הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' דצמבר 01, 2021 1:30 am
אני התקשיתי בזמנו ביהי רצון זה בנקודה שציינתי, הנוסח של משפט שפותח ב"יהי רצון מלפניך" ומסיים ב"לפני הקב"ה",
וכך כתוב אצלי בענין זה:
שאלה בנוסח יהי רצון שלפני הנחת תפילין
הנוסח בשערי ציון (למקובל רנ"נ האנובר שנת תכ"ב ועוד הוצאות), ובסידורים: בית יעקב עמדין, אוצר התפילות, אשי ישראל, דעת קדושים, מקור התפילות, סידור נוסח אשכנז שהו"ל הרב אריה לייב פרומקין, עטרת ירושלים, תפילה למשה עם ביאורי הגרח"ק, בית תפילה, הוא:
וִיהִי רָצון מִלְּפָנֶיךָ ה' אֱלהֵינוּ וֵאלהֵי אֲבותֵינוּ, שֶׁתְּהֵא חֲשׁוּבָה מִצְוַת הֲנָחַת תְּפִלִּין לִפְנֵי הַקָּדושׁ בָּרוּךְ הוּא כְּאִלּוּ קִיַּמְתִּיהָ וכו'.
מדברים בנוכח לקב"ה, "יהי רצון מלפניך ה' אלקינו" – וא"כ צריכים להמשיך "שתהא חשובה מצות תפילין לפניך", ובמקום זה עוברים תוכ"ד לגוף שלישי "לפני הקדוש ברוך הוא".
וצ"ע.
בסידור דרך ישרה [שהוא הראשון מסידורי אשכנז שהביא נוסח "לשם יחוד" לפני הנחת טלית ותפילין] הנוסח ישר, וגם בפעם השניה כתוב "לפניך".
גם בסידור עבודת ישראל [שם נמצא היהי רצון אחרי ההנחה] הנוסח ישר, כי אין כלל פעם שניה. אלא "שתהא חשובה מצות וכו' כאילו" וכו'.
לא בדקתי לע"ע בסידורים אחרים שאינם תח"י.
מברכות הפותחות "ברוך אתה ה'" והרבה מהן עוברות אח"כ לגוף שלישי "אשר בחר בנו" ועוד - אין לי קושיא. כי ידועים בזה דברי הרשב"א בתשובה ובחידושי אגדות ברכות, וכמדומה הביא זאת גם הריטב"א בברכות / פסקי ברכות, ואומר בזה טעם על פי נגלה וטעם על פי סוד, עיי"ש.
ושם בפשוטו הגוף שלישי הוא המשך ל"אלוקינו מלך העולם" [שהוא עומד, לא נוכח ולא שלישי]: אתה ה' אלוקינו מלך העולם אשר בחר בנו וכו'. וכלל לא נמנע - ואף מצוי - בשפה לומר כך לאדם: אתה הגיבור הגדול שכבש והחריב את מדינה פלונית.
אבל בכאן זהו נוסח יהי רצון, שאומר "מלפניך" ומיד ממשיך "לפני הקב"ה", וכזה לא זכור לי ממקום אחר.
ולא מתאים כאן הביאור הפשטיי הנ"ל מנוסח הברכות. כי כאן הגוף שלישי אינו המשך למילה "אלוקינו ואלוקי אבותינו" שאמרנו בינתיים, אלא אחרי הזכרת התואר לקב"ה חזרנו אל גוף הבקשה: שתהא חשובה וכו', ומדוע שהיא תשתנה פתאום מנוכח לגוף שלישי? מה עוד שנוצר הרושם כביכול פונים למישהו אחד ומבקשים ממנו שתהיה חשובה המצוה לפני מישהו אחר.
וגם אם היה מקום לקשר את זה למה שמצינו בברכות - קשה לדמות מילתא למילתא ממה שמצינו כך בברכות שתיקנו חכמים, ומי יבוא בסודם.
באגב זה, כתוב אצלי באותו הקשר:
מצאנו בברכה על ראיית קברי מתים, שמברך ברוך אתה ה' אמ"ה אשר יצר אתכם בדין וכלכל אתכם בדין, ולכאורה הו"ל לומר אשר יצר אותם / את האדם / בני אדם בדין וכו'. הרי מדברים כעת עם הקב"ה ולא עם המתים. וזכורני שכבר עמדו בזה. ע"כ.