זו לא הכוונה- זה הפשט עצמו. ממחרת השבת
פורסם: ו' מאי 17, 2024 3:38 pm
חלק א.
[שלושה תאריכים נוספים ושונים- בחלק הבא..]
א. תירוצים מיותרים.
מספר פעמים הרמבם מדגיש את מקומה המכריע של המסורת והקבלה שעברה דורי דורות וגוברת על כל השיקולים האחרים לגבי הבנת כוונת התורה .
כך במניין שנות היובל וכך גם למובנו של ממחרת השבת המוזכר בפרשתנו אמור ועוד רבים.
בחזל [ מנחות סה\ו] בתקופת הראשונים ואח"כ לאורך הדורות התקיימו עימותים רבים עם כופרים מסוגים שונים על פירוש הפסוק " וְהֵנִ֧יף אֶת הָעֹ֛מֶר לִפְנֵ֥י ה לִֽרְצֹנְכֶ֑ם מִֽמׇּחֳרַת֙ הַשַּׁבָּ֔ת יְנִיפֶ֖נּוּ הַכֹּהֵֽן׃", וממילא על תאריכיו של העומר ועל חג השבועות. אלא שבד"כ הם התנהלו בהוכחות ראיות הסברים – והפרכתם לפירוש זה ואחר.
ופחות להוכחת צדקת חזל שסמכו על הקבלה. והגמרא עצמה מסכמת שם "כולהו אטית להו פירכא בר מתרי".
רוב התירוצים לדחויי אתא.
פירושי\ הסברי חזל הן על פי הקבלה והשמועה הנאמנה.וכל ההוכחות והראיות בעיקרן הן בדרך המדרש הבא אחר ההלכה הקודמת לו". כאן וגם בעין תחת עין.[י,ק].
ואכן המעיין במפרשי התורה ימצא שהם מביאים תירוצים\הפרכות שונות להסבר זה ואחר, שאין בהם כדי להכריע למה התכוון הפסוק.
יותר מכך האבע אף מציין להוכחה מסויימת – שהיא דווקא מחזקת את דעת הצדוקים, וז"ל –
" וחכם ברומי הביא ראיה: ממחרת הפסח מצות וקלוי (יהושע ה׳:י״א) ולא ידע כי בנפשו הוא,.."
ב.
ובהן ראוי להיתלות.
המונחים "קבלה" ו"שמועה" מופיעים בכתבי הרמב"ם מאות פעמים.
הרמבם הלכות חמץ ומצה ומפי השמועה למדנו שאינה שבת אלא יום טוב.
..כך למדו מפי השמועה בפירוש דבר זה לא תאכל חמץ משעה שראויה לשחיטת הפסח שהוא בין הערביים והוא חצי היום: אסור לאכול חמץ ביום י"ד מחצות היום ולמעלה..
ובהלכות שמיטה. [ה] אבל כל הגאונים אמרו שמסורת היא בידיהם איש מפי איש, שלא מנו באותן השבעים שנה שבין חורבן בית ראשון ובניין בית שני אלא שמיטות בלבד, בלא יובל;... כפי חשבון זה שהוא קבלה.
ח ושנת השמיטה ידועה היא ומפורסמת, אצל הגאונים ואנשי ארץ ישראל; וכולן לא מנו אלא לשני חורבן, משליכין אותן שבע שבע. ולפי חשבון זה תהי שנה זו, שהיא שנת שבע ומאה ואלף לחורבן, מוצאי שביעית. ועל זה אנו סומכין, וכפי חשבון זה אנו מורין לעניין מעשרות ושביעית והשמטת כספים--שהקבלה והמעשה עמודים גדולים בהוראה, ובהן ראוי להיתלות.
ג.
בכיוון אחר.
