ולפי דברי הארחות חיים יש לתמוה על מנהג רבים שנוהגים לכפול את הפס' ה' ימלוך לעולם ועד, וגם לומר את הפס' 'כי בא סוס פרעה', שהרי הם בכלל כל המוסיף [על מנין י"ח שמות] גורע.
והנה כבר העיר כנגד מנהג זה במחצית השקל (שם ס"ק ט) ומטעם אחר, וז"ל,
דהאומרים פסוק כי בא סוס כו', אין ראוי שיכפלו פסוק ה' ימלוך כו', כיון דלדידהו פסוק ה' ימלוך כו' אינו סוף השירה, וראוי להם לכפול פסוק כי בא סוס וכו'. ובכל דברים כיוצא בה, הטוב בעיני ה' הצנע לכת. ועיין בהרב ב"י [ד"ה וכתב עוד מה] במנין שמות הוי"ה.
ובספר 'ביאור חדש מספיק' על הרמב"ם (לרבי שלמה לוי, לייפציג תרכ"ב; פ"ג מהל' מילה) קרא תגר על המחה"ש, וז"ל בתו"ד,
הבעל מחצית השקל בסי' נ"א ס"ק ט' כתב דברים אשר לא כן כמו שיראה המעיין, ובודאי לא ראה עדין בזמנו ובמקומו ביאורי רבי' הגר"א ז"ל אשר שמו לברכה נודע בשערים המצויינים בהלכה ובמקומות שרוב לומדי התורה דרים שם.
ברם יתכן בכוונת המחה"ש במה שהוסיף בסוף דבריו
'ועיין בהרב ב"י [ד"ה וכתב עוד מה] במנין שמות הוי"ה', שבא להעיר גם מצד חשבון מנין י"ח שמות אין לאותם האומרים כי בא סוס לכפול את הפס' ה' ימלוך.
אמנם מצאתי בדרכי משה (ס"ק י) ובדרישה (ס"ק א) שמביא ישוב למנהג זה, וז"ל, ו
תימא שאנו כופלין גם פסוק ה' ימלוך. שוב ראיתי במהרי"ל (הל' תפלה סב א) ששם של ביום ההוא אינו מן המנין אלא מפרש מה שיהיה לעתיד.
[ואלו הן סיומם של דברי מהרי"ל שהובאו לעיל, וצריך לומר שבחלק זה לא הסכימה עמו דעת רבינו הגר"א].
ובאמת יש לדון דלא תפס הדרישה על המנהג מצד הסתירה לכאורה בעיקר הדבר, כמו שהקשה המחה"ש, היאך מסיימים את השירה עם כפילות הפס' ד' מלך, ואח"כ מוסיפים הפס' כי בא וגו', ותמיהה זו לא באה לכלל ישוב בדברי המהרי"ל.