אשרי יושבי ביתך כתב:בס"ד מצורף בזה מאמר מיוחד, שנתפרסם בקובץ 'ירחון האוצר' החדש (טבת תשפ"א)
אשר מברר בארוכה את מקור המנהג לשינוי הנוסח ב'אבינו מלכינו מנע מגיפה מנחלתך' - בעת מגיפה, אם יש לומר 'עצור' מגיפה מנחלתך
והדבר נוגע לצום עשרה בטבת (אם לא יבוא משיח צדקנו) - למנהג בני אשכנז שאומרים 'אבינו מלכינו'.
במאמר מובאים תשובות רבות מגדולי הפוסקים שליט"א בזמננו, שהשאלה הוצגה על שולחנם, והובאו דבריהם בארוכה לתועלת המעיינים.
כותב המאמר ישמח לקבל כל הערה והארה באשכול זה.
יה"ר שנשמע ונתבשר בשורות טובות, והקב"ה ימנע ויעצור כל דבר ומגיפה מעלינו אכי"ר!
מה שנכון נכון כתב:בלה"כ מצאנו ל' עצירה גם בדבר שלא החל: הנה נא עצרני ה' מלדת, דשרה.
וכן ל' מניעה בדבר שהחל: וימנעו רביבים ומלקוש לא היה (ובד"כ נאמר ע"ז ל' עצירה, ועצר את השמים וכדו'). מנעי קולך מבכי. ומנך לא מנעת מפיהם. ועוד הרבה.
וכן בל' חז"ל. לדוגמא בעלמא: כל שבעת הימים לא היו מונעים ממנו מאכל ומשתה. ראה הלל שנמנעו העם מלהלוות זא"ז. ומאידך: לעצור רוחות רעות וטללים רעים.
[אין מזה קו' על אלו שהתנגדו לנוסח עצור, כי רצו לפרש בתפלה באופן ברור גם לפי המורגל, וכעין מ"ש הרב האיטלקי].
אשרי יושבי ביתך כתב:במאמר מובאים תשובות רבות מגדולי הפוסקים שליט"א בזמננו, שהשאלה הוצגה על שולחנם, והובאו דבריהם בארוכה לתועלת המעיינים.
איש גבעות כתב:בלי להיכנס לעיקר הדיון.
הנוסח " עצור" נשמע קצת תמוה.
למה לא לומר בטל וכדו'?
פלגינן כתב:כ"י זה הוא של סידור מנהג אשכנז המערבי, מראשית המאה הי"ד. הנוסח בפנים הוא 'עצור', ובשוליים הוגה 'מנע'. כלומר, יש כאן עדות או להתאמת נוסח למקובל, או לעקבות של פולמוס בנושא זה, כאשר המגיה אכן מקבל את הסברה הנ"ל שבימים כתקנם אין לומר 'עצור'. כמובן שהדברים צריכים עיון והרחבה, ואני לא באתי אלא להניח את הדברים בקצרה.
אם אכן כך הי', הרי באנו למחלוקת במה עדיף טפי לתפוס - לשון תורה או של חכמים.אשרי יושבי ביתך כתב:חזינן דכן הוא הלשון (ולכאו' לא מצינו לשון 'ביטול' בתנ"ך).
לבי במערב כתב:אם אכן כך הי', הרי באנו למחלוקת במה עדיף טפי לתפוס - לשון תורה או של חכמים.אשרי יושבי ביתך כתב:חזינן דכן הוא הלשון (ולכאו' לא מצינו לשון 'ביטול' בתנ"ך).
דרומי כתב:הערה צדדית: מצחיק קצת לראות בתוך כל הדיון כאן מכתב 'ממלכתי' מהרב הראשי שליט"א.
דרומי כתב:הרב הראשי לא ידוע כמומחה גדול בעניני דקדוק ונוסח התפלה והמסתעף, ובמסגרת תפקידו הוא לא אמור להתערב בענינים כאלו.
אשרי יושבי ביתך כתב:מצו"ב צילום ממכתבו של הגאון רבי יוסף שוב שליט"א (דומו"צ בעיר התורה מודיעין עילית),
אשר שאל קמיה מרן הגר"מ שטרנבוך שליט"א בשליחותי את דבר השאלה בנוסח 'עצור' מגיפה,
והגר"י שוב שליט"א דקדק וכתב לי ע"ג הכתב את נוסח תשובתו של הגר"מ שליט"א:
[הדברים הובאו כבר במאמר, וכאן רק מובא צילום עדותו של השואל שהוא ת"ח מופלג ובר אוריין שזכה לשמש גדו"י רבים שסמכו עליו בהעתקת שמועותיהם,
כמרן הגריש"א זצ"ל, הגר"ש דבילצקי זצ"ל, בעל משנה הלכות זצ"ל, ועוד].
דרופתקי דאורייתא כתב:הובא כאן...
כדכד כתב:אז אולי יש לשאול את הרבנים גם על כך
חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 101 אורחים