מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חתימת ברכת העבודה בנוסח "שאותך לבדך ביראה נעבוד"

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חתימת ברכת העבודה בנוסח "שאותך לבדך ביראה נעבוד"

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' ספטמבר 24, 2017 8:31 am

עושה חדשות כתב:השערה של הגרל"מ:
בן מלך ביאורי תפילה.png

בית יוסף אורח חיים סימן קיב -
...ובספר ארחות חיים כתובה אגדה זו יותר באורך וכתוב שם שהמחזיר שכינתו לציון אמרו כשחזרה שכינה בבית שני.

וע"ע פי' הרא"ש בתמיד.

שקלאוו
הודעות: 119
הצטרף: ה' מאי 19, 2016 1:41 pm

Re: חתימת ברכת העבודה בנוסח "שאותך לבדך ביראה נעבוד"

הודעהעל ידי שקלאוו » ב' נובמבר 01, 2021 2:29 pm

איש_ספר כתב:כידוע מנהג הפרושים בא"י שאין חותמים שאותך לבדך, אלא רק אומרים ותערב וחותמים בברכה הרגילה של המחזיר וכו'.
עד כמה שידוע לי מדובר בהמצאה מאוחרת. סוג של פשרה. המקור המתועד הקדום לנוסח זה הוא... סידור אשי ישראל. לפניו לא ידוע לי.
אמנם היום עיינתי בפאת השלחן בדברי הקטרוג שלו על אמירת ותערב שמשנים החתימה, ולדעתו הוא בבחינת משנה ממטבע שטבעו חכמים.
ובתוך דבריו הוא כותב כך:

"ובפוסקים אין מוזכר שינוי ברכה זו רק בלבוש כתב ותערב וכו".

נראה שהוא רוצה לומר שאין ראיה שהפוסקים היו שלמים עם החתימה, שאותך לבדך, ושאפשר שגם הם דיברו רק על אמירת ותערב בלי החתימה.


אני חושב אחר המחילה שזו השערה שאין לה קיום, לא מצינו ספר תפילה אחד לפני תקופת האשכנזים באר"י, שיש בו אמירת ותערב בלי חתימה.

האם אני צודק?

[יש לי נפק"מ בענין: אני רשמתי בערך מוסף מקורות לותערב עם חתימת שאותך וכו', והמבקר העיר שלא מצא בכל המקורות את החתימה אלא רק ותערב וכו', ומי אמר שחתמו? ואני השבתי שותערב בלי חתימה לא מצינו מעולם, ושוב עיינתי בפאה"ש והתפלאתי שגם הוא העלה מחשבה שכזו...]


והלא זה מחזור ויטרי מפורש דהיו אומרים נוסח ותערב עם חתימת המחזיר שכינתו בימות החול, ותערב עם חתימת שאותך לבדך בימים הנוראים.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 16052
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: חתימת ברכת העבודה בנוסח "שאותך לבדך ביראה נעבוד"

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' נובמבר 01, 2021 4:07 pm

שקלאוו כתב:
איש_ספר כתב:כידוע מנהג הפרושים בא"י שאין חותמים שאותך לבדך, אלא רק אומרים ותערב וחותמים בברכה הרגילה של המחזיר וכו'.
עד כמה שידוע לי מדובר בהמצאה מאוחרת. סוג של פשרה. המקור המתועד הקדום לנוסח זה הוא... סידור אשי ישראל. לפניו לא ידוע לי.
אמנם היום עיינתי בפאת השלחן בדברי הקטרוג שלו על אמירת ותערב שמשנים החתימה, ולדעתו הוא בבחינת משנה ממטבע שטבעו חכמים.
ובתוך דבריו הוא כותב כך:

"ובפוסקים אין מוזכר שינוי ברכה זו רק בלבוש כתב ותערב וכו".

נראה שהוא רוצה לומר שאין ראיה שהפוסקים היו שלמים עם החתימה, שאותך לבדך, ושאפשר שגם הם דיברו רק על אמירת ותערב בלי החתימה.


אני חושב אחר המחילה שזו השערה שאין לה קיום, לא מצינו ספר תפילה אחד לפני תקופת האשכנזים באר"י, שיש בו אמירת ותערב בלי חתימה.

האם אני צודק?

[יש לי נפק"מ בענין: אני רשמתי בערך מוסף מקורות לותערב עם חתימת שאותך וכו', והמבקר העיר שלא מצא בכל המקורות את החתימה אלא רק ותערב וכו', ומי אמר שחתמו? ואני השבתי שותערב בלי חתימה לא מצינו מעולם, ושוב עיינתי בפאה"ש והתפלאתי שגם הוא העלה מחשבה שכזו...]


