ושל גשם.

<בְּדַעְתּו>. אַ'בִּיעָה חִידות.
בְּ'עַם זוּ בְּזוּ בְּטַל לְהַחֲדות.
<טַל> גֵ'יא וּדְשָׁאֶיהָ לַחֲדות.
דָ'צִים בְּצִלּו לְהֵחָדות.
אות יַלְדוּת טַל לְהָגֵן לְתולָדות:

<תְּהומות>. הֲ'דום לִרְסִיסו כְּסוּפִים.
וְ'כָל נְאות דֶשֶׁא לו נִכְסָפִים.
<טַל> זִ'כְרו גְבוּרות מוסִפִים.
חָ'קוּק בְּגִישַׁת מוּסָפִים.
טַל לְהַחֲיות בּו נְקוּקֵי סְעִיפִים:

<אַף בְּרִי> אֻ'תַּת שֵׁם שר מָטָר. לְהַעֲבִיב וּלְהַעֲנִין לְהָרִיק וּלְהַמְטַר.
<מַיִם> אִ'בִּים בָּם גֵּיא לַעֲטַר. לְבַל יוּעֲצָרוּ בְּנִשְׁיון שְׁטַר.
אֱמוּנִים גְּנון בָּם שׁואֲלֵי מָטָר:

<יַטְרִיחַ> לְ'פַלֵּג מִפֶּלֶג גֶּשֶׁם. לְמוגֵג פְּנֵי נֶשִׁי בְּצַחות לֶשֶׁם.
<מַיִם> לְ'אַדְרָךְ כִּנִּיתָ בְּרֶשֶׁם. לְהַרְגִיעַ בְּרַעֲפָם לִנְפוּחֵי נֶשֶׁם.
לְהַחֲיות מַזְכִּירִים גְּבוּרות הַגָּשֶׁם:


ואתחיל עם 'טל'.
הכנסתי בסוגריים <כאלו> את מלות המקרא עליהן מבוסס הפיוט וגם מלות 'טל' ו'מים' החוזרים תמיד בתפלה, כך שאפשר לראות בחפשיות את האקרוסטריכון.
מבנה הפיוטים הוא: ד' בתים עם סוגר. הבתים הולכים לפי א-ב והסוגר נראה יוצא דופן, אך לפי השערתי מאז, ועכשיו בבירור שיש המשך לפיוטים, הרי לדעתי שורות ה'סוגר' מייצרים מלת א'ל'ע'ז'ר (א'ות ילדות, ל'החיות בו [ו'טל' לדעתי הוא מלה חוזרת, כנראה גם בפיוטי ההמשך].

נעבור ל'גשם'
שים לב לצורת ההגשה. חילקתי הפיוטים לשתי שתי שורות וסוגר. שאף שמבנהו הוא כמו טל ד' שורות ושורת סוגר, הרי בסדר יצירת האקרוסטריכון הוא דילג על פני ב' שורות, ולכן סידרתיו כך כדי שנוכל להתרשם בכך.
ולפי זה בניתי השערתי שצריך לצאת המלה 'אליעזר' מהאקרוסטריכון, שהרי בפיוט הראשון יש אותיות א (א'תת, א'בים – ואילו שורות ה'ל' לא הכליל באקרוסטריכון [אך היות שהשורות הללו בפיוט השני גם מתחילות עם 'ל' – אולי בכוונה עשה כך וגם בהמשך – ואולי הוא סתם מקרה?]
והנה גם כאן שורות הסוגר, נראה, שמתחילות ליצור השם 'אלעזר' (א'מונים, 'להחיות')

ובנוגע לשאלתך אודות ששת המלים שבמקראות הנ"ל ולא שבע, גם אני תהיתי על זה, ולכן שאלתי אם מישהו יודע על המשך, כדי שנקבל תשובה גם על זה.
ועוד משהו. לעומת פיוטי פרשיות שקלים והחדש (שנוסדו לפי א-ב), שבכל פיוט יש ג' אותיות (הראשון א' ב 'ג, השני ד' ה' ו' וכו' וכו') הרי כאן (ב'טל') הכניס בכל פיוט ד' אותיות, וזה נתן לי את התחושה (בצירוף עם השאלה הקודמת) שאכן עשה רק לשש ברכות ולא כמו בשקלים והחודש. גם על זה רציתי לעמוד לכשיוודע לי שיש המשך.

ועכשיו שהחכם באשי הביא את ההמשך, למרות שלא ראיתיו בשלימותם, הרי מהקטעים שכן הבאת, אפשר כבר להסיק כמה מסקנות.
ראשית, שהנני צודק שהאקרוסטריכון ל'גשם' הוא 'אליעזר' (<עב> ע'נני, <יפיץ> ז'רם, <ענן> ר'ווי – ואילו לגבי האחרון <אורו> ה'איר, כנראה שמסיים ב'הקטן' או 'הקליר' או משהו בדומה לזה – זה ניווכח כשנראה את השלם).
שנית, לפי דעתי, באמת לא עשה רק על שש ברכות, כך נראה מהנימוקים דלעיל. למה? שאלה הטעונה בירור.

