עמוד 1 מתוך 1

האם היה רוצח בשגגה במדבר, וא''כ לאן הוא נס?

פורסם: ו' אוגוסט 02, 2024 3:22 pm
על ידי אריה הכהן
האם דיבור על כך היכן שהוא.

Re: האם היה רוצח בשגגה במדבר, וא''כ לאן הוא נס?

פורסם: א' אוגוסט 04, 2024 1:00 am
על ידי ונתנו ידידים
כמדומני שרש"י כותב באיזשהו מקום שנס אל מחנה לויה

Re: האם היה רוצח בשגגה במדבר, וא''כ לאן הוא נס?

פורסם: א' אוגוסט 04, 2024 7:45 am
על ידי מטה עז
אריה הכהן כתב:האם דיבור על כך היכן שהוא.


המשך חכמה מוכיח שלא היה, כי בכו את אהרן כל בית ישראל, ואם היה רוצח בשגגה, הוא לא היה בוכה, כי כעת מיתת אהרן אפשרה לו לחזור הביתה סוף סוף.

Re: האם היה רוצח בשגגה במדבר, וא''כ לאן הוא נס?

פורסם: א' אוגוסט 04, 2024 9:52 am
על ידי עזריאל ברגר
ונתנו ידידים כתב:כמדומני שרש"י כותב באיזשהו מקום שנס אל מחנה לויה

זוהי דרשת חז"ל על "ושמתי לך מקום" (ריש פרשת משפטים).

Re: האם היה רוצח בשגגה במדבר, וא''כ לאן הוא נס?

פורסם: א' אוגוסט 04, 2024 9:53 am
על ידי עזריאל ברגר
מטה עז כתב:
אריה הכהן כתב:האם דיבור על כך היכן שהוא.

המשך חכמה מוכיח שלא היה, כי בכו את אהרן כל בית ישראל, ואם היה רוצח בשגגה, הוא לא היה בוכה, כי כעת מיתת אהרן אפשרה לו לחזור הביתה סוף סוף.

א. שמא הרוצח מת לפני אהרן?
ב. מי אמר שכולם בכו בלבב-שלם? שמא היתה בכיה מעורבת במעט שמחה?

Re: האם היה רוצח בשגגה במדבר, וא''כ לאן הוא נס?

פורסם: א' אוגוסט 04, 2024 10:54 pm
על ידי לענין
מכות י’’ג א’.

Re: האם היה רוצח בשגגה במדבר, וא''כ לאן הוא נס?

פורסם: א' אוגוסט 04, 2024 11:04 pm
על ידי עזריאל ברגר
לענין כתב:מכות י’’ג א’.

לא מצאתי שם שום דבר שקשור לאשכול זה.

Re: האם היה רוצח בשגגה במדבר, וא''כ לאן הוא נס?

פורסם: א' אוגוסט 04, 2024 11:14 pm
על ידי לענין
סליחה טעיתי
י’’ב ב’.

Re: האם היה רוצח בשגגה במדבר, וא''כ לאן הוא נס?

פורסם: ב' אוגוסט 05, 2024 1:02 am
על ידי ענ'י לעצמי
אכן מגמ' מכות שם יש משמעות שלא כדברי המשך חכמה שהרי לשון הגמ' הוא: "אשר ינוס שמה - מלמד שהיו ישראל מגלין במדבר, להיכן מגלין, למחנה לויה". ומשמע שקרה בפועל, ולא שהיה להלכה ולא למעשה. אמנם אין הכרח דהמשך חכמה התכוון שכל מ' שנה לא קרה שום מקרה (שהלא כל כוונתו שהפסוק בא להגיד שבחו של אהרן, ולפי מה שיתבאר לא יחסר מזה כלום), אלא יתכן שרק עד מיתת אהרן לא הלכו לגלות, ועוד כנזכר לעיל אם אדם מת קודם אהרן גם זה אתי שפיר.
[וכשאני לעצמי יש לפרש שעל אף שהיו בגלות בכו עליו, וזה מראה אהבתם לאהרן יותר מהכל. וזה כעין מש"כ הרב עזריאל לעיל]
וע' להרוגוצ'ובר (צ"פ תרומות א, א) שנקט שהדין היה שונה במדבר, שלא היה קולט אלא אם כן הרוצח נכנס לשם על דעת להינצל, מכיון שהיה מדין מחנה לויה ולא כשאר ערי מקלט, ע"ש.