אלא שהמשך חכמה נוקט בגישה שונה לא שאלת הכיצד התורה שינתה לשונה וכתבה שבת במקום הפסח. אלא ברור לו ששבת כאן מובנה פסח אלא יש להבין 'מדוע' הפסח נקרא שבת. וכדי להוכיח זאת המ"ח מביא דברים משותפים לשבת ופסח "רעיונית וגם הלכתית" עד כדי כך שאולי מוצדק יהיה השימוש בשם שבת לפסח.
ובלשונו של הר"י קופרמן "שהמ"ח אינו מתעניין בשאלת הכיצד- כיצד ידעו חזל ללמוד מן הכתוב ממחרת השבת [ שאין פירושו פסח] שהכוונה לפסח. אלא בשאלת המדוע עסקינן , מדוע התורה קוראת לפסח בשם שבת . [שכן שבת הוא שם נוסף לפסח].
ובזה המענה- בהגדרה מחודשת של המהות של השבת ושל פסח לעומת שאר המועדים, והזהות החלקית]
בין מהות השבת ומהות הפסח.
ד.
סוגי המצוות . ישנם שתי סוגי מצוות:
א. מצוות המקשרות בין ישראל לקבה בצורה אנכית -ישירה.
ב. מצוות המקשרות את ישראל לאביהם שבשמים בעקיפין, על ידי זה שמקשרות את ישראל זה לזה בצורה מאוזנת ישירה (כגון גמילות חסדים).
מחשבתי.
במקור הראשון.
בחגי ישראל ובמועדיהם הדבר בא לידי ביטוי בהבדל שבין שבת (שהוא יום של איסור מלאכה, איסור טלטול ואפילו איסור בישול) ובין המועדים (שהם ימים שנועדו לחבר ישראל אחד עם חברו, דבר המתבטא בהיתר מלאכת אוכל נפש, היתר טלטול וכדו׳).
ומוכיח רמ״ש שיסודו של פסח (לעומת שאר חגי ישראל) גם הוא מעין שבת: (א) צריכים להימנות על קרבן פסח מראש, במקביל לכך ש׳כל המכין מערב שבת יאכל בשבת' (ב) בפסח מצרים "וְאַתֶּם לא תֵצְאוּ אִישׁ מִפֶּתַח־בֵּיתוֹ עַד־בֹּקֶר", במקביל ל״אַל־יֵצֵא אִישׁ מִמְּקֹמוֹ בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי".
במקור השני.
(דברים ה, טו ד״ה וזכרת כי עבד היית בארץ מצרים), עוסק רמ״ש בשאלה כיצד התקשרו ישראל מבחינה היסטורית בקשר של קיימא אל אביהם שבשמים, בתקופת התהוות האומה כאומה של "עם ה'". גם כאן רואה רמ״ש דמיון מפליא בין שבת ופסח מחד גיסא, ובין המועדים שבועות וסוכות מאידך גיסא. שהרי את השבת קיבלנו כמתנה ללא כל תמורה מצדנו, תחילה במרה ואחר כך במתן תורה, ולגאולת מצרים זכינו בזמן היותנו "עֵרֹם וְעֶרְיָה".
לעומת זאת בשבועות הקדימו "נַעֲשֶׂה" ל"נִשְׁמָע", ואילו בסוכות חזרו בתשובה שלימה על חטא העגל, והפריזו בהתנדבותם להקמת המשכן ("מַרְבִּים הָעָם לְהָבִיא" שמות לו, ג).
שני מקורות אלה, בעלי היבט מחשבתי גרידא, מציינים את הדמיון, ובמילא את הקשר, שבין פסח ושבת.
ה. מעשי.
אולם ברור כי אין פותרים בעיה יסודית בפשוטו של מקרא על ידי פרקי מחשבה גרידא, יהיו יפים ומענינים אשר יהיו. הרי כלל גדול נקוט בידינו שאין דנים מצוה על פי טעמה, אלא הטעם הוא תוצאה מן המצוה ולא הסיבה למצוה
לכן
נעבור עתה אל הקטע השלישי המעשי [ושם ורק שם העיר רמ״ש: ולכן נקרא פסח]
"שבת", כמו דכתיב "מִמָּחֲרַת הַשַּׁבָּת"), בו עובר מן ההיבט ההיסטורי או המחשבתי אל קביעת מהות המצוה ושרשה.
