עושה חדשות כתב:השערה של הגרל"מ:
בית יוסף אורח חיים סימן קיב -
...ובספר ארחות חיים כתובה אגדה זו יותר באורך וכתוב שם שהמחזיר שכינתו לציון אמרו כשחזרה שכינה בבית שני.
וע"ע פי' הרא"ש בתמיד.
עושה חדשות כתב:השערה של הגרל"מ:
איש_ספר כתב:כידוע מנהג הפרושים בא"י שאין חותמים שאותך לבדך, אלא רק אומרים ותערב וחותמים בברכה הרגילה של המחזיר וכו'.
עד כמה שידוע לי מדובר בהמצאה מאוחרת. סוג של פשרה. המקור המתועד הקדום לנוסח זה הוא... סידור אשי ישראל. לפניו לא ידוע לי.
אמנם היום עיינתי בפאת השלחן בדברי הקטרוג שלו על אמירת ותערב שמשנים החתימה, ולדעתו הוא בבחינת משנה ממטבע שטבעו חכמים.
ובתוך דבריו הוא כותב כך:
"ובפוסקים אין מוזכר שינוי ברכה זו רק בלבוש כתב ותערב וכו".
נראה שהוא רוצה לומר שאין ראיה שהפוסקים היו שלמים עם החתימה, שאותך לבדך, ושאפשר שגם הם דיברו רק על אמירת ותערב בלי החתימה.
אני חושב אחר המחילה שזו השערה שאין לה קיום, לא מצינו ספר תפילה אחד לפני תקופת האשכנזים באר"י, שיש בו אמירת ותערב בלי חתימה.
האם אני צודק?
[יש לי נפק"מ בענין: אני רשמתי בערך מוסף מקורות לותערב עם חתימת שאותך וכו', והמבקר העיר שלא מצא בכל המקורות את החתימה אלא רק ותערב וכו', ומי אמר שחתמו? ואני השבתי שותערב בלי חתימה לא מצינו מעולם, ושוב עיינתי בפאה"ש והתפלאתי שגם הוא העלה מחשבה שכזו...]
שקלאוו כתב:איש_ספר כתב:כידוע מנהג הפרושים בא"י שאין חותמים שאותך לבדך, אלא רק אומרים ותערב וחותמים בברכה הרגילה של המחזיר וכו'.
עד כמה שידוע לי מדובר בהמצאה מאוחרת. סוג של פשרה. המקור המתועד הקדום לנוסח זה הוא... סידור אשי ישראל. לפניו לא ידוע לי.
אמנם היום עיינתי בפאת השלחן בדברי הקטרוג שלו על אמירת ותערב שמשנים החתימה, ולדעתו הוא בבחינת משנה ממטבע שטבעו חכמים.
ובתוך דבריו הוא כותב כך:
"ובפוסקים אין מוזכר שינוי ברכה זו רק בלבוש כתב ותערב וכו".
נראה שהוא רוצה לומר שאין ראיה שהפוסקים היו שלמים עם החתימה, שאותך לבדך, ושאפשר שגם הם דיברו רק על אמירת ותערב בלי החתימה.
אני חושב אחר המחילה שזו השערה שאין לה קיום, לא מצינו ספר תפילה אחד לפני תקופת האשכנזים באר"י, שיש בו אמירת ותערב בלי חתימה.
האם אני צודק?
[יש לי נפק"מ בענין: אני רשמתי בערך מוסף מקורות לותערב עם חתימת שאותך וכו', והמבקר העיר שלא מצא בכל המקורות את החתימה אלא רק ותערב וכו', ומי אמר שחתמו? ואני השבתי שותערב בלי חתימה לא מצינו מעולם, ושוב עיינתי בפאה"ש והתפלאתי שגם הוא העלה מחשבה שכזו...]
והלא זה מחזור ויטרי מפורש דהיו אומרים נוסח ותערב עם חתימת המחזיר שכינתו בימות החול, ותערב עם חתימת שאותך לבדך בימים הנוראים.
שכניה בן יחיאל כתב:מכ"י מחזור מנהג אשכנז שנת ה' ב'. (בקטלוג סה"ל ל"ב אך זו השנה של המנקד)
עושה חדשות כתב:עושה חדשות כתב:השערה של הגרל"מ:
בית יוסף אורח חיים סימן קיב -
...ובספר ארחות חיים כתובה אגדה זו יותר באורך וכתוב שם שהמחזיר שכינתו לציון אמרו כשחזרה שכינה בבית שני.
וע"ע פי' הרא"ש בתמיד.
בסתימת דברי הרוקח (שם ושם) גם לא נראה שזה רק הש"ץ, אלא גם בתפילת לחש כך חותמים בימים טובים. וצ"ע.איש_ספר כתב:בפי' הרוקח לתפילה, ח"א עמ' שמט... ביו"ט אומרים שאותך לבדך ביראה נעבוד.
חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 115 אורחים