Re: האם היה רוצח בשגגה במדבר, וא''כ לאן הוא נס?

פורסם: ב' אוגוסט 05, 2024 8:12 am
על ידי מטה עז
ענ'י לעצמי כתב:אכן מגמ' מכות שם יש משמעות שלא כדברי המשך חכמה שהרי לשון הגמ' הוא: "אשר ינוס שמה - מלמד שהיו ישראל מגלין במדבר, להיכן מגלין, למחנה לויה". ומשמע שקרה בפועל, ולא שהיה להלכה ולא למעשה. אמנם אין הכרח דהמשך חכמה התכוון שכל מ' שנה לא קרה שום מקרה (שהלא כל כוונתו שהפסוק בא להגיד שבחו של אהרן, ולפי מה שיתבאר לא יחסר מזה כלום), אלא יתכן שרק עד מיתת אהרן לא הלכו לגלות, ועוד כנזכר לעיל אם אדם מת קודם אהרן גם זה אתי שפיר.
[וכשאני לעצמי יש לפרש שעל אף שהיו בגלות בכו עליו, וזה מראה אהבתם לאהרן יותר מהכל. וזה כעין מש"כ הרב עזריאל לעיל]
וע' להרוגוצ'ובר (צ"פ תרומות א, א) שנקט שהדין היה שונה במדבר, שלא היה קולט אלא אם כן הרוצח נכנס לשם על דעת להינצל, מכיון שהיה מדין מחנה לויה ולא כשאר ערי מקלט, ע"ש.


המשך חכמה אומר בפירוש שלא היה רוצח בשוגג במדבר במשך כל ה40 שנה.
יש לכם קושיה נחמדה עליו, וכבר הקשו אותה רבים לפניכם (עיין 'דרך שיחה' להגרח"ק ועוד ספרים באוצר).

Re: האם היה רוצח בשגגה במדבר, וא''כ לאן הוא נס?

פורסם: ב' אוגוסט 05, 2024 9:06 am
על ידי עזריאל ברגר
הוא מוכיח דברים מקושיא נחמדה, ואנחנו אומרים שיש לה תירוצים נוספים, ועל כן אין זו הוכחה...

Re: האם היה רוצח בשגגה במדבר, וא''כ לאן הוא נס?

פורסם: ב' אוגוסט 05, 2024 9:11 am
על ידי מטה עז
עזריאל ברגר כתב:הוא מוכיח דברים מקושיא נחמדה, ואנחנו אומרים שיש לה תירוצים נוספים, ועל כן אין זו הוכחה...


ואותי לימדו רבותיי להשיל נעליי מעל רגליי, ולדון בקרקע אחרי שבעה נקיים, בפני גדולי הדורות שתורתם נכתבה ברוח הקודש, ובפרט הכהן הגדול מדווינסק שמעיד על עצמו בשער ספרו שנכתב "ברצון אבינו שבשמים"...

Re: האם היה רוצח בשגגה במדבר, וא''כ לאן הוא נס?

פורסם: ב' אוגוסט 05, 2024 9:21 am
על ידי ונתנו ידידים
מטה עז כתב:ואותי לימדו רבותיי להשיל נעליי מעל רגליי, ולדון בקרקע אחרי שבעה נקיים, בפני גדולי הדורות שתורתם נכתבה ברוח הקודש, ובפרט הכהן הגדול מדווינסק שמעיד על עצמו בשער ספרו שנכתב "ברצון אבינו שבשמים"...

הגזמת!

Re: האם היה רוצח בשגגה במדבר, וא''כ לאן הוא נס?

