מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מדוע לא כולם קיבלו את הנוסח שלא עשני גויה/שפחה?

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

מדוע לא כולם קיבלו את הנוסח שלא עשני גויה/שפחה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוקטובר 19, 2023 10:33 pm

חייב אדם לברך בכל יום ג' ברכות "שלא עשני גוי/עבד/אשה".
והנה רבים כתבו שהנשים יברכו "שלא עשני גויה/שפחה", ולכאורה הדעת נוטה לדבריהם, וצריך להבין מדוע רבים לא קיבלו את הנוסח הזה?
והנה כמה מהאחרונים עסקו בזה, כגון מרן הר"ש וואזנער בספרו שבט הלוי (סימן י' סעיף ח' ושם נסמנו כמה מראי מקומות), שהביא לזה מקור מסתימתן של ראשונים וכו', ושם תירץ מדוע יכולה לברך כמו הגברים וכו', אבל לא הסביר האם יש עדיפות שהאשה לא תשנה את הנוסח (מלבד עצם הענין שלא לשנות וכו').
ולאחרונה עלה בדעתי לומר בזה כך, ובהקדים מ"ש הט"ז (סימן מ"ו ס"ק ו):
הקשה מו"ח ז"ל לר"ע היה לו להזהיר ג"כ אם בירך שלא עשני אשה שוב לא יברך שלא עשני עבד וכ"ש שלא עשני עכו"ם דבגמרא מקשי' היינו עבד היינו אשה ול"ל תרתי ומשני עבד זיל טפי וא"כ הוה עבד בכלל שלא עשני אשה וכן אם בירך שלא ע"ע לא יברך שוב שלא עשני עכו"ם ילא תי' כלום. ול"נ דלק"מ דכולהו צריכי דאשה ועבד או עכו"ם אפשר שישתחרר העבד או יגייר העכו"ם ויהי' חייב בכל המצות משא"כ באשה שא"א שתתחייב בכל המצות ע"כ אין בכלל אשה עבד או עכו"ם ועכו"ם ועבד נמי צריכי תרוייהו והוא תלמוד ערוך בפ"ק דב"ק דף ט"ו לענין חיוב תשלומי ניזקין דממעט עבדים ועכו"ם וצריכי דאי תני עבד משום דאין לו חייס דכתי' עם החמור עם הדומה לחמור אבל עכו"ם יש לו חייס כדכתי' בן חזאל אימא לא ואי קמ"ל עכו"ם משום דלא שייך במצות אבל עבד דשייך במצות אימא לא צריכי הרי חזינן שיש לכל אחד מעל' על חבירו וא"כ לא נכלל בו ע"כ צריך האדם לתת הודיה שלא נעשה כלל בא' מאלו אלא מעלה יתירה על כולם

וע"פ דבריו אם האשה תברך רק "שלא עשני שפחה" - לא הודתה לפני הקב"ה על כך שלא נעשתה עבד, שהרי לעבד יש מעלה על האשה ועל הגוי - שהוא חייב במילה וכו', וכן אם תברך "שלא עשני גויה" - לא הודתה על כך שלא נעשתה גוי, שיש לו מעלה על האשה ועל העבד - שיכול להתגייר ברצונו ולהתחייב בכל המצוות כישראל גמור (ראו מג"א שם ס"ק י).
ובזה ניחא מנהג נשי דידן לברך "שלא עשני גוי" ו"שלא עשני עבד", שברכות אלו עדיפן טפי מלברך רק שלא עשאן גויה ושפחה.
נערך לאחרונה על ידי עזריאל ברגר ב ש' אוקטובר 21, 2023 10:34 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

ונתנו ידידים
הודעות: 1324
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: מדוע לא כולם קיבלו את הנוסח שלא עשני גויה/שפחה?

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ו' אוקטובר 20, 2023 4:20 pm

יפה מאד

חרסון
הודעות: 1211
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: מדוע לא כולם קיבלו את הנוסח שלא עשני גויה/שפחה?

הודעהעל ידי חרסון » ש' אוקטובר 21, 2023 8:50 pm

ישר!

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מדוע לא כולם קיבלו את הנוסח שלא עשני גויה/שפחה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ש' אוקטובר 21, 2023 10:33 pm

הפנו אותי לעיין באשל אברהם בוטשאטש על המקום (או"ח סימן מו) שכותב דברים קרובים לזה, אך לא בדיוק אותו הדבר.


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 143 אורחים