מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דרור יקרא, במדבר הר או ארז

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
מן השורה
הודעות: 300
הצטרף: א' דצמבר 22, 2013 8:59 pm

דרור יקרא, במדבר הר או ארז

הודעהעל ידי מן השורה » א' פברואר 12, 2017 1:45 am

'אלקים תן במדבר הר הדס שיטה ברוש תדהר',
הנה מעצמו הוא מוכיח שמיוסד על הפסוק 'אתן במדבר ארז שיטה והדס ועץ שמן יחדיו' [ישעי' מ"א].

אמנם לכאו' ה'הר' כאן לא שייך, וגם חסר ה'ארז' (וה'עץ שמן'). [וידעתי גם מה אמר הגרי"ז על ה'הר', ואכ"מ].

ולכאו' יש כאן טעות, וצריך לומר במקום 'הר' 'ארז', דהיינו אלקים תן במדבר ארז הדס שיטה וכו', ובזה לכאו' מכוון יותר.
אלא שעדיין אי"ז מיישב חיסרון ה'עץ שמן'.

מה ידוע לחו"ר הפורום שליט"א?.

מן השורה
הודעות: 300
הצטרף: א' דצמבר 22, 2013 8:59 pm

Re: דרור יקרא, במדבר הר או ארז

הודעהעל ידי מן השורה » א' פברואר 12, 2017 1:46 am

חושבני , שהפסוק קשה, שלכאו' חסר וי"ו במילה שיטה, שהי' צ"ל 'ארז ושיטה', ואולי פשוטו של מקרא ה'ארז' הוא המין, והשיטה וכו' הם מינים של ארזים. [ואע"פ שחז"ל בר"ה כ"ב. ובב"ב פ"א: פירשוהו שזה מין בפנ"ע, ע"ש שמנו עשרה מיני ארזים עי"ז, מ"מ אולי י"ל שפשוטו של מקרא י"ל כנ"ל].

קאצ'קלה
הודעות: 1543
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: דרור יקרא, במדבר הר או ארז

הודעהעל ידי קאצ'קלה » א' פברואר 12, 2017 2:24 am

הפייטן רצה להתאים חרוז ל'תדהר', 'נזהר', 'נהר', לכן שינה מלשון הכתוב, כדרך הפייטנים.
פירוש הדברים הוא: יתן ה' בהרי המדבר: הדס, שיטה, ברוש ותדהר.
ו'טעות' ודאי שאין כאן.
[ושמעתי פעם מרב חשוב, שאמר על כיוצא בזה, בערך בסגנון זה: "חס ושלום לומר שהפייטן שינה רק כדי שיתאימו החרוזים, זו היא דעת ליצני הדור שרואים בכל דבר רק את 'הפשט הפשוט' שבו, ואנו יודעים שהעיקר הוא הטעם העמוק, הנסתר שבו, והחרוזים נתהוו מן השמים מאליהם". דבריו הביאו אותי לידי בחילה, במחילת כבודו. ולהפתעתי היו שם יותר ממאה אנשים ששתו בצמא את דבריו ויצאו משם בהתפעלות עצומה.]

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: דרור יקרא, במדבר הר או ארז

הודעהעל ידי איש גלילי » א' פברואר 12, 2017 5:17 pm

קאצ'קלה כתב:[ושמעתי פעם מרב חשוב, שאמר על כיוצא בזה, בערך בסגנון זה: "חס ושלום לומר שהפייטן שינה רק כדי שיתאימו החרוזים, זו היא דעת ליצני הדור שרואים בכל דבר רק את 'הפשט הפשוט' שבו, ואנו יודעים שהעיקר הוא הטעם העמוק, הנסתר שבו, והחרוזים נתהוו מן השמים מאליהם". דבריו הביאו אותי לידי בחילה, במחילת כבודו. ולהפתעתי היו שם יותר ממאה אנשים ששתו בצמא את דבריו ויצאו משם בהתפעלות עצומה.]

אכן כן.
וכבר דנו בזה הראשונים, האם ואיך מותר לחרוז שירים שקולים, כאשר הם בהכרח באים על חשבון העניין הפנימי של השיר. ועיין כאן.

מ"מ כאן זה ודאי לא בא על חשבון העניין הפנימי של השיר, ואין שום פסול בכך שנטה מלשון הכתוב לתפארת המליצה.

