מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ויקח חמאה וחלב

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
שבטיישראל
הודעות: 1849
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

ויקח חמאה וחלב

הודעהעל ידי שבטיישראל » א' נובמבר 13, 2011 9:10 pm

פירש"י ז"ל "ולחם לא הביא לפי שפירסה שרה נידה".

וק"ל טובא דא"כ למה הביא "חמאה" והלא חמאה אינו מאכל בפנ"ע כי אם לפתן ללחם וכדו' ?!
(ובכלל איך אכלו החמאה ?)

ארי שבחבורה
הודעות: 1380
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: ויקח חמאה וחלב

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » א' נובמבר 13, 2011 9:53 pm

עיין ב'משך חכמה' על אתר המוכיח מדברי הפס"ר שהמלאכים אכלו בשר וחלב ביחד, ומאריך ה'משך חכמה' לבאר מדוע לא היה כאן איסור בשר וחלב - יעו"ש, ולפי"ז לק"מ, ופשוט.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: ויקח חמאה וחלב

הודעהעל ידי לייטנר » א' נובמבר 13, 2011 9:53 pm

.
נערך לאחרונה על ידי לייטנר ב ד' אוגוסט 09, 2023 5:24 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

חיים
הודעות: 1224
הצטרף: ש' מאי 08, 2010 10:58 pm

Re: ויקח חמאה וחלב

הודעהעל ידי חיים » א' נובמבר 13, 2011 10:14 pm

לייטנר כתב:החמאה לא היתה ממרח כמו בימינו אלא יותר כמו שמנת סמיכה (משהו דומה במקצת למה שהתימנים קורים 'סאמנה'). ייתכן שזה דומה לתיאור של דבורה את יעל המגישה לסיסרא "בספל אדירים" חמאה.

להלן ציטוט ממילון אבן שושן:
[במקרא] שֻׁמַּן חָלָב נוֹזֵל, כְּגוֹן שַׁמֶּנֶת אוֹ זִבְדָּה אוֹ "לֶבֶּן": "חָלָב נָתָנָה, בְּסֵפֶל אַדִּירִים הִקְרִיבָה חֶמְאָה" (שופטים ה כה). "נַהֲרֵי נַחֲלֵי דְּבַשׁ וְחֶמְאָה" (איוב כ יז).

ידיד נפש
הודעות: 98
הצטרף: ה' אפריל 21, 2011 7:29 pm

Re: ויקח חמאה וחלב

הודעהעל ידי ידיד נפש » א' נובמבר 13, 2011 10:21 pm

שבטיישראל כתב:פירש"י ז"ל "ולחם לא הביא לפי שפירסה שרה נידה".
וק"ל טובא דא"כ למה הביא "חמאה" והלא חמאה אינו מאכל בפנ"ע כי אם לפתן ללחם וכדו' ?!
(ובכלל איך אכלו החמאה ?)

חיפשתי באוצר ומצאתי כמה תירוצים לקושיא אחרת שמתרצים גם קושיא זו. תירוץ אחד, שנתן להם בסופו של דבר פת שנילושה במי פירות שאין מקבלת טומאה. ותירוץ אחר שאכלו מהלחם של עצמם.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: ויקח חמאה וחלב

הודעהעל ידי לייטנר » א' נובמבר 13, 2011 10:32 pm

.
נערך לאחרונה על ידי לייטנר ב ד' אוגוסט 09, 2023 5:24 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

נאשער
הודעות: 624
הצטרף: ד' מרץ 02, 2011 2:49 pm

Re: ויקח חמאה וחלב

הודעהעל ידי נאשער » א' נובמבר 13, 2011 11:20 pm

בדעת זקנים מבעלי התוס' הביאו בפרש' וירא את המדרש שכשהמלאכים טענו תנה הודך על השמים השיב להם משה הרי אכלתם בשר בחלב גבי אברהם ובתורה כתי' לא תבשל גדי בחלב אמו וכן מובא בשיטמ"ק במס' בכורות.

