מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שלושה נוטעים. שלוש נטיעות - ושלוש תוצאות שונות. וירא.

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

שלושה נוטעים. שלוש נטיעות - ושלוש תוצאות שונות. וירא.

הודעהעל ידי יהודהא » ה' נובמבר 14, 2024 12:03 pm

שלושה נוטעים. שלוש נטיעות -ותוצאות שונות.
א.
* בראשית כא, לג ,פרשת וירא.
וַיִּטַּ֥ע אֶ֖שֶׁל בִּבְאֵ֣ר שָׁ֑בַע וַיִּ֨קְרָא־שָׁ֔ם בְּשֵׁ֥ם ה' אֵ֥ל עוֹלָֽם׃

מקרא זה הוא אחד מתוך שלושה שנטעו עצים: הקבה בגן העדן.נוח את הכרם. ואברהם את האשל.

* בראשית ב, ח
וַיִּטַּ֞ע ה' אֱלֹהִ֛ים גַּן־בְּעֵ֖דֶן מִקֶּ֑דֶם וַיָּ֣שֶׂם שָׁ֔ם אֶת־הָֽאָדָ֖ם אֲשֶׁ֥ר יָצָֽר׃
* בראשית ט, כ
וַיָּ֥חֶל נֹ֖חַ אִ֣ישׁ הָֽאֲדָמָ֑ה וַיִּטַּ֖ע כָּֽרֶם׃

שלושה פעמים יחידות - ואין בתנך עוד פעמים למילת "וַיִּטַּ֖ע".

ב.
התוצאות של הנטיעות לא תמיד הגשימו את מטרתן ולא תמיד נגמרו בטוב.
יש כאן הדרגה בתוצאות: הראשון קולל, השני כשל אך לא קולל, ובשלישי הדבר בא על תיקונו: לטובה ולברכה.

* אדם הראשון וחוה הוכשלו גורשו והאדמה קוללה בעקבות כך."וארורה האדמה עבוריך".
* הנוטע השני נוח השתכר בעקבות הנטיעות של הכרם "וישת מן היין וישכר, ויתגל בתוך אהלה".אבל ה' אמר..לא אוסיף לקלל עוד את האדמה
בעבור האדם.. אמנם בגינו זכו בני שם לטלית. אבל לא היה זה בשל הנטיעה אלא בעקבות "ויקח שם את השמלה ..ויכסו וכ''ו.
* כיון שהגיעה אברהם ונטע את האשל ואת האוהל ששימש גם כבית מדרש להפצת האמונה בה' ". ברכו ה' ואמר לו "והיה ברכה".

"וַיִּטַּע אֵשֶׁל בִּבְאֵר שָׁבַע וַיִּקְרָא שָׁם בְּשֵׁם ה' אֵל עוֹלָם" . והאוהל של אברהם שכל מי שאכל,,לימדוהו לתת שבח הודייה ולברך את השם ( ישיבה לבעלי תשובה), ולכן בתחילה נאמר רק "ה אלוקי השמיים ואחרי זה: "אלוקי השמיים והארץ, ,,
למדנו שהמקום שימש מרכז ללימודתורה ולהפצת האמונה בקבה.

ג.
והדברים עולים מתוך דברי הגר''א שאמר שבאותיות א,ש,ל, נרמזים שלושת החטאים : ועליהם באה לכפר נטיעת אברהם.
א - א. אכילה מהעץ שנאסר, אדם הראשון.
ב. ש. שתייתו והשתכרותו של לוט.
ג. ל. לינה - שאנשי סדום אסרו על הכנסת אורחים והלנתם בעיר כמו שאירע במעשי לוט והמלאכים.

מאמרים על הפרשה מהעבר :
פָּרָא בָּסִילֶיוֹס נוֹמוֹס אַגְרָפוֹס,,,,,,
viewtopic.php?f=46&t=60782&hilit=%D7%95%D7%99%D7%A8%D7%90

חס וחלילה, נין ולא נין. זה לא הסקרנות..
viewtopic.php?f=46&t=60786

המרחק בין סדום לצוער - ומהו טווח הזמן לנץ .
viewtopic.php?f=46&t=60783&hilit=%D7%95%D7%99%D7%A8%D7%90

בדרך מפטרה לעזה -באר לחי רואי.
viewtopic.php?f=46&t=60814&hilit=%D7%95%D7%99%D7%A8%D7%90

על הצדיקים.. ועל הרשעים..
viewtopic.php?f=46&t=63088&p=812592#p812592

עיר האלוקים מושפלת - מעמדה של באר שבע בתקופת האבות.
viewtopic.php?f=46&t=58214&hilit=%D7%95%D7%99%D7%A8%D7%90

בשבילי נברא העולם", או "ואנוכי עפר ואפר".
viewtopic.php?f=51&t=58682&p=746184#p746184

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: שלושה נוטעים. שלוש נטיעות - ושלוש תוצאות שונות. וירא.

הודעהעל ידי יהודהא » ה' נובמבר 14, 2024 10:08 pm

"יהודהא
* כיון שהגיעה אברהם ונטע את האשל ואת האוהל ששימש גם כבית מדרש להפצת האמונה בה' ". ברכו ה' ואמר לו "והיה ברכה".
------------------
ח,ע,מ, העיר, לכ' יש מקום לציין את שתי הדיעות שבגמרא -
"תלמוד בבלי מסכת סוטה דף י עמוד א
ויטע אשל בבאר שבע - אמר ריש לקיש: מלמד, שעשה פרדס ונטע בו כל מיני מגדים.
רבי יהודה ורבי נחמיה, חד אמר: פרדס, וחד אמר: פונדק."


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 7 אורחים