פורסם: ב' אוגוסט 05, 2024 12:09 pm
על ידי עזריאל ברגר
מטה עז כתב:ואותי לימדו רבותיי להשיל נעליי מעל רגליי, ולדון בקרקע אחרי שבעה נקיים, בפני גדולי הדורות שתורתם נכתבה ברוח הקודש, ובפרט הכהן הגדול מדווינסק שמעיד על עצמו בשער ספרו שנכתב "ברצון אבינו שבשמים"...

ואולי עדיף להשאיר את דברי הגמרא כפשוטם?
מדוע הוא עדיף יותר?

Re: האם היה רוצח בשגגה במדבר, וא''כ לאן הוא נס?

פורסם: ב' אוגוסט 05, 2024 2:38 pm
על ידי מטה עז
ונתנו ידידים כתב:
מטה עז כתב:ואותי לימדו רבותיי להשיל נעליי מעל רגליי, ולדון בקרקע אחרי שבעה נקיים, בפני גדולי הדורות שתורתם נכתבה ברוח הקודש, ובפרט הכהן הגדול מדווינסק שמעיד על עצמו בשער ספרו שנכתב "ברצון אבינו שבשמים"...

הגזמת!


אולי…
אבל הזכרת לי מה שכתוב על רבי חיים שמואלביץ זצ״ל

Re: האם היה רוצח בשגגה במדבר, וא''כ לאן הוא נס?

פורסם: ב' אוגוסט 05, 2024 2:39 pm
על ידי מטה עז
עזריאל ברגר כתב:
מטה עז כתב:ואותי לימדו רבותיי להשיל נעליי מעל רגליי, ולדון בקרקע אחרי שבעה נקיים, בפני גדולי הדורות שתורתם נכתבה ברוח הקודש, ובפרט הכהן הגדול מדווינסק שמעיד על עצמו בשער ספרו שנכתב "ברצון אבינו שבשמים"...

ואולי עדיף להשאיר את דברי הגמרא כפשוטם?
מדוע הוא עדיף יותר?


הנה תירוץ אחד נחמד, מני רבים, על הערתך על דברי רבי מאיר שמחה זצ״ל

Re: האם היה רוצח בשגגה במדבר, וא''כ לאן הוא נס?

פורסם: ב' אוגוסט 05, 2024 4:01 pm
על ידי עזריאל ברגר
בני ישראל חזרו למקומות בהם נקברו הרוצחים בשגגה במהלך 40 השנה כדי להעביר אותם מהמקום שבו היה בעבר "מחנה לויה" למקומות אחרים?!
ואף את"ל שכן - האם השמחה הזאת מבטלת את הבכי על מות אהרן?!
אפשר עוד לדון הלוך-ושוב בקושיות ותירוצים דחוקים, ואפשר להעדיף את פשטות הסוגיא "שהיו ישראל מגלין במדבר", ולומר בפשטות שבוודאי היו כאלו שהרוויחו משהו בפטירת אהרן (לדוגמא בנו אלעזר שהתמנה לכהן גדול), ולא היתה בכייתם בלב-שלם.

הלכה פסוקה היא שהשומע שמת אביו וירשו - מברך דיין האמת וגם הטוב והמטיב או שהחינו על הירושה, ואחר כך מתיישב לאבלות של "שלשה לבכי, שבעה להספד, שלושים לתספורת" וכו'. קמ"ל שלא כל בכיה חייבת להיות בלב שלם!

Re: האם היה רוצח בשגגה במדבר, וא''כ לאן הוא נס?

פורסם: ב' אוגוסט 05, 2024 8:10 pm
על ידי מטה עז
עזריאל ברגר כתב:בני ישראל חזרו למקומות בהם נקברו הרוצחים בשגגה במהלך 40 השנה כדי להעביר אותם מהמקום שבו היה בעבר "מחנה לויה" למקומות אחרים?!
ואף את"ל שכן - האם השמחה הזאת מבטלת את הבכי על מות אהרן?!
אפשר עוד לדון הלוך-ושוב בקושיות ותירוצים דחוקים, ואפשר להעדיף את פשטות הסוגיא "שהיו ישראל מגלין במדבר", ולומר בפשטות שבוודאי היו כאלו שהרוויחו משהו בפטירת אהרן (לדוגמא בנו אלעזר שהתמנה לכהן גדול), ולא היתה בכייתם בלב-שלם.

