עבד הזמן כתב:פעם שאלתי את הג"ר בונים שרייבר אם מישהו מזכיר במקום יום טוב שבת האם יצא ידי חובה שהרי רש"י כ' (כמדומה בשבועות יז,ב) שיום טוב איקרי שבת.
והשיב שלא יצא כי הוא משנה ממטבע שטבעו חכמים
עושה חדשות כתב:ע"פ מש"כ הרמ"ע מפאנו בתש' קח -
הדבר ידוע שאין חג המצות וחול המועד שבו קרוי פסח בשום מקום אלא לילה הראשון בלשון חכמים ויום י"ד הוא הנקרא פסח בתורה בפרשת אמור וכן ביחזקאל בהפטרת החדש
נוטר הכרמים כתב:יצויין עוד שבספר שמירת שבת כהלכתה באיזה מקום הובא בשם מרן הגרש"ז אויערבאך שאם עבר ואכל חמץ בסעודתו במוצאי פסח משחשיכה והתחיל הסעודה מבעו"י, יאמר את חג הפסח הזה ולא את חג המצות הזה, וזה מחודש.
דרומי כתב:בענין זה שמתי לב שבלוח 'היום יום' - שסידר האדמור מחבד - כתב בשני הימים הראשונים של פסח "א' דחג המצות" ו"ב' דחג המצות", ואילו בשני הימים האחרונים כתב "שביעי של פסח" ו"אחרון של פסח" [ובימים שבינתיים לא כתב כלום]
ההוא גברא כתב:בזמן התנאים חג המצות קרוי פסח, חג השבועות עצרת, וחג הסוכות "החג".
חג סוכות קרוי החג כבר בנביאים, בְּיֶרַח הָאֵתָנִים בֶּחָג, הוּא הַחֹדֶש הַשְּׁבִיעִי, מלכים א ח ב. וכן ביחזקאל מה כה בַּשְּׁבִיעִי בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ בֶּחָג יַעֲשֶׂה כָאֵלֶּה .
חג המצות כנראה קרוי "פסח" ביהושע ה יא וַיּאכְלוּ מֵעֲבוּר הָאָרֶץ מִמָּחֳרַת הַפֶּסַח מַצּות וְקָלוּי בְּעֶצֶם הַיּום הַזֶּה: לפי הפשט גם כאן הנביא משתמש בשם שהשתמשו בו הציבור שאינו השם שבתורה, וממחרת הפסח הוא ט"ז בניסן יום הקרבת העומר. (בריש מסעי ממחרת הפסח הוא ט"ו ניסן, לשון תורה לחוד).וכן פירשו האמוראים בירושלמי, אבל רב סעדיה גאון ורבנו תם פירשו באופן אחר, וכבר הביאו את דבריהם כאן viewtopic.php?t=9133
עזריאל ברגר כתב:דרומי כתב:בענין זה שמתי לב שבלוח 'היום יום' - שסידר האדמור מחבד - כתב בשני הימים הראשונים של פסח "א' דחג המצות" ו"ב' דחג המצות", ואילו בשני הימים האחרונים כתב "שביעי של פסח" ו"אחרון של פסח" [ובימים שבינתיים לא כתב כלום]
מעניין, שבסוכות הוא כתב בכל הימים "שבת חוהמ"ס, ב חוהמ"ס", ואילו בפסח לא כתב כלום בכל ימי חוה"מ, בין בשבת בין בחול.
ומסתמא הוא כנ"ל, שבתורה נאמר כמה פעמים "חג הסוכות שבעת ימים", אבל על חג המצות לא נאמר "שבעת ימים".
עושה חדשות כתב:תחת "יום הזיכרון" אמר "יום ראש השנה", "יום הדין"
עזריאל ברגר כתב:עושה חדשות כתב:תחת "יום הזיכרון" אמר "יום ראש השנה", "יום הדין"
לא יצא י"ח, כי לא הזכיר ר"ח.
אשר177 כתב:עזריאל ברגר כתב:עושה חדשות כתב:תחת "יום הזיכרון" אמר "יום ראש השנה", "יום הדין"
לא יצא י"ח, כי לא הזכיר ר"ח.
מהיכי תיתי?
ומה הקשר בין יום הזיכרון לראש חודש?
עזריאל ברגר כתב:אשר177 כתב:עזריאל ברגר כתב:עושה חדשות כתב:תחת "יום הזיכרון" אמר "יום ראש השנה", "יום הדין"
לא יצא י"ח, כי לא הזכיר ר"ח.
מהיכי תיתי?
ומה הקשר בין יום הזיכרון לראש חודש?
