יש בלש' הראשונים משמעות שהדבר תלוי האם נאמר מעומד או מיושב. וצ"ע בזה.עושה חדשות כתב:לכאו' ברוב הסילוקים של פייטנינו הקדמונים הנוסח מסתיים בסגנון כתר יתנו לך או דרי מעלה וכו' כסיפור על המלאכים, ולא בנוסח שאנו משתתפים בקדושה כמו נקדש או נעריצך, (ובוודאי לא נתכוונו כולם שיהיה צריך להוסיף נוסח כעין נקדישך וכו'), ומבואר דלא ס"ל כדברי החת"ס הנ"ל, ויל"ע לדבריהם מה אכן הקובע אם זה קדושה או סיפור.
מהיכי תיתי שהם סברו כמסכת סופרים שיש היתר לומר קדושה כסיפור דברים?עושה חדשות כתב:לכאו' ברוב הסילוקים של פייטנינו הקדמונים הנוסח מסתיים בסגנון כתר יתנו לך או דרי מעלה וכו' כסיפור על המלאכים, ולא בנוסח שאנו משתתפים בקדושה כמו נקדש או נעריצך, (ובוודאי לא נתכוונו כולם שיהיה צריך להוסיף נוסח כעין נקדישך וכו'), ומבואר דלא ס"ל כדברי החת"ס הנ"ל, ויל"ע לדבריהם מה אכן הקובע אם זה קדושה או סיפור.
מתעמק כתב:לכאורה הפתיחה שלפני הקדושתאות "ובכן לך תעלה קדושה", משמש כהזמנה בפה לקדש שמו. ולמה יגרע מחמת סיפור דברים שביניהם.
עושה חדשות כתב:הס"ק זצ"ל איירי בעיקר כשלא אומרים הפיוט, כמו בשחרית או במנחה של יוהכ"פ, שאז צריך להקדים נקדישך וכד', [ועוד הזכיר בתו"ד גם שיש כאלו שלא ויתרו על אמירת כתר, וכן דאף אצלו נהגו שהש"ץ מתחיל נקדישך -ולזה לא נתבאר שם הטעם], אבל דברי החת"ס המובאים לעיל חריפים יותר, שגם באמירת הפיוט במלואו עדיין לא הגענו לידי קדושה, אלא רק לסיפור דברים כקדושת יוצר. וע"ז כתבתי לעיל דלכאו' יש להביא ראיה מן הפייטנים הקדומים דלא חשו לזה.
איש_ספר כתב:אגב, בתיקון תפילה רושם סבי זצ"ל שכמדומה לו שגם החסידים מוסיפים (במוסף) בתוך הסילוק "כתר" וכו', האם זה נכון?
חד ברנש כתב:איש_ספר כתב:אגב, בתיקון תפילה רושם סבי זצ"ל שכמדומה לו שגם החסידים מוסיפים (במוסף) בתוך הסילוק "כתר" וכו', האם זה נכון?
במניין החסידי בו אני מתפלל, אחרי הסילוק (ונתנה תוקף) אומרים 'כתר יתנו לך מלאכים' וכו', אע"פ שכמובן כופלים בכך את העניין.
אקווה שהבנתי נכון את שאלתך.
כ"ז לנידונים ההלכתיים בין קדושת יוצר וכו'. אך לפלא שלא ציינו לההערה (שכבר ציין הרב עושה חדשות שכבר כתב כן בהתעוררות תשובה) ש"ובכן לך תעלה קדושה" יועיל. והעיקר, שנוסח ספרד מוכיח שאין מקפידים בזה בכל שויו"ט בקדושת כתר. או כלך לרך זו, מה טעם שחסידים האומרים כתר בכל שויו"ט יקפידו לומר כתר ג"כ בימי"נ, כיון שבין כך ובין כך הוה סיפור דברים.איש_ספר כתב:בוזרח השמש שציינתי הוא כותב כך גם לענין מוסף, וכאמור כך היה מנהגו וכך נוהגים אחריו בבית מדרשו.
