גם זו לטובה כתב:הוגה כתב:איש_ספר כתב:הקדמה לב"ש? הריני מזמן וכו'? אצל האו"ז? אצל הקדמונים?
עכ"פ באו"ז אין זכר להקדמה.
אבל באמת בתחילת הקטע הוא כותב כן שתוקן בידי אנשי כנה"ג ע"י פתקא. וצ"ע
"הקדמה" שכתב "צh33", ככה"נ כוונתו לפתיח: "ברוך שאמר... עד - ברוך פודה ומציל ברוך שמו". אבל גם בזה צודק הרב אי"ס שבאור זרוע [וביתר הקדמונים] לא חילקו בין ה'פתיח' לנוסח הברכה עצמה.
.
מנהגי כשהזמן קצר לדלג על הפתיחה ולהתחיל מהברכה עצמה, אשמח לדעת מה דעת החכמים, והאם מישהו דיבר בזה.
איש_ספר כתב:חלמיש כתב:גם ברכת ברוך שאמר שבפשטות אינה בגמרא, וכך נקטו הרבה אחרונים (המג"א) שהיא אינה מדין גמרא (אך ידועים דברי אחרונים בשם האור זרוע (שהכוונה כמובן לחיבור על הסידור של מר' דוד בן ר' יהודה החסיד נכד הרמב"ן) על הפתקא משמיא וביחד עם זה מאנשי כנסת הגדולה)
ז"ל ר"ד בספרו או"ז הנז': כי [ברוך שאמר] הוא שבח גדול מהודר ומעולה על כל התושבחות, כי אנשי כנסת הגדולה לא תקנוהו, אלא חכמי המחקר ובעלי תושיה קבלו כך ממסורת הברית כי פתקא נפלא מן שמיא והוה כתיב ביה ברוך שאמר.
איש.dot כתב:איש_ספר כתב:באו"ז אין זכר להקדמה.
אבל באמת בתחילת הקטע הוא כותב כן שתוקן בידי אנשי כנה"ג ע"י פתקא. וצ"ע
אני רוצה להבין, זה המקור הקדמון והיחיד לכך שברוך שאמר הוא נוסח שבא בפתקא שנפלה מן השמיים?
כי מקופיא, ייתכן שמשמעות דברי האו״ז היא שב״ש נתקן על ידי אנשי כנסת הגדולה; ומקור הדבר (אינו בתלמוד,אלא) בפתקא - כינוי לספר כלשהו, או פתק ממש שקיבלה האו״ז מרבותיו וציין אותה כמקור הדברים.
ואחרי המחשבה הסתכלתי, ואכן נקודה מפסיקה בין ״כנסת הגדולה״ ל״על פי פתקא״, ומסייע.
חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 100 אורחים