שמות (יב, יז) ד״ה ושמרתם את המצות. תורף דבריו של ה'משך חכמה' הוא שהפעל ש.מ.ר. מופיע פעמים הרבה בתורה בהתייחסותה אל פסח ואל שבת. הוא הדין והיא המידה בפסח, גם שם יש ריבוי שימוש בפועל שמ״ר (כמו בשבת). גם שם הלא תעשה.. מזה שגם בשבת וגם בפסח מצינו אותה תופעה של מרכיבים שונים במצוה אחת, כאשר הלא תעשה הוא הדומיננטי ומבטל במידה מסוימת את העשה,....האריך שם ועיי"ש.
ו.
גלגולי הפסח.
בעיון בפסוקים השונים המדברים בחג הפסח נראה איך שבגלגולה של מצות חג הפסח בתורה - לעניין איסורי מלאכה,
היא עוברת משבת, לשבת ומועד, ולבסוף למועד.
א.
כָּל־מְלָאכָה" [שבת].
ניווכח לדעת שהיא התחילה (שמות פרק יב) כדין שבת,
"וּבַיּוֹם הָרִאשׁוֹן מִקְרָא־קֹדֶשׁ, וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי מִקְרָא־קֹדֶשׁ .., כָּל־מְלָאכָה לא־יֵעָשֶׂה בָהֶם", כלומר דין פסח כדין שבת .
עברה (בפרשת אמור) אל יום טוב,
לכן מיד 'סייגה התורה "אַךְ אֲשֶׁר יֵאָכֵל לְכָל־נֶפֶשׁ הוּא לְבַדּוֹ יֵעָשֶׂה.כתיבת "כָּל־מְלָאכָה" ואח״כ "אַךְ" מלמדת שפסח (אליבא דחומש שמות) היא שבת מינוס, ..
ב.
"מְלֶאכֶת עֲבֹדָה". [חג ומועד].
אבל בחומש ויקרא בעניין המועדים ("כָּל־מְלֶאכֶת עֲבֹדָה לֹא
תַעֲשוּ") אין לכתחילה כל איסור של מלאכת בישול, היא מלאכת הנאה (רמב״ן) ולכן אין צריך ב״אַךְ" למעט.
המעבר הזה מ״כָּל־מְלָאכָה" אל "כָּל־מְלֶאכֶת עֲבֹדָה" חל בפרשת אמור. אז נקבע שפסח עוזב את מסגרתו הראשונית שהוא דומה לשבת, ומצטרף אל המועדים המקשרים את ישראל אחד אל השני, כאשר ממילא הותרה 'מלאכת
הנאה׳ של אוכל נפש.
ג.
לֹא תַעֲשֶׂה מְלָאכָה. [מועד].
ובמשנה תורה שבה והתדבקה בצורה מסוימת בשבת.
אולם הרקע ה'שבתי' של פסח לא נמחק לגמרי, שהרי במשנה תורה (טז, ח) כתוב על פסח "וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי עֲצֶרֶת לַה׳ אֱלֹהֶיךָ, לֹא תַעֲשֶׂה מְלָאכָה" (כך!) לא "כָּל־מְלָאכָה" (שבת), ולא "מְלֶאכֶת עֲבֹדָה" (חג ומועד), אלא "מְלָאכָה". ללמדנו שעדיין בשרשי המהות של חג הפסח, יש מרכיב מסוים של שבת.
ז.
וראו נא דבר פלא!
