בתפילת נשמת
עד הנה עזרונו רחמיך, ולא עזבונו חסדיך ה' אלוקינו, ואל תטשנו ה' אלוקינו לנצח, על כן אברים שפילגת בנו וכו'
ויש כאן קושי גדול, מה נכנס כאן [בנוסח אשכנז בלבד] באמצע השבח הבקשה "ואל תטשנו ה' אלוקינו לנצח"
וכן הקשה בספר נשמת כל חי
והאריך שם ואני מקצר דבריו ומביא ב' תירוצים
ועוד תירץ:
ונלע"ד הקלושה לבאר, שכיון שאמר עד הנה עזרונו רחמיך ולא עזבונו חסדיך בא ואומר בסוגריים [ונא שלא יעזבונו לנצח] וחוזר לענין לפרט את גודל החסדים (והרי זה סוגרים מתפרצות כדי להוסיף תחינה שלא יפסק הדבר).
דומה הדבר לתפילתנו כל בוקר יה"ר מלפניך שתצילנו היום ובכל יום ויום מעזי פנים וכו', ולכאו' לא מובן שאם אומר שתצילנו היום כל בוקר ובוקר אז למה לו לבקש שוב על היום ובכל יום ויום", והרי הבקשה היא על היום, וגם מחר הוא יבקש, אז שיהיה כתוב שתצילנו היום ותו לא?
אלא שמעתי ממו"ר הגר"ל מינצברג זצ"ל לבאר, שבאמת כל יום מתפלל על היום בלבד, רק אולי ישתמע שאומר שתצילנו היום ותו לא לכן הוסיפו ובכל יום בכמין סוגריים, שתצילנו היום [ובכל יום] מעזי פנים וכו', ע"כ.
וא"כ ה"ה כאן, שלא ישתמע עד הנה עזרונו וכאילו תודה ומספיק, לכן מיד מוסיף ונא שיתמשך הלאה, כאילו בסוגריים, ושוב מפרט בהרחבה מה החסדים שעשה ה', על כן אברים שפילגת וכו'.