מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

'ישמחו במלכותך' - בין בני אשכנז לבני ספרד

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
חקר
הודעות: 851
הצטרף: ג' נובמבר 22, 2011 12:00 am

'ישמחו במלכותך' - בין בני אשכנז לבני ספרד

הודעהעל ידי חקר » ה' דצמבר 29, 2011 10:20 am

בסידור אור החמה להגר"ז קרויזר במהדורה החדשה [תשס"ו] עמ' תמה יש פירוש מפתיע ומקורי להבדל בין נוסח אשכנז לספרד בתפילות שבת, ז"ל:

ישמחו במלכותך. נוסח אשכנז אומרים כן רק במוסף אבל בשחרית מדלגים ואומרים עם מקדשי שביעי וכו', ובנוסח ספרד אומרים כן גם בשחרית, וצ"ב. ואפשר דלבני ספרד הוקבע שהשמחה נעשית ע"י התפלה ולכך גם בשחרית שייך שמחה, ולבני אשכנז נקבע שרק ע"י תורה באה השמחה ולכך רק בתפילת מוסף שכבר קראו בתורה באה שמחה.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: 'ישמחו במלכותך' - בין בני אשכנז לבני ספרד

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' דצמבר 29, 2011 11:27 pm

משונה קצת הווארט הזה, לפי המבואר בטור שתפילת שחרית של ש"ק כנגד מ"ת, וכמו שמבאר כל הנוסח של 'ישמח משה'. הנושא של שמחה בשבת ג"כ רחב מאוד, וכמדומה שנכתב כאן בענין זה בעבר.

אם כבר לחלק בין אשכנז לספרד, הרי גם בענין השיר של יום אם שייך לשחרית או למוסף חלוקים המנהגים, ואע"פ שיש לבאר זאת יותר בדרך הפשט, ואכ"מ. בדברי הגר"א איתא שעיקר השפעת ש"ק מקבלים במוסף, ואולי זה הטעם להדגשת השמחה, ענין השמחה בפשוטו אינו ביום השבת, אלא במלכותך, והכרת המלכות של שבת דהיינו השגת קדושת היום שייך יותר למוסף.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16065
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: 'ישמחו במלכותך' - בין בני אשכנז לבני ספרד

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' דצמבר 30, 2011 1:27 am

נוטר הכרמים כתב:אם כבר לחלק בין אשכנז לספרד, הרי גם בענין השיר של יום אם שייך לשחרית או למוסף חלוקים המנהגים, ואע"פ שיש לבאר זאת יותר בדרך הפשט, ואכ"מ..
אפשר להגיד תורות כמה שרוצים על מנהג אשכנז לומר שיר של יום אחר מוסף, אבל האמת היא הרבה יותר פשוטה, כמו ברוב המקרים. שיר של יום זה מנהג מאוחר יותר, ולכן אמרו אותו בסוף יחד עם כל התוספות. (וזו גם הסיבה שבנוסח אשכנז עלינו בא לפני שיר של יום וקווה). אבל באמת מקומו אחר שחרית כי הוא שיר של של תמיד של שחר ולא שיר של מוסף.
לגבי אמירת ישמחו במלכותך רק במוסף, הביאו כאן לאחרונה וורט כביר של הגר"מ בהגר"ח.

שבטיישראל
הודעות: 1849
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: 'ישמחו במלכותך' - בין בני אשכנז לבני ספרד

הודעהעל ידי שבטיישראל » ו' דצמבר 30, 2011 2:23 am

איש_ספר כתב:
נוטר הכרמים כתב:(וזו גם הסיבה שבנוסח אשכנז עלינו בא לפני שיר של יום וקווה)


קוה ?!
וכי ממתי אומרים "קוה" בימות החול בנוסח אשכנז ?!

(ובשויו"ט אכן אומרים "קוה" קודם עלינו לשבח גם בנוסח אשכנז)

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16065
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: 'ישמחו במלכותך' - בין בני אשכנז לבני ספרד

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' דצמבר 30, 2011 2:24 am

אכן, לא הרבה זמן ולכן זה בסוף. זה בדיוק מה שאמרתי. הסדר הוא לפי סדר התפשטות המנהג.