במסכת שבת (מט, ב) במסגרת דיון הגמרא בסוגיית המקור בתורה לל״ט מלאכות של שבת, מביא הר״ח בשם הירושלמי שהפסוק הנ״ל "לֹא תַעֲשֶה מְלָאכָה", הוא הפעם הל״ט שמצינו "מְלָאכָה" בתורה. הרי שטענו ב"מְלָאכָה" של שבת (ל״ט מלאכות) והודה לו ב"מְלָאכָה" של פסח! הרי שוב הזיהוי בין פסח ושבת.
ובדומה לזה מצינו במסכת מגילה (יג, ב)-
בפירוש הפסוק (אסתר ג, ח) "ואת דתי המלך אינם עושים", שחז״ל שמו בפיו של המן הרשע כאשר טען ונימק להשמדת העם היהודי: 'דמפיק לכולא שתא בש״הי פה״י׳. ומפרש רש״י: שבת היום, פסח היום, ואנו אסורים במלאכה"! הרי שוב פסח ושבת בחדא מחתא. לזה אפשר לצרף את הגמרא בפסחים (פה, ב) שם לומדים הגדרת דין הוצאה מחבורה לחבורה בקרבן פסח מדין הוצאה מרשות לרשות בשבת.
ז.פשוטו של מקרא.
הוא אשר למדנו מתוך פשוטו של מקרא, שבפסח יש מרכיב 'שבתי' שאין בשאר מועדי השנה, כך שלו ורק לו, אפשר לקרוא בשם "שבת". (יסוד לימודנו זה בסוגית "מִמָּחֲרַת הַשַּׁבָּת" מצינו כבר בפרשת תצוה ובפרשת צו בסוגית המצוה המורכבת שהיא שורש עמוק ויסודי בהבנת עומק המצוות שבתורה, כאשר המפתח לגלות את המרכיבים השונים של המצוה הוא בפשוטו של מקרא)..
מעובד ע"פ מאמרו של הר י, קופרמן על הפרק.
מצד שני ישנם 3 תאריכים נוספים ושונים. הם וההסברים להם שטענו המכחישים במזיד והתועים ששגגו.
בעזהי בהמשך.
[שלושה תאריכים נוספים ושונים- בחלק הבא..]
א. תירוצים מיותרים.
מספר פעמים הרמבם מדגיש את מקומה המכריע של המסורת והקבלה שעברה דורי דורות וגוברת על כל השיקולים האחרים לגבי הבנת כוונת התורה .
כך במניין שנות היובל וכך גם למובנו של ממחרת השבת המוזכר בפרשתנו אמור ועוד רבים.
בחזל [ מנחות סה\ו] בתקופת הראשונים ואח"כ לאורך הדורות התקיימו עימותים רבים עם כופרים מסוגים שונים על פירוש הפסוק " וְהֵנִ֧יף אֶת הָעֹ֛מֶר לִפְנֵ֥י ה לִֽרְצֹנְכֶ֑ם מִֽמׇּחֳרַת֙ הַשַּׁבָּ֔ת יְנִיפֶ֖נּוּ הַכֹּהֵֽן׃", וממילא על תאריכיו של העומר ועל חג השבועות. אלא שבד"כ הם התנהלו בהוכחות ראיות הסברים – והפרכתם לפירוש זה ואחר.
ופחות להוכחת צדקת חזל שסמכו על הקבלה. והגמרא עצמה מסכמת שם "כולהו אטית להו פירכא בר מתרי".
רוב התירוצים לדחויי אתא.
פירושי\ הסברי חזל הן על פי הקבלה והשמועה הנאמנה.וכל ההוכחות והראיות בעיקרן הן בדרך המדרש הבא אחר ההלכה הקודמת לו". כאן וגם בעין תחת עין.[י,ק].
ואכן המעיין במפרשי התורה ימצא שהם מביאים תירוצים\הפרכות שונות להסבר זה ואחר, שאין בהם כדי להכריע למה התכוון הפסוק.
