מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

''זה אלי ענו ואמרו''

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
איש פלוני
הודעות: 809
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 11:50 pm
יצירת קשר:

זה א:לי ענו ואמרו בקמץ או בשוא

הודעהעל ידי איש פלוני » ב' אוקטובר 30, 2017 12:34 am

זה א:לי ענו ואמרו בקמץ או בשוא


תכלת בציצית
הודעות: 54
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2016 6:08 pm

Re: זה א:לי ענו ואמרו בקמץ או בשוא

הודעהעל ידי תכלת בציצית » א' נובמבר 05, 2017 1:27 am

המקובל הוא שזה משינויי רז"ה, וכן מצויין באזור אליהו. אם כי שמעתי פעם שמצינו כך בסידורים הקדומים עוד אפי' לשנת הולדתו של רז"ה.
יבואו היודעים ויוסיפו.

איש פלוני
הודעות: 809
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 11:50 pm
יצירת קשר:

Re: זה א:לי ענו ואמרו בקמץ או בשוא

הודעהעל ידי איש פלוני » ג' נובמבר 14, 2017 5:45 pm

כך מנוקד בסידור ר' הירץ ש"ץ (נמצא באוצר) שנדפס בשנת ש"כ - הרבה לפני הולדת רז"ה.

קאצ'קלה
הודעות: 1543
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: זה א:לי ענו ואמרו בקמץ או בשוא

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ג' נובמבר 14, 2017 6:09 pm

איש פלוני כתב:כך מנוקד בסידור ר' הירץ ש"ץ (נמצא באוצר) שנדפס בשנת ש"כ - הרבה לפני הולדת רז"ה.

לא בטוח. לי זה נראה יותר כשוא:
סידור ר' הירץ.JPG
סידור ר' הירץ.JPG (59.84 KiB) נצפה 11551 פעמים

קאצ'קלה
הודעות: 1543
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: זה א:לי ענו ואמרו בקמץ או בשוא

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ג' נובמבר 14, 2017 6:12 pm

אגב, אולי נידון כבר בעבר: האם הפיסוק הנכון הוא "זה אלי ענו, ואמרו: ה' ימלוך לעולם ועד". דהיינו שהמילה "ואמרו" מוסבת אל מה שלאחריה.

ברמן
הודעות: 667
הצטרף: ב' יולי 24, 2017 3:14 pm

Re: זה א:לי ענו ואמרו בקמץ או בשוא

הודעהעל ידי ברמן » ג' נובמבר 14, 2017 8:49 pm

קאצ'קלה כתב:אגב, אולי נידון כבר בעבר: האם הפיסוק הנכון הוא "זה אלי ענו, ואמרו: ה' ימלוך לעולם ועד". דהיינו שהמילה "ואמרו" מוסבת אל מה שלאחריה.

מכיון שזה לא פסיק רק טפחא, א"כ לכאו' אפשר לכוון שניהם ול"פ.
וא"כ גם אולי אפשר לכוון בתיבת "ואמרו" להאי גיסא ולהאי גיסא: 'זה אלי' ענו ואמרו / ענו ואמרו 'ד' ימלוך לעולם ועד'.

איש פלוני
הודעות: 809
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 11:50 pm
יצירת קשר:

Re: זה א:לי ענו ואמרו בקמץ או בשוא

הודעהעל ידי איש פלוני » ה' נובמבר 16, 2017 12:53 am

קאצ'קלה כתב:
איש פלוני כתב:כך מנוקד בסידור ר' הירץ ש"ץ (נמצא באוצר) שנדפס בשנת ש"כ - הרבה לפני הולדת רז"ה.

לא בטוח. לי זה נראה יותר כשוא:
סידור ר' הירץ.JPG

יועין גם בתפילת שחרית שמנוקד שם ואמרו בקמץ

קאצ'קלה
הודעות: 1543
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: זה א:לי ענו ואמרו בקמץ או בשוא

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ה' נובמבר 16, 2017 1:23 am

איש פלוני כתב:יועין גם בתפילת שחרית שמנוקד שם ואמרו בקמץ

ואני רואה גם שם שהוא מנוקד בשוא!
שחרית.JPG
שחרית.JPG (70.89 KiB) נצפה 11513 פעמים

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: זה א:לי ענו ואמרו בקמץ או בשוא

הודעהעל ידי כדכד » ה' נובמבר 16, 2017 10:50 am

קאצ'קלה כתב:אגב, אולי נידון כבר בעבר: האם הפיסוק הנכון הוא "זה אלי ענו, ואמרו: ה' ימלוך לעולם ועד". דהיינו שהמילה "ואמרו" מוסבת אל מה שלאחריה.