היא שיחתי
הודעות: 3514
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: 'ישמחו במלכותך' - בין בני אשכנז לבני ספרד

הודעהעל ידי היא שיחתי » ו' דצמבר 30, 2011 2:44 am

נתבקשתי למחוק
נערך לאחרונה על ידי היא שיחתי ב ג' ינואר 03, 2012 11:20 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

היא שיחתי
הודעות: 3514
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: 'ישמחו במלכותך' - בין בני אשכנז לבני ספרד

הודעהעל ידי היא שיחתי » ו' דצמבר 30, 2011 2:53 am

מה שאי"ס ציין הוא כאן, אך לא כתב מאין לקחו
viewtopic.php?f=19&t=6418&p=60993&hilit=%D7%99%D7%A9%D7%9E%D7%97%D7%95+%D7%91%D7%9E%D7%9C%D7%9B%D7%95%D7%AA%D7%9A#p60993


בכדי להפרד בדבר הלכה רק חדוש אחד משמו

בהסבר הספרי שביום שמחתכם-אלו השבתות ביאר שיש חובת שמחה אך ורק במקדש שהרי פסוק זה קאי על הזכרון בהקרבת קרבנות וכך הוסיף לבאר מדוע נוסח אשכנז מזכיר ישמחו במלכותך רק בתפלת מוסף שהיא הרי כנגד קרבן המוסף וממילא קיום השמחה שבמקדש מוזכר רק בה

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: 'ישמחו במלכותך' - בין בני אשכנז לבני ספרד

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' ינואר 01, 2012 8:16 am

איש_ספר כתב:
נוטר הכרמים כתב:אם כבר לחלק בין אשכנז לספרד, הרי גם בענין השיר של יום אם שייך לשחרית או למוסף חלוקים המנהגים, ואע"פ שיש לבאר זאת יותר בדרך הפשט, ואכ"מ..
אפשר להגיד תורות כמה שרוצים על מנהג אשכנז לומר שיר של יום אחר מוסף, אבל האמת היא הרבה יותר פשוטה, כמו ברוב המקרים. שיר של יום זה מנהג מאוחר יותר, ולכן אמרו אותו בסוף יחד עם כל התוספות. (וזו גם הסיבה שבנוסח אשכנז עלינו בא לפני שיר של יום וקווה). אבל באמת מקומו אחר שחרית כי הוא שיר של של תמיד של שחר ולא שיר של מוסף.
לגבי אמירת ישמחו במלכותך רק במוסף, הביאו כאן לאחרונה וורט כביר של הגר"מ בהגר"ח.


כוונתי היתה למש"כ הגאון הנצי"ב בשו"ת משיב דבר ח"ב סי' קד במכתבו להג"ר בצלאל הכהן מווילנא על מש"כ בשו"ת ראשית ביכורים סי' ח לדחות המובא בשם הגר"א במעש"ר סי' קנז - קנח, והנצי"ב ביאר דיסוד הכל הוא 'מנהג ישראל שלא לומר שיר של תמיד השחר אחר תפילה אלא אחר מוסף, וה"ז כמו ב' מוספים שמביאין הנסכים בשעה אחת ושיר א' לשניהם, ולכך מקדימין שיר של מוסף, יעו"ש. וע"ע באריכות נפלאה בהגהות אחי ר' בצלאל, הגאון בעל חשק שלמה מוילנא 'דברי שלמה' על המעש"ר, ובביאורים על המעש"ר מהגרנ"ה מיפו, הכל הובא על מכונו, במע"ר השלם [מהדורת הר"י זלושינסקי, ירושלים תשס"ט].

חיים
הודעות: 1224
הצטרף: ש' מאי 08, 2010 10:58 pm

Re: 'ישמחו במלכותך' - בין בני אשכנז לבני ספרד

הודעהעל ידי חיים » א' ינואר 01, 2012 11:48 am

שבטיישראל כתב:קוה ?!
וכי ממתי אומרים "קוה" בימות החול בנוסח אשכנז ?!

