תשפד.
איורים - מאחזי עיניים.
* אחד או שניים ?
* זה \ ליד זה - או על זה.
* כספר פתוח או סגור.
א ." שני "
בדברים מופיעים 8 פעמים הביטוי "שני ה\לוחות". מהם 6 פעמים בפרשת עקב .
[ובחומש שמות עוד 5 פעמים].
אבל למה הכוונה?
האם הכוונה ללוח אבן אחד שעליו היה הכתב ערוך בשני טורים כמופיע באיורים הרגילים ?
או אולי בכלל היו אלה שני לוחות אבן נפרדים ממש\ לגמרי. שאכן נחצבו מאבן אחת
אך אח"כ חילקוה לשניים.
ולכאורה ריבוי ההדגשים בפרשת עקב לאורך כל הפרשה על "שני לוחות" באים לומר לנו שאכן נפרדים היו. אם כי כנראה שמשה רבנו אחזם בצמידות וגם אח"כ בארון מונחים היו בצמידות.
ב. בסמוך או מעליו.
ועדיין לא ברור לנו האם שתי הלוחות הוחזקו \ומונחים היו פרוסים זה צמוד לזה.
או אולי היו מונחים זה על גבי זה כדפי ספר סגור ?
המפרשים ישנם רבים המהססים ומתבלבלים בכך ומספקים תשובות שונות בשל האיורים הנפוצים .- למרות הראיות שנפרדים היו כפי שמודגש בפרשה.
[ראה דיון כאן viewtopic.php?t=23385].
חלק מהדיונים והטיעונים נסובו על ציורים ותיאורים של הלוחות שההסתמכות עליהם מפוקפקת מאוד. שכן רובם אינם של יהודים. אבל ישנם גם תיאורים מספרות יהודית - ועדיין קשה להביא ראייה ממציירי הגדות או מהאומנים שבנו את ארונות הקודש או מרוקמי פרוכות.
ג. ידיים מוכיחות.
אחת ההוכחות החותכות הם מהרשי בב"ב יד ע"ב.
גמרא:וְרַבִּי מֵאִיר הַאי מִצַּד אֲרוֹן מַאי עָבֵיד לֵיהּ הַהוּא מִיבְּעֵי לֵיהּ דְּמִתְּנַח לֵיהּ מִצַּד וְלָא מִתְּנַח בֵּינֵי לוּחֵי וּלְעוֹלָם בְּגַוֵּיהּ מִן הַצַּד...
וברש'י - דמנח ליה מצד - אצל הכותל ולא בין שני הלוחות:
משמע שנפרדים היו !
ידיים שאינן מוכיחות.
הגדת סרייבו מתן תורה - 1350. לוחות מחוברים כפי הציורים השכיחים.
הגדת ראשי הציפורים מתן תורה. משנת 1300 ,והציור שונה שכן הלוחות נפרדים וכל אחת אחוזה ביד נפרדת. וכך הוא גם בציור מוקדם יותר מ 1260 הדומה לנ'ל במחזור מאשכנז בבודליאנה אוקספורד.
ד.
וואס פארשטייט א גוי צו אידישע תורה.
ואילו האמן האיטלקי המפורסם - מיכלאנג'לו 1475-1564 בפסלו "משה". שם בידו הימנית שני לוחות צמודות כדפי ספר זה לזה.
גם בציורו של המפורסם רמברנדט "משה ולוחות הברית " המונפות בידיו למעלה הן שני לוחות מופרדות לחלוטין.
ועודמהעבר על פרשת עקב כאן -
כמה ארונות היו ? 1.2.3.
viewtopic.php?f=46&t=62579&hilit=%D7%90%D7%A8%D7%95%D7%A0%D7%95%D7%AA