לכאו' קשה לי מאז כמה קושיות לא מצאתי כעת תי',
א. הרי אכלו חלב ואח"כ בשר ואין זה בב"ח.
ב. הרי כל זה היה קודם מת"ת ואיך שייך לומר למלאכים שיקיימו את התורה שלא ניתנה עדיין, ובשלמא לאברהם שבחוהו במידה זו שקיים את כל התורה עד שלא ניתנה אבל האם המלאכים צריכים לקיים את התורה בכלל---וכ"ש קודם מת"ת,
ג. בפרט לפי המדרש (?) שבן הבקר אשר עשה אברהם היה זה במה שהוא עשה בספר יצירה, והנה ידוע שי' ריה"ג במס' חולין וכך נהגו אנשי גליל כוותי' כמבו' במס' שבת דבשר עוף בחלב אין איסור לאכלו דלא תבשל גדי בחלב אמו כתי' והאי אין באמו חלב-בעוף, וא"כ בבן בקר זה ג"כ לא היה באמו חלב כיון שנוצר בספר יצירה וא"כ מהי טענה עליהם?

ידיד נפש
הודעות: 98
הצטרף: ה' אפריל 21, 2011 7:29 pm

Re: ויקח חמאה וחלב

הודעהעל ידי ידיד נפש » א' נובמבר 13, 2011 11:35 pm

קושיות עם זקן לבן וארוך

נאשער
הודעות: 624
הצטרף: ד' מרץ 02, 2011 2:49 pm

Re: ויקח חמאה וחלב

הודעהעל ידי נאשער » א' נובמבר 13, 2011 11:37 pm

תודה לך ידיד נפשי עכשיו נתחוורו לי כל הקושיות.

ארי שבחבורה
הודעות: 1380
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: ויקח חמאה וחלב

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ב' נובמבר 14, 2011 8:13 am

נאשער כתב:בדעת זקנים מבעלי התוס' הביאו בפרש' וירא את המדרש שכשהמלאכים טענו תנה הודך על השמים השיב להם משה הרי אכלתם בשר בחלב גבי אברהם ובתורה כתי' לא תבשל גדי בחלב אמו וכן מובא בשיטמ"ק במס' בכורות.

לכאו' קשה לי מאז כמה קושיות לא מצאתי כעת תי',
א. הרי אכלו חלב ואח"כ בשר ואין זה בב"ח.
ב. הרי כל זה היה קודם מת"ת ואיך שייך לומר למלאכים שיקיימו את התורה שלא ניתנה עדיין, ובשלמא לאברהם שבחוהו במידה זו שקיים את כל התורה עד שלא ניתנה אבל האם המלאכים צריכים לקיים את התורה בכלל---וכ"ש קודם מת"ת,
ג. בפרט לפי המדרש (?) שבן הבקר אשר עשה אברהם היה זה במה שהוא עשה בספר יצירה, והנה ידוע שי' ריה"ג במס' חולין וכך נהגו אנשי גליל כוותי' כמבו' במס' שבת דבשר עוף בחלב אין איסור לאכלו דלא תבשל גדי בחלב אמו כתי' והאי אין באמו חלב-בעוף, וא"כ בבן בקר זה ג"כ לא היה באמו חלב כיון שנוצר בספר יצירה וא"כ מהי טענה עליהם?

עיין ב'משך חכמה' על אתר.

חוקר
הודעות: 282
הצטרף: א' יולי 24, 2011 3:44 pm

Re: ויקח חמאה וחלב

הודעהעל ידי חוקר » ב' נובמבר 14, 2011 10:41 am

נאשער כתב:בדעת זקנים מבעלי התוס' הביאו בפרש' וירא את המדרש שכשהמלאכים טענו תנה הודך על השמים השיב להם משה הרי אכלתם בשר בחלב גבי אברהם ובתורה כתי' לא תבשל גדי בחלב אמו וכן מובא בשיטמ"ק במס' בכורות.