יותר מכך האבע אף מציין להוכחה מסויימת – שהיא דווקא מחזקת את דעת הצדוקים, וז"ל –
" וחכם ברומי הביא ראיה: ממחרת הפסח מצות וקלוי (יהושע ה׳:י״א) ולא ידע כי בנפשו הוא,.."
ב.
ובהן ראוי להיתלות.
המונחים "קבלה" ו"שמועה" מופיעים בכתבי הרמב"ם מאות פעמים.
הרמבם הלכות חמץ ומצה ומפי השמועה למדנו שאינה שבת אלא יום טוב.
..כך למדו מפי השמועה בפירוש דבר זה לא תאכל חמץ משעה שראויה לשחיטת הפסח שהוא בין הערביים והוא חצי היום: אסור לאכול חמץ ביום י"ד מחצות היום ולמעלה..
ובהלכות שמיטה. [ה] אבל כל הגאונים אמרו שמסורת היא בידיהם איש מפי איש, שלא מנו באותן השבעים שנה שבין חורבן בית ראשון ובניין בית שני אלא שמיטות בלבד, בלא יובל;... כפי חשבון זה שהוא קבלה.
ח ושנת השמיטה ידועה היא ומפורסמת, אצל הגאונים ואנשי ארץ ישראל; וכולן לא מנו אלא לשני חורבן, משליכין אותן שבע שבע. ולפי חשבון זה תהי שנה זו, שהיא שנת שבע ומאה ואלף לחורבן, מוצאי שביעית. ועל זה אנו סומכין, וכפי חשבון זה אנו מורין לעניין מעשרות ושביעית והשמטת כספים--שהקבלה והמעשה עמודים גדולים בהוראה, ובהן ראוי להיתלות.
ג.
בכיוון אחר.
אלא שהמשך חכמה נוקט בגישה שונה לא שאלת הכיצד התורה שינתה לשונה וכתבה שבת במקום הפסח. אלא ברור לו ששבת כאן מובנה פסח אלא יש להבין 'מדוע' הפסח נקרא שבת. וכדי להוכיח זאת המ"ח מביא דברים משותפים לשבת ופסח "רעיונית וגם הלכתית" עד כדי כך שאולי מוצדק יהיה השימוש בשם שבת לפסח.
ובלשונו של הר"י קופרמן "שהמ"ח אינו מתעניין בשאלת הכיצד- כיצד ידעו חזל ללמוד מן הכתוב ממחרת השבת [ שאין פירושו פסח] שהכוונה לפסח. אלא בשאלת המדוע עסקינן , מדוע התורה קוראת לפסח בשם שבת . [שכן שבת הוא שם נוסף לפסח].
ובזה המענה- בהגדרה מחודשת של המהות של השבת ושל פסח לעומת שאר המועדים, והזהות החלקית]
בין מהות השבת ומהות הפסח.
ד.
סוגי המצוות . ישנם שתי סוגי מצוות:
א. מצוות המקשרות בין ישראל לקבה בצורה אנכית -ישירה.
ב. מצוות המקשרות את ישראל לאביהם שבשמים בעקיפין, על ידי זה שמקשרות את ישראל זה לזה בצורה מאוזנת ישירה (כגון גמילות חסדים).
מחשבתי.
במקור הראשון.
בחגי ישראל ובמועדיהם הדבר בא לידי ביטוי בהבדל שבין שבת (שהוא יום של איסור מלאכה, איסור טלטול ואפילו איסור בישול) ובין המועדים (שהם ימים שנועדו לחבר ישראל אחד עם חברו, דבר המתבטא בהיתר מלאכת אוכל נפש, היתר טלטול וכדו׳).
ומוכיח רמ״ש שיסודו של פסח (לעומת שאר חגי ישראל) גם הוא מעין שבת: (א) צריכים להימנות על קרבן פסח מראש, במקביל לכך ש׳כל המכין מערב שבת יאכל בשבת' (ב) בפסח מצרים "וְאַתֶּם לא תֵצְאוּ אִישׁ מִפֶּתַח־בֵּיתוֹ עַד־בֹּקֶר", במקביל ל״אַל־יֵצֵא אִישׁ מִמְּקֹמוֹ בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי".