לכאורה שאלת פותח האשכול תלויה בזה כי אם "ואמרו" מוסב אל אחריו הרי שלא שייך לנקדו בקמץ אבל לא הבנתי איך יכול להיות אחרת, האם "ה' ימלוך" הוא התחלת משפט חגש?

ברמן
הודעות: 667
הצטרף: ב' יולי 24, 2017 3:14 pm

Re: זה א:לי ענו ואמרו בקמץ או בשוא

הודעהעל ידי ברמן » ה' נובמבר 16, 2017 11:47 am

קאצ'קלה כתב:
איש פלוני כתב:כך מנוקד בסידור ר' הירץ ש"ץ (נמצא באוצר) שנדפס בשנת ש"כ - הרבה לפני הולדת רז"ה.

לא בטוח. לי זה נראה יותר כשוא:
סידור ר' הירץ.JPG


איני מכיר את המהדורות הנ"ל. אבל היתכן שאחד יוציא הודעה בשם סידור נדפס, והאחר יביא צילום הפורך את דעתו. אטו בשקרני עסקינן.
וכן מצינו להלן לגבי הניקוד "ואמרו" בברכת גאולה של שחרית.
קאצ'קלה כתב:
איש פלוני כתב:יועין גם בתפילת שחרית שמנוקד שם ואמרו בקמץ

ואני רואה גם שם שהוא מנוקד בשוא!
שחרית.JPG


נתיישבתי בדבר, אולי איש פלוני יש לו עותק אחר מאותה מהדורה ושם הכל מנוקד בקמץ (הדבר מצוי בדפוסים עתיקים, שבאותה מהדורה יש שינויים פנימיים בין העותקים - ואין אנו יודעים מה נדפס ראשון ומה תוקן אח"כ), וא"כ יואיל נא "איש פלוני" בטובו להעלות לכאן צילומים של אותו עותק בו הוא ראה ניקוד בקמץ.

קאצ'קלה
הודעות: 1543
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: זה א:לי ענו ואמרו בקמץ או בשוא

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ה' נובמבר 16, 2017 2:11 pm

ברמן כתב:נתיישבתי בדבר, אולי איש פלוני יש לו עותק אחר מאותה מהדורה ושם הכל מנוקד בקמץ (הדבר מצוי בדפוסים עתיקים, שבאותה מהדורה יש שינויים פנימיים בין העותקים - ואין אנו יודעים מה נדפס ראשון ומה תוקן אח"כ), וא"כ יואיל נא "איש פלוני" בטובו להעלות לכאן צילומים של אותו עותק בו הוא ראה ניקוד בקמץ.

אולי הוטעה הרב איש פלוני מהעותק שבאוצה"ח, בו ניתן לראות קמץ, ואינו אלא שוא. הנה צילומו:
מלאה הארץ דעה.JPG
מלאה הארץ דעה.JPG (23.73 KiB) נצפה 11491 פעמים

קאצ'קלה
הודעות: 1543
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: זה א:לי ענו ואמרו בקמץ או בשוא

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ה' נובמבר 16, 2017 2:14 pm

כדכד כתב:
קאצ'קלה כתב:אגב, אולי נידון כבר בעבר: האם הפיסוק הנכון הוא "זה אלי ענו, ואמרו: ה' ימלוך לעולם ועד". דהיינו שהמילה "ואמרו" מוסבת אל מה שלאחריה.

לכאורה שאלת פותח האשכול תלויה בזה כי אם "ואמרו" מוסב אל אחריו הרי שלא שייך לנקדו בקמץ אבל לא הבנתי איך יכול להיות אחרת, האם "ה' ימלוך" הוא התחלת משפט חגש?

הפסוק "ה' ימלוך..." אינו משפט חדש ממש. ויש לדמותו למה שאומרים "...לעומתם משבחים ואומרים: 'ברוך כבוד ה' ממקומו' ". כך גם: " 'זה אלי' ענו / ואמרו: 'ה' ימלוך לעולם ועד' ".
והראיה מתפילת השחר, בה אין מזכירים "זה אלי ענו", רק "יחד כולם הודו והמליכו ואמרו: ה' ימלוך לעולם ועד". הרי שגם בתפילת ערבית "ואמרו" קשור לפסוק הבא "ה' ימלוך לעולם ועד".

