איש בן פרצי כתב:זה לא התקבל בשום קהילה אשכנזית (-מובהק, כמובן) לא באשכנז ולא באוסטריה - הונגריה.
כדכד כתב:בקהילות הולנדיות גם לא?
בני ברקי כתב:בקהילות החסידיות זה התקבל אצל כולם?
הפיוט לא חובר ע"מ שלא לאמרו שהרי הוא חובר בחו"ל (או עכ"פ הכללים מתי הוא לא נאמר נקבעו בחו"ל).אפרקסתא דעניא כתב:זהו פיוט שכנראה חובר ע"מ שלא לאומרו.
שהרי זה "פיוט לג' רגלים", אך -
אין לאומרו כשמזכירים נשמות,
ולא כשאומרים תפילת טל או גשם,
ולא כשחל הרגל בשבת,
וא"כ בארץ ניתן לאומרו ביום א' של סוכות בלבד...
עץ הזית כתב:כל הספק הוא האם הכללים מתי לא לאמרו מיועדים רק לחו"ל או שהפיוט עצמו מיועד רק לחו"ל (מלבד יו"ט ראשון של סוכות שלא חל בשבת)...
ונראה שטעם המנהג הוא כמו שכתבתי (הצד הראשון) שהכללים מיועדים רק לחו"ל [אבל נקטו כך דווקא לגבי הכלל של תפילת (גשם ו)טל, אבל לגבי הכלל של הזכרת נשמות נקטו שהוא גם בארץ ישראל ולכן בחג השבועות לא אומרים].ברשילא כתב:עץ הזית כתב:כל הספק הוא האם הכללים מתי לא לאמרו מיועדים רק לחו"ל או שהפיוט עצמו מיועד רק לחו"ל (מלבד יו"ט ראשון של סוכות שלא חל בשבת)...
כאמור לעיל, המנהג לאומרו ביו"ט א' דפסח (אף שאומרים גם תפילת טל).
בגלל שהם לא אומרים שום יוצרות?בן מיכאל כתב:בני ברקי כתב:בקהילות החסידיות זה התקבל אצל כולם?
בגור לא.
בני ברקי כתב:שמעתי בשם הגר"א נבנצאל שליט"א
שהטעם שאומרים אותו הוא כדי שלא יהיה תורה(קריאת התורה) נביאים (הפטרה) כתובים (אשרי) רצוף ולכן בשבת שיש הפסקה של "יקום פורקן" או שיש יזכור אין טעם לאומרו.
תפילת טל זה לא הפסקה לפני אשרי ואולי בחו"ל לא אומרים ביו"ט א של פסח מפני אריכות תפילת הטל קיצרו
צופה_ומביט כתב:בני ברקי כתב:שמעתי בשם הגר"א נבנצאל שליט"א
שהטעם שאומרים אותו הוא כדי שלא יהיה תורה(קריאת התורה) נביאים (הפטרה) כתובים (אשרי) רצוף ולכן בשבת שיש הפסקה של "יקום פורקן" או שיש יזכור אין טעם לאומרו.
תפילת טל זה לא הפסקה לפני אשרי ואולי בחו"ל לא אומרים ביו"ט א של פסח מפני אריכות תפילת הטל קיצרו
לפי"ז למה בא"י נוהגים כן לאומרו ביו"ט ראשון של פסח אבל לא ביו"ט שמיני עצרת?
ואולי כי בא"י שמינ"ע הוא גם שמחת תורה וכבר האריכו די בפיוטים ושירה.
ובחו"ל בגלל תפילת גשם כמנהגם.
מה הבעיה?בני ברקי כתב:כדי שלא יהיה תורה (קריאת התורה) נביאים (הפטרה) כתובים (אשרי) רצוף
עושה חדשות כתב:מה הבעיה?בני ברקי כתב:כדי שלא יהיה תורה (קריאת התורה) נביאים (הפטרה) כתובים (אשרי) רצוף
איש פלוני כתב:כדכד כתב:בקהילות הולנדיות גם לא?
לא הובא בספר מנהגי אמסטרדם.
חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 60 אורחים