כל המקורות שהובאו כאן, והפלפול מקדושה דיוצר וכו' הכל בהערות הגרעמ"ס למנהגי חת"ס שלו ורצ"ב
אגב, בתיקון תפילה רושם סבי זצ"ל שכמדומה לו שגם החסידים מוסיפים (במוסף) בתוך הסילוק "כתר" וכו', האם זה נכון?
העירוני לעיין בשערי אורה להגרמ"צ ברגמן ח"א ע' קכב בענין זה, ובהמסתעף.עושה חדשות כתב:אגב, החזו"א כידוע נהג לעמוד באמירת קדושה דסדרא, כיצד נהג בקדושת יוצר?
מתעמק כתב:כ"ז לנידונים ההלכתיים בין קדושת יוצר וכו'. אך לפלא שלא ציינו לההערה (שכבר ציין הרב עושה חדשות שכבר כתב כן בהתעוררות תשובה) ש"ובכן לך תעלה קדושה" יועיל.איש_ספר כתב:בוזרח השמש שציינתי הוא כותב כך גם לענין מוסף, וכאמור כך היה מנהגו וכך נוהגים אחריו בבית מדרשו.
כל המקורות שהובאו כאן, והפלפול מקדושה דיוצר וכו' הכל בהערות הגרעמ"ס למנהגי חת"ס שלו ורצ"ב
אגב, בתיקון תפילה רושם סבי זצ"ל שכמדומה לו שגם החסידים מוסיפים (במוסף) בתוך הסילוק "כתר" וכו', האם זה נכון?
לא מצאתי.איש_ספר כתב:באחד מכרכי פחד יצחק לר"י הוטנר
עושה חדשות כתב:לא מצאתי.איש_ספר כתב:באחד מכרכי פחד יצחק לר"י הוטנר
שמא כוונתו למש"ח פ' קדושים.איש_ספר כתב:מאמרי פחד יצחק סוכות עמ' קצ. בשם 'חכמי העבודה'. מי הם?
ע"ע בקובץ אוצר חיים (טסלר) המאמר האחרון.חד ברנש כתב:במניין החסידי בו אני מתפלל, אחרי הסילוק (ונתנה תוקף) אומרים 'כתר יתנו לך מלאכים' וכו', אע"פ שכמובן כופלים בכך את העניין.איש_ספר כתב:אגב, בתיקון תפילה רושם סבי זצ"ל שכמדומה לו שגם החסידים מוסיפים (במוסף) בתוך הסילוק "כתר" וכו', האם זה נכון?
וראה עוד ברשימות שיעורים להגרי"ד מבוסטון ברכות כא: "...ואילו בקדושא דסידרא נראה דנכלל כל ג' הקיומים... דכולל בתוכו סדר של ג' קדושות - קדושת המלאכים, קדושת שם האדנות שבעוה"ז וקדושת שם הוי"ה בשמי מרומא. ורק על ידי ג' קדושות אלו נשלם דין חובת קדושה שבסדר התפלה".עושה חדשות כתב:שמא כוונתו למש"ח פ' קדושים.איש_ספר כתב:מאמרי פחד יצחק סוכות עמ' קצ. בשם 'חכמי העבודה'. מי הם?
עושה חדשות כתב:העירוני לעיין בשערי אורה להגרמ"צ ברגמן ח"א ע' קכב בענין זה, ובהמסתעף.עושה חדשות כתב:אגב, החזו"א כידוע נהג לעמוד באמירת קדושה דסדרא, כיצד נהג בקדושת יוצר?
עושה חדשות כתב:בפירושי סידור התפילה לרוקח [מז] אתה קדוש עמוד שכט - הגה"ה אני שמחה מעיד על ארץ יון שכך עושין בין בקדושה של יוצר בין בקדושה שבתפלה, ושניהם מעומד ובאצבעות רגליהם כמו בכאן.
האם ידוע על מנהג כזה של עמידה בקדושת יוצר?
חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 52 אורחים