רבים טועים להבין שהברכות הם תודה לה', אולם זה לא נכון
ברכה היא לא הודאה! ברכה היא שבח.
וראה בשו"ע או"ח סימן ו סעיף ג שברכת אלוקי נשמה אינה פותחת בברוך כיון שהיא ברכת ההודאה, וברכת ההודאה אינה פותחת בברוך! אם כל הברכות הם הודאה שום ברכה לא היתה פותחת בברוך.
ברכה היא שבח, דהיינו הבעת התפעלות מגדלות ה' שנראה מחפץ או פעולה מסויימת. הודאה היא הבעת הכרת הטוב על הטבה שאנו קיבלנו. אלו שני דברים נפרדים.
שבחים לא נאמרים 'בגלל' שה' נותן משהו, אלא משבחים את גדלות ה' שנותן או עושה משהו. גם לשון הברכה מוכיח, לא אומרים 'על שבראת את פרי העץ' אלא בורא פרי העץ.
רק ברכת נודה לך בבהמ"ז וברכת מודים בשמו"ע ואלוקי נשמה והודאת הגשמים הם ברכות הודאה, שאר הברכות הם שבחים. לכן שם אומרים 'על הארץ ועל המזון'.
זה אולי נשמע מחודש, אבל זה מוכח. שהרי מכל הפירושים במילת ברוך, אין אפילו אחד שמפרש זאת בלשון הודאה.
מצורף קובץ שמבאר את הדברים בהרחבה.