הלכה פסוקה היא שהשומע שמת אביו וירשו - מברך דיין האמת וגם הטוב והמטיב או שהחינו על הירושה, ואחר כך מתיישב לאבלות של "שלשה לבכי, שבעה להספד, שלושים לתספורת" וכו'. קמ"ל שלא כל בכיה חייבת להיות בלב שלם!


תירוציו ״הדחוקים״ של ר״ח קנייבסקי זצ״ל, לבאר דברי רמ״ש זצ״ל.

Re: האם היה רוצח בשגגה במדבר, וא''כ לאן הוא נס?

פורסם: ב' אוגוסט 05, 2024 8:18 pm
על ידי צופה_ומביט
מה רוצה מעלתו, הוא בסה"כ בא לתרץ את דעת המשך חכמה שלא להשאיר אותו עצמו לשיטתו בקושיא. זה לא אומר שמוכרחים לקבל את הדברים, כלומר להעדיף את התירוצים האלה מאשר לסבור אישית דלא כמשך חכמה, כל שכן כשיש גמרא שפשטותה לא כך.
וכי בגלל שהמשך חכמה אמר מה שאמר בטלה כל אפשרות לסבור אחרת? וכי מעולם לא הבין שום איש מישראל אחרת [ואם הבין אחרת - בהכרח טעה]?

Re: האם היה רוצח בשגגה במדבר, וא''כ לאן הוא נס?

פורסם: ד' אוגוסט 07, 2024 9:58 am
על ידי מטה עז
מטה עז כתב:
ענ'י לעצמי כתב:אכן מגמ' מכות שם יש משמעות שלא כדברי המשך חכמה שהרי לשון הגמ' הוא: "אשר ינוס שמה - מלמד שהיו ישראל מגלין במדבר, להיכן מגלין, למחנה לויה". ומשמע שקרה בפועל, ולא שהיה להלכה ולא למעשה. אמנם אין הכרח דהמשך חכמה התכוון שכל מ' שנה לא קרה שום מקרה (שהלא כל כוונתו שהפסוק בא להגיד שבחו של אהרן, ולפי מה שיתבאר לא יחסר מזה כלום), אלא יתכן שרק עד מיתת אהרן לא הלכו לגלות, ועוד כנזכר לעיל אם אדם מת קודם אהרן גם זה אתי שפיר.
[וכשאני לעצמי יש לפרש שעל אף שהיו בגלות בכו עליו, וזה מראה אהבתם לאהרן יותר מהכל. וזה כעין מש"כ הרב עזריאל לעיל]
וע' להרוגוצ'ובר (צ"פ תרומות א, א) שנקט שהדין היה שונה במדבר, שלא היה קולט אלא אם כן הרוצח נכנס לשם על דעת להינצל, מכיון שהיה מדין מחנה לויה ולא כשאר ערי מקלט, ע"ש.


המשך חכמה אומר בפירוש שלא היה רוצח בשוגג במדבר במשך כל ה40 שנה.
מעיון בספרים יש שהקשו על רבי מאיר שמחה את הקושיות שהוזכרו כאן, ועוד הקשו שאם היה למשה רבנו דין כהונה בכל ה40 שנה הרי שבלאו הכי לא היה חוזר הרוצח למקומו במיתת אהרן, כמבואר במכות שחוזר רק במיתת כל הכהנים הגדולים שבדורו. הרב שטיינמן זצ"ל כותב שמסתמא אם היה רוצח בשוגג במדבר, היה כתוב על זה בתורה (?) ולכן נראה לו כדברי רמ"ש.