ברמן
הודעות: 667
הצטרף: ב' יולי 24, 2017 3:14 pm

Re: זה א:לי ענו ואמרו בקמץ או בשוא

הודעהעל ידי ברמן » ה' נובמבר 16, 2017 3:40 pm

ברמן כתב:
קאצ'קלה כתב:אגב, אולי נידון כבר בעבר: האם הפיסוק הנכון הוא "זה אלי ענו, ואמרו: ה' ימלוך לעולם ועד". דהיינו שהמילה "ואמרו" מוסבת אל מה שלאחריה.

מכיון שזה לא פסיק רק טפחא, א"כ לכאו' אפשר לכוון שניהם ול"פ.
וא"כ גם אולי אפשר לכוון בתיבת "ואמרו" להאי גיסא ולהאי גיסא: 'זה אלי' ענו ואמרו / ענו ואמרו 'ד' ימלוך לעולם ועד'.


וכבר כתבתי בזה בעבר בשם רבינו הגרח"ק שליטא: viewtopic.php?f=50&t=31154&p=415355&hilit=%D7%95%D7%99%D7%A9%D7%9E%D7%97%D7%95+%D7%91%D7%99+%D7%97%D7%91%D7%A8%D7%99#p415355

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: זה א:לי ענו ואמרו בקמץ או בשוא

הודעהעל ידי איש גלילי » ה' נובמבר 16, 2017 3:44 pm

אצלנו אומרים ואמרו בקמץ גם בשחרית וגם בערבית. ולכאורה, אע"פ ש'ואמרו' קאי על "ה' ימלוך לעולם ועד", מ"מ כיון שהחזן עוצר שם הוי כמו סוף פסוק, ומצאנו הרבה במקרא שהפסוק מסתיים באופן כגון זה (אולי די בדוגמא "וידבר ה' אל משה לאמר").

ברמן
הודעות: 667
הצטרף: ב' יולי 24, 2017 3:14 pm

Re: זה א:לי ענו ואמרו בקמץ או בשוא

הודעהעל ידי ברמן » ה' נובמבר 16, 2017 3:47 pm

איש גלילי כתב:אצלנו אומרים ואמרו בקמץ גם בשחרית וגם בערבית. ולכאורה, אע"פ ש'ואמרו' קאי על "ה' ימלוך לעולם ועד", מ"מ כיון שהחזן עוצר שם הוי כמו סוף פסוק, ומצאנו הרבה במקרא שהפסוק מסתיים באופן כגון זה (אולי די בדוגמא "וידבר ה' אל משה לאמר").

יותר נכון לומר: כיון שהציבור עוצר שם ומחכה לחזן. כי החזן אינו צריך לעצור שם...

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: זה א:לי ענו ואמרו בקמץ או בשוא

הודעהעל ידי כדכד » ה' נובמבר 16, 2017 5:12 pm

קאצ'קלה כתב:
כדכד כתב:
קאצ'קלה כתב:אגב, אולי נידון כבר בעבר: האם הפיסוק הנכון הוא "זה אלי ענו, ואמרו: ה' ימלוך לעולם ועד". דהיינו שהמילה "ואמרו" מוסבת אל מה שלאחריה.

לכאורה שאלת פותח האשכול תלויה בזה כי אם "ואמרו" מוסב אל אחריו הרי שלא שייך לנקדו בקמץ אבל לא הבנתי איך יכול להיות אחרת, האם "ה' ימלוך" הוא התחלת משפט חגש?

הפסוק "ה' ימלוך..." אינו משפט חדש ממש. ויש לדמותו למה שאומרים "...לעומתם משבחים ואומרים: 'ברוך כבוד ה' ממקומו' ". כך גם: " 'זה אלי' ענו / ואמרו: 'ה' ימלוך לעולם ועד' ".
והראיה מתפילת השחר, בה אין מזכירים "זה אלי ענו", רק "יחד כולם הודו והמליכו ואמרו: ה' ימלוך לעולם ועד". הרי שגם בתפילת ערבית "ואמרו" קשור לפסוק הבא "ה' ימלוך לעולם ועד".