במקור השני.
(דברים ה, טו ד״ה וזכרת כי עבד היית בארץ מצרים), עוסק רמ״ש בשאלה כיצד התקשרו ישראל מבחינה היסטורית בקשר של קיימא אל אביהם שבשמים, בתקופת התהוות האומה כאומה של "עם ה'". גם כאן רואה רמ״ש דמיון מפליא בין שבת ופסח מחד גיסא, ובין המועדים שבועות וסוכות מאידך גיסא. שהרי את השבת קיבלנו כמתנה ללא כל תמורה מצדנו, תחילה במרה ואחר כך במתן תורה, ולגאולת מצרים זכינו בזמן היותנו "עֵרֹם וְעֶרְיָה".
לעומת זאת בשבועות הקדימו "נַעֲשֶׂה" ל"נִשְׁמָע", ואילו בסוכות חזרו בתשובה שלימה על חטא העגל, והפריזו בהתנדבותם להקמת המשכן ("מַרְבִּים הָעָם לְהָבִיא" שמות לו, ג).
שני מקורות אלה, בעלי היבט מחשבתי גרידא, מציינים את הדמיון, ובמילא את הקשר, שבין פסח ושבת.
ה. מעשי.
אולם ברור כי אין פותרים בעיה יסודית בפשוטו של מקרא על ידי פרקי מחשבה גרידא, יהיו יפים ומענינים אשר יהיו. הרי כלל גדול נקוט בידינו שאין דנים מצוה על פי טעמה, אלא הטעם הוא תוצאה מן המצוה ולא הסיבה למצוה
לכן
נעבור עתה אל הקטע השלישי המעשי [ושם ורק שם העיר רמ״ש: ולכן נקרא פסח]
"שבת", כמו דכתיב "מִמָּחֲרַת הַשַּׁבָּת"), בו עובר מן ההיבט ההיסטורי או המחשבתי אל קביעת מהות המצוה ושרשה.
שמות (יב, יז) ד״ה ושמרתם את המצות. תורף דבריו של ה'משך חכמה' הוא שהפעל ש.מ.ר. מופיע פעמים הרבה בתורה בהתייחסותה אל פסח ואל שבת. הוא הדין והיא המידה בפסח, גם שם יש ריבוי שימוש בפועל שמ״ר (כמו בשבת). גם שם הלא תעשה.. מזה שגם בשבת וגם בפסח מצינו אותה תופעה של מרכיבים שונים במצוה אחת, כאשר הלא תעשה הוא הדומיננטי ומבטל במידה מסוימת את העשה,....האריך שם ועיי"ש.
ו.
גלגולי הפסח.
בעיון בפסוקים השונים המדברים בחג הפסח נראה איך שבגלגולה של מצות חג הפסח בתורה - לעניין איסורי מלאכה,
היא עוברת משבת, לשבת ומועד, ולבסוף למועד.
א.
כָּל־מְלָאכָה" [שבת].
ניווכח לדעת שהיא התחילה (שמות פרק יב) כדין שבת,
"וּבַיּוֹם הָרִאשׁוֹן מִקְרָא־קֹדֶשׁ, וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי מִקְרָא־קֹדֶשׁ .., כָּל־מְלָאכָה לא־יֵעָשֶׂה בָהֶם", כלומר דין פסח כדין שבת .
עברה (בפרשת אמור) אל יום טוב,
לכן מיד 'סייגה התורה "אַךְ אֲשֶׁר יֵאָכֵל לְכָל־נֶפֶשׁ הוּא לְבַדּוֹ יֵעָשֶׂה.כתיבת "כָּל־מְלָאכָה" ואח״כ "אַךְ" מלמדת שפסח (אליבא דחומש שמות) היא שבת מינוס, ..
