שייף נפיק כתב:בסידורי האשכנזים מובא שבב' וה' לומר ה' אלוקי ישראל שוב וכו'
האם אומרים גם שומר ישראל או לא?
.שילום פרים שפתינו תכון אמת,
לכתנו אחרך בתום וביושר העמת
יעקל כתב:בברכת הרפואה שבתפילת י"ח, הנוסחא היא "רפאנו וכו' הושיענו וכו' כי תהילתנו אתה" ואינן מובנות לי התיבות האחרונות "כי תהילתנו וכו'", כי אפשר לומר להקב"ה "כי תהילתנו אתה" בכל בקשה בכלל, ובכל ברכה שבי"ח בפרט, ולא בברכת רפואה בלבד, וכ"ת לישנא דקרא נקטו אנשי כנה"ג, א"כ למה נקטו את כל לשון הכתוב, והלא דיים ברישא דקרא דהיינו רפאנו וכו' הושיענו וניוושעה והעלה וכו'...?
עקבי כתב:יעקל כתב:בברכת הרפואה שבתפילת י"ח, הנוסחא היא "רפאנו וכו' הושיענו וכו' כי תהילתנו אתה" ואינן מובנות לי התיבות האחרונות "כי תהילתנו וכו'", כי אפשר לומר להקב"ה "כי תהילתנו אתה" בכל בקשה בכלל, ובכל ברכה שבי"ח בפרט, ולא בברכת רפואה בלבד, וכ"ת לישנא דקרא נקטו אנשי כנה"ג, א"כ למה נקטו את כל לשון הכתוב, והלא דיים ברישא דקרא דהיינו רפאנו וכו' הושיענו וניוושעה והעלה וכו'...?
מצאתי בתפילה העמידה של ימות החול מאת אורי ארליך שיש 4 קטעי הגניזה עם הנוסח רפאנו וכו' ונושעה בא"י רופא חולי עמו ישראל וכנוסח של סדור רס"ג. ועוד נמצאת 29 כתבי יד עם הנוסח רפאנו וכו' ונושעה והעלה וכו'. ורק 14 עם סוף הפסוק-כי תהלתנו אתה. וראיתי שכבר העיר בזה יחקאל לוגר. מצורף.
א. צ"ל: קודם תיבת 'אלקי' (בתיבת 'ה’').חיים סופר כתב:[א] אך פסוק זה מקורו מתהילים לח, כב ושם יש אתנחתא אחר תיבת אלקי!
[ב] אך מידי עינוי במחזורים ישנים ראיתי כי בכמה סליחות ומחזורים ישנים נוסף גם וא"ו ואלקינו אל תרחק ממנו וא"כ נכון מנהג הפיסוק הנהוג וכפי הנראה גם זה נשתנה מגוף הפסוק.
[ג] ואגב יש לשאול למה דוקא פסוק יהי לרצון אמרי פינו אומרים בלחש מפני ששינוי בו מלשון יחיד ללשון רבים הא גם פסוק זה שינוי כן ?
נחומצ'ה כתב:בתפילת ונתנה תוקף אנו אומרים אתה הוא דיין ומוכיח ויודע ועד.
לכאורה קיי"ל אין עד נעשה דיין?
וְהַחַיִּים לִדּוֹן. לֵידַע לְהוֹדִיעַ וּלְהִוָּדַע שֶׁהוּא אֵל, הוּא הַיּוֹצֵר, הוּא הַבּוֹרֵא, הוּא הַמֵּבִין, הוּא הַדַּיָּן, הוּא עֵד, הוּא בַעַל דִּין, וְהוּא עָתִיד לָדוּן
עזריאל ברגר כתב:היית יכול להקשות על המשנה (אבות סוף פרק ד):וְהַחַיִּים לִדּוֹן. לֵידַע לְהוֹדִיעַ וּלְהִוָּדַע שֶׁהוּא אֵל, הוּא הַיּוֹצֵר, הוּא הַבּוֹרֵא, הוּא הַמֵּבִין, הוּא הַדַּיָּן, הוּא עֵד, הוּא בַעַל דִּין, וְהוּא עָתִיד לָדוּן
חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 2 אורחים