אני התכוונתי למה שכתבת.
שאלתי הפוך: אם "ואמרו" בקמץ ואז זה סוף משפט האם "ה' ימלוך" הוא משפט חדש? מכאן רציתי להוכיח כדבריך ש"ואמרו" מוסבת אל אחריה

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: זה א:לי ענו ואמרו בקמץ או בשוא

הודעהעל ידי כדכד » ה' נובמבר 16, 2017 5:14 pm

ברמן כתב:
איש גלילי כתב:אצלנו אומרים ואמרו בקמץ גם בשחרית וגם בערבית. ולכאורה, אע"פ ש'ואמרו' קאי על "ה' ימלוך לעולם ועד", מ"מ כיון שהחזן עוצר שם הוי כמו סוף פסוק, ומצאנו הרבה במקרא שהפסוק מסתיים באופן כגון זה (אולי די בדוגמא "וידבר ה' אל משה לאמר").

יותר נכון לומר: כיון שהציבור עוצר שם ומחכה לחזן. כי החזן אינו צריך לעצור שם...

יש מנינים שה חזן מחכה לציבור ויש שהציבור לחזן...
לעצם הענין, כוונתו שהחזן עוצר שם את מה שאומר בקול רם

איש פלוני
הודעות: 809
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 11:50 pm
יצירת קשר:

Re: זה א:לי ענו ואמרו בקמץ או בשוא

הודעהעל ידי איש פלוני » ו' נובמבר 17, 2017 12:52 pm

קאצ'קלה כתב:
ברמן כתב:נתיישבתי בדבר, אולי איש פלוני יש לו עותק אחר מאותה מהדורה ושם הכל מנוקד בקמץ (הדבר מצוי בדפוסים עתיקים, שבאותה מהדורה יש שינויים פנימיים בין העותקים - ואין אנו יודעים מה נדפס ראשון ומה תוקן אח"כ), וא"כ יואיל נא "איש פלוני" בטובו להעלות לכאן צילומים של אותו עותק בו הוא ראה ניקוד בקמץ.

אולי הוטעה הרב איש פלוני מהעותק שבאוצה"ח, בו ניתן לראות קמץ, ואינו אלא שוא. הנה צילומו:
מלאה הארץ דעה.JPG

אכן משם הייתה טעותי.
מהיכן הצילום שהועלה על ידך לכאן לעיל?

קאצ'קלה
הודעות: 1543
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: זה א:לי ענו ואמרו בקמץ או בשוא

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ו' נובמבר 17, 2017 2:19 pm

איש פלוני כתב:מהיכן הצילום שהועלה על ידך לכאן לעיל?

הגעתי אליו דרך קטלוג הספרייה הלאומית בירושלים.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

''זה אלי ענו ואמרו''

הודעהעל ידי שייף נפיק » ש' דצמבר 09, 2017 6:45 pm

שמעתי מהגר"א ארלנגר שליט"א שהקשה למה משמיטים את מילת ואנוהו, שהרי זה עיקר גדול באמירת 'זה אלי' שקיבלו עליהם עשיית מצוותיו בהידור ונוי, ולא רק להזכיר מה שראוהו בלא הקבלה של ואנוהו?

אשר177
הודעות: 314
הצטרף: א' ספטמבר 17, 2017 11:07 pm

Re: ''זה אלי ענו ואמרו''

הודעהעל ידי אשר177 » ד' דצמבר 13, 2017 8:43 pm

מסתמא הכוונה למאמרם "ראתה שפחה על הים מה שלא ראה יחזקאל בן בוזי הכהן" ואין קשר למילה "ואנוהו".

קאצ'קלה
הודעות: 1543
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: זה א:לי ענו ואמרו בקמץ או בשוא

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ד' דצמבר 13, 2017 9:48 pm

קאצ'קלה כתב:אגב, אולי נידון כבר בעבר: האם הפיסוק הנכון הוא "זה אלי ענו / ואמרו: ה' ימלוך לעולם ועד". דהיינו שהמילה "ואמרו" מוסבת אל מה שלאחריה.

ראיתי כעת בפירושו של רבינו בחיי לדברים ו ד שכתב בתוך דבריו:
...ואנו אומרים בתפלה: מלכותך ה' אלהינו ראו בניך בוקע ים לפני משה זה אלי ענו. ולפי שלא יזכיר מדת המלכות בפירוש...