חז"ל אמרו (גמ' עירובין דף מ) "זכרון אחד עולה לכאן ולכאן", שגם ר"ח נקרא יום זיכרון, כמ"ש "וביום שמחתכם ... ובראשי חדשיכם ... והיו לכם לזכרון", וכן מי ששכח יעו"י בר"ח בברהמ"ז אומר "אשר נתן ... ראשי חדשים לזכרון".
ואי לאו הכי - היו צריכים להזכיר במפורש ראש חודש, שהרי הוא יום מיוחד בפ"ע, וכדעת רבי דוסא בן הרכינס במשנה שם (דף לט עמוד א).
ולכן אם אמר "יום ראש החודש הזה יום תרועה" - הרי הזכיר גם את ר"ח וגם ר"ה (ועצ"ע אם אין זה "משנה ממטבע שטבעו חכמים בברכות"), אבל אם אמר רק אחד מהם (וכ"ש אם אמר "יום הדין" שאינו שמו של ר"ה) - ודאי לא יצא י"ח.
אשר177 כתב:אבל מאידך גיסא התארים ראש השנה ויום הדין, אינם כתובים בתורה ולכן אינם באמת שמות של היום
איש גלילי כתב:אשר177 כתב:אבל מאידך גיסא התארים ראש השנה ויום הדין, אינם כתובים בתורה ולכן אינם באמת שמות של היום
אם צריך דוקא שמות הנזכרים בתורה, הוא הדין גם אם אמר "חג הפסח" במקום "חג המצות" לא יצא, כי פסח בתורה היינו יום י"ד בניסן (ויש לעיין בדברי תוס' ר"ה יג. ד"ה דאקריבו, ובקידושין לז: ד"ה ממחרת הפסח, ועדיין יש לנו רק יו"ט ראשון של פסח).
תל אביבי כתב:חישוקי חמד לר"י זליברשטיין ראש פסחים הביא בזה בשם חמיו הגרי"ש אלישיב שבדיעבד יצא ידי חובתו.
ראו כאן: http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?2 ... geid=P0037
עזריאל ברגר כתב:תל אביבי כתב:חישוקי חמד לר"י זליברשטיין ראש פסחים הביא בזה בשם חמיו הגרי"ש אלישיב שבדיעבד יצא ידי חובתו.
ראו כאן: http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?2 ... geid=P0037
אם מישהו יכול להביא את דבריו לאלו שאינם מנויים על האוצר המקוון - תע"ב.
עזריאל ברגר כתב:אשר177 כתב:עזריאל ברגר כתב:עושה חדשות כתב:תחת "יום הזיכרון" אמר "יום ראש השנה", "יום הדין"
לא יצא י"ח, כי לא הזכיר ר"ח.
מהיכי תיתי?
ומה הקשר בין יום הזיכרון לראש חודש?
חז"ל אמרו (גמ' עירובין דף מ) "זכרון אחד עולה לכאן ולכאן", שגם ר"ח נקרא יום זיכרון, כמ"ש "וביום שמחתכם ... ובראשי חדשיכם ... והיו לכם לזכרון", וכן מי ששכח יעו"י בר"ח בברהמ"ז אומר "אשר נתן ... ראשי חדשים לזכרון".
ואי לאו הכי - היו צריכים להזכיר במפורש ראש חודש, שהרי הוא יום מיוחד בפ"ע, וכדעת רבי דוסא בן הרכינס במשנה שם (דף לט עמוד א).
ולכן אם אמר "יום ראש החודש הזה יום תרועה" - הרי הזכיר גם את ר"ח וגם ר"ה (ועצ"ע אם אין זה "משנה ממטבע שטבעו חכמים בברכות"), אבל אם אמר רק אחד מהם (וכ"ש אם אמר "יום הדין" שאינו שמו של ר"ה) - ודאי לא יצא י"ח.
תל אביבי כתב:עזריאל ברגר כתב:תל אביבי כתב:חישוקי חמד לר"י זליברשטיין ראש פסחים הביא בזה בשם חמיו הגרי"ש אלישיב שבדיעבד יצא ידי חובתו.
ראו כאן: http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?2 ... geid=P0037
אם מישהו יכול להביא את דבריו לאלו שאינם מנויים על האוצר המקוון - תע"ב.
חבל שלא טרחת להקיש על הקישורית. התוכן נמצא בתוך ארבעים העמודים הראשונים של הספר הנגישים גם לכל אורח.
לבד מזאת לבינתיים אתר הטאבלט חינם עדיין נגיש לקהל הרחב.
חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 30 אורחים