(ובשויו"ט אכן אומרים "קוה" קודם עלינו לשבח גם בנוסח אשכנז)
איש_ספר כתב:אכן, לא הרבה זמן ולכן זה בסוף. זה בדיוק מה שאמרתי. הסדר הוא לפי סדר התפשטות המנהג.

בערלוי עד היום לא אומרים קוה...

שבטיישראל
הודעות: 1849
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: 'ישמחו במלכותך' - בין בני אשכנז לבני ספרד

הודעהעל ידי שבטיישראל » ב' ינואר 02, 2012 12:05 am

חיים כתב:בערלוי עד היום לא אומרים קוה...


לא רק בערלוי כי אם בכל המקומות (בעיקר בחו"ל) שעדיין מתפללים בנוסח אשכנז האורינלי והאוטנתי ולא שינו לנוסח "הישיבתי"

ובדרך אגב, תמוה למה בנוסח "הישיבתי" השמיטו לגמרי אמירת "שיר מזמור לאסף" שהוא מנהג אשכנזי עתיקה

בגולה
הודעות: 1404
הצטרף: ב' אוגוסט 16, 2010 7:28 pm

Re: 'ישמחו במלכותך' - ביו"ט רק במוסף

הודעהעל ידי בגולה » ה' אפריל 19, 2012 2:40 am

מענין לענין באותו ענין - מהו המקור למה שאומרים ביום-טוב שחל בשבת "ישמחו במלכותך" רק בתפילת מוסף ולא בשחרית, ומה הטעם (מחפש מקור קדום קצת)?

אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: 'ישמחו במלכותך' - בין בני אשכנז לבני ספרד

הודעהעל ידי אליהוא » ה' אפריל 19, 2012 9:39 am

קוה לא אומרים בנוסח אשכנז גם בשבת, ונדחף מנוסח ספרד, וכ"ה באיזור אליהו.
פיטום הקטורת התחילו לומר בא"י כל יום לפני חמישים שישים שנה בערך בעקבות מגפת הפוליו ונשאר מאז.
[ולהעיר שבתומע"ר כתוב שהגר"א היה אומר כל יום פיטום הקטורת].
והקדיש שאחריו הוא ודאי מיותר.
אמירת שיר מזמור לאסף בטל כבר מזמן. וכבר הערתי במק"א על הטעות שנבעה מזה בתוס' במגילה דף ד'.

בברכה המשולשת
הודעות: 14491
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: 'ישמחו במלכותך' - בין בני אשכנז לבני ספרד

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' אפריל 19, 2012 10:47 am

אליהוא כתב:[ולהעיר שבתומע"ר כתוב שהגר"א היה אומר כל יום פיטום הקטורת]..


בקרבנות או אחרי התפילה?

רבינו הגודל
הודעות: 76
הצטרף: ו' דצמבר 23, 2011 2:26 pm

Re: 'ישמחו במלכותך' - בין בני אשכנז לבני ספרד

הודעהעל ידי רבינו הגודל » ה' אפריל 19, 2012 11:58 am

חקר כתב:בסידור אור החמה להגר"ז קרויזר במהדורה החדשה [תשס"ו] עמ' תמה יש פירוש מפתיע ומקורי להבדל בין נוסח אשכנז לספרד בתפילות שבת, ז"ל:

ישמחו במלכותך. נוסח אשכנז אומרים כן רק במוסף אבל בשחרית מדלגים ואומרים עם מקדשי שביעי וכו', ובנוסח ספרד אומרים כן גם בשחרית, וצ"ב. ואפשר דלבני ספרד הוקבע שהשמחה נעשית ע"י התפלה ולכך גם בשחרית שייך שמחה, ולבני אשכנז נקבע שרק ע"י תורה באה השמחה ולכך רק בתפילת מוסף שכבר קראו בתורה באה שמחה.
ללמדך כמה אחז מהחסידות


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 76 אורחים