מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לקללה ולא לברכה - קורח.

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

לקללה ולא לברכה - קורח.

הודעהעל ידי יהודהא » ב' יולי 01, 2024 4:41 pm

"עשיר כקורח" .
דוגמא לעשירות מופלגת, וכדמות שכל הרוצה להתעשר, ואז קורח מהווה לו לדוגמה להערצה ואליו ישאף להידמות. לו הייתי קורח...[רוטשילד].

נו. זה ודאי לא רציני !
שהרי עליו נאמר בפרשת קורח, במדבר טז לב: "וַתִּבָּקַע הָאֲדָמָה, אֲשֶׁר תַּחְתֵּיהֶם. .. וַתִּפְתַּח הָאָרֶץ אֶת-פִּיהָ, וַתִּבְלַע אֹתָם וְאֶת-בָּתֵּיהֶם, וְאֵת כָּל-הָאָדָם אֲשֶׁר לְקֹרַח, וְאֵת כָּל-הָרְכוּשׁ. לג וַיֵּרְדוּ הֵם וְכָל-אֲשֶׁר לָהֶם, חַיִּים--שְׁאֹלָה..

ובריאה מיוחדת וחריגה ברא השם לצורך זה.
. עֲשָׂרָה דְבָרִים נִבְרְאוּ בְעֶרֶב שַׁבָּת בֵּין הַשְּׁמָשׁוֹת, וְאֵלּו הֵן: פִּי הָאָרֶץ,[אבות ה,ו]
וכך גם עונשו היה חריג...אִם-כְּמוֹת כָּל-הָאָדָם, יְמֻתוּן אֵלֶּה,..

בנוסף זה מזכיר לנו "אָר֣וּר" ומקולל - את מקרהו של קין שגם בו האדמה פצתה פיה וזה כי " אָר֣וּר אָ֑תָּה מִן־הָֽאֲדָמָה֙ אֲשֶׁ֣ר פָּצְתָ֣ה אֶת־פִּ֔יהָ לָקַ֛חַת אֶת־דְּמֵ֥י אָחִ֖יךָ מִיָּדֶֽךָ׃ [בראשית ד, יא] ובמקורות-שקורח היה גלגול של קין.

לא רק הוא.
לא רק קורח לא זכה להנות מרכושו, לא רק הוא נענש. אלא קללה רבצה על הרכוש עצמו, והרכוש הרב היה לרעתו, ובכך מסביר הספורנו את הסיבה שרכושו נבלע באדמה. כך ש- ,ואת כל הרכוש – שלא יזכו שיהנו צדיקים בעמלם, כענין ׳נפלה סלע מחיקו ומצאה עני ונתפרנס בה׳".

ובחזל הוא הדוגמה ל"עושר שמור לבעליו לרעתו". אמר ר שמעון בן לקריש זו עשרו של קורח...


אז למה ? למה ?? הוא ורכושו הרב הפכו לסמל ?

כן, נכון. האימרה מתייחסת רק לקטע\פרק חייו כעשיר. ואכן עושרו רב היה כמתואר בפסחים קיט.
אבל דומה שלאור הנל - בלתי מהנמנע להתייחס למכלול.
הפרשה מציגה אותו ככישלון כמי שרכושו היה לו לרועץ וכמי שרכושו ירד לטמיון מבלי שמישהוא יכל ליהנות ממנו. כעיר הנידחת נגזר דינו.

הסבר מתבקש.
את ההשערה הפרועה - על גלגול ושיבוש שם נכרי לקורח -מכיר.
מחפש הסבר אמיתי יותר.
נערך לאחרונה על ידי יהודהא ב ב' יולי 01, 2024 11:15 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: לקללה ולא לברכה - קורח.

הודעהעל ידי יהודהא » ב' יולי 01, 2024 5:18 pm


יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: לקללה ולא לברכה - קורח.