מרדכי וינטרויב
הודעות: 419
הצטרף: ב' דצמבר 09, 2013 7:19 pm

Re: דרור יקרא, במדבר הר או ארז

הודעהעל ידי מרדכי וינטרויב » ב' פברואר 13, 2017 7:25 pm

"במדבר ארז" אינו מתאים למשקל.
"במדבר הר" מבוסס על תהילים עה, ז "ממדבר הרים".

שמר
הודעות: 778
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: דרור יקרא, במדבר הר או ארז

הודעהעל ידי שמר » ד' אפריל 12, 2017 2:46 pm

בעניין שינוי המילים לצורך התאמתם לחרוז, שמעתי מהגר"ד כהן שדקדק מדוע בלכה דודי כתוב שמור וזכור בדיבור וכו' הלא זכור לפני שמור היה (לוחות ראשונות) ואחד הבחורים אמר לו שר' שלמה אלקבץ שינה כן בשביל הר"ת "שלמה" דאל"כ היה יוצא "זלמה", וגער בו הגר"ד מאד על זה, דלא ייתכן שינוי סתם לצורך ר"ת או חרוז.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: דרור יקרא, במדבר הר או ארז

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' אפריל 12, 2017 3:30 pm

וגם הגמרא בר"ה כז א שמור וזכור בדבור אחד נאמרו סידרה את זה כך כדי שייצא ראשי תיבות שלמה בלכה דודי?

שמר
הודעות: 778
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: דרור יקרא, במדבר הר או ארז

הודעהעל ידי שמר » ד' אפריל 12, 2017 6:10 pm

ואולי היא גופא אתא לאשמעינן דעד כמה שבדיבור אחד נאמרו אין הבדל מי נאמר ראשון ולכן כתב שמור לפני זכור ללמדך דבר זה

שמר
הודעות: 778
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: דרור יקרא, במדבר הר או ארז

הודעהעל ידי שמר » ד' אפריל 12, 2017 6:44 pm

ואולי היא גופא קמ"ל הגמ' כיוון שבדיבור אחד נאמרו א"כ אין נפק"מ מי ראשון.

סעדיה
הודעות: 1608
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: דרור יקרא, במדבר הר או ארז

הודעהעל ידי סעדיה » ד' אפריל 12, 2017 6:46 pm

שמר כתב:בעניין שינוי המילים לצורך התאמתם לחרוז, שמעתי מהגר"ד כהן שדקדק מדוע בלכה דודי כתוב שמור וזכור בדיבור וכו' הלא זכור לפני שמור היה (לוחות ראשונות) ואחד הבחורים אמר לו שר' שלמה אלקבץ שינה כן בשביל הר"ת "שלמה" דאל"כ היה יוצא "זלמה", וגער בו הגר"ד מאד על זה, דלא ייתכן שינוי סתם לצורך ר"ת או חרוז.

כעי"ז -
קבצים מצורפים
בן מלך.PDF
(202.17 KiB) הורד 300 פעמים

פולסברג
הודעות: 1787
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: דרור יקרא, במדבר הר או ארז

הודעהעל ידי פולסברג » ה' מאי 27, 2021 7:46 am

קאצ'קלה כתב:[ושמעתי פעם מרב חשוב, שאמר על כיוצא בזה, בערך בסגנון זה: "חס ושלום לומר שהפייטן שינה רק כדי שיתאימו החרוזים, זו היא דעת ליצני הדור שרואים בכל דבר רק את 'הפשט הפשוט' שבו, ואנו יודעים שהעיקר הוא הטעם העמוק, הנסתר שבו, והחרוזים נתהוו מן השמים מאליהם". דבריו הביאו אותי לידי בחילה, במחילת כבודו. ולהפתעתי היו שם יותר ממאה אנשים ששתו בצמא את דבריו ויצאו משם בהתפעלות עצומה.]


בספרי ב''ב מובא שהגרח''ק הסביר למה או' כמנחה על מחבת ולא מרחשת, וכשהביאו להגרי''ש אמר שאי''צ לכל זה, אלא כן דרך הפייטנים.

אפי' בכתבי הקודש אמרי' דברה תו' כל' בנ''א והמפרשים תמיד או' שזה לצחות הלשון וכדו', אך שם כמובן יש פרד''ס וע' פנים לתורה וכו'


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 74 אורחים