והלא זה מחזור ויטרי מפורש דהיו אומרים נוסח ותערב עם חתימת המחזיר שכינתו בימות החול, ותערב עם חתימת שאותך לבדך בימים הנוראים.


viewtopic.php?f=50&t=26048#p334709

ש. ספראי
הודעות: 1720
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: חתימת ברכת העבודה בנוסח "שאותך לבדך ביראה נעבוד"

הודעהעל ידי ש. ספראי » ב' נובמבר 01, 2021 4:33 pm

הלבוש כתב: אומרים רצה ותערב לפניך וכו' ושם נעבדך, ועולין לדוכן.
משמע אולי שהסיום הוא 'ושם נעבדך'.

ספר המנהגים (חילדיק) כתב: אמר בעבודה ותערב לפניך ושם נעבדך, ומודים ברכינו עד המברך את עמו ישראל בשלום.

משמע כנ"ל.
וכן שם בהלכות יוהכ"פ: אומר ותערב לפניך ושם נעבדך עד עושה השלום

ספר המנהגים טירנא כתב: רצה ותערב לפניך ושם נעבדך, ועולין לדוכן.

אך אין הכרח גמור לזה.

עץ הזית
הודעות: 491
הצטרף: ה' מרץ 04, 2021 8:55 pm

Re: חתימת ברכת העבודה בנוסח "שאותך לבדך ביראה נעבוד"

הודעהעל ידי עץ הזית » ב' נובמבר 01, 2021 4:36 pm

שכניה בן יחיאל כתב:מכ"י מחזור מנהג אשכנז שנת ה' ב'. (בקטלוג סה"ל ל"ב אך זו השנה של המנקד)

למיטב זכרוני הניקוד הסתיים בשנת ל"ג, ותיארוך סיום הכתיבה לשנת ה'ב' מוכחש מהתאריך (יום השבוע לא מתאים לתאריך) וכנראה לכן נקטו שנשמטה המילה שלושים וקטלגוהו לשנת ל"ב, אבל יותר נראה בעיני לומר שזה היה בשנת ה'א' ומתוך שקרבה שנת ה'ב' (סיום הכתיבה היה באלול) טעה הסופר וכתב את השנה הבאה. (נוכחתי גם בזמנינו בטעות כזאת של כתיבת השנה הבאה בסוף השנה.)

מעוז
הודעות: 44
הצטרף: ב' אוקטובר 11, 2021 3:37 pm

Re: חתימת ברכת העבודה בנוסח "שאותך לבדך ביראה נעבוד"

הודעהעל ידי מעוז » ד' נובמבר 03, 2021 10:19 pm

עושה חדשות כתב:
עושה חדשות כתב:השערה של הגרל"מ:
בן מלך ביאורי תפילה.png

בית יוסף אורח חיים סימן קיב -
...ובספר ארחות חיים כתובה אגדה זו יותר באורך וכתוב שם שהמחזיר שכינתו לציון אמרו כשחזרה שכינה בבית שני.

וע"ע פי' הרא"ש בתמיד.


כמדו' שפליישר גם כתב כהשערת הגרל"מ, שעד החורבן חתמו בשאותו נירא ונעבוד (או הבוחר בציון?) ואחר החורבן היו ששינו להמחזיר שכינתו.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חתימת ברכת העבודה בנוסח "שאותך לבדך ביראה נעבוד"

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' ספטמבר 22, 2023 3:34 pm

איש_ספר כתב:בפי' הרוקח לתפילה, ח"א עמ' שמט... ביו"ט אומרים שאותך לבדך ביראה נעבוד.
בסתימת דברי הרוקח (שם ושם) גם לא נראה שזה רק הש"ץ, אלא גם בתפילת לחש כך חותמים בימים טובים. וצ"ע.

הוא גם מנמק משהו בשני המקומות, וצריך ביאור. ז"ל - "לפי שכתוב והשתחויתם למלך תרגומו ואודית, והשתחואה הודאה, לכן משתחוה במודים מה ה' שואל מעמך, ק' ברכות, כי "מה" בא"ת ב"ש ק' במודי"ם ברכות, זהו כי אם ליראה את ה' אלקיך".

ברשילא
הודעות: 358
הצטרף: ד' מרץ 10, 2021 2:31 am

Re: חתימת ברכת העבודה בנוסח "שאותך לבדך ביראה נעבוד"

הודעהעל ידי ברשילא » ב' אוקטובר 02, 2023 4:53 pm

על השתשבשות נוסח "ותערב" בעקבות שינוי חתימת הברכה.
מצורף.
קבצים מצורפים
ותערב - יזכור.pdf
(39.64 KiB) הורד 112 פעמים


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 115 אורחים