לכאו' קשה לי מאז כמה קושיות לא מצאתי כעת תי',
א. הרי אכלו חלב ואח"כ בשר ואין זה בב"ח.
ב.
ג.

אם ראיתי את הדעת זקנים הנ"ל היה לך לראות שכתב כי חז"ל עצמם נחלקו בזאת, יש סוברים שכן אכלו יחד ולכן השיב להם משה כנ"ל. ויש סוברים שאכלו קודם חמאה וחלב ואחר כך את הבשר ולא עברו על בב"ח, וממילא לשיטתם לא טען משה כנ"ל.

תורה תמימה
הודעות: 226
הצטרף: ה' דצמבר 16, 2010 10:46 am

Re: ויקח חמאה וחלב

הודעהעל ידי תורה תמימה » ב' נובמבר 14, 2011 10:56 am

לייטנר כתב:החמאה לא היתה ממרח כמו בימינו אלא יותר כמו שמנת סמיכה (משהו דומה במקצת למה שהתימנים קורים 'סאמנה'). ייתכן שזה דומה לתיאור של דבורה את יעל המגישה לסיסרא "בספל אדירים" חמאה.

וכך גם פירש רש"י חמאה. שומן החלב שקולטין מעל פניו. ואין זו החמאה שלנו הנעשיתבאופן מלאכותי על ידי חביצה.

נאשער
הודעות: 624
הצטרף: ד' מרץ 02, 2011 2:49 pm

Re: ויקח חמאה וחלב

הודעהעל ידי נאשער » ב' נובמבר 14, 2011 3:03 pm

ראיתי בכרם חמד (באבוב) שלפיכך דרש ההוא גלילאה בריך רחמנא וכו' עי' מס' שבת סוגיא דמת"ת, למה דווקא 'גלילאה' דרש והלא כל כלל ישראל שמחים בזה, אלא בני גליל שנהגו היתר בבשר עוף בחלב לשי' ריה"ג דמי שאין באמו חלב אין בו משום בב"ח אז כמו"כ בבן הבקר שנוצר בסי"צ אין באמו חלב ולפי"ז אין שום טענה על המלאכים, וכיון שאעפ"כ ניתן תורה לישראל עליהם במיוחד להודות ע"כ ודפח"ח וש"י.

יאיר
הודעות: 10738
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: ויקח חמאה וחלב

הודעהעל ידי יאיר » ב' נובמבר 14, 2011 11:49 pm

נאשער כתב:הרי אכלו חלב ואח"כ בשר ואין זה בב"ח.

ראיתי לסטייפלער אם איני טועה שכתב שכיון שהמלאכים הם "אש" יש כאן בעיה של "לא תבשל..." (מקוה שדייקתי).

שמר
הודעות: 778
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: ויקח חמאה וחלב

הודעהעל ידי שמר » ה' אפריל 20, 2017 5:45 pm

יאיר כתב:

ראיתי לסטייפלער אם איני טועה שכתב שכיון שהמלאכים הם "אש" יש כאן בעיה של "לא תבשל..." (מקוה שדייקתי).

ישנו נושא גדול בשריפת חמץ אם מותר לשרוף בשר וחלב יחדיו (אע"פ שלכלייה קאי) דעת הרב אונדרטליך וגרי"ש אלישיב להחמיר בזה דמקרי בישול בשר בחלב.
אמנם דעת הדובב מישרים (סוף סימן ל' כמדומני) שאין לאסור דכל האיסור בישול בשר ביחלב מותנה באכילתו, וזהו חידוש גדול, ואודה למי שיוכל להביא ציטוט מדבריו שם.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: ויקח חמאה וחלב

הודעהעל ידי בקרו טלה » ה' אפריל 20, 2017 9:17 pm

שמר כתב:יאיר כתב:

ראיתי לסטייפלער אם איני טועה שכתב שכיון שהמלאכים הם "אש" יש כאן בעיה של "לא תבשל..." (מקוה שדייקתי).