ממה שלא העתיק "ענו ואמרו", משמע ש'ואמרו' נמשכת למטה.

ברמן
הודעות: 667
הצטרף: ב' יולי 24, 2017 3:14 pm

Re: זה א:לי ענו ואמרו בקמץ או בשוא

הודעהעל ידי ברמן » ד' דצמבר 13, 2017 10:30 pm

נוסחאות מדייקים מסידורים, לא ממובאות בספרים, המובאות לפעמים בקיצור או ברמז.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: ''זה אלי ענו ואמרו''

הודעהעל ידי שייף נפיק » ב' דצמבר 18, 2017 11:11 am

אשר177 כתב:מסתמא הכוונה למאמרם "ראתה שפחה על הים מה שלא ראה יחזקאל בן בוזי הכהן" ואין קשר למילה "ואנוהו".

לא נכון.

אשר177
הודעות: 314
הצטרף: א' ספטמבר 17, 2017 11:07 pm

Re: ''זה אלי ענו ואמרו''

הודעהעל ידי אשר177 » ב' דצמבר 18, 2017 1:07 pm

מה לא נכון?

מה לדעתך המשמעות של המשפט "זה א-לי ענו ואמרו"?

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: ''זה אלי ענו ואמרו''

הודעהעל ידי שייף נפיק » ב' דצמבר 18, 2017 8:03 pm

דרך מסדרי הברכות לקבוע הנוסח לפי פסוקים, ולא מחז"ל.

יהודי טבעי
הודעות: 386
הצטרף: ב' מאי 05, 2014 3:03 pm

Re: ''זה אלי ענו ואמרו''

הודעהעל ידי יהודי טבעי » ב' דצמבר 18, 2017 9:17 pm

שייף נפיק כתב:שמעתי מהגר"א ארלנגר שליט"א שהקשה למה משמיטים את מילת ואנוהו, שהרי זה עיקר גדול באמירת 'זה אלי' שקיבלו עליהם עשיית מצוותיו בהידור ונוי, ולא רק להזכיר מה שראוהו בלא הקבלה של ואנוהו?

יש לומר שבתפילה באים לומר רק מה ששייך לקבלת מלכותו יתברך, כלשון הברכה 'ומלכותו ברצון קיבלו עליהם', ומזכירים את שלושת הפסוקים בשירה שיש בהם קבלת מלכות ה' והם: מי כמכה, זה אלי, ה' ימלוך. אבל 'ואנווהו' זה כבר קבלת עבודתו, וזה דרגה נוספת, אך אינו חלק בלתי נפרד מקבלת מלכותו.

ידידיה
הודעות: 1237
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: ''זה אלי ענו ואמרו''

הודעהעל ידי ידידיה » ג' דצמבר 19, 2017 2:28 am

יהודי טבעי כתב:
שייף נפיק כתב:שמעתי מהגר"א ארלנגר שליט"א שהקשה למה משמיטים את מילת ואנוהו, שהרי זה עיקר גדול באמירת 'זה אלי' שקיבלו עליהם עשיית מצוותיו בהידור ונוי, ולא רק להזכיר מה שראוהו בלא הקבלה של ואנוהו?

יש לומר שבתפילה באים לומר רק מה ששייך לקבלת מלכותו יתברך, כלשון הברכה 'ומלכותו ברצון קיבלו עליהם', ומזכירים את שלושת הפסוקים בשירה שיש בהם קבלת מלכות ה' והם: מי כמכה, זה אלי, ה' ימלוך. אבל 'ואנווהו' זה כבר קבלת עבודתו, וזה דרגה נוספת, אך אינו חלק בלתי נפרד מקבלת מלכותו.

ויש להוסיף שעיקר עניינה של תפלה זו הוא ר א י י ת המלכות והגבורה עיין בעיין.
"וראו בניו גבורתו" שמביא ל "ומלכותו ברצוו קבלו" ואח"כ בלשון נוכח.
"מלכותך ראו בניך" והשיא "זה קלי ענו ואמרו" וכידוע בכל מקום שנאמר ' זה' היינו כמורה באצבע.

אישצפת
הודעות: 1367
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: ''זה אלי ענו ואמרו''

הודעהעל ידי אישצפת » ג' דצמבר 19, 2017 2:59 am

אשר177 כתב:מסתמא הכוונה למאמרם "ראתה שפחה על הים מה שלא ראה יחזקאל בן בוזי הכהן" ואין קשר למילה "ואנוהו".