ב.
"מְלֶאכֶת עֲבֹדָה". [חג ומועד].
אבל בחומש ויקרא בעניין המועדים ("כָּל־מְלֶאכֶת עֲבֹדָה לֹא
תַעֲשוּ") אין לכתחילה כל איסור של מלאכת בישול, היא מלאכת הנאה (רמב״ן) ולכן אין צריך ב״אַךְ" למעט.
המעבר הזה מ״כָּל־מְלָאכָה" אל "כָּל־מְלֶאכֶת עֲבֹדָה" חל בפרשת אמור. אז נקבע שפסח עוזב את מסגרתו הראשונית שהוא דומה לשבת, ומצטרף אל המועדים המקשרים את ישראל אחד אל השני, כאשר ממילא הותרה 'מלאכת
הנאה׳ של אוכל נפש.
ג.
לֹא תַעֲשֶׂה מְלָאכָה. [מועד].
ובמשנה תורה שבה והתדבקה בצורה מסוימת בשבת.
אולם הרקע ה'שבתי' של פסח לא נמחק לגמרי, שהרי במשנה תורה (טז, ח) כתוב על פסח "וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי עֲצֶרֶת לַה׳ אֱלֹהֶיךָ, לֹא תַעֲשֶׂה מְלָאכָה" (כך!) לא "כָּל־מְלָאכָה" (שבת), ולא "מְלֶאכֶת עֲבֹדָה" (חג ומועד), אלא "מְלָאכָה". ללמדנו שעדיין בשרשי המהות של חג הפסח, יש מרכיב מסוים של שבת.
ז.
וראו נא דבר פלא!
במסכת שבת (מט, ב) במסגרת דיון הגמרא בסוגיית המקור בתורה לל״ט מלאכות של שבת, מביא הר״ח בשם הירושלמי שהפסוק הנ״ל "לֹא תַעֲשֶה מְלָאכָה", הוא הפעם הל״ט שמצינו "מְלָאכָה" בתורה. הרי שטענו ב"מְלָאכָה" של שבת (ל״ט מלאכות) והודה לו ב"מְלָאכָה" של פסח! הרי שוב הזיהוי בין פסח ושבת.
ובדומה לזה מצינו במסכת מגילה (יג, ב)-
בפירוש הפסוק (אסתר ג, ח) "ואת דתי המלך אינם עושים", שחז״ל שמו בפיו של המן הרשע כאשר טען ונימק להשמדת העם היהודי: 'דמפיק לכולא שתא בש״הי פה״י׳. ומפרש רש״י: שבת היום, פסח היום, ואנו אסורים במלאכה"! הרי שוב פסח ושבת בחדא מחתא. לזה אפשר לצרף את הגמרא בפסחים (פה, ב) שם לומדים הגדרת דין הוצאה מחבורה לחבורה בקרבן פסח מדין הוצאה מרשות לרשות בשבת.
ז.פשוטו של מקרא.
הוא אשר למדנו מתוך פשוטו של מקרא, שבפסח יש מרכיב 'שבתי' שאין בשאר מועדי השנה, כך שלו ורק לו, אפשר לקרוא בשם "שבת". (יסוד לימודנו זה בסוגית "מִמָּחֲרַת הַשַּׁבָּת" מצינו כבר בפרשת תצוה ובפרשת צו בסוגית המצוה המורכבת שהיא שורש עמוק ויסודי בהבנת עומק המצוות שבתורה, כאשר המפתח לגלות את המרכיבים השונים של המצוה הוא בפשוטו של מקרא)..
מעובד ע"פ מאמרו של הר י, קופרמן על הפרק.
מצד שני ישנם 3 תאריכים נוספים ושונים. הם וההסברים להם שטענו המכחישים במזיד והתועים ששגגו.
בעזהי בהמשך.