ישנו נושא גדול בשריפת חמץ אם מותר לשרוף בשר וחלב יחדיו (אע"פ שלכלייה קאי) דעת הרב אונדרטליך וגרי"ש אלישיב להחמיר בזה דמקרי בישול בשר בחלב.
אמנם דעת הדובב מישרים (סוף סימן ל' כמדומני) שאין לאסור דכל האיסור בישול בשר ביחלב מותנה באכילתו, וזהו חידוש גדול, ואודה למי שיוכל להביא ציטוט מדבריו שם.

דובב מישרים חלק א סימן ל
ועל דבר השאלה שנשאל הרה"ג מגלינא [הוא הרב הגאון המפורסם מלובלין ז"ל] בהיותו בפפד"מ מדאקטאר כעמיע ירא ד', להיות שמביאים כמה פעמים לפניו מיני שאקאלאדע כדי לבחון בבחינת כעמיע אם יש בהם חשש תערובת בשר בחלב, ועל כן שאל אם מותר לעשות הבחינה ע"י בישול כיון דבשר בחלב אסור גם בישול.

לדעתי יש לצדד קצת דהיכי שכונתו שע"י הבחינה בבישול יתברר הדבר לבל יכשלו באיסור בשר בחלב שפיר יש לצדד קצת להתיר, דהנה הכסף משנה בפ"א מה' טומאת מת [ה"ב] הקשה אמאי לוקין על אכילת בשר בחלב הא אין עונשין מן הדין [סנהדרין נ"ד ע"א], ותירץ וז"ל, אי נמי לא אסרה התורה לבשל בשר בחלב אלא כדי שלא יבא לאכול, והנה בש"ס פסחים דף י"א [ע"א] מבואר דבשעת ביעור חמץ ליכא חשש דלמא אתי לאכול, משום דהוא עצמו מחזיר לשורפו מיכל קאכל מיניה, ועי' כיוצא בזה בש"ס סוכה דף ט"ו [ע"א] בביטולי תקרה קא מיפלגי עי"ש. ועי' בב"י יו"ד סי' קצ"ח [ד"ה והשתא] שחידש דבאחורי כלים מותר לטבול ולא גזרינן גזירת מרחצאות, כיון דאנו רואין שיודע דאסור לטבול בכלים, והראיה מדהניחם על פיהם שאין דרכם בכך עי"ש, א"כ הכ"נ כיון דכל כוונתו לבחנו שלא יכשלו באיסור בשר בחלב שפיר ליכא חשש דילמא אתי לאכול.

אולם בגוף דברי הכסף משנה צע"ק אם דרשינן טעמא דקרא [עי' ב"מ קט"ו ע"ב], וגם צ"ע מש"ס חולין דף קי"ג [ע"ב] דמבשל חלב בחלב לוקה על בישולו ואינו לוקה על אכילתו דאין איסור חל על איסור, ולפי דברי הכסף משנה הנ"ל מאי טעמא לוקה על בישולו, דהא איסור בישול הוא משום אכילה וכיון דאינו לוקה על האכילה איך לוקה על הבישול, וכבר העיר בזה בשו"ת בית יצחק יו"ד ח"ב סי' קמ"ח עי"ש.

שיף
הודעות: 2675
הצטרף: ב' דצמבר 31, 2012 11:21 pm

Re: ויקח חמאה וחלב

הודעהעל ידי שיף » ג' אפריל 25, 2017 11:46 pm

לכאורה דעת המחמירים יותר מחודש
וע"ע מהר"ם שיף חולין דף קה. ובבאר מים על המדרש רבה כאן פרשה מ"ח אות כ'
וכאן
viewtopic.php?f=7&t=2443&p=17387&hilit=%D7%97%D7%9E%D7%90%D7%94+%D7%95%D7%97%D7%9C%D7%91#p17387


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 93 אורחים