בפירוש התפלה לרוקח נראה להדיא שהכונה לפסוק 'זה אלי ואנוהו'. ומכל מקום לדבריו מיושבת הקושיא הנ"ל מכיון שיש ענין במספר התיבות גם בברכה כולה וגם בקטע זה בנפרד.
אם כי אפשר שהיות והוא בכלל דורשי רשומות גם אם היתה תיבה זו מופיעה בנוסח הברכה היה מוצא טעם ורמז למספר התיבות.
אולם בפירוש התפלות והברכות לרבי יהודה ב"ר יקר יש משמעות כדברי כת"ר.
קבצים מצורפים
פירוש התפלות והברכות חלק א עמוד פד_1.jpg
פירוש התפלות והברכות חלק א עמוד פד_1.jpg (403.75 KiB) נצפה 9315 פעמים
פירוש התפלה לרוקח חלק ב עמוד תנו_1.jpg
פירוש התפלה לרוקח חלק ב עמוד תנו_1.jpg (378.32 KiB) נצפה 9319 פעמים
פירוש התפלה לרוקח חלק ב עמוד תנו_2.jpg
פירוש התפלה לרוקח חלק ב עמוד תנו_2.jpg (313.63 KiB) נצפה 9319 פעמים

שמר
הודעות: 778
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: ''זה אלי ענו ואמרו''

הודעהעל ידי שמר » ד' דצמבר 27, 2017 12:50 am

על כותרת אשכול זה יש להעיר, שלכאורה אין כזה משפט "זה אלי ענו ואמרו" אלא זה אלי - ענו. ואמרו: ה' ימלוך וכו'

קאצ'קלה
הודעות: 1543
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: ''זה אלי ענו ואמרו''

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ד' דצמבר 27, 2017 10:31 am

שמר כתב:על כותרת אשכול זה יש להעיר, שלכאורה אין כזה משפט "זה אלי ענו ואמרו" אלא זה אלי - ענו. ואמרו: ה' ימלוך וכו'

זה כבר נידון באשכול נפרד. ואם כי הצדק עמך, בכל זאת היו שלא הסכימו לדבריך הנ"ל.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ''זה א-לי ענו ואמרו''

הודעהעל ידי לבי במערב » א' מאי 03, 2020 1:40 am


ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: ''זה אלי ענו ואמרו''

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' מאי 03, 2020 12:30 pm

שייף נפיק כתב:למה משמיטים מילת 'ואנוהו'? הרי זה עיקר גדול באמירת 'זה אלי', שקיבלו עליהם עשיית מצוותיו בהידור ונוי!
באור מלת 'ואנוהו' במובן 'אתנאה לפניו במצות' – בדרך רמז נאמר, ומשמעו לפי פשוטו הוא: אהללנו ואשבחנו, וכבר נזכר לפני כן כי בניו שבחו והודו לשמו בראותם גבורתו על הים.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: זה א:לי ענו ואמרו בקמץ או בשוא

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' מאי 03, 2020 1:40 pm

איש גלילי כתב:אע"פ ש'ואמרו' קאי על "ה' ימלוך", מ"מ כיון שהחזן עוצר שם הוי כמו סוף פסוק, ומצאנו הרבה במקרא שהפסוק מסתיים באופן כגון זה (אולי די בדוגמא "וידבר ה' אל משה לאמר").
לפנים בישראל: הקהל שומע מפי החזן כל הנוסח של שבע ברכות קריאת שמע, ועונה אחריו פסוקי קדושה ומלכות בלבד ('קדוש' ו'ברוך', 'מי כמכה' ו'יי ימלך'). יפה אפוא כתב מר שצורת ההפסק של 'ואמָרו' היא בגלל היותה מלת־סיום של אמירת החזן.
(אלא שעדיף היה להביא דוגמא לכך תיבת 'ויאמר', שניקודהּ משתנה בבואהּ באתנח.)

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: זה א:לי ענו ואמרו בקמץ או בשוא

הודעהעל ידי איש גלילי » א' מאי 03, 2020 6:20 pm

ביקורת תהיה כתב:(אלא שעדיף היה להביא דוגמא לכך תיבת 'ויאמר', שניקודהּ משתנה בבואהּ באתנח.)

יישר כח.
לא עלה בראשי בשעת הכתיבה.


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 74 אורחים