דיעה חריגה לגבי איזור פלשת בארץ ישראל.
כל האיור - או רק 5 ערי הסרנים.
א. מחלוקת.
וַיְהִ֗י בְּשַׁלַּ֣ח פַּרְעֹה֮ אֶת־הָעָם֒ וְלֹא־נָחָ֣ם אֱלֹקים דֶּ֚רֶךְ אֶ֣רֶץ פְּלִשְׁתִּ֔ים כִּ֥י...
ומדוע מחבל ארץ זה מכונה "ארץ פלישתים" ?
...אמר הרב דוד זקנו של הרב משה שארץ פלשתים מארץ ישראל היתה שהרי לא מצינו שיצא יצחק לחוצה לארץ וגר בארץ פלשתים שנאמר ויגר יצחק בגרר.
והרב משה אמר שרצועה היתה יוצאה מארץ פלשתים ונכנסת לתוך ארץ ישראל ולא שהיתה ארץ ישראל בעצמה כי הכתוב קראה ארץ פלשתים. [דעת דקנים שמות י' ט'ו.]
ב. מארץ ישראל.
ובפרשתינו הרמבן [האוה''ח ועוד רבים] חולקים ע''כ.
א וַיְהִי רָעָב, בָּאָרֶץ, מִלְּבַד הָרָעָב הָרִאשׁוֹן, אֲשֶׁר הָיָה בִּימֵי אַבְרָהָם; וַיֵּלֶךְ יִצְחָק אֶל-אֲבִימֶלֶךְ מֶלֶךְ-פְּלִשְׁתִּים, גְּרָרָה. ב וַיֵּרָא אֵלָיו ה', וַיֹּאמֶר אַל-תֵּרֵד מִצְרָיְמָה: שְׁכֹן בָּאָרֶץ, אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיךָ. ג גּוּר בָּאָרֶץ הַזֹּאת, וְאֶהְיֶה עִמְּךָ וַאֲבָרְכֶךָּ: כִּי-לְךָ וּלְזַרְעֲךָ, אֶתֵּן אֶת-כָּל-הָאֲרָצֹת הָאֵל...
בראשית כו. תולדות.
רמבן כאן " וגור עתה בארץ הזאת, בארץ פלשתים, כי לך ולזרעך אתן אותה, ככתוב: חמשת סרני פלשתים, לכנעני תחשב " .(יהושע י״ג:ג׳).
לדברי הרמבן כאן , כל ארץ כל ארץ פלישתים היא מא''י שהובטחה לאבות.
וכך גם ברמבן דברים ב' כ''ג.
...שנאמר: ויהי גבול הכנעני מצידון באכה גררה עד עזה (בראשית י׳:י״ט), הכפתורים שיצאו מכפתור השמידום והם יושבים תחתם. והנה הכפתורים שהם מבני מצרים (בראשית י׳:י״ג-י״ד), ואינם ממתנת אברהם, ארצם היא של ישראל מפני שהכפתורים לכדו אותה מבני כנען.
והכתוב שאמר בארץ פלשתים: כי לך ולזרעך אתן את כל הארצות האל (בראשית כ״ו:ג׳) – מן הטעם הזה היה, כי הארץ ההיא היתה מתחלה לבני כנען, ומפני זה הורישו ישראל בימי יהושע חמשת סרני פלשתים, העזתי והאשדודי האשקלוני הגתי והעקרוני והעוים (יהושע י״ג:ג׳), שהיו כלם יושבי גבול הכנעני בעזה ובאשקלון ובאשדוד ועקרון,
ועל שם מקומם הם נקראים, כי השמידו העוים, שהיו מבני כנען היושבים בגבול הכנעני מצידון באכה גררה עד עזה, וישבו תחתם. וצידון גם הוא לפלשתים, כמו שכתוב: וגם מה אתם לי צור וצידון וכל גלילות פלשת (יואל ד׳:ד׳).
ג, ספק.
אולם בבראשית י' ט'.גם הרמבן מסייג את דבריו. ומציין שארץ חמשת סרני פלישתים הם מא''י. ולגבי שאר ארצם הסתפק.
וז''ל בפרק י' ט''ו -
ואל יקשה עליך ארץ פלשתים שהיתה לאברהם כדכתיב: גור בארץ הזאת כי לך ולזרעך אתן את כל הארצות האל (בראשית כ״ו:ג׳), והם מבני מצרים, כי הכתוב אמר: לכנעני תחשב חמשת סרני פלשתים (יהושע י״ג:ג׳) כי כבשו מקצת הארץ וישבו בה. [ובכאן תראה כי גבול הכנעני מצידון באכה גררה עד עזה (בראשית י׳:י״ט), ואלה ערי פלשתים.
כי אבימלך מלך גרר, ועזה לעזתי היא, וכן: לעזה אחד (שמואל א ו׳:י״ז) וצידון לפלשתים, כדכתיב: כל צידונים אנכי אורישם מפני בני ישראל רק הפילה בנחלה (יהושע י״ג:ו׳), וכתיב: וגם מה אתם לי צור וצידון וכל גלילות פלשת (יואל ד׳:ד׳).]
" ואולי שאר ארץ פלשתים לא היתה לישראל לבד אלו חמשת סרניהם".
ד. רשבם כן ולא ! ?
והרשבם בבראשית כב.א'.
שהרי ארץ פלשתים {נתן לו לזרעו, כדכתוב ושתי את גבולך מים סוף ועד ים פלשתים (שמות כ״ג:ל״א),}ה וגם ביהושע מטילין על ערי חמשת סרני פלשתים גורל בכלל גבול ישראל (יהושע י״ג:ג׳, ט״ו:מ״ה-מ״ז),
אולם בחומש עוז והדר הנמבואר בהערותיו - מביא רשבם אחר ושם נאמר -
וכן כתב הרשבם שהיתה ארץ פלישתים מפסיקה בין ארץ כנען לארץ מצרים, ועליה נצטווה יצחק "גור בארץ הזאת"
"ומשמע שלא היתה מארץ כנען עצמה."
הבעייה לא מצאתי בכתובים את המקור לרשבם זה.
עוד על הפרשה בקישור -
viewtopic.php?f=46&t=65571