הודעהעל ידי יהודהא » ה' יולי 04, 2024 1:28 am

שנינות.
במה נתייחד קורח מעשירים רבים אחרים ?
א.
מדוע דווקא קורח? בתורה עצמה לא כתוב שקורח היה עשיר, כתוב שהיה לו רכוש.
ב.
היו כאלה שלכאורה היו עשירים יותר מקורח: אברהם אבינו יצחק בנו, דוד המלך, שלמה המלך ועוד.
אז מדוע באמת מזכירים רק את קורח בעשירותו ?

תשובה מקורית שנאמרת בשמו של הרב ברוך סלונים נ”י רב בחב”ד .

ידוע לכולם -שאין אדם לוקח עמו לעולם האמת אפילו את הגרביים שלו, הולך לעולם שכולו טוב “עֵרוֹם וְעֶרְיָה”, לא משנה מה מידת עשירות בעולם הזה, יכול להיות אדם עם רכוש רב מאוד, לקבורתו הוא לא לוקח כלום.
אבל רבים הם העשירים שממונם חביב עליהם מגופם, והדאגה למה יקרה לרכושם אחרי מותם מטרידה אותם רבות. והקושי להיפרד מממונם גורם להם לחלום ולדמיין את ממונם מלווה אותם גם אחרי מותם.

אבל היה אחד -יחיד שזכה להיקבר עם רכושו והוא קורח מיודעינו.
שגם אחרי מותו לא נפרד מרכושו - שכן לקח אתו לקבר את כל רכושו:
“וַתִּפְתַּח הָאָרֶץ אֶת פִּיהָ וַתִּבְלַע אֹתָם וְאֶת בָּתֵּיהֶם וְאֵת כָּל הָאָדָם אֲשֶׁר לְקֹרַח וְאֵת כָּל הָרֲכוּשׁ”: (במדבר פרק ט”ז פסוק ל”ב ).

ובקיצור עשיר כקורח הכוונה - שמילא והגשים את כל מאוויו שאיפותיו וחלומותיו על היותו עשיר -כקורח.

יהודהא
הודעות: 1533
הצטרף: ג' אוגוסט 24, 2021 2:27 pm

Re: לקללה ולא לברכה - קורח.

הודעהעל ידי יהודהא » ו' יולי 05, 2024 2:10 pm

הפוך - הפוך !
והפעם מקללה לברכה.

ושוב פרשת קורח.
אלא בעוד ש"עשיר כקורח" נדרש מברכה לקללה, הרי כאן הפכה הקללה לברכה.

א.
במדבר טז, ב.
וַיִּקַּ֣ח קֹ֔רַח בֶּן־יִצְהָ֥ר בֶּן־קְהָ֖ת בֶּן־לֵוִ֑י וְדָתָ֨ן וַֽאֲבִירָ֜ם בְּנֵ֧י אֱלִיאָ֛ב וְא֥וֹן בֶּן־פֶּ֖לֶת בְּנֵ֥י רְאוּבֵֽן׃ ב וַיָּקֻ֨מוּ֙ לִפְנֵ֣י מֹשֶׁ֔ה וַֽאֲנָשִׁ֥ים מִבְּנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֖ל חֲמִשִּׁ֣ים וּמָאתָ֑יִם נְשִׂיאֵ֥י עֵדָ֛ה קְרִאֵ֥י מוֹעֵ֖ד אַנְשֵׁי־שֵֽׁם׃

בראשית ו, ד.
הַנְּפִלִ֞ים הָי֣וּ בָאָרֶץ֮ בַּיָּמִ֣ים הָהֵם֒ וְגַ֣ם אַֽחֲרֵי־כֵ֗ן אֲשֶׁ֨ר יָבֹ֜אוּ בְּנֵ֤י הָֽאֱלֹהִים֙ אֶל־בְּנ֣וֹת הָֽאָדָ֔ם וְיָֽלְד֖וּ לָהֶ֑ם הֵ֧מָּה הַגִּבֹּרִ֛ים אֲשֶׁ֥ר מֵֽעוֹלָ֖ם אַנְשֵׁ֥י הַשֵּֽׁם׃

שתי הפעמים היחידות בהם אנשי שם מוזכרים בתנך הם אנשים ממש לא נחמדים . ההיפך מכך -וראויים לכל גנאי .
ואילו היום פירוש הביטוי הוא : 'התפרסם ברבים' [לטובה].