ועכשיו אבקש נא, שתמחל להוריד את הפיוט בשלימותו, או להביא לינק לכך.
ורגע, מה בקשר ל'טל'? הרי לא הבאת שום דבר מזה

ישבב הסופר
הודעות: 2765
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: היש המשך לתפלת טל וגשם שחסר לנו כיום?

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ו' מאי 06, 2011 5:40 pm

לחשבון הפיוטים במחזור גולדשמיד
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... =&pgnum=38

והנה הפיוטים החסרים מגשם : http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... &pgnum=489

עב ענני גשומים / עלי דשא היות מגשימים
<מים> עצורים בחטא אשמים / עתה בעוזר תתיר היות מגשמים
עם מקדישיך בגבורות גשמים : האל הקדוש

יפיץ זרם מים בעברו / כצווי משיב הרוח ומסבירו
<מים> זילת ברכתו בחשרו / זך יודיע דרכי ישרו
זבחי תמיד בהכשירו : שאותך [המחזיר ]

ענן רווי ארצות / בצווי מעלה נשיאים מקצות
<מים> רוה ארץ וחוצות / שואלי מטר לרצות
15 רבים להודות גדול העצות : הטוב

אורו האיר בנאמו / ושם חוג על ־ פני תהומו
<מים> הקוה כשעל הדומו / יופיע כונן עולמו
הרבות כנהר שלומו: עושה השלום [המברך ]

ואכן הרגיש גולדשמיד שהאקרוסטיכון הוא אליעזר, כנאמך, (אך 'הקליר' קצת דחוק).
נערך לאחרונה על ידי ישבב הסופר ב ו' מאי 06, 2011 5:49 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אספן
הודעות: 4
הצטרף: ג' דצמבר 21, 2010 2:59 pm

Re: היש המשך לתפלת טל וגשם שחסר לנו כיום?

הודעהעל ידי אספן » א' מאי 08, 2011 9:32 pm

ישבב הסופר, וחכם באשי, קבלו נא ברכות תודתי. קראתי את הקובץ והייתם לי למשיב נפש. תבורכו ממעון הברכות

ברוך ד' שכיונתי לאמת כמעט בכל השערותי

ועכשיו בקשר לפיוט "שלא נתגלה" לדעת פליישר – ארשה לעצמי להעלות השערה נועזת, שהפיוטים הארוכים ("אפיק מען" וכו') שלאחר הפיוט "יטריח" [או חלק מהם], נוסדו במקור לומר בברכה האמצעית (קדושת היום), ואחרי שראיתי שהפיוט (במיוחד האחרון) נוסד בהשתלת פסוקים מתנ"ך בין הבתים, אוסיף לנועזות לומר שזה נוסד בדומה לתפלות 'מלכיות זכרונות שופרות' שבר"ה להזכיר פסוקי גשם וכדו' (שכידוע גם מלכיות זכרונות שופרות נוסדו במקורם בהשתלת הפסוקים באמצע), אם שאין כאן ג' ברכות נוספות [או שנוסד בדומה לתפלת תענית צבור שבמשנה]. בזה מובן איפוא למה 'לא נתגלה' הפיוט לקדושת היום.
בכל אופן, דעתי ברורה שגם במקור לא נוסד פיוט לקדושת היום (בכל אופן לא במסגרת שילוב לפיוטים הללו) ולא כדעת פליישר שהיה רק 'לא נתגלה' – שהרי כמבואר לעיל בנידוננו, [א] הרי הפסוקים (הן לטל והן לגשם) הן בנות שש מלים ולא שבע. [ב] גם שהכניס ד' אותיות בכל פיוט (כונתי ל'טל' – והלואי שנמצא את ההמשך כמו שמצאנו ב'גשם') ולא ג' אותיות (כבפרשיות שקלים והחדש) דבר המוכיח על סיום הא-ב ב6 פיוטים ולא ב7 על דרך זה: 1-א'ב'ג'ד, 2-ה'ו'ז'ח', 3-ט'י'כ'ל', 4-מ'נ'ס'ע, 5-פ'צ'ק'ר', 6-ש'ש'ת'ת' (וכדומה). [ג] שלא לדבר על האקרוסטריכון 'אלעזר' (הן ב'גשם' כדמוכח, והן ב'טל' כהשערתי בשורות הסוגר), שלא יסתדר אם יש 7. – והדברים פשוטים וברורים.

ועכשיו, עוד בקשה קטנה, את 'שירת הקדש' של פליישר [או: מאמרו 'לקדמניות פיוטי הטל (והגשם) ב'קבץ על יד' ספר ח (יח) – כמצויין בהערה 20 במחזור הנ"ל], עוד לא מצאתי. מאד הנני תאב לראות את כל דבריו בנידון, לרבות ה'מקור' מהיכן נתגלה לו ההמשך הזה
יבורך מי שיוכל להעלותו כאן או להביא לינק

הסרפד
הודעות: 865
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 11:40 pm

Re: היש המשך לתפלת טל וגשם שחסר לנו כיום?

הודעהעל ידי הסרפד » ד' אפריל 04, 2018 9:04 pm


סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2222
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: היש המשך לתפלת טל וגשם שחסר לנו כיום?

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ד' אוקטובר 30, 2024 11:59 pm

novick11.pdf
(412.42 KiB) הורד 30 פעמים


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 5 אורחים