[(יש אומנם עוד פעם אחת בלשון רבים: (בדה"א,כד)..אֲנָשִׁים֙ גִּבּ֣וֹרֵי חַ֔יִל אַנְשֵׁ֣י שֵׁמ֔וֹת רָאשִׁ֖ים לְבֵ֥ית אֲבוֹתָֽם".
אנשי שמות – רצה לומר ידועים בשמותם לגודל החשיבות. מצודת.]

ב.
פרסומת.

,שֵׁם" הוא גם פרסומו ברבים. במשמעות זו משמשת המילה שֵׁם בצירופים אחדים,
כמו 'אנשי שם', 'יד ושם'[זיכרון], 'שם עולם' (בתנך), [וההיפך ממנו ימח שמו= זכרונו].
וגם 'בעל שם', 'שם דבר' .[אחרי חזל.]


* המלך עוזיהו מעשיו פרסמוהו: "וַיֵּלֶךְ שְׁמוֹ עַד לְבוֹא מִצְרַיִם" (פסוק ח);
"וַיֵּצֵא שְׁמוֹ עַד לְמֵרָחוֹק" (פסוק טו). [הולך ויוצא].

* בדומה לכך אנו מוצאים חז"ל בדברי רבי דוסא לרבי עקיבא: "אתה עקיבא בן יוסף ששמך הולך מסוף העולם ועד סופו?" (בבלי יבמות טז ע"א)

* בנבואת יחזקאל מתוארת ירושלים כתינוקת עזובה שאלוקים מצא והציל וגידל: "וַיֵּצֵא לָךְ שֵׁם בַּגּוֹיִם בְּיָפְיֵךְ כִּי כָּלִיל הוּא" (טז, יג–יד).

* השם, כלומר הפרסום, הולך ונעשה כמו בסיפור מגדל בבל: "הָבָה נִבְנֶה לָּנוּ עִיר וּמִגְדָּל וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם וְנַעֲשֶׂה לָּנוּ שֵׁם פֶּן נָפוּץ עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ" (בראשית יא, ד).[נעשה].

* אבל לא תמיד הפרסום הוא טוב. ויש גם פרסום לרעה:
"כִּי יִקַּח אִישׁ אִשָּׁה וּבָא אֵלֶיהָ וּשְׂנֵאָהּ, וְשָׂם לָהּ עֲלִילֹת דְּבָרִים וְהוֹצִא עָלֶיהָ שֵׁם רָע" (דברים כב, יג-יד).

ג.
שְׁמוֹ ושִׁמְעוּ.

אתה עקיבא בן יוסף ששמך הולך מסוף העולם ועד סופו.
מכאן נוצר והצטרף הביטוי "שמו הולך לפניו".

וקרבת הצליל בין 'שְׁמוֹ' ל'שִׁמְעוֹ' הועילה להפיץ את מטבעות הלשון, וכך נוכל למצוא לצד -
'יצא שמו למרחוק' גם 'יצא שמעו למרחוק' וכיוצא בזה.

אבל בתורה הצירוף ,אנשי שם" אינו לטובה. והיום לטובה.
וַיַּהֲפֹךְ֩ יְקוק אֱלֹקיךָ לְּךָ֛ אֶת־הַקְּלָלָ֖ה לִבְרָכָ֑ה כִּ֥י אֲהֵֽבְךָ֖ יקוק אֱלֹהֶֽיךָ׃
אמן כיה"ר.


חזור אל “מקרא ותרגום”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 47 אורחים